Sök:

Sökresultat:

30 Uppsatser om Hedonisk prisfunktion - Sida 2 av 2

Hur man kan gå tillväga för att bedöma den ekonomiska effekten av förtätning på befintlig bebyggelse

När städer växer sker det ofta genom olika typer av förtätning. Förtätning innebär att nya bostäder byggs i närhet till befintliga bostäder. Detta kan ske på olika sätt, några exempel på de vanligaste typerna av förtätning är att nya bostadshus byggs i redan etablerade områden eller att ett helt nytt område byggs i direkt anslutning till ett redan existerande bostadsområde. På senare tid har det blivit allt mer populärt att förtäta stadsbilden genom att bygga bostäder ovanpå befintliga huskroppar.Oavsett vilken typ av förtätning man väljer kommer denna att få effekter för den befintliga bebyggelsen, effekterna kan sannolikt vara många och inom olika vetenskapliga områden. Som ett exempel kan man tänka sig att det sker miljöpåverkan på både människor och natur.

Vad påverkar priset på en bostadsrätt?

Fastighetsmarknaden i Stockholms innerstad är något som berör. Räntorna är för närvarande oerhört låga vilket har gjort att priserna har skjutit i höjden. Vidare talas det mycket om de så kallade lockpriserna, där budgivningarna ibland har gjort att köparen av en bostadsrätt har känslan av att de har blivit lurade in i något de inte kommer att klara av. Denna uppsats syftar därmed till att få en djupare inblick i bostadsrättspriserna i Stockholms innerstad och hitta förklaringar till prisskillnader. Till grund för undersökningen ligger 64 stycken lägenheter; ett respektive tre rum och kök, som sålts under 2005 i Vasastan, byggda mellan åren 1859 ? 1944.

Motivera Mera! - En kvantitativ studie om samspelet emellan hedonisk shoppingmotivation och multikanalshopping

Multichannel-shopping has become a wide spread phenomenon in the retail industry due to a significant development of retail channels and formats. Consumers now shop for the same product category in many different retail settings and this trend is increasing. Therefore both the academic world and the retail industry are screaming for knowledge about the multichannel-shoppers. Several studies have focused on the characteristics of different channels and how multichannel strategies should be designed to minimize cannibalization. There is however a lack of research concerning what characterizes multichannel-shoppers and what drives them to shop in several channels.

Användarupplevelse inom mobila applikationer : En kvalitativ utvärdering av en befintlig utvärderingsmetodiks funktionalitet i en mobil kontext

Choosing the right user experience evaluation method can be difficult, choosing the right one for mobile user experience can be even more so. One major cause is that mobile usage is context dependent. Another contributing factor is that there is not one widely adopted theory or framework for user experience due to its complexity.The purpose of this study was to evaluate an existing method artifact in its feasibility for evaluating mobile applications. The chosen method, AttrakDiff2 is a self-reporting semantic differential questionnaire to evaluate the user experience of an interactive product, based on its hedonic and pragmatic qualities.A study was conducted where the participants assessed one mobile and one web application, which were later rated with AttrakDiff2. The completion of the questionnaire was conducted as a think-aloud session subsequently followed by an interview.The results suggest that the participants experience was affected more by the evaluated application style than the different platforms.

Flaggskeppsbutiker som marknadsföringsstrategi. : -En undersökning ur ett kundperspektiv.

The purpose of this study was to examine customer attitudes towards flagship stores and how they perceive them. To ascertain this, and obtain answers to the research questions covering the study's main issues, we decided to turn to the customers who recently visited a flagship store.Our background theory is based upon literature from previous research done on the subject in the form of scientific articles and books. We present the theoretical concept that explains how flagship stores are used as a marketing tool and what impact they have on the new market. These will be helpful in answering our questions when we evaluate our results.!A theoretical framework, consisting of three value dimensions, was used as a support throughout the implementation of the study. These three values; hedonic, practical and social, should give us a better idea of what customers experience and what they value when they visit the flagship stores.!The method used in our investigation is of quantitative form, so that it can be feasible on a large crowd to thus contribute to a quantitative result.

