Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Humanitär kris - Sida 3 av 53

Krishantering i skolan - hur lÀrare kan bemöta barn i kris

Hur förberedda Àr egentligen skolorna i dag om det uppstÄr kriser, och hur bemöter och arbetar lÀrare med det enskilda barnet som befinner sig i en kris? Dessa Àr frÄgor som har vÀckt vÄrt intresse. Syftet med detta arbete Àr att fÄ ökad kunskap om hur vi kan bemöta barn i kris, samt stödja deras utveckling och lÀrande för att skapa en trygg och lÀrorik miljö nÀr de befinner sig i en krissituation. I litteraturdelen redogörs för forskning om krisens faser, dödsfall, barns tankar om döden, skilsmÀssa, konsekvenser vid skilsmÀssa och hur lÀrare kan bemöta barn i sorg. För att fÄ svar pÄ vÄra forskningsfrÄgor har vi utfört tio semistrukturerade intervjuer med verksamma lÀrare i Ärskurserna F-6.

Mediebilden av Saabs kris och konkurs

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur Aftonbladet och Expressen framstÀller hÀndelserna kring Saabs kris och konkurs som skedde Är 2011.Teorin och metoden som anvÀnds i uppsatsen Àr en retorisk analys. De moment som huvudsakligen ligger till grund för den retoriska analysen Àr sprÄket och de angreppsvinklar som journalisten anvÀnder sig av för att övertyga sina lÀsare.Materialet bestÄr av artiklar frÄn Aftonbladet och Expressen gÀllande det som har skrivits om Saabs kris och konkurs under Är 2011. Urvalet har gjorts genom att vÀlja ut 30 stycken artiklar frÄn de tvÄ kvÀllstidningarna genom att göra ett nedslag varje mÄnad och plocka ut artiklar som lyfter upp viktiga hÀndelser kring krisen.Huvudresultatet Àr att nyhetsrapporteringen pendlar mycket mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden lÄter det som att allt ska lösa sig och att man inte behöver oroa sig lÀngre medan man nÀsta stund kan lÀsa om att nu Àr slutet nÀra. Det Àr helt enkelt en resa som pendlar mycket mellan hopp och förtvivlan..

"I leken kan man Àlska och hata fritt" : - Lekens betydelse i arbetet med barn i kris och sorg

Syftet med arbetet Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur personal med utbildning inom beteendevetenskap tillÀmpar lek och vilken betydelse leken har i arbetet med barn i kris och sorg. Arbetets frÄgestÀllningar undersöker hur personal som i sitt yrke möter barn i kris och sorg anvÀnder lek som ett verktyg för att hjÀlpa barnet. Arbetet studerar Àven huruvida personalen anser att leken bidrar till barnets förstÄelse för det intrÀffade samt om personalen anser att leken pÄverkar barnets sjÀlvbild och sjÀlvkÀnsla. Arbetet tillÀmpar en kvalitativ metod och antar en hermeneutisk anstats för att förklara och förstÄ Àmnet. Datan samlades in genom semistrukturerade intervjuer.

?Heart to feel somebodyŽs pain? - En kvalitativ studie om socialarbetares reflektioner gÀllande arbetet med kris och sorg pÄ sjukhus i Indien.

Syftet med denna studie Àr att beskriva hur socialarbetare pÄ tvÄ sjukhus i Indien arbetar med kris och sorg. Vi vill utifrÄn deras egna tankar och erfarenheter undersöka hur det psykosociala stödet ser ut för mÀnniskor pÄ dessa sjukhus. Vi fokuserar Àven pÄ hur socialarbetarna sjÀlva resonerar kring kris och sorg, teoretiskt och praktiskt.Vi har genomfört Ätta kvalitativa intervjuer med socialarbetare pÄ sjukhus i Pune, Indien. Alla vÄra informanter har flera Ärs erfarenhet av arbete med kris och sorg. Vi har analyserat vÄr empiri utifrÄn kris- och sorgeteorier, stödteori, psykopedagogiska metoder, den professionella relationen och religionens betydelse för sorgeprocessen med utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning.Studien visar att socialarbetarnas reflektioner om kris och sorg varierar.

Sjuksköterskans upplevelse av mötet med nÀrstÄende i psykisk kris : en intervjustudie

Bakgrund: I sitt arbete möter sjuksköterskor individer som Àr allvarligt sjuka eller som tagit emot ett negativt besked. En sÄdan svÄr situation kan leda till en kraftfull psykologisk reaktion och om inte individens bemÀstringsförsök rÀcker till kan tillstÄndet leda till psykisk kris. Personer runt den drabbade, sÄsom nÀrstÄende, pÄverkas av situationen och kan uppvisa liknande mer eller mindre kraftfulla stressreaktioner och Àven psykisk kris. Det Àr sjuksköterskan ansvar att omhÀnderta och informera den nÀrstÄende. Att dessa möten Àr av god kvalitet Àr viktigt för att den drabbade ska kunna bearbeta den psykiska krisen.

