Sök:

Sökresultat:

56 Uppsatser om HTML5 - Sida 1 av 4

Utvärdering av HTML5 och CSS3

HTML5 är en officiell webbstandard från World Wide Web Consotium(W3C).Många webbläsare idag använder HTML5 eftersom den är snabbare än HTML4. I det här projektet görsen komparativ studie av de viktigaste skillnaderna mellan den nya standarden HTML5 och den gamla standarden HTML4, samt enjämförande studiemellan den gamla versionen CSS2 och den nya versionen CSS3, samt en bred beskrivning av de nya element. Utifrån studien ska en webbsida skapas med hjälp av de nya elementen. Webbsidan körs i webbläsare Chrome eftersom den är en av de som stöder HTML5.Nyckelord: HTML5, HTML4, CSS2, CSS3..

Utvärdering av utvecklingsmiljön HTML5 vid utveckling av 2d-spel med fysikmotor

Det här examensarbetet utvärderar spelutveckling i HTML5. Detta innebär utveckling i JavaScript, CSS samt HTML med utnyttjande av den nya teknologin som medföljer HTML5 märkeringen. I detta fall är teknologin canvas-element som ritar ut 2-D grafik.Två implementationer av ett motorcykelspel har utvecklats med fysikmotorerna Box2D respektive Chipmunk.Målet med arbetet var att utvärdera bästa val av fysikmotor vid utveckling av ett spel i 2-D med krävande fysik i HTML5 till mobil..

Framtagning av reglerparametrar i badvattenreningsanläggningar

HTML5 är en officiell webbstandard från World Wide Web Consotium(W3C).Många webbläsare idag använder HTML5 eftersom den är snabbare än HTML4. I det här projektet görsen komparativ studie av de viktigaste skillnaderna mellan den nya standarden HTML5 och den gamla standarden HTML4, samt enjämförande studiemellan den gamla versionen CSS2 och den nya versionen CSS3, samt en bred beskrivning av de nya element. Utifrån studien ska en webbsida skapas med hjälp av de nya elementen. Webbsidan körs i webbläsare Chrome eftersom den är en av de som stöder HTML5.Nyckelord: HTML5, HTML4, CSS2, CSS3..

Houghtransformen ? ett verktyg för bildigenkänning

Det här examensarbetet utvärderar spelutveckling i HTML5. Detta innebär utveckling i JavaScript, CSS samt HTML med utnyttjande av den nya teknologin som medföljer HTML5 märkeringen. I detta fall är teknologin canvas-element som ritar ut 2-D grafik.Två implementationer av ett motorcykelspel har utvecklats med fysikmotorerna Box2D respektive Chipmunk.Målet med arbetet var att utvärdera bästa val av fysikmotor vid utveckling av ett spel i 2-D med krävande fysik i HTML5 till mobil..

En matematikapplikation implementerad för Windows 8

Det här examensarbetet utvärderar spelutveckling i HTML5. Detta innebär utveckling i JavaScript, CSS samt HTML med utnyttjande av den nya teknologin som medföljer HTML5 märkeringen. I detta fall är teknologin canvas-element som ritar ut 2-D grafik.Två implementationer av ett motorcykelspel har utvecklats med fysikmotorerna Box2D respektive Chipmunk.Målet med arbetet var att utvärdera bästa val av fysikmotor vid utveckling av ett spel i 2-D med krävande fysik i HTML5 till mobil..

Ljuddesign på webben : Klang, en motor för adaptiv musik och ljudläggning

Målet med det här arbetet har varit att utveckla en ljudmotor skriven i JavaScript som underlättar ljuddesign för webbsidor. Ett sekundärt mål har varit att diskutera hur relevant Flash är för ljuddesign på webben och huruvida HTML5 har möjligheten att ersätta Flash i framtiden. En ljudmotor som har fått namnet Klang har utvecklats som ett JavaScriptbibliotek för integration med interaktiva webbsidor. Ljudmotorn använder Web Audio API, den nyligen föreslådda ljudstandarden för HTML5, som bas för uppspelning och processering av ljud. För att anpassa ljuddesignen för olika typer av webbsidor har Klang möjligheten att dynamiskt styra hur musik och ljud spelas upp beroende på vilken typ av webbsida den används för och hur en besökare använder denna webbsida.

Den Moderna Webben : Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?

Vi ser en förändring i hur vi använder applikationer. Från att tidigare varit associerat till en dator och begränsat till ett par operativsystem finns de numera överallt. Fler plattformar innebär att man måste utveckla en applikation till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar och efterfrågan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har därför ökat. Vi tittar närmare på hur det går att använda sig av HTML5, och övriga tekniker som en modern webbläsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade applikationer.

Den Moderna Webben: Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?

Vi ser en förändring i hur vi använder applikationer. Från att tidigare varit associerat till en dator och begränsat till ett par operativsystem finns de numera överallt. Fler plattformar innebär att man måste utveckla en applikation till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar och efterfrågan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har därför ökat. Vi tittar närmare på hur det går att använda sig av HTML5, och övriga tekniker som en modern webbläsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade applikationer. Vi tar reda på om det finns några hinder eller begränsningar i detta och om det finns några fördelar i att använda webben som plattform. Resultatet indikerar att med de nya tekniker som är på ingång kan man utveckla webbbaserade applikationer med prestanda motsvarande Java eller C#.

