
Sökresultat:
585 Uppsatser om Identitetsskapande - Sida 15 av 39
Om de jobbar med konflikter i mellanöstern, då är det bara att säga grattis: en studie av hur lärare ser på sitt uppdrag i förhållande till en mångkulturell miljö
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare ser på sitt uppdrag i förhållande till en mångkulturell miljö. Huvudfrågan bryts ner till de didaktiska frågorna vem? vad? och hur? och dessa frågeställningar används också för att kategorisera resultatanalysen. Metoden som används är kvalitativa intervjuer, och tolkning av dessa är hermeneutisk, där lärarnas berättelser tolkas utifrån min egen förståelse och utifrån denna förståelse så vidgas perspektivet genom användandet av relevant forskning och applicerbara teorier. Den kvalitativa metoden begränsar undersökningsmaterialet och tre lärare intervjuades för denna studie.
Så blir din motpart din medpart : en studie i hur relationer skapar identitet
Bakgrund: Ett industriellt nätverk definieras som ett nät av företag och relationer har kommit att bli en viktig del av de industriella nätverken. En relation har vuxit fram när kunden anser att kund och leverantör tänker på samma sätt.En individs sociala identitet frambringas mellan individens identitet och den image som omvärlden har och återspeglar. Detta medför att relationer kan skapa olika varianter av Identitetsskapande inom företag men även mellan företag. Identitet kan ses som att den skapas genom relationer till omgivningen och dessa relationer involverar personliga kontakter.Syfte: Med denna uppsats avser vi att påvisa de mekanismer i en industriell tjänsterelation, vilka en leverantör styr över, som kan leda till att företagskunden identifierar sig med leverantören.Genomförande: Studien bygger huvudsakligen på teorier som behandlar nätverk, relationer och företags- och individers identitetsuppbyggande. Uppsatsen är skriven ur ett leverantörsperspektiv och sex intervjuer från leverantören Hilton har genomförts samt två kundintervjuer från Skandia och BTI Nordic.Resultat: Industriella relationer existerar på individnivå.
"Man vill ju inte se helt knäpp ut liksom"
Barthelsson, Marie & Zetterman, My (2009). ?Man vill ju inte se helt knäpp ut liksom ? en kvalitativ studie av en grupp ungdomars relation till bilder på internet. (You Don't Want to Look All Crazy ? a Qualitative Study of a Group of Young People and Their Relations to Pictures on the Internet).
Identitetsskapande viamarknadsföring : En kvalitativ undersökning om hur frilansareväljer att marknadsföra sig själv samt sin karriärmed hjälp av sociala medier
There are those who currently use social networks as a marketing tool that creates the standards that exist. There is no given standard, there are no absolute facts that exist through all time. A constant change is happening and therefore forcing everyone involved to adapt and make the changes needed to be current. What is relevant to consider in this study are the different roles a freelancer creates on the various channels of social media. Based on the results of the interviews that have been conducted the informants create different identities at different forums they reside on.
Varumärkesutveckling i identitetsskapande tv-reklam : en kvantitativ studie av Gevalias reklamfilmer över tid
Title: Brand evolving in identity shaping TV commercial ? a quantitative study of Gevalias commercial movies over time. (Varumärkesutveckling i Identitetsskapande tv-reklam ? en kvantitativ studie av Gevalias reklamfilmer över tid) Number of pages: 35 Author: Julia Garellick Lindborg Tutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communications studies C Period: Autumn of 2010 University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Purpose: The purpose of the study has been to investigate in what ways the concept of success is constructed in Gevalia?s TV commercials with the theme ?unexpected visit?. Eight identity evolving variables have been chosen to measure variations in the pattern of the unexpected visit in order to understand the essence of time.
?Blir man tjock om man äter när man är mätt?? - En studie om bloggar och hur de inverkar på unga tjejers identitetskapande
Institution: Enheten för medie- och kommunikationsvetenskapTitel: ?Blir man tjock om man äter när man är mätt??- En studie om bloggar och hur de inverkar på unga tjejers identitetskapandeFörfattare: Andrea Hacker, Felicia Spenner och Martina HackerUppdragsgivare: Tyra Sjöstedt / Tyras.seKurs: MK1500 V12Termin: Vårterminen 2012Sidantal: 42Antal ord: 16 788Handledare: Malin SveningssonBakgrund: Bloggsfären är ett relativt nytt fenomen som snabbt skapat stor uppmärksamhet och inte minst sagt bland den yngre generationen. Dagligen uppdateras mängder av blogginlägg där det främst skrivs om ämnen som rör ditt yttre. Det är främst några bloggar som kommit att bli mer populära än andra vilket innebär att flera hundratusen läser och granskar vad de skriver varje dag.Ett stort antal av dessa läsare är unga tjejer.Syfte: Syftet med denna studie är att studera hur unga tjejer i åldern 13-15 år som läser bloggartolkar dessa.Metod: Vår undersökning bygger på en kvalitativ studie där vi vill se hur unga tjejer tolkar ochuppfattar de mest populära bloggarna i Sverige. Detta i ett försök för att få en inblick i om bloggarhar någon inverkan när det kommer till deras Identitetsskapande.
"J-vligt hög hitrate på sina bilder" : Identitetsskapande på Facebook ur betraktarnas ögon
I dagens allt mer virtuella samha?lle sker en stor del av interaktionen mellan individer i forum som inte la?ngre kra?ver fysisk na?rvaro. Vi bildar oss digitala identiteter och kan pa? ett enkelt tillva?gaga?ngssa?tt styra de intryck vi vill fo?rmedla. Denna uppsats bygger pa? materialinsamling fra?n en fokusgrupp, samt enskilda intervjuer da?r fiktiva Facebook-profiler tilla?mpas som stimulusmaterial.