Samarbete i skolan : En kvalitativ studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa ser pÄ samarbete och ledarskapets betydelse

Examensarbetets syfte Àr att undersöka hur man kan upptÀcka barn som befinner sig i kris och hur man kan hjÀlpa barnen. En kris kan innebÀra mycket, frÄn brist i omsorg till misshandel och övergrepp och sÄ vidare. Mitt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur samarbetet mellan förskolan och socialtjÀnsten fungerar. För att undersöka hur man kan upptÀcka och hjÀlpa barn i kris och hur samarbetet mellan förskolan och socialtjÀnsten fungerar har jag intervjuat förskollÀrare och socionomer. Jag har lÀst litteratur om Àmnet för att fördjupa mig i det och för att lÀttare kunna förstÄ resultatet.

InnehÄller skolans krisplaner rÀtt instrument för att hjÀlpa barn i kris?

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka om dagens krisplaner i skolan innehÄller de saker som teoretiker tycker Àr viktiga för mÀnniskor nÀr de har drabbats av en kris. För att uppfylla detta syfte samlades 47 krisplaner, vÄrt mÄl var 50 för att kunna göra en mer generell undersökning, frÄn hela Sverige in och granskades med mÄlet att undersöka huruvida de innehöll de aspekter som teoretikerna ansÄg viktiga och om de baserat pÄ detta kunde anses vara bra eller dÄliga. Efter vÄr studie har vi sett en tendens pÄ hur krisplanerna Àr utformade enligt de frÄgor vi stÀllde till dem. Denna tendens visar tyvÀrr pÄ att krisplanerna i Sverige Àr undermÄliga nÀr det gÀller sÄvÀl efterarbete som bemötande i kris..

Revisionsreglering i samspel med en finansiell kris

Studien ska undersöka avskaffandet av revisionsplikten och hur revisorer anser att denna reglering samspelar med rÄdande finansiella kris. Med ett induktivt angreppssÀtt gör vi en kvalitativ undersökning i form av semi-strukturerade intervjuer och en analys av den offentliga debatten. Intervjuerna analyseras med hjÀlp av fenomenologi och Grundad teori. UtgÄngspunkten i vÄrt teoretiska perspektiv Àr tvÄ studier, den av Puxty et al om de reglerande krafterna och den utförd av Jönsson som behandlar framvÀxten av regleringar. Studierna Àr vidareutvecklingar av bland annat den institutionella teori som Streecks & Schmitters utvecklat.

?HÄlla tyst, HÄlla om och HÀlla i? Hur ambulanspersonal möter nÀrstÄende i kris för att skapa det goda mötet

Vid en olycka eller dÄ nÄgon blir allvarligt sjuk Àr det idag naturligt att ambulans tidigt tillkallas för att förmedla hjÀlp. Den som Àr uppenbart drabbad, det vill sÀga den skadade, fÄr givetvis i första hand hjÀlp och behandling. I denna studie riktas dock fokus mot dem som stÄr kring patienten och som ocksÄ kan rÀknas som drabbade, nÀmligen de nÀrstÄende, som kan vara i kris. Inom ambulansverksamheten runt om i landet finns det personer som, av kollegor, anses vara skickliga pÄ att möta just nÀrstÄende i kris. Syftet med denna studie Àr dÀrför att beskriva hur ambulanspersonal möter nÀrstÄende i kris för att skapa det goda mötet.Genom att göra sex intervjuer undersöktes hur dessa skickliga personer gör nÀr de möter nÀrstÄende i kris.

Redo! Alltid redo! : LÀrare och lÀrarstudenters Äsikter om bemötande av barn i kris

Förr eller senare kommer vi som lÀrare att stÀllas inför det faktum att vi mÄste hantera krissituationer dÀr en eller flera elever behöver omsorg. VÄrt syfte med detta examensarbete har varit att försöka beskriva och jÀmföra erfarna lÀrares och lÀrarstudenters Äsikter och erfarenheter om bemötande av barn i kris. Vi ville genom vÄr undersökning ta reda pÄ vad lÀrare har för beredskap för att möta barn som drabbats av en kris och hur lÀrare bemöter dessa barn pÄ bÀsta sÀtt. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer dÀr vi intervjuat sex lÀrare med minst fem Ärs yrkeserfarenhet och sex lÀrarstudenter i slutskedet av sin utbildning. Intervjuerna har tillsammans med den litteratur vi lÀst gett oss följande resultat: SkilsmÀssa Àr den krisorsak för barn som enligt resultatet Àr den vanligaste.