Konsumenters acceptans och preferenser för chokladsockerkakor med olika matfetter : En sensorisk analys på effekten av smör respektive margarin i chokladsockerkaka

Margarin och smör är två kontroversiella livsmedel som stöts och blöts i diskussioner emellan människor, bl.a. i olika forum på internet. Ur näringssynpunkt skiljer sig produkterna åt, och generellt sett har smör en högre andel av mättat fett i jämförelse med margarin. Margarin är delvis baserade på vegetabiliska fetter och berikade med A-och D- vitamin, vilket är mer i linje med gällande näringsrekommendationer. Däremot har smör aromämnen som är unika för själva produkten som kan bidra till konsumenternas positiva smakupplevelse.Denna undersökning är ett samarbete med Unilever och varumärket Milda Margarin, för att ta reda på om olika matfetter i en chokladsockerkaka påverkar konsumenters gillande.

Månadsavgiftens inverkan på bostadsrätters försäljningspris

Syfte: Syftet med denna studie är att utreda månadsavgiftens inverkan på bostadsrätters försäljningspris och få en indikation på hur rationellt den studerade marknaden fungerar. Den formella hypotesen är: Leder låg månadsavgift till högt försäljningspris och vice versa? Dessutom undersöks hur månadsavgiften kapitaliseras in i bostadsrätters försäljningspris.Metod: Denna studie baseras på information om bostadsrättsförsäljningar i Gävle under år 2008. En omfattande manuell databehandling har utförts för att kunna genomföra studien. De prispåverkande faktorerna har klassificerats utifrån deras förmodande inverkan på priset.

Jordbrukspolitikens inverkan på mark- och arrendepriser i Sverige : en studie av mark- och arrendeprisers förändring över tiden

Rental rates and land prices have gone through substantial changes the last two decades. The prices have both gone up and down since 1990 but from 1995 to 2008 land prices increased with 272 percent and rental rates with 61 percent. What factors that have the largest impact on rental rates and land prices are hard to determine but factors that may affect the price are the desire to live in the countryside and the expected profitability in agriculture. Prices of products and inputs are factors that affect the profitability in agriculture, but the profitability is also affected by agricultural policies. The economic for Swedish agriculture have changed several times over the last 20 years as a result of changing agricultural policies.The agricultural policies largely affect farmers behavior and decisions.

Prisbildning på bostadsrättsmarknaden i Stockholm : En ekonomisk tvärsnittsstudie av underliggande faktorer

Bostadsrättspriser är under ständig diskussion inte minst i Stockholm där priserna kan vara dubbelt så höga jämfört med övriga Sverige. Olika faktorer ses kunna påverka prisbilden på bostadsrätter, vissa mer intuitivt än andra, samtidigt som till synes liknande bostadsrätter i ett område prismässigt sett kan variera. Detta väcker frågor kring vad det är som påverkar bostadsrättspriser och vilka faktorer som har störst inflytande på prisbilden. Frågeställningarna har lett till studiens syfte: att genom en tvärsnittsstudie, analysera vilka bakomliggande faktorer som ligger till grund för prisbildningen på bostadsrättsmarknaden i centrala Stockholm.Tvärsnittsstudien baseras på insamlade empiriska observationer av sålda bostadsrätter i centrala Stockholm (Kungsholmen, Södermalm, Östermalm samt Vasastan/Norrmalm) under perioden mars till och med maj år 2012. Utifrån hedonisk pristeori, där priset implicit avslöjar konsumentens preferenser, har anpassade regressioner genomförts.

Skogsfastigheters totala produktionsförmåga som förklarande variabel vid prissättning

Sedan marknaden för lantbruksfastigheter avreglerades i början av 1990-talet så har priserna på skogsmark ökat kraftigt. Då priset på timmer och massaved inte ökat i samma takt råder år 2014 en situation där priset på en skogsfastighet är högre än dess avkastningsvärde. Detta gör frågor som rör skogsägarnas värdering inför köp av skogsmark högintressant. Tidigare studier inom samma område har haft som mål att fastställa vilka faktorer som har en inverkan på fastighetspriset. Bonitet och produktiv skogsareal är två grundläggande faktorer som beskriver fastighetens karaktär. Ändå har det ibland visat sig svårt att hitta ett statistiskt samband mellan dem och fastighetspriset.

