
Sökresultat:
259 Uppsatser om Handsćg - Sida 13 av 18
Att göra stad. Om demokrati och deltagande i det offentliga rummet
Malmö has often been described as a segregated city, with relatively low democratic participation and high poverty and alienation. Behind this kind of statements we often find a material reality, with unequal distribution of assets and potentials that needs to be taken into consideration for political action. At the same time this categorisation of people into different groups can take stigmatising effects and result in increased inequality.I find the theoretical basis for my thesis in Lefebvre?s writings on ?the right to the city?, that shortly means that all inhabitants of a city have the right to take active part in the constantly ongoing process of producing and reproducing the city ? on all levels, from a hands-on everyday life level to a more abstract political level.With an interdisciplinary approach, where the right to the city is discussed in relation to citizenship, presence, representation and public space, I try to understand the connections between democracy, participation, justice and equality. These discussions are then applied to examples from Malmö; both publically initiated projects and individual physical markings in the city.
Barns möten med matematik i förskolan
Studiens syfte har varit att fÄ syn pÄ hur barn möter och anvÀnder matematik i förskolan samt
hur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhÄller sig till Àmnet. BÄde i de ickestyrda
aktiviteterna och i de styrda. Jag har undersökt pedagogernas syn pÄ matematik i förskolan
samt vad de har för redskap till hands för att kunna arbeta med Àmnet. Vilka teorier som
ligger till grund för arbetet med matematik i förskolan samt hur dessa tolkas. I PISA
undersökningen som genomfördes 2012 visade det sig att Sverige aldrig hade legat sÄ lÄgt
kunskapsmÀssigt inom matematik.
LÀtt och rÀtt, sÄ blir kunden mÀtt - Kanalval och kontaktytor i kundresan för dagligvaruköp
The use of digital devices are widely spread among us. Children have an iPad in their hands before they learn how to talk and we bet you look at your smartphone more times a day then you would like to admit? Interaction through these devices have become so natural in our daily life that we get confused when a retailer does not offer a website or an app. The habit of searching for information in the most accessible channel and buying in the one that offers the benefit of convenience, and of course, saves you money and time, is a common way of shopping these days. This is referred to as multi-channel shopping.
Trygghetens betydelse i förskolan : Innebörden av begreppet trygghet
Anknytningssystemet har visat sig vara en viktig del i barns trygghet och Ă€r kanskenyckeln till barns utveckling och lĂ€rande. Tidigare forskning visar att en trygg anknytning ger utlopp Ă„t lusten att upptĂ€cka och pröva nya erfarenheter av bĂ„de aktiviteter och relationer till andra mĂ€nniskor, en otrygg anknytning hĂ€mmar barnet och leder till Ă€ngslan och osĂ€kerhet (Kihlbom, Lidholt & Niss, 2009).Syfte med studien Ă€r att undersöka hur förskollĂ€rare ser pĂ„ begreppet trygghet, hur de skapar en trygg miljö samt vilka samband de ser mellan barns trygghet och barns utveckling och lĂ€rande i förskolan. För att besvara vĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar sĂ„ anvĂ€ndes intervjuer som metod. Ă
tta förskollÀrare har intervjuats pÄ tre olika förskolor.VÄra resultat utifrÄn litteraturgenomgÄngen visar att pedagoger som Àr engagerade och intresserade av varje enskilt barn tillför en god möjlighet för en trygg anknytning. En trygg anknytning visar att barn vÄgar ta för sig i verksamheten, otrygga barn behöver en vuxen nÀra till hands för att fÄ mer framgÄng i sitt lÀrande.
Hopp om ÄterhÀmtning : Sociala faktorers betydelse vid ÄterhÀmtning frÄn psykiska problem
SammanfattningPsykiska problem som till exempel schizofreni framstÀlls ofta som kroniska, trots att forskning visar att ÄterhÀmtning Àr möjlig. Hopp som personal förmedlar under en ÄterhÀmtningsprocess har en positiv inverkan pÄ individens tillfrisknande. Syftet med vÄr uppsats Àr att finna sociala faktorer som Àr betydelsefulla vid ÄterhÀmtning frÄn psykiska problem. Sociala faktorer inbegriper Àven mÀnniskors attityder till individer med psykiska problem. VÄr frÄgestÀllning Àr: Vilka sociala faktorer bidrar till att en person med psykiska problem ÄterhÀmtar sig? Med uppsatsen vill vi inge hopp till mÀnniskor med psykiska problem samt till berörd personal.Undersökningen Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer med sex medlemmar i RSMH, Riksförbundet för Social och Mental HÀlsa.
