Sök:

Sökresultat:

4450 Uppsatser om Identifiera slöserier - Sida 1 av 297

Att arbeta med tecknade serier i undervisningen

Syftet med min undersökning har varit att undersöka hur man kan anvÀnda sig av serietecknande och tecknade serier i undervisningen med elever som har Svenska som andrasprÄk och vad elever och lÀrare anser om detta. Syftet har Àven varit att undersöka om - och i sÄ fall - hur arbete med serietecknande och tecknade serier kan frÀmja sprÄkutvecklingen. Undersökningen har baserats pÄ fyra lektioner dÄ eleverna fick arbeta med serietecknande och tecknade serier. Dessa lektioner fick eleverna utvÀrdera. Dokumentationen gjordes genom dagboksanteckningar, kvalitativa intervjuer med deltagande elever och lÀrare samt elevernas skriftliga utvÀrderingar.

Under radarn : En diskursanalys av makt, motstÄnd och identiteter i serier om migration

Syftet med denna uppsats Àr att med hjÀlp av diskursanalys granska hur makt, motstÄnd och identiteter skildras i de seriösa serieböckerna Persepolis av Marjane Satrapi, An Arab in America av Toufic El Rassi samt Maus av Art Spiegelman, som alla pÄ ett eller annat sÀtt handlar om migration. Jag anvÀnder teorier som Michel Foucault och Chandra Talpade Mohanty har lagt fram och ocksÄ litteratur om diskursanalys. Syftet Àr Àven att studera synen pÄ serier som berÀttandeform. Jag diskuterar mÄlgrupper för serieberÀttelser och huruvida serier hÄller pÄ att ta sig in i "finkulturen". DÀr anvÀnder jag bland annat Ernesto Laclau och Chantal Mouffes teorier om diskursers kamp med varandra om makt och hegemoni.

Serier och multimodalitet

Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger anvÀnder serier och multimodalitet i undervisningen som sprÄkutvecklande resurs, samt vad serier fÄr för betydelse och roll i undervisningen. Mitt syfte har Àven varit att fördjupa mina kunskaper om bilden som kunskaps- och informationsbÀrare som stöd i elevernas lÀsning. Undersökningen baseras pÄ fyra kvalitativa intervjutillfÀllen med pedagoger som anvÀnder sig av serier i sin undervisning. Resultatet visade att seriemediet tilltalar majoriteten av elever och ger eleverna ökad lÀslust, eftersom seriemediet gÄr fortare att lÀsa. Resultatet visar Àven att elevernas generella kommunikativa förmÄga ökar i arbetet med serier och multimodalitet, samt att eleverna blir mer delaktiga i klassrummet eftersom alla elever kan delta pÄ samma premisser.

? - En vecka till nÀsta avsnitt, nej du, det gÄr inte jag med pÄ?: om hur ungdomar vÀljer att se sina tv-serier

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur folk vÀljer att se pÄ sina tv-serier och varför. För att ta reda pÄ detta genomfördes tvÄ stycken fokusgruppsintervjuer dÀr deltagarna svarade pÄ frÄgor om tv-serier, dvd- boxar, play-tjÀnster och fildelning. För att skapa mig en förstÄelse för dessa val anvÀnde jag mig av Users & Gratification theory som en vetenskaplig teori. Resultaten frÄn fokusgruppsintervjuerna anvÀndes senare för att sammanstÀlla en frÄgeguide som besvarades av representanter för de största svenska tv-kanalernas play-tjÀnster. Anledningen till att kontakta tv-kanalerna var att jag ville ha bÄde producenternas och konsumenternas Äsikter med i uppsatsen.

Tiden Àr en illusion

Serieforskning som tvÀrvetenskapligt fÀlt avancerar framÄt ur sÄvÀl ett internationellt som nationellt perspektiv och syftar ofta till att synliggöra mediets meningsbyggande funktion, nÄgot som Àr intressant inte minst ur en kommunikativ aspekt. Den vetenskapliga litteraturen pÄ omrÄdet har stor spridning över olika forskningsfÀlt och det saknas vÀl etablerade teorier och metoder för att analysera tecknade serier. Syftet med studien Àr att undersöka och analysera skildrandet av tidsförlopp i tecknade serier utifrÄn sidlayout och seriens system. Avsikten Àr att utforska hur den formmÀssiga kompositionen och förhÄllandet mellan strukturella element pÄverkar uppfattningen av tidsförlopp i tecknade serier. Undersökningen baseras pÄ teori som behandlar den tecknade seriens system, dess meningsbyggande funktion, anpassningen av verbalt narrativ till visuellt medium och illusionen av tid.

