Sök:

Sökresultat:

897 Uppsatser om Idésyften - Sida 3 av 60

Personalpolitiken ? en dynamisk process

En studie av personalpolitiken hos ett mellanstort tjÀnsteföretag; dess syften, effekter och utveckling Syftet med denna uppsats Àr undersöka personalpolitiken hos Sparbanken i Karlshamn som Àr ett medelstort, enskilt tjÀnsteföretag. VÄr avsikt Àr att utreda dess syften, effekter och utveckling. I uppsatsen har vi anvÀnt kvalitativ metodteori och utifrÄn denna intervjuat tre personer frÄn fallföretaget. Respondenterna har noga utvalts och det empiriska materialet har baserats pÄ personliga och fokuserade frÄgor. Vidare har vi anvÀnt oss av andra observationer och kontakter med personer vÀl insatta i omrÄdet samt sekundÀrdata. Genom vÄr studie framkommer det att medarbetarna Àr företagets viktigaste resurs.

En kurs utan plan? : om livskunskapens roll i skolan

Livskunskap Ă€r ett Ă€mne i ropet, populĂ€rt bĂ„de pĂ„ skolor och i samhĂ€llsdebatten. Ämnet har ingen kursplan, vilket var en av anledningarna till att vi intresserade oss för dess roll i skolan. SET, social emotionell trĂ€ning, Ă€r en metod inom livskunskapsarbete som anvĂ€nds i flera skolor. Genom intervjuer med undervisande lĂ€rare i Ă„rskurserna 4-6 och observationer av lektioner syftar undersökningen till att belysa livskunskapens roll i skolan och hur SET som metod fungerar som ett verktyg för arbetet. Som hjĂ€lp till att besvara syftet stĂ€lls följande frĂ„gor:- Hur ser lĂ€rarna pĂ„ livskunskap som Ă€mne i skolan och SET som metod?- Hur arbetar de med Ă€mnet? Resultatet visar att lĂ€rarna Ă€r positiva till Ă€mnet och metoden, samt att de arbetar efter det lĂ€romedel som tillhör SET, Livsviktigt.

Metoder och möjligheter med höglÀsning : En studie om hur lÀrare arbetar med höglÀsning i grundskolans tidigare Är

Det hÀr examensarbetet handlar om hur tjugo lÀrare arbetar med höglÀsning i grundskolans tidigare Är. Underlag för studien har skapats genom enkÀtstudier och intervjuer med verksamma lÀrare pÄ grundskolans tidigare Är. Studien svarar pÄ hur lÀrarna arbetar med höglÀsning i skolan, vad lÀrarnas syften med höglÀsningen Àr och vad för betydelse höglÀsningen kan ha för barns utveckling i allmÀnhet enligt lÀrarna. Samtliga lÀrare har uppgett att de anvÀnder sig av höglÀsning i sin undervisning. OmfÄnget av höglÀsningen varierar och sÄ Àven metoder.

Kreditgivning till nystartade smÄföretag : En studie om hur banker motverkar moralisk risk och snedvridet urval

SammanfattningVÄr studie har ett fyrfaldigt syfte. För det första ville vi undersöka vilka syften lÀrare hade med en specifik matematiklÀxa, för det andra vilka förvÀntningar lÀraren hade pÄ eleverna och vÄrdnadshavarna vid arbetet med denna lÀxa. Dessa syften undersökte vi genom en kvalitativ intervju. För det tredje ville vi undersöka hur denna specifika lÀxa uppfattades av vÄrdnadshavare, och för det fjÀrde undersöka hur och i vilken grad vÄrdnadshavare involveras i barnens arbete med den specifika lÀxan. Dessa syften undersökte vi genom en kvalitativ enkÀt med 36 besvarande förÀldrar.Resultatet visade att lÀrarna hade genomtÀnkta syften med de lÀxor de gav.

Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie dÀr syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras

SammanfattningDen hÀr studien Àr en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrÄn den analyserade litteraturen. Studien redogör bÄde för syften med drama/teater som enskilt Àmne och integrerat med andra Àmnen.Studien visar att drama/teater Àr anvÀndbart bÄde som ett medel dÀr mÄlet Àr att lÀra sig andra Àmnen, och dÀr mÄlet Àr kunskaper i drama/teater. Den ger exempel pÄ att eleverna, med hjÀlp av drama/teater, kan fÄ stöd i att uppnÄ flera av mÄlen i gymnasieskolans senaste lÀroplan frÄn 2011. Exempel pÄ hur drama/teater kan vara till nytta i andra Àmnen Àr att det kan anvÀndas för att förbÀttra elevers lÀsning och textförstÄelse oavsett Àmne. Drama/teater har ocksÄ ett egenvÀrde som bland annat bestÄr i att eleverna lÀr sig att anvÀnda sina erfarenheter för att förstÄ omvÀrlden, att de lÀr sig att uttrycka sig pÄ sitt individuella sÀtt och att de trÀnar pÄ att vÄga ta stÀllning.