Vad påverkar marknadsvärdet på en skogsfastighet? : en statistisk analys av markvärdet

Skogen har sedan årtusenden tillbaka nyttjats av människan för sitt leverne. Allteftersom möjligheten att äga egen skog och att skogens ekonomiska betydelse har ökat har värderingen av skog förändrats. Avkastningsberäkning har länge legat till grund för värdering av skog, men idag räcker inte detta för att uppskatta marknadsvärdet på skogsfastigheter. Det är tydligt att det är fler bakomliggande faktorer än den skogliga avkastningen som spelar roll för prisbildningen. Huvudsyftet med denna studie var att öka kunskapen om prisbildningen på skogsfastigheter samt att undersöka och eventuellt utveckla värderingsgrunder.

Priset på åkermark : påverkande faktorer

The price of farmland has risen sharply in the last 20 years. This has led to discussions about what creates the value of farmland. The aim in this study was to try and find what factors are affecting the price on farmland. The area that is studied is the counties around Mälardalen during the period 2005 to 2009.The method chosen to achieve the objective is the hedonic price model. The variables are chosen after a preliminary study where a literature search has been made and a number of interviews with people in the industry.

Ägarkategorins och andra faktorers inverkan på skogsfastigheters pris vid försäljning

Sverige består av ungefär 23 miljoner hektar av produktiv skogsmark. Detta innebär att drygt 50 % av landarealen utgörs av skogsmark. Den produktiva skogsmarken är uppdelad mellan olika ägarkategorier, där fysisk person (enskilda ägare) äger 50 % och juridisk person, såsom staten, aktiebolag, ekonomiska föreningar och dylikt, äger övriga 50 % av skogsmarken. Denna fördelning av skogsmarken mellan olika ägarkategorier tros inverka på den skogliga fastighetsmarknaden och en prisdifferens beroende på om fastigheten säljs av juridisk eller fysisk person antas existera. Anledningen till differensen tros bero på bland annat lagstiftning, skötsel och ekonomiska aspekter såsom utbud och efterfrågan på marknaden. Studiens huvudsyfte var att analysera hur faktorn ägarkategori, där säljaren av skogsfastigheterna delades upp i juridisk person och fysisk person, påverkade skogsfastigheternas köpeskilling.

Dopamins roll i aptitreglering ? vad vet vi om djurslaget hund?

Syftet med denna studie är att titta på det vi vet om dopamins roll i aptitreglering idag, både generellt och med ett veterinärmedicinskt intresse specifikt på hund. Dopamin är transmittorsubstans i flera nervbanor i hjärnan och dess frisättning har traditionellt kopplats starkt till att positivt förstärka nyttosamma upplevelser eller handlingar i det som kallas kroppens ?belöningssystem?. I relation till föda och födorelaterade beteenden har man dock på senare tid sett att dopamin har en bredare betydelse än att enbart förstärka själva födointaget. I litteraturen syns därför ett fokusskifte mot ett vidare perspektiv med hänsyn till dopamins alla, nu kända roller ? något som väckt insikten om det dopaminerga systemets komplexitet och frågan om det ens är möjligt att få en helhetsbild över alla dess funktioner. Denna litteraturstudie har undersökt delar av ett stort litteraturmaterial fram tills idag och konkluderar att trots mycket forskning är dopamins exakta funktioner i aptitregleringen fortfarande inte klarlagda utan det verkar fortfarande råda ovisshet och oenigheter.

Butikskoncept : - och det mervärde det skapar

Konsumenterna i studien visar på en mångfald av beteenden när det kommer till hur de påverkas av butikskonceptet. Upplevelserna i butikerna är många och varierar mellan konsumenterna. Olika typer av konsumtion skildras, bland annat genomförs nöjesshopping och målorienterad shopping av konsumenterna i studien. Syftet med uppsatsen är att skapa en förståelse och ge insikt i hur konsumenters beteende kan påverkas av butikskoncept. Butikskoncept är ett bredare perspektiv av butiksmiljön som dessutom innefattar sociala faktorer.

<- Föregående sida