Finansiell bootstrapping : -en undersökning av svenska nyregistrerade företag
Bakgrund: Ur ett samhÀllsekonomiskt perspektiv Àr det ytterst viktigt att företag utvecklas och vÀxer för att ersÀtta företag och branscher som gÄr tillbaka eller försvinner. NÀr det gÀller tillvÀxt hos företag har beroendet av tillgÄng till kapital och nödvÀndiga resurser lyfts fram under lÄng tid. Samtidigt har flera aktuella rapporter visat att tillgÄng till banklÄn upplevs som ett relativt litet hinder för tillvÀxt. Finansiell bootstrapping anvÀnds för att minimera eller helt eliminera behovet av finansiella resurser för att sÀkerstÀlla tillgÄngen till de resurser som företag behöver.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva i vilken utstrÀckning svenska smÄföretag registrerade 2009 anvÀnder finansiell bootstrapping. I huvudsyfte ingÄr följande delsyften: 1) Beskriva vilka finansiella bootstrappingmetoder som anvÀnds och redovisa skillnader i anvÀndningsfrekvens.
Vilka metoder anvÀnder  förskolans pedagoger sig av för att frÀmja kvalitetsutveckling? : En undersökning av vilka verktyg som förskolans pedagoger bedömer varamer frÀmjande Àn andra för förskolans utvecklingsarbete
NÀr kommunerna övertog utbildningsansvaret för förskola och skola pÄ 90-talet uppmuntrades ocksÄ förekomsten av lokal utveckling och mÄngfald och det var vid denna tidpunkt som ansvaret för kvalitetsutveckling av verksamheterna sköts Ànnu lÀngre ut till att slutligen landa helt och hÄllet pÄ rektorer och lÀrare. I samband med detta ökade krav pÄ förskolans pedagoger och i samband med att förskolan fick en egen lÀroplan kom pedagogisk dokumentation att bli ett viktigt arbetsredskap för att följa barnens lÀrande och utveckling. Pedagogisk dokumentation har kommit att bli ett arbetsredskap som de allra flesta förskoleverksamheter anvÀnder sig av idag för att möjliggöra att detta krav blir till en realitet. Arbetsredskapet Àr dock ett vÀldigt brett begrepp som inbegriper flera olika verktyg som Àr anvÀndbara för att frÀmja kvalitet och utveckling i förskolans verksamhet. Fokus för denna magisteruppsats har varit att undersöka vilka metoder inom pedagogisk dokumentation som förskolans pedagoger anvÀnder sig av för att frÀmja kvalitetsutveckling, samt att undersöka om pedagogerna bedömer att nÄgra verktyg Àr mer frÀmjande Àn andra för förskolans utvecklingsarbete.Med hjÀlp av webbenkÀter har ett informationsunderlag kunnat samlas in via yrkesverksamma pedagoger i förskolan.
Barnbibliotekariers förmedlingsarbete med lÀttlÀst barnlitteratur
The purpose for this Masters thesis is to describe childrens librarians work in supplying literature to children with emphasis on easy-reader materials. Our main questions are: · What do librarians believe characterizes an easy-reader book, and what do they base their decision on when classifying a book as easy-to-read? · How have the libraries in our study solved the hands-on difficulties associated with easy readers childrens literature? · Which factors do librarians consider to be important when supplying literature to children that are not used to reading or are not good readers? The theories we have used are Aidan Chambers Reading Circle and Karner Smidts view on the librarians professional roles when supplying literature. We have used a case study method, which means that we have gathered information through observation, objective papers and interviews. This has been done at six libraries.
Utformning av och vÀxtförslag till urbana odlingslotter
Miljöförstöringen har varit i blickfÄnget i ett par Är nu. MÀnniskor börjar mer och mer bry sig om hur man sjÀlv kan pÄverka och minska sina egna miljöutslÀpp. Den stora boven i dramat Àr alla transporter som anvÀnds för att frakta bland annat grönsaker och andra livsmedel. Eftersom fler och fler mÀnniskor flyttar in till stÀderna gör detta att transporterna ökar allt mer. För att fÄ mer nÀrodlat behöver vi odla mer i stÀderna.
