Sök:

Sökresultat:

44 Uppsatser om Helikopter - Sida 3 av 3

Ögonrörelsekamera som komplement vid användbarhetsutvärderingar

Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur det går att använda ögonrörelseteknik för att få ett objektivt komplement till subjektiva bedömningar vid användbarhetsutvärderingar. Det gjordes en användbarhetsutvärdering av systemet Skeldar, som är en markstation för att styra en förarlös Helikopter. Testpersonerna fick sätta sig in i scenariot att göra en testflygning av en färdiginställd rutt som bevakar Linköping under en högriskmatch i ishockey. Efter testet fick testpersonerna göra tänka-högt-protokoll med sina ögonrörelser som ett hjälpmedel. Resultaten som kom fram var att testpersonerna tittar mer på kameravyn för att lokalisera domkyrkan än på kartvyn och att det inte finns någon signifikant skillnad i fixeringstid eller antalet fixeringspunkter mellan hastighets- och höjdmätaren.

Immobilisering och dess bieffekter på impala och trubbnoshörning

Det finns olika tekniker att använda sig av vid immobilisering av frilevande impalor, t.ex. kemisk immobilisering, snaror, nät eller fösning in i fållor med hjälp av bil eller Helikopter. Vid immobilisering av frilevande trubbnoshörningar används uteslutande kemisk immobilisering. De olika immobiliseringsmetoderna innebär olika risker för impalan; att söva ett djur är alltid ett riskmoment men även stress framkallad av jakt och hantering kan ge patologiska förändringar som kan leda till döden. På både impala och noshörning utförs kemisk immobilisering med hjälp av olika typer av opioider, antingen en opioid ensam eller i kombination med andra läkemedel. Opioider ger både bra anestesi och analgesi, men kan medföra även oönskade effekter såsom excitering, hypoxi, respiratorisk depression, eller acidos.

Anläggning av isvägar : En studie med inriktning på säkerhet

Att vistas och arbeta på is är känt förknippat med risken att gå igenom isen. För att bibehålla säkerheten är det viktigt att man har stor kunskap och är väl medveten om vilka faktorer som påverkar beteende och bärighet hos sjöisar. Syftet med arbetet är att belysa vad som kan vara kritiskt och ge inspiration på vad man ska ha i beaktning för att på ett säkert sätt anlägga en isväg.I arbetet beskrivs de beräkningsmodeller som är mest förekommande, hur dessa är framtagna och hur resultatet skiljer sig dem emellan. Bärigheten för en sjöis beror på många faktorer, hur isläggningen sker, sprickbildningar, temperaturväxlingar, iskvalitet, sjöars geometri med mera. Hur arbetet med tunga maskiner utförs har också stor betydelse för bärighet.

Multistatisk sonar : En teoretisk prestandastudie i en svensk kontext

I takt med att ubåtarna blir allt tystare och svårare att detektera ställs allt högre krav på de sensorer som utvecklas för hålla jämna steg med denna utveckling. Redan under 80-talet kunde man konstatera att ubåtarna hade blivit så tysta att passiv detektering inte räckte till varför intresset istället riktades mot primärt aktiva system. Aktiv sändning medför sina egna nackdelar och tillsammans med de tekniker som utvecklats för att dämpa ekona från en ubåt gör att inte ens en aktiv, monostatisk sonar alltid ger tillfredsställande resultat. Till Försvarsmaktens nya medeltunga Helikopter HKP14 har ett nytt sonarsystem införskaffats med möjlighet till fusionerad signalbehandling (s.k. multistatisk sonar) av signaler mottagna från flera olika mottagare såsom t.ex.

Traktegenskaper ? nu och i framtiden pa? Holmen Skog, distrikt Umea?

På 1940-talet infördes trakthyggesbruket i Sverige och skogen började då avverkas områdesvis med stora hyggen som följd. Då var det inga problem att planera stora, homogena områden. Under de senaste åren har dock andelen skog över lägsta slutavverkningsålder sjunkit stadigt på Holmen Skog. En lägre andel äldre skog ger en mindre urvalsmängd vid avverkningsåtgärder, vilket medför att det blir svårare att skapa bra trakter. Även vid planering av gödsling har urvalsmängden på senare år minskat, och man tvingas idag planera gödsling även på många små fristående trakter för att nå upp till en eftersträvad årsmängd. Syftet med detta examensarbete var att beskriva dagens och framtidens slutavverkningar och gödslingar med avseende på dessas traktegenskaper, samt undersöka vad framtidens trakter kommer att innebära gällande drivning, gödsling och planering.

CARABAS III Konstruktion av antenninstallation på helikopter

This report describes the construction work of a radar antenna for the radar systemCARABAS. CARABAS is a long wave airborne ground radar that has been developed bySAAB Microwave Systems and will now be mounted on a small helicopter, Schweizer 300.The antenna should be able to fold up and down. When the radar is in use the antenna islowered and under transport, start and landing the antenna is folded up. An emergency dropfunction should also be included in the design of CARABAS III.The extent of this report includes construction of the antenna, frame structure attached to thehelicopter, mechanism for folding the antenna up and down and mechanism for emergencydrop function. The mechanical design of the antenna and frame structure is based on modaland stress analysis, vibration measurement of Schweizer 300 and frequency analysis, andcalculations regarding aerodynamic drag and mechanics.The exciting frequencies of the helicopter and accelerations at those frequencies weredetermined by vibration measurement and frequency analysis.