Spegel, spegel på väggen där ... : det fotografiska självporträttets betydelse för tonåringars identitetsarbete
Denna uppsats undersöker hur det fotografiska självporträttet används av ungdomar i tonåren och vilken betydelse det har i skapandet av den egna identiteten. Undersökningen besvarar frågeställningarna: På vilket sätt använder tonåringar den fotografiska bilden som redskap i sitt Identitetsskapande? Hur kan fotografiet fungera som hjälpmedel för konstruktionen av självbilden? På vilket sätt väljer man att presentera bilden av sig själv? Hur kan man använda det jag sökande fotografiet i ett didaktiskt sammanhang och vad bör man vara uppmärksam på som pedagog? Insamling av empiriskt material till undersökningen har skett genom inhämtning av visuellt bildmaterial från en community på internet, via kvalitativa intervjuer med en grupp informanter samt via en litteraturstudie. Parallellt med det skrivna arbetet har jag genomfört en undersökande gestaltning på communityn bilddagboken.se. I gestaltningen har jag fotograferat mig själv kontinuerligt samt publicerat bilderna för att inta en betraktad-position.
Hur förmedlas bilden av Svea? : - en studie om hur ESN, IKEA och UD förmedlar svenskhet
The purpose of this essay is to show how ESN, IKEA and the Ministry for Foreign Affairs (UD) mediated swedishness. This will be done by illustrate and analyse the methods the research fields use to create and spread pictures and message about Sweden, Swedes and Swedish cultures. The essay use the method of represented informants and show three field where the meeting between people and cultures is conspicuously. Hopefully, this essay can be seen as a contribution to the research of identity (identity research). I have chosen to focus on three fields of research, which do not belong to the classic field of research to show how swedishness is mediated..
Identitet - det är allt vi är : En studie om kenyanska flickors identitetsskapande
The purpose of this paper is to examine what opinions parents have of the after school-centre, if they know that it has an objective and what that objective is. This will be examined by surveying parents with children in after school-centre. The questions posed in the study are as follows: Do parents know the objective of after school-centre? What is the general view of after school-centre among parents? The results show that 41 percent know that there is an objective while 39 percent don't. Only 6 percent can describe what the objective is.
Relationen mellan "identitetskärnan" och postmoderniteten : En kvalitativ undersökning om relationer, identitet och postmodernism
Vi har valt att genomföra denna studie då vi anser att det är ett ämne som är relevant då det inte finns så mycket tidigare forskning om sambandet mellan identitet, relationer och det postmoderna samhället. Problemformulering i denna studie är: Hur upplever 19?20-åriga ungdomar, av båda könen, Identitetsskapande och relationer i det postmoderna samhället? Studien genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer och på så sätt försökte vi förstå hur ungdomarna hanterar den komplexitet som ligger bakom de postmoderna identite-terna och deras skapelseprocess. Intervjuerna sattes i förhållande till teorier av exempelvis Mead (1977), Bauman (2002, 2003) och Giddens (1997). Tidigare forskning visar att postmodernitetens identitet är ett uppmärksammat ämne ex-empelvis genom Hjalmarson Vertovecs (2009) studie kring just postmodernitetens identitet.
Identitetsskapande : en analys av sex ungdomsromaner med homosexuella huvudpersoner från 1977-2003
The purpose of this study is to analyze how homosexuality is portrayed in young- adult novels. I use books published in Sweden from 1977- 2003. Three of the books have female main characters and the other three have male main characters. My purpose is therefore to compare the different results between the sexes.I will examine and discuss the homosexuality in the novels with focus on the homosexual identity of the young characters and how it is formed. I relate the results to a queer discussion about identity.
Syskonkärlek : Relationen mellan systrar över tid
Den här uppsatsen handlar om hur relationen mellan systrar kan se ut och hur den kan komma att förändras med tiden, antingen till det bättre eller sämre. Vi fokuserar på barndom, vuxenliv samt om det finns någon idealbild för hur en syster ska vara. Finns denna då i verkligheten? Vi har intervjuat fem kvinnor där samtliga har systrar. Två av dessa informanter är tvillingar vilket har gjort att det är ett särskilt avsnitt på just tvillingskap.
Makt, kriminalitet och spelet om normalitetens gränser. Ur Foucaults perspektiv.
Power, Criminality and the gamble about bordering normality. From theperspective of Foucault. This study is about how criminality becomes a strategy of power used by the individual to overcome difficulties and gain advantages. This strategy of power sets loose a process of identity formation within the individual that gives shape to his own norms which are opposite to the one of the society. The individual norms and the normative society cooperate with one another in a cultural teamwork.
Idrott, ungdomar och identitetsskapande : En studie i hur ungdomars identitetsskapande påverkas av utövandet av en lagidrott respektive en individuell idrott
The main objective of this essay is to examine how the identities of young people are influenced by their choice of an individual sport or a team sport.The following questions are the focus of the essay:? How does the sport influence the creation of an identity for active young people?? How will the choice of an individual sport or a team sport affect the development of an identity in young people who practises sport?To achieve the objective of this essay I have used a qualitative research approach. The empirical material has been collected with help of eight semi-structured interviews. Four of them were held with young people who practised swimming and the other four with young people who played soccer. The essay is structured from Derek Layders model regarding how to understand the social reality.