En intersektionell studie av populÀra TV-seriers didaktiska
potential

Syftet med den undersökning vi genomfört var att se vilka vÀrderingar som förmedlas i populÀra tv-serier. Dessutom ville vi veta huruvida dessa tv- serier kan anvÀndas i undervisningen utifrÄn de vÀrderingar som tv-serierna förmedlar. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av tre olika datainsamlingsmetoder. Dessa metoder var enkÀtundersökningar med högstadieelever, en intervju med tvÄ lÀrare samt textanalys av de tvÄ tv- serierna South Park och Andra Avenyn ur ett intersektionellt perspektiv. Resultatet av analysen visar att det gÄr att finna en mÀngd vÀrderingar som kan ha ett didaktiskt vÀrde.

Serie - och följetongstittande pÄ nya plattformar : En studie som behandlar förÀndringen av seriekulturen och hur det pÄverkar mÀnniskor i vardagen

Utvecklingen av seriekulturen har genomgÄtt en drastisk förÀndring i och med streamingtjÀnsternas intÄg pÄ marknaden. Konsumtionen av serier har skjutit i höjden och produktionsbolag sÀnder ut nya serier pÄ löpande band. MÀnniskor har Àven funnit nya sÀtt att konsumera sina serier pÄ. Men Àr denna utveckling positiv för mÀnniskors vanor och levnadsmönster i vardagen?  Denna uppsats behandlar ett Ànnu relativt outforskat omrÄde inom mediekulturen och syftar till att skapa en sprÄngbrÀda för framtida studier inom Àmnet.Uppsatsen innehÄller en hypotes om att mÀnniskor idag har pÄverkats av den nya utvecklingen av streamingtjÀnster och att deras vanor och mönster har förÀndrats.

Att sÀtta handtag pÄ seriens sprÄk : Hur en semiotisk serieanalys av tvÄ grafiska romaner kan utveckla elevers lÀsstrategier

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka serier som en adekvat bÀrare av kunskap och dÀrför ett möjligt didaktiskt instrument för att utveckla elevers lÀsstrategier i svenskÀmnet pÄ högstadiet. Uppsatsen redogör för seriens definition och samhÀlleliga status samt möjligheter kopplade till genrens plats i skolan. Fokus ligger pÄ serier som faller under kategorin grafiska romaner, vilka Àr omfattande serieverk som berÀttar en viktig historia. Stand-alone-stories och auteur Àr Àven viktiga begrepp eftersom de in- nefattar serier som inte Àr massproducerade och dÀr serieskaparen Àr ansvarig för hela den kreativa processen. För att nÄ en djupare förstÄelse för serier innehÄller serien ett analysinstrument baserat pÄ semiotik.

Serietidningar i pedagogiskt syfte : LÀrarens syn pÄ serietidningen som pedagogiskt redskap

Under vÄr utbildning har vi uppmÀrksammat att serietidningar knappt ges nÄgot utrymme alls pÄ LÀrarprogrammet. VÄr erfarenhet Àr att elever lÀser serietidningar och vi undrar om och i sÄ fall hur serietidningar anvÀnds i svenskundervisningen. Mot denna bakgrund ville vi forska kring hur arbetande lÀrare ser pÄ serietidningar som pedagogiskt arbetsmaterial och hur lÀrare arbetar med serier i skolan. Syfte: Huvudsyftet med studien var att undersöka om serietidningar anvÀnds i grundskolan och vilka attityder lÀrare har till serietidningar som arbetsmaterial. Vidare ville vi granska hur serietidningar anvÀnds i svenskundervisningen praktiskt och undersöka vilka serier som anses lÀmpliga respektive olÀmpliga att anvÀnda i undervisningen.

Bilder av lÀrare: en kvalitativ studie av lÀrargestaltningar i svenska tv-serier för barn och unga

Detta examensarbete handlar om lÀrarskildringar, hur de ser ut, hur de kan förstÄs och vilken betydelse de kan tÀnkas ha. Syftet Àr att visa och analysera de bilder av lÀrare som gestaltas i ett urval av svenska tv-serier för barn och unga. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Vad Àr det för bilder av lÀrare och skola som skildras i svenska tv-serier för barn och unga? Vilka utmÀrkande egenskaper och karaktÀrsdrag har de lÀrare som gestaltas? Vad finns det för likheter och skillnader mellan lÀrarna? Hur pÄverkas skildringarna av den tid som Äterspeglas? För att besvara dessa frÄgor har scener i skolmiljö studerats genom observation. Den teoretiska grunden vilar pÄ en socialkonstruktivistisk teori och dÀrtill begrepp som narrativ, diskurs, identitet och genus.