Tower Defence baserad på Derby och HTML5

Vi kommer i denna rapport undersöka hur ramverket Derby kan användas inom spelutveckling tillsammans med HTML5 och CSS3. Derby är ett MVC-ramverk som bygger på Node.js. MVC (Model View Controller) är ettdesignmönster som används inom systemutveckling. Designmönstret separerar presentationslagret och datalagret genom att införa en komponent emellan som kallas controllern. Det Derby framförallt tillför till Node.js är synkronisering av data mellan servern och klienten.

Utvärdering av HTML5 från utvecklingsperspektiv

Målet med denna avhandling är att ge en översikt av HTML5:s möjligheter och utvärdera dessa från ett utvecklingsperspektiv genom att ställa de mot tidigare lösningar. Sällan kan något nytt introduceras utan att problem dyker upp, speciellt när det gäller webben. Problemen som ska lösas samt problemen som uppstår vid skiftet till det nya märkspråket granskas och detsamma gäller lösningarna på båda sidor. Tanken med HTML5 är att man ska kunna göra mer med mindre. Med andra ord ska användningen av insticksprogram för diverse uppgifter minskas, och huruvida troligt detta blir är en del av undersökningen.

Utvärdering av HTML5 från utvecklingsperspektiv

Målet med denna avhandling är att ge en översikt av HTML5:s möjligheter och utvärdera dessa från ett utvecklingsperspektiv genom att ställa de mot tidigare lösningar. Sällan kan något nytt introduceras utan att problem dyker upp, speciellt när det gäller webben. Problemen som ska lösas samt problemen som uppstår vid skiftet till det nya märkspråket granskas och detsamma gäller lösningarna på båda sidor. Tanken med HTML5 är att man ska kunna göra mer med mindre. Med andra ord ska användningen av insticksprogram för diverse uppgifter minskas, och huruvida troligt detta blir är en del av undersökningen. Dokumentet behandlar även rollen HTML5 har i uppgången av webbapplikationer och hur den gynnar denna utveckling på både skrivbordet samt i de handhållna enheterna.

Anpassning till den nya webben : Riktlinjer för migration av webbsida till HTML5 och Responsive Web Design

Användandet av enheter med varierande skärmstorlek för att surfa på webbsidor ökar. Webben är således under en ständig förändring. Ansvariga för en webbsida måste därmed bestämma hur de ökade kraven som dessa olika enheter ställer ska kunna tillgodoses. Genom att använda sig av HTML5, CSS3 samt Responsive Web Design kan en webbsidas design på ett önskvärt sätt anpassas efter enhetens skärmstorlek. Denna uppsats syftar till att ge riktlinjer för att förenkla den migrationsprocess som en designer av en webbsida förr eller senare måste ta ställning till för att kunna hantera olika enheters skärmstorlekar.

UTREDNING SAMT UTVECKLING AV ETT PLATTFORMSOBEROENDE GEOGRAFISKT INFORMATIONSSYSTEM

This thesis have been performed at Sweco Position in Jönköping. The work was split into two, where one part included an investigation regarding the possibility of developing a cross-platform GIS (geographic information system) with HTML5 and CSS3. A prototype would also be developed within this part.The second part included development of a cross-platform GIS for a client to Sweco Position. The client operates in the forest sector and had already an existing solution, with many problems. The client required an application with delimited functionality and which was not bound to a specific hardware.As the client users often were located in areas with limited Internet access, one additional requirement was that there would be some offline support.The students handle subjects within development of GIS, for example map projections, map services and mapping libraries.The application came to be developed in HTML5 and ASP.net.

Utveckling av 2D matematikpusselspel med Phaser.io

Det finns idag många verktyg och ramverk för att utveckla spelapplikationer. I den här rapporten kommer jag utvärdera Phaser.io som är ett öppen källkodsramverk för att utveckla webspelsapplikationer.Resultatet av det här examensarbetet är en prototyp av spelet Equamem som jag har utvecklat utifrån min handledare Erik Berglunds spelkoncept och design. Equamem är en HTML5 webspelsprototyp utvecklat med ramverket Phaser.io med HTML5 och JavaScript.I rapporten kommer jag gå igenom olika designval som gjorts och itererats under spelprototypens versioner av utveckling. Jag kommer även utforska hur man utvecklar ett intressant och lättlärt matematikpusselspel.Rapporten kommer innehålla information om Phaser.io, vad det är och vad det erbjuder för funktionalitet och hur jag har använt det i utvecklingen av Equamem. Jag kommer gå igenom fördelar och nackdelar med att använda ramverkets funktioner och utvärdera hur väl lämpat det har för att utveckla spel som Equamem..

Smart-TV hybridapplikation : En undersökning i hur hybridapplikationer kan skapas mellan Smart-TV och surfplattor, samt användbarheten för dessa typer av applikationer

De senaste åren har marknaden för surfplattor växt massivt samtidigt som Smart-TV?s har kommit fram som en ny produktkategori. Detta arbete är en undersökningen i hur surfplattor tillsammans med Smart-TV kan användas för att skapa en bättre upplevelse för användaren. För detta utvecklades en applikation på en LG Smart TV som sammankopplades med en surfplatta för att visa information om ett pokerspel. Sedan utfördes en undersökning med intervjuer där hybridapplikationen jämfördes gentemot att bara spela på surfplattan.

1 Nästa sida ->