Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Humanitär kris - Sida 2 av 53

Kriskommunikation : Hur företag med hjÀlp av en modell kan hÄlla huvudet kallt genom en kris för att bevara kundens varma attityd till deras varumÀrken

Syftet med undersökningen Àr att arbeta fram en modell för hur företag bör arbeta innan, under och efter en kris för att bevara sitt varumÀrke. Studien baseras pÄ en kvalitativ undersökning dÀr primÀrdata insamlats via intervjuer med sex experter inom omrÄdet kriskommunikation. Ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt har anvÀnds dÄ fokus vÀxlat mellan empiri och teori, men dÀr största fokus legat pÄ empirin. Teorin har insamlats via litteraturstudie dÀr vetenskapliga artiklar hÀmtats frÄn olika databaser, sÄsom google scholar och ABI/inform. Slutsatsen genererar i ett verktyg i form av en modell som ger riktlinjer pÄ hur företag kan arbeta innan en kris för att förebygga och förbereda. Den visar Àven pÄ hur företag arbetar under en kris för att minimera skadan av den samt hur de pÄ bÀsta sÀtt kan ÄterhÀmta sig frÄn den.

NÀr livet förlorar sin mening : Diakonens upplevelse av arbete med mÀnniskor i kris och sorg

Diakoner Àr en av de yrkesgrupper som möter mÀnniskor nÀr de drabbats av det ofattbara och dÀrför befinner sig i kris och sorg.VÄrt syfte med denna studie har varit att undersöka vilkasociala stödinsatser Svenska kyrkan,och dÄ sÀrskilt diakonerna, kan erbjuda samt hur diakonerna upplever sitt arbete med mÀnniskor i kris och sorg.Vi harutgÄttfrÄn tvÄ frÄgestÀllningar:1.Vilka sociala stödinsatser kan diakoner iSvenska kyrkan erbjuda vid kris-och sorgebearbetning.2.         Hur upplever diakonerna sin roll och sitt arbete med mÀnniskor i kris och sorg?VÄr empiri samlades in med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med Ätta diakoner i sex olika vÀstsvenska församlingar. I analysen av vÄr studie har vi utgÄtt frÄn Antonovsky's teori om KASAM, kÀnsla av sammanhang. Resultatet av studien visade att diakonerna kan erbjuda en mÀngd stödinsatser vid krissituationer. Dessa insatser Àr frÀmst av medmÀnsklig karaktÀr och tar sig praktiskt uttryck genom personlig nÀrvaro och samtal.

Krishanteringssystemet och polisen

I vÄrt fördjupningsarbete beskriver vi hur krisberedskapen Àr uppbyggd och hur en kris hanteras i Sverige med inriktning pÄ polisens roll. Bakgrunden till arbetet och det som vÀckte vÄrt intresse för Àmnet Àr alla de olika hÀndelser som intrÀffat den senaste tiden nationellt och internationellt i form av kriser (exempel pÄ dessa finns i inledningen). Detta fick oss att fundera och vi stÀllde oss frÄgan om vi Àr förberedda pÄ en kris?! MÄlet med arbetet Àr att belysa polisens roll i krishanteringssystemet och om det finns tillrÀckligt med kunskap för att hantera en kris. Det Àr givetvis ett flertal aktörer inblandade vid en kris förutom polisen.

Förhandling - NÀr argumenten inte tryter : En fenomenologisk studie av lyckade förhandlingar i kris

PROBLEM: Finns det, trots vidden av situationer dÀr förhandlingar kan uppkomma, raden av potentiella förhandlingssituationer och inblandade parter nÄgra gemensamma aspekter eller nÀmnare som alltid verkar finnas dÀr nÀr parterna upplever att en förhandling i kris Àr lyckad?SYFTE: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka bestÄndsdelar en lyckad förhandling i kris bestÄr av.METOD: Uppsatsens vetenskapliga ansats Àr i huvudsak fenomenologi.RESULTAT: Essensen i upplevelsen av en lyckad förhandling i kris utgörs av graden av förberedelse, att motparten kÀnner ett förtroende för representanten, att representanten agerat sakligt i bemÀrkelse att denne stöder sig pÄ fakta, samt att en hög grad av mÄlkongruens mellan parterna uppnÄs..

