Sök:

Sökresultat:

946 Uppsatser om Hörsel- och visuell stimuli. - Sida 2 av 64

Ventilering av koldioxid ur kardiotomi-reservoar

Vid hja?rtoperationer leder man bort blodet fra?n hja?rtat och kopplar upp patienten till en hja?rt-lungmaskin med tillho?rande beha?llare (kardiotomi-reservoar). I det o?ppna sa?ret tillfo?rs koldioxid kontinuerligt. Detta go?rs fo?r att avlufta sa?rha?lan och hindra luft fra?n att komma in i hja?rtat och de stora ka?rlen under kirurgi.

Prototyp av blick-mÀtande hörseltest för spÀdbarn

För att barn med hörselnedsÀttning skall kunna fÄ en normal tal- och sprÄkutveckling samtkognitivt beteende Àr det av stor betydelse att hörselnedsÀttningen upptÀcks tidigt.En av de beteendebaserade metoderna för att uppskatta spÀdbarns hörseltröskelvÀrden ÀrVisual Reinforcement Audiometry, VRA. Det Àr en konditionerande procedur dÀr barnetassocierar ett ljud med ett visuellt mÄl. En audionom kontrollerar om barnet vrider pÄ huvudetmot det visuella mÄlet, som en reaktion pÄ ljud stimuli, och belönar dÄ barnet med en visuellförstÀrkning, sÄ som en animerad bild pÄ en skÀrm eller en mekanisk leksak.En ide pÄ hur man kan göra VRA mer objektivt och mindre tidskrÀvande finns. Idén Àr attanvÀnda eye tracking teknik som registrerar spÀdbarnets ögonrörelser och anvÀndaögonrörelserna istÀllet för huvudvridningar som reaktioner pÄ ljud stimuli.Detta examensarbete syftar till att testa och avgöra om VRA med eye tracking har godaframtidsutsikter. En prototyp i form av en datorapplikation har byggts och testats.Tester har utförts pÄ tolv vuxna och nio spÀdbarn.

Visuell kommunikation- sÀljfrÀmjande ÄtgÀrd för ökad försÀljning av miljövÀnliga plagg i butik

I denna uppsats om visuell kommunikation kommer olika teorier att tas upp, vi har genomfört intervjuer med kunder, gjort observationer i butiker och sammanstÀllt fakta för att ta reda pÄ hur en förbÀttrad visuell kommunikation av de miljövÀnliga plaggen kan pÄverka konsumenter att handla mer miljövÀnligt. Engelsk titel: Visual communication- sales promotion of eco-friendly garments in storesEngelska nyckelord: Visual communication, Sustainability, Environmental clothing, Consumer behaviorSammanfattning pÄ engelska:.

Pris, varumÀrke och produktbetygs pÄverkan för hur konsumenter upplever kvalitet : Ett experiment för att undersöka till vilken grad pris, varumÀrke och produktbetyg pÄverkar hur konsumenter upplever kvaliteten av en produkt

Konsumenter vill gÀrna tro att de fattar rationella beslut utifrÄn en produkts faktiska egenskaper. Det har dÀremot visat sig att konsumenter inte alltid Àr helt rationella utan ofta influeras av en produkts yttre stimuli, som exempelvis pris och varumÀrke. Vetskapen om hur yttre stimuli faktiskt pÄverkar konsumenters upplevda kvalitet beroende pÄ produkt Àr ytterst vital och kan bistÄ marknadsförare med vÀrdefull information i sitt dagliga arbete. Syftet med uppsatsen att undersöka till vilken grad yttre stimuli i form av pris, varumÀrke och tidigare konsumenters produktbetyg pÄverkar konsumentens upplevda kvalitet för en dagligvara respektive en sÀllanköpsvara. För att besvara syftet har fem hypoteser sammanstÀllts utifrÄn vald teori.

Har storleken betydelse? : Om att kombinera text och bild i reklamannonser

FramgÄngsfaktorer för svenska tillverkningsföretag att lyckas i Ryssland..

