Sökresultat:
1435 Uppsatser om Historiska och samtida författare - Sida 42 av 96
PÄ vilket sÀtt kan lÀrare i det multietniska klassrummet arbeta med elevers historia?
I det multietniska samhÀllet som Sverige Àr idag, figurerar det mÄnga olika historier i klassrummet. Mitt syfte med denna uppsats Àr att genom undervisning och undersökning granska hur lÀrare i det multietniska klassrummet kan arbeta med elevers egen historia pÄ en friskola i Malmö. Genom begreppen historiemedvetande, identitet och litteratur granskade jag hur elever med invandrarbakgrund upplever sig sjÀlva utifrÄn sin historiska bakgrund. Jag har valt att utföra min undersökning dels genom enkÀter som elever och lÀrare har fÄtt besvara, dels genom intervjuer med fyra elever pÄ skolan. Min undersökning visar att historiemedvetande Àr en förutsÀttning för att utveckla en identitet som eleverna Àr medvetna om och sjÀlva fÄr möjligheten att vÀlja.
Ett gestaltningsförslag för en kökstrÀdgÄrd utifrÄn kökstrÀdgÄrdens historia och skogstrÀdgÄrdens principer
Denna processbeskrivning syftar till att med utgÄngspunkt i kökstrÀdgÄrdens historia och skogstrÀdgÄrdens principer utforma ett förslag till en kökstrÀdgÄrd med flerÄriga vÀxter. TrÀd, buskar och perenner med Àtliga delar och som Àr hÀrdiga i zon 3 har anvÀnts till förslaget. Genom studier av skogstrÀdgÄrdens principer och kökstrÀdgÄrdens historia har jag kommit fram till en utformning som Àr gemensam för tre olika tidsepoker och som, för att den ska bli lÀttskött, stödjer sig pÄ skogstrÀdgÄrdens principer. De trÀd, buskar och perenner som anvÀnts för gestaltningsförslaget har spaltas upp i vÀxtlistor dÀr de vÀxter som var specifika för den enskilda tidsepoken finns i ett kvarter. Det Àr tre kvarter med typiska vÀxter för varje tidsepok och ett kvarter med specifika skogstrÀdgÄrdsvÀxter.
De grundlÀggande förmÄgornas inverkan pÄ militÀra och polisiÀra anti-terrorist operationer
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka om de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta Ă€ven i en anti-terrorist operation, dĂ„ förmĂ„gorna hittills varit ett begrepp inom mellanstatliga konflikter. För att besvara detta anvĂ€nds tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar:? Ăr de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna relevanta för denna typ av operationer?? Vilken eller vilka av de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna lĂ„g till grund för framgĂ„ng/misslyckande i operationen?Studien genomförs som en jĂ€mförande fallstudie dĂ€r fyra operationer av militĂ€r och polisiĂ€r karaktĂ€r analyseras utifrĂ„n de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna. Data erhĂ„lls genom textanalys av historiska skildringar som avhandlar respektive operation.Resultatet av studien visar att de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta för anti-terrorist operationer och tillĂ€mpningen av dem kan bestĂ€mma utfallet av operationen. De förmĂ„gor som lĂ„g till grund för en lyckad eller misslyckad operation Ă€r verkan, skydd, und/info och ledning..
Se men inte röra : Röntgen som verktyg i dokumentation av historiska stoppningar.
How can we use modern X-ray technology to raise awareness of the information that is hidden in historic upholstery? The materials and techniques add information to the history object in question and  about a profession that is sparsely documented in our country. The knowledge we have today has largely been obtained by studying damaged upholstery, or by removing the show cover and upholstery, a technique which involves high risk of damaging the upholstery. X-ray technology offers  a non- intrusive way to examine historical upholstery.Through case studies, I examined four artefacts. The artefacts went trough an inititial visual exam before being transported to The National Heritage Board in Visby where they underwent a thorough X-ray exam.
Att vilja jobba som lÀrare : En intervjustudie med lÀrarstudenter
Denna uppsats handlar om grundskollÀrarprofessionens utveckling, verksamma lÀrare och lÀrarstudenter. Uppsatsen utgÄr ifrÄn följande frÄgestÀllningar:Hur har grundskolan och grundskollÀrarens historiska utveckling vilken lett fram till dagens skola och lÀrare sett ut?Hur framstÀlls dagens verksamma grundskolelÀrare inom forskning i frÄga om den egna yrkesrollen och verksamheten i skolan?Vilken bild av lÀrarstudenter gÄr att synliggöra i frÄga om uppfattning, syn och attityder gentemot sitt kommande yrkesliv, lÀrarens roll och skolan?Vad motiverade dessa lÀrarstudenter att söka sig till lÀrarutbildningen och fortsÀtta densamma för att bli lÀrare i grundskolan?Vilka likheter, skillnader och eventuella samband gÄr att synliggöra mellan de tre ovanstÄende bilderna?Studien visar att lÀrarna befinner sig i en starkt utsatt yrkesposition med en ifrÄgasatt profession och ofta höga pÄfrestningar i arbetsvardagen. Men sÄvÀl verksamma lÀrare som lÀrarstudenter innehar en stark drivkraft som motiverar de i sitt nuvarande och kommande utövande av yrket och uppdraget som lÀrare..
