Sök:

Utveckling av 2D matematikpusselspel med Phaser.io

Det finns idag många verktyg och ramverk för att utveckla spelapplikationer. I den här rapporten kommer jag utvärdera Phaser.io som är ett öppen källkodsramverk för att utveckla webspelsapplikationer.Resultatet av det här examensarbetet är en prototyp av spelet Equamem som jag har utvecklat utifrån min handledare Erik Berglunds spelkoncept och design. Equamem är en HTML5 webspelsprototyp utvecklat med ramverket Phaser.io med HTML5 och JavaScript.I rapporten kommer jag gå igenom olika designval som gjorts och itererats under spelprototypens versioner av utveckling. Jag kommer även utforska hur man utvecklar ett intressant och lättlärt matematikpusselspel.Rapporten kommer innehålla information om Phaser.io, vad det är och vad det erbjuder för funktionalitet och hur jag har använt det i utvecklingen av Equamem. Jag kommer gå igenom fördelar och nackdelar med att använda ramverkets funktioner och utvärdera hur väl lämpat det har för att utveckla spel som Equamem.

Författare

Johan Alm

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..