LÀrande mellan barn : pÄ arenan fritidshem

Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva barns och pedagogers uppfattningar om lÀrande mellan barn pÄ ett fritidshem. I studien intervjuades femton barn och tre pedagoger pÄ ett fritidshem. Metoden för empiriinsamlingen utgjordes av kvalitativa intervjuer, dÀr det insamlade materialet tolkades mot bakgrund av det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande. UtifrÄn barns och pedagogers uppfattningar kring lÀrande mellan barn utkristalliserade sig fyra kategorier för lÀrande pÄ arenan fritidshem:LÀrande mellan barn utifrÄn vad man bör och inte bör göra, visade att lÀrandet mellan barnen kretsade kring regler. LÀrande mellan barn via datorn som verktyg, visade att datorn utgjorde ett viktigt verktyg och en central plats för lÀrande mellan barnen.

Kommunöverskridande kompetensförsörjning : - Exemplet Medarbetarakademin

Syftet med studien Àr att beskriva och granska utbildningsinsatsen Medarbetarakademin, som genomförs av trekommuner i Götaland, utifrÄn ett medarbetarperspektiv. Detta har gjorts med hjÀlp av frÄgestÀllningar som berörtmedarbetarnas motivation att söka, vilka pÄverkanseffekterna har varit och vad medarbetarna anser omutbildningsinsatsen.Resultaten visar att respondenterna förvÀntade sig och fick en personlig utveckling genom utbildningsinsatsen.Genom utbildningen upplever respondenterna att de fÄr mer förstÄelse för andra mÀnniskor och konflikter, samtverktyg att hantera gruppfaser. Respondenterna vill i högre grad bidra till organisationens utveckling Àn vad defÄr möjlighet till. Som helhet anser respondenterna att Medarbetarakademin Àr bra och utvecklande.Studiens resultat diskuteras med hjÀlp av tidigare teori om medarbetarskap och de syften som angetts förutbildningsinsatsen Medarbetarakademin. HÀr visar det sig att resultatet Äterspeglas till en lÀgre grad i Lutz ochBaranes (2009) subjektiva egenskaper Àn vad Medarbetarakademins syften gör.

De islÀndska sagorna Att öka elevers kulturella identitet och sociala kompetens

Detta arbete handlar om hur de islÀndska sagorna anvÀnds i den islÀndska skolan och vilka syften och metoder lÀrarna ser med arbetet. Ett av mina syften med arbetet har ocksÄ varit att se vilka implikationer arbetet i den islÀndska skolan kan ha pÄ den svenska skolan. LÀrarnas uppfattningar har undersökts genom samtal och intervjuer och Àven elevers och lÀrarutbildares uppfattningar redogörs för. PÄ plats i Reykjavik har ett antal lÀrare (5 st), elever (12 st) och lÀrarutbildare (2 st) intervjuats. Dessa intervjuer har tillsammans med mina egna observationer varit det resultat som utgjort underlag för de diskussioner som förs i kapitel 6.

AffÀrssystemet i fokus : -"Ingen kan ursÀkta sig, alla siffror finns"

Information Àr en avgörande resurs för företag i dagens högteknologiska informationssamhÀlle. Information och hur den hanteras Àr av central betydelse för ett företags framgÄng. Om informationen anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt hjÀlper det företaget att uppnÄ sina syften och mÄl. AffÀrssystem Àr ett grundlÀggande verktyg för informationshantering och verksamhetsstyrning. Denna uppsats har som avsikt att undersöka affÀrssystemets betydelse hos ett företag.