Pratbubblor och maktstrukturer: tecknade serier i skolans vÀrdegrundsarbete

I denna uppsats undersöks hur tecknade serier anvÀnds i undervisningssammanhang i gymnasieskolan. Metoderna som anvÀnts för att undersöka detta Àr enkÀtundersökning i tre gymnasieklasser och intervjuer med fyra gymnasielÀrare. Resultatet ger vid handen att tecknade serier anvÀnds i begrÀnsad utstrÀckning. Majoriteten av de tillfrÄgade eleverna stÀllde sig positiva till tecknade serier i undervisningssammanhang och visade sig ha en uppfattning om tecknade seriers kÀnnetecken som överensstÀmmer med lÀrarnas. De intervjuade lÀrarna uppger att de ser vissa didaktiska potentialer i undervisningsarbete med tecknade serier, men ocksÄ att de ser problem med praktiken.

IMPLEMENTERING AV STATISTISK PROCESSTYRNING VID SMÅ SERIER

Statistisk processtyrning, SPS, Àr ett vÀlkÀnt verktyg som anvÀnds för kvalitetsförbÀttringar inom organisationer vÀrlden över. De senaste Ären har tillverkande organisationer tenderat att gÄ mot kortare serier, vilket medför en problematik nÀr de vill tillÀmpa statistiska metoder som Àr utvecklade för traditionell masstillverkning. FramgÄngsfaktorer för implementering av SPS vid smÄ serier Àr ett relativt outforskat omrÄde och krÀver dÀrför ytterligare forskning. Syftet med denna studie var att ta fram en modell över hur SPS framgÄngsrikt kan implementeras av organisationer med smÄ serier och en stor detaljflora. För att besvara syftet genomfördes en fallstudie med bÄde kvantitativ och kvalitativ metod.

Tecknade serier -som lÀromedel

Jag vill som blivande lÀrare i huvudÀmnet Kultur, Medier och Estetiska uttrycksformer introducera och presentera ett alternativt lÀromedel och medium i syfte att berika undervisningen samt ge förslag pÄ ytterligare vÀgar till identifikation och kommunikation i klassrummet. Jag har gjort detta i form av ett projekt vilket har resulterat i en handbok. Denna handbok har som syfte att dels fungera som en introduktion för pedagogen i att lÀra sig lÀsa och förstÄ mediet, samtidigt som jag vill att den ska verka som en inspirationskÀlla med tips och idéer för fortsatt undervisning i klassrummet. Arbetsprocessen och mina tankar kring handboken finns presenterade i projektredogörelsen. I förarbetet till handboken gjorde jag Àven en analys av ett lÀromedel och en serie vilken finns presenterad i en bilaga till projektredogörelsen..

Synen pÄ serier ? en studie av folkbibliotekariers syn pÄ serier och deras hantering pÄ biblioteket.

The purpose of this thesis is to study the attitude towardscomics among librarians as well as their personal image ofthe overall attitude towards comics among librarians and themanner in which the attitude of the librarians affects how thecomics are treated in the library.I have performed this study with a qualitative approach andhave interviewed a total of five librarians working in twodifferent libraries.I have founded the theoretical base for my research in anumber of historical attitudes towards comics and thencompared these attitudes towards the answers given in theinterviews as well as prior research found in three theseswritten by Magnus Johansson, Sarah Johansson and KarinEsaiasson.The results of the study is that traces of most of thehistorical attitudes can be found among all of the interviewedlibrarians but that none of them are harboring any negativeattitudes towards comics themselves. On the other hand thestudy does imply that the image of the librarian who onlythinks that comics are meant for children is still very muchalive in the collective subconscious of the librarians.The study also shows that while librarians of today tend tohave a neutral outlook in comics the historically subpartreatment of comic in the libraries and the subsequent lack ofacademic support on the subject have made it necessary forthe librarian in charge of the comic-section to have apersonal interest/liking for comics to be able to do a goodjob..

Nu ska vi jobba med serier : didaktiska reflektioner om serier och seriemassighet i bildundervisning.

Denna undersökningen Àr ett försök att se hur mycket av Àmnesundervisning, kursplan och kursmÄl som kan rymmas inom serietecknande som (undervisnings) metod. Genom att knyta an till elevers egen kulturkonsumtion hoppas jag kunna knyta an ny kunskap till det eleven redan Àr bekant med. Serier blir dÄ hÀr som en brygga mellan det de redan vet och det de ska lÀra. Arbetet genomförs genom undervisningsförsök som vetenskaplig metod och genom diskursanalys av seriemediet. Jag tycker mig se genom detta arbete att man ur det seriemassiga, serierna i sig och serierelaterat innehÄll i allmÀnhet, kan skapa en pedagogisk metod för bildÀmnet.Detta Àr ett s.k.

1 NĂ€sta sida ->