"...Jag har Àntligen hittat hem!" : En kvalitativ studie om hur medlemmarna i organisationen Unga KRIS uppfattar organisationen

This study examines the link between the individual and social network, what social forces and social mechanisms involved in the interaction between individuals and groups and how we can explain and consider this relationship with the aim of understanding this connection. Through qualitative interviews, based on interviews of six active members in the organization Young KRIS (Young Criminal?s Return in the Society) examines the active social processes that the young members undergo, and motivates those who have been outside the expected conformed and regular society, to be included in the regular community and how this can be explained. The study shows that the organization through high availability, openness, knowledge of the needs of young people, good treatment, range of meaningful activities, has created a great venue for the young to develop and thus regain their place in the society..

Kriser och förtroende

I dagens kommunikationssamhÀlle har kriser som drabbar företag blivit allt mer förekommande. Inget företag idag gÄr sÀkert för en kris vilket gör att det mÄste vara förberett. Krishantering Àr ett organiserat sÀtt för att företaget ska kunna fungera sÄ normalt som möjligt under en kris. En viktig del i krishanteringen handlar om att upprÀtta en beredskap och minimera de risker som Àr förenade med verksamheten. Kriskommunikationen Àr en del av krishanteringen och handlar om företagets hantering av kommunikationen till interna och externa intressenter för företaget i samband med krisen.

FörskollÀrares erfarenheter, kompetens och beredskap i mötet med barn och förÀldrar i kris

BAKGRUND:NÀr man som förskollÀrare möter barn som befinner sig i kris Àr det enligt forskning viktigtatt som förskollÀrare bemöta barn och förÀldrar pÄ ett empatiskt sÀtt. Samverkan medförÀldrarna har stor betydelse för att förskollÀraren ska kunna möta och förstÄ barnets tankar.Att som förskollÀrare möta barn och förÀldrar krÀver ocksÄ styrka och engagemang iyrkesrollen.SYFTE:Syftet med vÄr studie Àr att undersöka nÄgra utvalda förskollÀrares erfarenheter, kompetensoch beredskap i mötet med barn och förÀldrar i kris.METOD:Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ intervjustudie dÀr vi intervjuat nio stycken förskollÀrare pÄolika förskolor. Vi har kopplat vÄr studie till Bronfenbrenners teori om hur barnet formasutifrÄn olika relationer med omgivningen.RESULTAT:FörskollÀrarna i studien har mött olika krissituationer dÀr barn och förÀldrar varitinblandade. Krissituationerna har gett dem olika erfarenheter av hantering, samverkan ochbemötande. FörskollÀrarna Àr nöjda med arbetet med barnen och samarbetet med kollegor,och rektorer.

Risk Management i Kristid : En empirisk studie av försÀkringsbolag

Med anledning av den finansiella kris som rÄder och den pÄverkan den haft pÄ börs- och rÀntekurser vÀrlden över ansÄg vi det intressant och samtidigt relevant att undersöka hur försÀkringsbolag pÄverkas av denna situation. Vi valde försÀkringsbolag dÄ de hanterar bÄde sina egna och sina kunders risker samt förvaltar stora portföljer. Den nuvarande ekonomiska situationen var bakgrunden till att studien genomfördes. Uppsatsen syftade till att undersöka om, och i sÄ fall hur, försÀkringsbolag anpassar och förÀndrar sin riskhanteringsprocess och organisation under den finansiella kris som rÄder. En kvalitativ metod tillÀmpades, dÀr intervjuer med tre inom Sverige vÀletablerade försÀkringsbolag genomfördes.

KÀnslor och krisresponser : Hur kriskommunikation pÄ sociala medier pÄverkas av intressenternas kÀnslor

Nya teknologiska förutsÀttningar har resulterat i att intressenterna kan föra en dialog med organisationer jÀmfört med den tidigare monologen frÄn organisationen. I och med detta sker kommunikation pÄ andra vilkor och under en kris blir dÀrför organisationen tvunget att bemöta enskilda individers reaktioner och kÀnslor. Detta kan innebÀra att de mÄste anpassa sin kriskommunikation till omgivningens kÀnsloyttringar. Uppsatsen tar avstamp i Attributionsteorin och Situationsbaserad Teori för Kriskommunikation (STK) för att sedan beskriva olika kommunikationsstrategier under en kris och hur intressenters kÀnslor yttrar sig under en kris. Undersökningen bygger pÄ Findus Facebooksida, dÀr anvÀndarkommentarer och svar frÄn Findus har samlats in och sedan klassificeras utifrÄn de kÀnslotyper och de responsstrategier de uttrycker.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->