Kris och sorg - Att möta barn ur ett barns perspektiv

Arbetet behandlar barns tankar och kĂ€nslor kring kris och sorg, sett ur deras perspektiv. Även hur man enligt barnen ska möta dem dĂ„ de befinner sig i en svĂ„r situation tas upp. Empiriinsamlingen genomfördes genom kvalitativa gruppintervjuer med barn i förskola och skola. Det som starkast framkom under arbetet var att barnen vill bli mötta pĂ„ vĂ€ldigt olika sĂ€tt. Detta innebĂ€r att man som pedagog mĂ„ste vara öppen för olika reaktioner och ta sig tid att möta barnet samt vĂ„ga bryta den vardagliga verksamheten..

Det prehospitala mötet med patienter i kris : ur ett sjuksköterskeperspektiv

Bakgrund. VÄrdaren i den prehospital akutsjukvÄrden var ofta den första person som patienten i en kris mötte. Dessa möten var ofta korta och under denna tid skulle vÄrdaren försöka etablera bÄde förtroende och trygghet. Som teoretisk referensram har Benners omvÄrdnadsteori anvÀnts. Syfte.

Religionspsykologiska perspektiv pÄ religion som krishanterare

MÄnga mÀnniskor söker sig till religionen dÄ de hamnar i svÄra situationer eller kriser i sitt liv. Det kan ske vid bÄde kriser som sker individuellt och kriser som berör mÄnga i ett samhÀlle. I denna uppsats kommer jag att inrikta mig pÄ den individuella traumatiska krisen och försöka fÄ en förstÄelse för vad det Àr i religionen som fungerar som meningsskapande för mÀnniskan och kan hjÀlpa henne genom en traumatisk kris. FrÄgestÀllningen som jag försöker besvara Àr: hur kan religionens funktion förstÄs som meningsskapare utifrÄn psykologiska perspektiv? För att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning har jag valt att utgÄ frÄn Jungs analytiska psykologi och objektsrelationsteorin..

Nyckeltal och finansiell kris : En studie av bioteknikbranschen

Tidigare forskning har genom att studera alla tillgÀngliga företag eller företag medudda branscher exkluderade identifierat vissa nyckeltal som bra indikatorer pÄfinansiell kris. I denna studie undersöks om dessa nyckeltal Àven ger ettsamstÀmmigt resultat för en udda bransch. Med utgÄngspunkt frÄnbioteknikbranschen identifieras genom logistisk regression nyckeltalen korta skuldergenom eget kapital och avkastning pÄ investerat kapital som indikatorer pÄ finansiell kris.Avkastning pÄ investerat kapital överensstÀmmer med tidigare resultat, medan kortaskulder genom eget kapital bör, för denna bransch, tolkas tvÀrt emot jÀmfört medtidigare studier..

Örebro i strĂ„lkastarnas ljus ? nattsvart! : En studie om hur ett retoriskt angreppssĂ€tt pĂ„ kriskommunikation kan utveckla och bidra till hanteringen av den kommunikativa aspekten av en kris

Ambitionen med denna uppsats har varit att undersöka hur retorisk teori kan bidra till och komplettera omrĂ„det för kriskommunikation. Genom en intervju med Örebro kommuns kommunikationsdirektör och genom en teoretisk fördjupning har vi sammanfört en praktikers perspektiv med ett teoretiskt perspektiv. Vi har tagit avstamp i den retoriska situationen och undersökt hur ett retoriskt angreppssĂ€tt kan öka förstĂ„elsen för den kommunikativa aspekten av en kris samt vilken nytta en kriskommunikatör kan ha av att se pĂ„ en kris som en retorisk situation. Resultatet visar att den retoriska situationen kan bidra med ett nytt och givande perspektiv pĂ„ kriskommunikation. Inom den retoriska situationens tre konstituenter - exigence, audience och constraints - kommer ethos, topiker, doxa, narrativ, identifikation, kairos och decorum att skapa ett kompletterande och systematiserande förhĂ„llningssĂ€tt till kriskommunikation..

Det prehospitala mötet med patienter i kris - ur ett sjuksköterskeperspektiv

Bakgrund. VÄrdaren i den prehospital akutsjukvÄrden var ofta den första person som patienten i en kris mötte. Dessa möten var ofta korta och under denna tid skulle vÄrdaren försöka etablera bÄde förtroende och trygghet. Som teoretisk referensram har Benners omvÄrdnadsteori anvÀnts. Syfte.