En jämförelse mellan markbundna resistivitetsmätningar och helikopterburen Sky-TEM i Skåne

Tillgången till tjänligt grundvatten kan på vissa platser vara begränsad. Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) har för första gången i Sverige använt sig av Sky-TEM (Danskt utvecklat system för mätningar med Transient Elektromagnetism från Helikopter) i ett område i Skåne för att mäta resistiviteten i marken och på så sätt identifiera partier med salt grundvatten. Detta examensarbeta har haft sin grund i jämförelse mellan dessa Sky-TEM mätningar och egenutförda markbundna geoelektriska mätningar (elektrisk resistivitetsmätning med multielektrodsystem) De markbundna geoelektriska mätningarna genomfördes längs två profiler inom området för Sky-TEM mätningarna. Den ena profilen (Annero) i ett område där djupet ner till det salta grundvattnet tolkats vara stort, och den andra (Lillevång) i ett område där djupet hade tolkats vara litet.Tolkningarna från Sky-TEM och de geoelektriska mätningarna stämmer inte heltöverens med varandra. De visar båda på ett större djup till det salta grundvattnet vid Annero och ett mindre djup vid Lillevång, men också systematiskt på ett större djup vid mätningar gjorda med Sky-TEM jämfört med de geoelektriska.

Gallringsinventering från helikopter utrustad med profilerande laser och kamera för låghöjdsfotografering

Today Holmen Skog finds and selects suitable thinning stands using data on upper height and basal area. These figures are often based on basic forest data that has been updated with the help of growth prediction models. The problem is that these figures are not always correct. The aim of this study was to investigate if a combination of data from a profiling laser and a digital camera for low elevation photography, can be used for collecting data on number of stems per ha, tree species mixture as well as basal area weighted mean height and upper height for stands. The possibility to use these data to assess the need for thinning cutting was also investigated.Laser data and aerial photographs were collected from a helicopter operating at an approximate height of 100 meters.

Intuitiva Gränssnitt : Horisontell och vertikal feedback för drift i helikopter - Utvärdering av visuell och taktila displayer

Brownout-fenomenet ligger till grund för ungefär 75 procent av alla flygolyckor inom NATO. Olyckorna sker under start och landningssekvenser i torra klimat då sand virvlar upp och försämrar pilotens sikt utifrån Helikoptern. Under brownout förlorar piloten visuella referenser utanför Helikoptern vilket gör att denne omedvetet kan tappa kontrollen över Helikoptern och således kan hamna i plötsligt drift. Därför har NATO i samarbete med bland annat Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) försökt finna en lösning på problemen som uppstår vid brownout. Syftet med föreliggande studie är främst att undersöka om deltagares användning av taktila driftdisplayer leder till mindre drift än vid användning av en visuell driftdisplay samt undersöka med vilken av de taktila displayerna som leder till minst drift.

Luftburen försörjning i utveckling för insats

Luftburen försörjning har internationellt varit ett nyckelverktyg för större stater i snart 70 år. Att som militärenhet kunna agera och påverka motståndaren via de platser denne är som svagast och inte har förmåga att se våra lösningar, gör att vi kan skapa överlägsenhet och skapa taktiska fördelar. All militär verksamhet är i behov av förnödenheter och ett logistiskt stöd. För att detta stöd skall kunna nå enheter långt borta under svåra förhållanden, måste organisationen skapa förutsättningar till handlingsfrihet. I omvärlden har metoden luftburen försörjning varit en självklar del i det flexibla och föränderliga stridsrummets logistiska stöd.

Askgödsling och dess lämplighet i torvmarksskogar tillhörande Sveaskog Förvaltnings AB : en litteraturstudie

During whole-tree harvesting, there is a risk that the soil will become impoverished of nutrients. To prevent this, nutrients are returned to the harvested site as wood ash. This action also reduces the risk of soil acidification. Nevertheless, the ash does not result in any increase of tree growth if it is added on mineral soils, which is where the measure is most commonly used in Sweden. Due to the lack of growth response, the interest from landowners is small, which is why ash amendment today is not done enough to compensate for the need.

Konstruktion av elstyrt lås (drop-off) för telemetrihalsband

Sedan 60-talet har man inom viltforskningen märkt djur med radiosändarföredda halsband för att få kunskap om deras geografiska rörelser. I dag använder halsbanden GPS-teknik för att bestämma positionen. Dessa koordinater och annan insamlad information om t.ex. temperatur och djurets puls sparas i halsbandet men skickas även med UHF-, GSM- kommunikation eller via satellit till en mottagarstation. Halsbandets elektronik har med ny teknik kunnat göras mindre och lättare och därför kan även mindre djur studeras.

System med "Pop-up"-munstycken för helikopterplattform på korvett.

Denna slutrapport är resultatet av ett samarbete mellan Kockums AB / Karlskronavarvet och Blekinge Tekniska Högskola (Institutionen för maskinteknik). Det av Kockums initierade projektet har benämnts till ?System med ?Pop-up?-munstycken för Helikopterplattform på korvett?. Uppdraget har bestått i att utprova och verifiera ett befintligt munstycke, vars primära funktion är släckning av petroliumbränder (Helikopterolycka) på ett stelthfartygs Helikopterplattform. Munstyckets sekundära funktion består i att vattenbegjuta (sk.

System med "Pop-up"-munstycken för helikopterplattform på korvett.

Denna slutrapport är resultatet av ett samarbete mellan Kockums AB / Karlskronavarvet och Blekinge Tekniska Högskola (Institutionen för maskinteknik). Det av Kockums initierade projektet har benämnts till ?System med ?Pop-up?-munstycken för Helikopterplattform på korvett?. Uppdraget har bestått i att utprova och verifiera ett befintligt munstycke, vars primära funktion är släckning av petroliumbränder (Helikopterolycka) på ett stelthfartygs Helikopterplattform. Munstyckets sekundära funktion består i att vattenbegjuta (sk. wash-down) stelthfartyget, för att minska dess IR-signatur och för användning vid NBC-sanering (Nuclear, Biological and Chemical).

<- Föregående sida