Skönlitteraturens möjligheter i undervisningen : en studie om sex lÀrares uppfattningar om skönlitteratur som lÀromedel i skolans tidigare Är

Bakgrunden till vÄr studie Àr vÄrt gemensamma intresse för skönlitteratur och vÄr nyfikenhet över hur den anvÀnds i dagens skola. Syfte var att ta reda pÄ om samt hur lÀrare, verksamma inom skolans tidiga Är, anvÀnder sig av skönlitteratur i sin undervisning. Vi har undersökt hur lÀrare tÀnker kring skönlitteratur i sin undervisning och i vilka syften som skönlitteratur anvÀnds. Genom kvalitativa intervjuer med sex verksamma lÀrare fick vi det material som vi sedan analyserade. Vi fann att lÀrarna var vÀl medvetna om skönlitteraturens möjligheter, inte bara i svenska utan i skolans alla Àmnen.

Pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan

Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie pÄ sex förskolor dÀr vi har intervjuat elva pedagoger, för att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan. Intervjuerna gjordes pÄ respektive pedagogs förskola, vi anvÀnder oss av öppna frÄgor som Àr kopplade till studiens syfte.För att svara pÄ syftet formulerade vi följande frÄgestÀllningar, vilka syften beskriver pedagoger att de har i planerad utomhusmiljö? Vilka syften beskriver pedagoger att de har i naturmiljö? Vilka aspekter lyfter pedagoger fram som betydelsefulla i barns lÀrande i planerad utomhusmiljö samt naturmiljö?Resultatet visar att pedagogerna ser utomhusmiljön som en bra plats för lÀrandet eftersom i naturen fÄr barnen öva grovmotorik naturligt, nÀr de till exempel klÀttrar över stenar och grenar. Den planerade utomhusmiljön och naturen Àr viktig och Àr en daglig aktivitet för barnen i förskolan berÀttar de intervjuade pedagogerna. Resultatet visar ocksÄ att det lÀrandet barnen kan fÄ inomhus i matematik gÄr bra att göra utomhus genom praktiska övningar med naturmaterialet som finns. .

BiosfÀromrÄdeskonceptet och dess tillÀmpning i Sverige

BiosfÀromrÄden Àr modellomrÄden för hur en hÄllbar utveckling kan gÄ till. De utgÄr ifrÄn de tre funktionerna bevara, utveckla och stödja. Syftet med biosfÀromrÄden Àr att finna metoder för hur vi kan gÄ en hÄllbar framtid till mötes genom att kombinera de ekologiska, sociala och ekonomiska aspekterna av utveckling. MÄlen med denna uppsats Àr att dokumentera de syften och funktioner biosfÀromrÄden har och studera tillÀmpningen av dessa genom exemplet BiosfÀromrÄde Kristianstads Vattenrike. FrÄgor kring biosfÀromrÄdeskonceptets funktioner och syften lyfts sÀrskilt. Detta syftar till att nÄ en förstÄelse för vad ett biosfÀromrÄde Àr och varför de behövs. Den framtrÀdande metoden för denna uppsats har varit dokumentstudier.

Investeringsbeslut i kommunala verksamheter

Syfte: Syften med denna uppsats Àr att beskriva och förstÄ investerings-beslutsprocessen i kommunala verksamheter och ge förslag till förbÀttringar. Studien belyser processen utifrÄn tjÀnstemannaperspektivet i tre kommuner i HÀlsingland..

Introduktion av ett nytt uppdrag av LGR11 Entreprenöriellt LÀrande "EL" i högstadieskolan.

I denna uppsats undersöker jag hur entreprenöriellt lÀrande har introduceras i högstadieskolan och syften i min undersökning besvaras genom att jÀmföra hur kollegor och studievÀgledare har introducerat nya arbetssÀtt i skolan..

Elevens val : Ämnet utan kursplan

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur skolorna lever upp till lagstiftarens krav och syften nÀr det gÀller Àmnet elevens val.Elevens val omfattar 382 timmar av timplanens 6 785 timmar i grundskolan, d.v.s. 5 % av den totala undervisningstiden.Elevens val omnÀmns inte över huvud taget i lÀro- och kursplanen och enligt skollagen Àr syftet med elevens val att eleven ska fördjupa och bredda sina kunskaper i ett eller flera Àmnen. Kraven pÄ Àmnet Àr att tidsutrymmet ska uppfyllas och att undervisningen, liksom all annan undervisning i skolan, ska utgÄ frÄn gÀllande lÀro- och kursplan. Eleverna ska erbjudas ett allsidigt val av Àmnen inom ramen för elevens val. Sett ur ett vidare perspektiv gÄr det att finna fler syften som rör elevens stimulans, motivation och intresse.Tidigare forskning i detta Àmne Àr mycket begrÀnsad vilket innebÀr att den empiriska undersökningen fÄr stor betydelse.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->