Mini house : ett modernt friggebodskoncept
Mitt magistersarbete ?Mini House? Àr ett projekt som omfattar undersökning, formgivning, utveckling och paketering av en samtida svensk stuga inom kontexten för den svenska Plan- och bygglagen. Jag har gett projektet en engelsk titel dÄ jag vill att det ska kunna ha relevans och ett potentiellt liv utanför den primÀra svenska kontexten.De s.k. Friggebodsreglerna tillÄter en markÀgare att bygglovsfritt uppföra ytterligare en stuga pÄ maximalt tio kvadratmeter pÄ bebyggd tomt. Ett förslag att utöka den tillÄtna ytan till femton kvadratmeter har lagts fram och skall fastslÄs i början av Är 2008.En marknad för ?friggebodar? skapades snabbt efter att Friggebodsreglerna introducerades 1987, vilken inte har förÀndrats mÀrkbart under dessa 20 Är vad gÀller byggmaterial, huskvalitet eller utseende och kÀnsla.
En historia för alla? - En lÀroboksanalys kopplad till demokratibegreppet
Syftet med denna uppsats var att undersöka om lÀroböckernas berÀttelser levde upp till den normativa demokratisyn som formuleras i LPO 94 och om berÀttelsen om det moderna Sveriges framvÀxt kan tillskrivas ett vÀrde för alla elever. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ lÀromedelsanalys av tre vanligt förekommande lÀroböcker i historia för grundskolans senare del. Vi har i lÀroböckerna fokuserat pÄ berÀttelser om det moderna Sveriges framvÀxt som kan kopplas till begrepp som demokrati, rÀttigheter, solidaritet och jÀmstÀlldhet. UtifrÄn lÀroböckerna, LPO 94 och aktuell forskning har vi diskuterat huruvida den historiska framstÀllningen av det moderna Sveriges framvÀxt kan tillskrivas ett allmÀngiltigt vÀrde. Undersökningens resultat visade att lÀroböckerna förmedlade en historia som tydligt gick att hÀrleda till lÀroplanen.
Energi i tiden : En undersökning kring hur mÀnniskans energianvÀndning kan anvÀndas som en förklaringsfaktor i historieundervisningen
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur begreppet energi skulle kunna anvÀndas som en förklaringsfaktor i historieundervisningen. Undersökningen bygger pÄ en textundersökning av tre av de mest anvÀnda historielÀroböckerna för kursen Historia A pÄ gymnasiet. Vi har studerat lÀroböckerna i olika nedslag, valda utifrÄn relevant miljöhistorisk forskning, för att se i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt historielÀroboksförfattare anvÀnder sig av energi som en förklaringsfaktor. UtifrÄn lÀroböckerna och forskningen har vi diskuterat hur begreppet energi skulle kunna vara en central förklaringsfaktor i den historiska förÀndringsprocessen. Undersökningens resultat visade att lÀroboksförfattare i relativt hög grad anvÀnder sig implicit av energibegreppet i sina framstÀllningar, Àven explicita exempel förekommer.
Las Vegas framvÀxt : En undersökning om stadens historia sett ur ett THEME:ing perspektiv
Den hÀr uppsatsen Àr skriven för att ge en bra insyn över hur Las Vegas drygt hundraÄriga historia har sett ut genom ett Experience Economy perspektiv med inriktning THEME:ing. Uppsatsen kommer granska vilka viktiga historiska hÀndelser staden varit med om och undersöka dem via ett THEME:ing perspektiv. Information som har samlats in till denna uppsats kommer frÄn litteratur och filmdokumentÀrer om Las Vegas historia och The Experience Economy. Vad bidrog till att den lilla ökenstaden kom att bli en av USA:s mest besökta stÀder och idag har en population pÄ över tvÄ miljoner? Hur har staden agerat nÀr det dykt upp möjligheter för tillvÀxt? Resultatet av denna uppsats visar att Las Vegas har haft flera stora hÀndelser att jobba med genom Ären och anpassat sig och sett dessa som möjligheter till tillvÀxt istÀllet för hinder.
Har du ens l?st domen? ? Domstolshandlingar som k?lla till samtida svensk prostitution
Prostitution has for a long time been an understudied field in economics. Due in part to a lack of quantitative and empirical material, itself largely a result of the illegality or semi-illegality of the activity in most countries, the factors that explain the prevalence of, and pricing in, prostitution have remained largely undiscussed. In the last 20 year, this have begun to change: new theories ? notably by Edlund & Korn (2002), Rao et al (2003) and Della Giusta et al (2009) ? have been formulated and the rise of internet based escort sites have made large scale quantitative studies possible. This thesis examines if, and in what way, court documents can help expand the understanding of the economics of prostitution in Sweden.