En jÀmförelse mellan konventionell och ekologisk mjölkproduktion med avseende pÄ djurhÀlsa
Miljöförstöringen har varit i blickfÄnget i ett par Är nu. MÀnniskor börjar mer och mer bry sig om hur man sjÀlv kan pÄverka och minska sina egna miljöutslÀpp. Den stora boven i dramat Àr alla transporter som anvÀnds för att frakta bland annat grönsaker och andra livsmedel. Eftersom fler och fler mÀnniskor flyttar in till stÀderna gör detta att transporterna ökar allt mer. För att fÄ mer nÀrodlat behöver vi odla mer i stÀderna.
Fullkontakt eller glappkontakt? : En jÀmförande studie om regelverket för revisorns oberoende
The independent audit function plays an important role in our modern society as it strengthens the credibility of information given out by firms. A fundamental condition for the maintenance of confidence towards the audit function is the auditor?s independence. This phenomenon has been acknowledged threw several well-known audit scandals during the last decade, including the classical Enronscandal. In the repercussions of these huge auditing scandals, governments all over the world were now founding more restrictive rules and laws about audit independence.
Med motiv som tema: om bearbetning av musikaliska idéer
Alla lyssnar vi pÄ musik pÄ olika sÀtt och uppskattar dess aspekter pÄ skilda vis men finns det nÄgot vi har gemensamt i Àmnet? En grunduppfattning tycks vara att ett musikaliskt stycke, oavsett genre, bör ?sitta ihop? och inge lyssnaren en kÀnsla av helhet. Man skulle kunna uttrycka detta som att en ?röd trÄd? bör gÄ att följa genom stycket. Men vad Àr det som Ästadkommer detta? Nyckelord som repetition, kontrast och variation brukar ligga nÀra till hands för att beskriva musikens ingredienser men dessa ger oss endast ett mycket abstrakt svar pÄ vÄr frÄga.
Ăvertemperatur i lĂ„genergihus
MiljöpÄverkan idag Àr ett faktum och stÀndigt kommer energieffektivare produkter, Àven hus. Idag byggs hus med fokus pÄ snÄl energianvÀndning för att minska pÄfrestningen ur ett globalt miljöperspektiv. För att minska energianvÀndningen har byggsektorn tagit ansvar och producerar energieffektiva hus. LÄgenergihusen Àr en klassning som görs för de energieffektiva hus som byggs idag. Olika typer av lÄgenergihus Àr passivhus, nollenergihus, minienergihus och plusenergihus.
VarumÀrkesprofilering : En fallstudie gjord pÄ varumÀrket Westra Wermlands Sparbank
Westra Wermlands Sparbank Àr en fristÄende Sparbank som Àr verksam i vÀstra VÀrmland med huvudkontor i Arvika. Bankens affÀrsidé bygger pÄ att vara lokala, finnas nÀra till hands för sina kunder och verka för bygden.För att kunna bedriva denna typ av enskild bankverksamhet behövs ÀndÄ en omfattande infrastruktur och produktsortiment. Att utveckla egna IT-system och exempelvis fonder Àr inte tÀnkbart dÄ detta skulle bli alldeles för dyrt. Genom ett samarbete med storbanken Swedbank löses tidigare nÀmnda problem, men samarbetet genererar i ett annat problem, nÀmligen att Swedbank inverkar pÄ Westra Wermlands Sparbanks varumÀrke och identitet.Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att fÄ en djupare förstÄelse för varumÀrkeshanteringen hos Westra Wermlands Sparbank och att undersöka de effekter som uppkommer internt och externt vid ett företagssamarbete, som exempelvis det med Swedbank. För att fÄ förstÄelse och kunskap inom Àmnet har vi fördjupat oss i teorier kring varumÀrkets funktioner, brand equity, brand identity ? brand image samt kommunikation.
LĂ€rares uppfattningar om specialpedagogens arbete
Malmö högskola
LĂ€rarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning
VÄrterminen 2007
Abstract
Nilsson, Kenneth (2007). LÀrares uppfattningar om specialpedagogens arbete (TeachersŽ Comprehensions of the Special Education TeacherŽs Practise) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.
Studiens syfte Àr att klarlÀgga lÀrares uppfattningar om specialpedagogens arbete. Problemet preciseras med följande frÄgestÀllning: Hur skall specialpedagogen arbeta?
Nio verksamma lÀrare har intervjuats; samtliga lÀrare arbetar pÄ F-6 skolor. Jag har anvÀnt mig av ostrukturerade intervjuer med en lÄg grad av standardisering.