TECHNOLOGY MEETS THE EYE : Utveckling av system för att jÀmföra eye tracking data med visuellt stimuli

The purpose of the project was to make a system that could extract data from a mobile eye tracker and make it comparable with data from visual stimuli. The produced system was programmed in Java and provided all the necessary parts that were required to achieve the purpose. This provides a foundation for further research to determine whether the eye tracker is sufficiently accurate to diagnose Parkinson?s disease..

Effekter av visuell feedback pÄ slutanvÀndaren inom design av grÀnssnitt för webben

Redan 1899 skrev Woodworth om iakttagelser av effekten av visuell feedback pÄ rörelser. Sedan dess har ett stort antal studier berört Àmnet och studerat effekterna de medför. Denna studie anser att det finns brister i kunskapen om visuell feedbacks effekter inom vardaglig anvÀndning. Genom att lÄta deltagare anvÀnda och utvÀrdera instanser av en bokningsplattform för biljetter till ett event har studien observerat anvÀndarens upplevelse och effektivitet under processen.Den insamlade datan analyserades via variansanalys men lyckas inte avfÀrda nollhypotesen. Studiens resultat visade ingen korrelation mellan nÀrvaron av visuell feedback pÄ hover-funktionen och anvÀndarens effektivitet och upplevelse.

Visuell kultur som pedagogisk praktik : - ett nytt bildÀmne eller en angelÀgenhet för skolans alla Àmnen? En kartlÀggning av visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi.

Arbetet söker kartlÀgga visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi. Med utgÄngspunkt i teorier kring visuell kultur inom olika discipliner och utifrÄn olika lÀnders definitioner undersöks visuell kulturpedagogik i Danmark. En central frÄga i arbetet Àr huruvida visuell kultur Àr ett nytt bildÀmne eller en angelÀgenhet för skolans alla Àmnen. Undersökningen Àr hermeneutisk och bestÄr av tolkningar utifrÄn litteratur och intervjuer. För att se hur visuell kultur som pedagogisk strategi fungerar i praktiken har kvalitativa intervjuer genomförts med tre verksamma lÀrare i Danmark.

Visuella identiteter för norrlÀndska företag: en undersökning av norrlÀndska egenskaper och kÀnnetecken

Syftet med uppsatsen Àr att den ska bli ett underlag för norrlÀndska företag som vill stÀrka sitt varumÀrke i bÄde norra och södra Sverige med en norrlÀndskt prÀglad visuell identitet. Ett företag eller en organisation kan med en visuell identitet utrycka sig grafiskt pÄ samma sÀtt varje gÄng för att bygga upp en visuell igenkÀnning. Alla företag har en visuell identitet oavsett om de medvetet byggt upp den eller om de inte bryr sig. 15 respondenter i södra och norra Sverige har deltagit i en halvstrukturerad intervju bestÄende av ett frÄgeformulÀr och en visuell undersökning för att uppfylla uppsatsens syfte. Resultatet visar bÄde likheter och skillnader mellan sörlÀnningens och norrlÀnningens bild av Norrland.

Effektiv visuell kommunikation : En studie om framtagandet av ett sÀljmaterial

Detta examensarbete undersöker vad som utgör effektiv visuell kommunikation. Litteraturstudier om kommunikation och designprinciper har utförts. För att fÄ fördjupad kunskap har ett sÀljmaterial i form av en broschyr tagits fram Ät ett företag dÀr kunskap om effektiv visuell kommunikation applicerats. Detta har utgjort examensarbetets praktiska del. Arbetet har utförts efter Petterssons (2002) modell och resulterat i en broschyr med pop up- funktioner.

Jag tror inte mina ögon : en studie om förhÄllandet mellan visuell perception och mentaliseringsyttranden.

