Sök:

Pratbubblor och maktstrukturer

tecknade serier i skolans värdegrundsarbete


I denna uppsats undersöks hur tecknade serier används i undervisningssammanhang i gymnasieskolan. Metoderna som använts för att undersöka detta är enkätundersökning i tre gymnasieklasser och intervjuer med fyra gymnasielärare. Resultatet ger vid handen att tecknade serier används i begränsad utsträckning. Majoriteten av de tillfrågade eleverna ställde sig positiva till tecknade serier i undervisningssammanhang och visade sig ha en uppfattning om tecknade seriers kännetecken som överensstämmer med lärarnas. De intervjuade lärarna uppger att de ser vissa didaktiska potentialer i undervisningsarbete med tecknade serier, men också att de ser problem med praktiken. Dessa problem är framförallt relaterade till lärarnas uppfattningar om tecknade seriers litterära kvaliteter ? serier ses framförallt som en inkörsport till annan, bättre litteratur. Två tecknade serier ? Persepolis av Marjane Satrapi och Farbror Joakims liv analyseras också utifrån ett intersektionellt perspektiv, i syfte att utröna vilka förebilder, maktstrukturer och samhällsnormer de förmedlar till läsarna. I förlängningen syftar detta till att undersöka eventuella didaktiska potentialer i pedagogiskt värdegrundsarbete med de analyserade tecknade serierna. Analysen visar att Persepolis ger en ingående skildring av en ung, politiskt medveten flicka och hennes identitetssökande i två radikalt olika samhällen: fundamentalistiska Iran och liberala (men främlingsfientliga) Österrike. Persepolis ger en relativt mångfacetterad bild av olika kulturer, etniciteter och sociala system och kan därför erbjuda didaktiska potentialer i värdegrunds-arbete. Farbror Joakims liv tenderar att cementera de positivistiska kategorier som splittrar upp och stratifierar ett samhälle och saknar problematiserande av de maktstrukturer och dito förhållanden som tas upp i berättelsen. De didaktiska potentialerna i detta verk kräver således ett aktivt problematiserande, antingen från lärarens sida eller från elevens.

Författare

Edvard Lundgren

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..