Anpassning och differentiering av undervisning i ett klassrum för alla : Strategier för anpassning av undervisning i teori och praktik och dess effekter pÄ elevers delaktighet
Denna uppsats syftar till att undersöka om och hur undervisning Àr anpassad eller differentierad baserat pÄ antagandet att elever Àr varierade och lÀr pÄ olika sÀtt samt hur lÀrares praktik förhÄller sig till samtida forskning pÄ omrÄdet. Uppsatsen undersöker vidare huruvida specifika anpassningar relaterar till ökad delaktighet hos elever.Metoden för uppsatsen Àr en observationsstudie med fenomenologisk ansats. Den innefattar 30 olika lÀrare under 30 lektioner pÄ en gymnasieskola i Sverige, dÀr majoriteten av eleverna har en diagnos inom neuropsykiatriska spektrumet. Materialet bearbetades kvantitativt i SPSSStudien visar att sambandet mellan olika anpassningar och dess koppling mot delaktighet Àr komplext och pÄverkas av ett antal olika faktorer och förutsÀttningar. Det framgÄr att lÀrare i högre grad anvÀnder sig av vissa anpassningsformer och att andra förekommer mer sÀllan.
Fredsagenterna - Att bygga en identitet som svensk och muslim
Tanken om att skriva en uppsats som behandlar hur man som ung muslim i en samtida svensk kontext definierar och konstruerar sin religiösa identitet har sitt ursprung i min vilja att tillÀgna mig en bÀttre beredskap i bemötandet av muslimska elever i min undervisning om islam. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka projektet Fredsagenterna. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i hur projektet vÀljer att förhÄlla sig till majoritetssamhÀllet samt i hur de unga muslimer som ingÄr i projektet ser pÄ sin religiösa identitet i relation till majoritetssamhÀllet.
Undersökningen har utförts som en fallstudie bestÄende av en enkÀt, observationer samt kvalitativa intervjuer med fyra deltagare i projektet. Alla tre moment Àr genomförda i samband med en av projektets kurshelger.
Vad hÀnder i skolans historieböcker? En undersökning om innehÄll och sprÄkliga strukturer i lÀrobokstexter i historia.
SammandragSyftet med min studie Àr att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg pÄ fyra texter i tvÄ lÀroböcker. Genom utprovningen av modellen, som Àr baserad pÄ den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrÄn ett andrasprÄksperspektiv sprÄkliga strukturer i tvÄ svenska lÀroböcker i historia, för att fÄ en bild av vilka sprÄkliga utmaningar elever möter nÀr de lÀser och lÀr sig historia. De fyra analyserade texterna handlar om franska revolutionen, och Àr hÀmtade frÄn tvÄ lÀroböcker i historia, en för grundskolans senare Är och en för Historia A pÄ gymnasiet. I modellen identifieras och kategoriseras verb och deltagare i texten, dÀrefter undersöks relationen mellan verb och deltagare och slutligen analyseras textens organisation.Resultaten frÄn utprovningen av modellen visar att de fyra undersökta texterna kan placeras pÄ en skala frÄn relativt konkret vardagssprÄk till abstrakt och akademiskt sprÄk. MÄnga av de sprÄkliga drag jag funnit bekrÀftar tidigare systemisk funktionell forskning om sprÄket i texter om historia.
Price is what you pay, value is what you get : A study about the power of value investing on the stock market
Syfte: Undersöka om det Àr möjligt att generera en överavkastning pÄ aktier gentemot marknadsindex pÄ OMXS Industrials enligt Net Current Asset Value strategin.Metod: Studien baseras pÄ en kvantitativ metod för att undersöka historiska aktievÀrden. Datan som anvÀnds i undersökningen hÀmtas frÄn Thomson Reuters Datastream och de statistiska vÀrdena bearbetas i Microsoft Office ExcelTeoretiska utgÄngspunkter: Studien har sin förklaring med utgÄngspunkt frÄn teorierna om den effektiva marknadshypotesen och CAPM modellen, samt ett avsnitt som utreder principerna om hur vÀrderingsstrategier bör följas.Resultat: Beroende pÄ lÀngden av innehavsperioden visar studien att det i de samtliga fall Àr fullt möjligt att övertrÀffa marknadsindex, och att den riskjusterade avkastningen i de flesta fall Àr högre Àn marknadsindex..
SkönlitterÀr höglÀsning som undervisningsmetod - En historie- och religionsdidaktisk studie i Ärskurs 1
Uppsatsen besvarar frÄgan hur höglÀsning av skönlitteratur med historie- och religionsinslag kan anvÀndas som pedagogiskt verktyg för att stimulera historiemedvetande och reflektion kring livsfrÄgor frÄn skolÄr 1. Arbetet visar hur höglÀsning av skönlitterÀra böcker som tar upp historiska hÀndelser och viktiga livsfrÄgor, i kombination med samtal och diskussioner, utvecklar den empatiska mognaden hos eleverna och skapar en grund för tidigt historiemedvetande. En studie har genomförts i tvÄ klasser med olika social och etnisk bakgrund. Ett höglÀsningsprojekt utvecklades och genomfördes sedan pÄ samma sÀtt i de tvÄ klasserna. Valet av skönlitteratur och arbetsmetoden lyfts fram som viktiga för framgÄng med projektet.