Denna explorativa studie Àmnar generera en hypotes om ett potentiellt samband mellan ögonrörelsemönster och mentaliseringsyttranden. FrÄgor som stÀlls i studien Àr hur ett sÄdant samband ser ut och hur det skulle kunna mÀtas. Ett experiment designas dÀr försöksdeltagarna fÄr uppgiften att berÀtta en sammanhÀngande berÀttelse utifrÄn en serie bilder, sÄvÀl berÀttelsen som försöksdeltagarens ögonrörelsemönster spelas in. Data analyseras pÄ flera sÀtt; ögonrörelsemönstret jÀmförs mellan försöksdeltagarna och mellan stimuli, dessutom utförs en nÀrmare granskning av ögonrörelsemönstrens utseende just innan försöksdeltagaren anvÀnder ett mentaliseringsyttrande. Slutsatserna som dras i studien Àr att det finns ett flertal sÀtt att undersöka förhÄllandet mellan ögonrörelsemönster och mentaliseringsyttranden.

Patientvila pÄ intensivvÄrdsavdelning under dagtid : Utopi eller verklighet?

Bakgrund: Patienter i behov av intensivvÄrd Àr Àven i behov av en plats av lugn och ro för lÀkning. IntensivvÄrden Àr en miljö som utsÀtter patienter för frekventa stimuli dygnet runt. För att fÄ möjlighet till bÄde fysisk och psykisk lÀkning krÀvs fullstÀndig sömn. IntensivvÄrdspatienter har mer ytlig sömn pÄ grund av att sömnrytmen ofta Àr störd. Genom att vila mitt pÄ dagen i sammanhÀngande 90 minuter kan individen kompensera för en otillrÀcklig nattsömn.

Effekten av talarformanten och F0's styrka pÄ otrÀnade röstbedömare

Tal och röst styrs av komplicerade processer, dÀr vitt skilda funktioner anvÀnds i dess produktion och perception. Hur tal och röst uppfattas skiljer sig pÄ flera sÀtt frÄn den objektiva mÀtbara akustiska talsignalen. Grundtonens, F0?s, styrka och det man kallar talarformanten Àr tvÄ parametrar som pÄverkar hur rösten lÄter. Studien hade som syfte att undersöka om grundtonens styrka och med eller utan talarformant pÄverkar vilka stimuli otrÀnade röstbedömare tycker bÀst om.

En studie om doft och musiks inverkan pÄ konsumenter

Syftet med denna uppsats Àr att ge lÀsaren förstÄelse och insikt i hur doft och musik kan anvÀndas som marknadsföringsmedel i Sverige. Vi har försökt att finna en lyckad kombination av dessa stimuli som svenska konsumenter tycker passar bra ihop. Vi kommer vidare försöka att utröna huruvida marknadsförare kan anvÀnda sig av musik och doft för att stimulera kunder i butiksmiljö, för att pÄ detta sÀtt öka chansen att de medverkar i en köp/sÀljsituation..

Projektplanering med visuell metodik i byggbranschen

Examensarbetet utfördes pÄ NCC Halmstad under vÄren 2010. Syftet med examensarbetet var att klargöra vad visuell metodik kan tillföra byggbranschen och hur det upplevs av personer som utför byggprojektArbetet innefattar en kvalitativ och en litteraturstudie. Den kvalitativa studien genomfördes med hjÀlp av sju intervjuer inom Region Syd med personer som arbetat med den visuella metoden NCC Projektplanering. Intervjuerna har Àgt rum för att ta reda pÄ hur den visuella metodiken fungerar i praktiken.Litteraturstudien innefattar en utredning av begreppen Lean, Lean Production, Lean Construction, Last Planner och NCC Projektplanering. Den röda trÄden frÄn Lean till NCC Projektplanering Àr att genom stÀndigt förbÀttringsarbete skapa engagemang och ökad delaktighet.Den generella uppfattningen av NCC Projektplanering Àr positiv, dock varierar uppfattningen av metoden efter aktörernas instÀllning.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->