FörutsÀttningar för lÀrare att arbeta med krisdrabbade barn och ungdomar i grundskolan

Denna studie syftar till att undersöka lÀrares förutsÀttningar att arbeta med krisdrabbade barn och ungdomar i grundskolan. För att uppfylla detta syfte valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med fem lÀrare som Àr verksamma inom olika Äldrar i grundskolan. Intervjuerna fokuserade pÄ lÀrarnas uppfattningar om vad en elev i kris Àr, hur lÀrarna anser att elever i kris bör bemötas samt vilken beredskap lÀrarna sjÀlva anser att de har för att möta elever i kris. VÄrt resultat synliggjorde att lÀrare har en tÀmligen bred uppfattning av vad en elev i kris, de talade om allt frÄn personliga individuella kriser till stora offentliga katastrofer. Genom intervjuerna framkom att lÀrarna ansÄg att elever i kris kan mötas med samtal som bland annat gÄr ut pÄ att lÀraren ska bekrÀfta eller uppmuntra eleven. DÄ lÀrare som undervisar i de Àldre Äldrarna menade att elever i kris kan uppleva svÄrigheter med skolarbetet ansÄg de att krisdrabbade elever kunde gynnas av anpassad undervisning.

Finansiell kris - en frÄga för revisorerna?

Syftet med denna uppsats var att beskriva och precisera innebörden av finansiell kris sett ur ett revisorsperspektiv, samt huruvida revisorer bevakar ett företags ekonomiska stÀllning för att i tid upptÀcka om ett företag Àr pÄ vÀg in i en finansiell kris. Undersökningen grundar sig pÄ fem djupintervjuer med revisorer i Malmötrakten. I analysen av studien kom författarna fram till att det kan vara svÄrt att ge begreppet finansiell kris en definition som passar i alla situationer. Sett ur ett revisorsperspektiv kom författarna fram till att det behövs tvÄ definitioner. Definition (1) utgÄr frÄn ett revisionsperspektiv och definition (2) utgÄr frÄn ett konsultperspektiv, dÀr definition (1) har ett kortare tidsperspektiv.De metoder revisorerna i denna undersökning anvÀnder sig av Àr dels nyckeltalsanalys men Àven andra metoder som exempelvis kund- och leverantörsreskontra, rapporter frÄn bevakningsföretag samt tÀta informationsutbyten med företagen.

Hur mÄnga öl kan jag dricka innan jag sÀtter mig bakom ratten? : En jÀmförande analys mellan tre transportföretags alkoholpolicy

PROBLEM: Finns det, trots vidden av situationer dÀr förhandlingar kan uppkomma, raden av potentiella förhandlingssituationer och inblandade parter nÄgra gemensamma aspekter eller nÀmnare som alltid verkar finnas dÀr nÀr parterna upplever att en förhandling i kris Àr lyckad?SYFTE: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka bestÄndsdelar en lyckad förhandling i kris bestÄr av.METOD: Uppsatsens vetenskapliga ansats Àr i huvudsak fenomenologi.RESULTAT: Essensen i upplevelsen av en lyckad förhandling i kris utgörs av graden av förberedelse, att motparten kÀnner ett förtroende för representanten, att representanten agerat sakligt i bemÀrkelse att denne stöder sig pÄ fakta, samt att en hög grad av mÄlkongruens mellan parterna uppnÄs..

Krishantering i skolan - hur lÀrare kan bemöta barn i kris

Hur förberedda Àr egentligen skolorna i dag om det uppstÄr kriser, och hur bemöter och arbetar lÀrare med det enskilda barnet som befinner sig i en kris? Dessa Àr frÄgor som har vÀckt vÄrt intresse. Syftet med detta arbete Àr att fÄ ökad kunskap om hur vi kan bemöta barn i kris, samt stödja deras utveckling och lÀrande för att skapa en trygg och lÀrorik miljö nÀr de befinner sig i en krissituation. I litteraturdelen redogörs för forskning om krisens faser, dödsfall, barns tankar om döden, skilsmÀssa, konsekvenser vid skilsmÀssa och hur lÀrare kan bemöta barn i sorg. För att fÄ svar pÄ vÄra forskningsfrÄgor har vi utfört tio semistrukturerade intervjuer med verksamma lÀrare i Ärskurserna F-6.

FrÄn en mynighet i kris till en myndighet i stark förnyelse : en studie av RiksutstÀllningars förÀndringsarbete

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva RiksutstÀllningars förÀndringsarbete i samband med en omlokalisering frÄn Stockholm till Visby, under en sÄkallad krisperiod. Uppsatsen fokuserar pÄ tre omrÄden; de ideer som ligger till grund för förÀndringen, de processer mynigheten genomgÄtt och individens roll i förÀndringsarbetet..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->