Sök:

Sökresultat:

123 Uppsatser om Hćllbar destinationsutveckling - Sida 2 av 9

Kristianstad Kommuns destinationsutveckling : Utvecklingen utifrÄn tre hÄllbara aspekter

The ongoing construction of Kristianstad is a trade mall in the city center, the City Hall and the railway station neighborhood is rebuilding, new residential projects are planned and "The healthy garden", "Accessibility for everyone" and "ERA-farms" are also current. Kristianstad has always a sustainable way of thinking in the background during the development and they are trying to meet all three perspective of sustainability: economical, ecological and social. The municipality seeks knowledge both by sharing their own and takes part in other municipalities in the development process..

HÄllbar destinationsutveckling : En studie om hur Destination Kalmar arbetar med hÄllbarhetsfrÄgor

ForskningsfrÄgaHur arbetar Destination Kalmar med hÄllbarhetsfrÄgor nÀr de utvecklar Kalmar som destination?SyfteAtt beskriva hur Destination Kalmar arbetar med hÄllbarhetsfrÄgor nÀr de utvecklar Kalmar som en destination.MetodikUppsatsen utgÄr frÄn en kvalitativ undersökningsmetod med ett deduktivt inslag. Insamlingen av det empiriska materialet har gjorts i form av semi-strukturerade intervjuer samt innehÄllsanalyser.SlutsatsVi drar slutsatsen att Destination Kalmar som en Destination Management Organisation (DMO) arbetar utifrÄn samarbete med nÀringslivet och lokala intressen. Dessutom arbetar de med relevanta planeringsprocesser för att utveckla Kalmar som en hÄllbar destination..

Destinationsutveckling och Fysisk planering : En Fallstudie om möjligheterna i Stockholms ytterstad

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om fysisk planering kan samverka eller kombineras med destinationsutveckling genom en fallstudie av Stockholms stad för att skapa attraktiva destinationer i stadens ytterstadomrÄden.Undersökningen omfattar en fallstudie av Stockholms fysiska planering och destinationsutveckling. Studien bestÄr av tidigare studier om urban turism i en litteraturstudie. Offentliga strategidokument har ocksÄ analyserats. Intervjuer med fysiska planerare och destinationsplanerare har genomförts. Vidare har resultatet av intervjuerna analyserades tematiskt, en metod som valts för dess anvÀndbarhet för att fÄ en djupare förstÄelse av en företeelse i samhÀllet.Resultaten visar att det finns utmaningar, möjligheter för planerare att samarbeta och skapa ett nytÀnkande om hur deras planering omrÄden kan samverka.

Destinationsutveckling - perspektiv pÄ samarbete och attityder i nÀtverk. En fallstudie av Nyköping

Tema: Destinationsutvecklingsproblematiken handlar framförallt om svÄrigheterna att enas och agera utifrÄn en gemensam vision. Turismbranschen Àr starkt fragmenterad och uppfattningarna Àr mÄnga och olika beroende pÄ utifrÄn vems perspektiv man betraktar fenomenet. Ambitionen Àr dÀrför att belysa ett alternativt perspektiv pÄ destinationsutvecklingsarbetet genom att se till samarbetsprocesser och attityder i nÀtverk.FrÄgestÀllning: Hur kan en positiv destinationsutveckling skapas i praktiken?Syfte: Det överordnade syftet med uppsatsen Àr att fÄ kunskap om och förstÄelse för vad som skapar destinationsutveckling i praktiken. Vidare ska detta Àven leda till en förstÄelse för turistorganisationens betydelse för en positiv destinationsutveckling.Metod: Studien Àr av en teorialstrande natur och Àr utformad för att genom befintlig teori undersöka empirin och skapa ny kunskap om destinationsutveckling ur ett nÀtverksperspektiv.

"Vi ses i Kalmar" : -En kvalitativ studie i destinationsprofilering

Arbetet har för avsikt att utreda möjligheter och hinder som finns vad gÀller profilering i Kalmar stad, samt vilka faktorer som pÄverkar och vad det kan ha för konsekvenser. Undersökning och kartlÀggning av profilering har gjorts för att avgöra hur Kalmar arbetar aktivt med stadens image, evenemang och varumÀrke. Huvudfokus i arbetet kretsar kring nyckelord som profilering, destinationsutveckling, image och evenemang som alla binds samman för att utmynna i arbetets syfte.Arbetet grundas i en deduktiv ansats med en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer. Appliceringen av tidigare forskning pÄ lokal nivÄ med Kalmar som huvudfokus har genom betydande respondenter inom Àmnet möjliggjort prövningen mot tidigare forskning för att uppnÄ ett resultat som ligger linje med arbetets syfte..

Destinationsutveckling & destinationsmarknadsföring - Ett framgÄngskoncept för att attrahera resebolag?

Hur destinationer arbetar med utveckling och marknadsföring för att attrahera turister Àr tvÄ vÀlutforskade omrÄden. Att se pÄ destinationers utveckling och marknadsföring ur ett resebolags perspektiv Àr idag outforskat. Eftersom det Àr resebolagen som tillhandahÄller resor till turisten anser vi att detta perspektiv Àr av största intresse att behandla. Vad krÀvs dÄ för att en destination ska vara intressant ur resebolagens perspektiv? Hur betydande Àr egentligen platsens arbete med destinationsutveckling och destinationsmarknadsföring för resebolagens val? Vi stÀller oss ocksÄ frÄgan vad det Àr som pÄverkar en destinations popularitet och hur det kommer sig att resebolagen vÀljer vissa destinationer framför andra? Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka vilka aspekter som pÄverkar resebolags lokaliseringsbeslut.

Destinationsutveckling LĂ„ngflon

Syftet med denna undersökning Ă€r att fĂ„ en förstĂ„else kring hur unga kvinnliga studenter anvĂ€nder sig av det sociala mediet Instagram. Studien Ă€mnar svara pĂ„ vilka funktioner Instagram fyller för unga kvinnliga studenter samt vilken betydelse detta sociala medium har i deras vardagliga liv.FRÅGESTÄLLNING: Syftet har specificerats i följande frĂ„gestĂ€llning: - Hur anvĂ€nds Instagram av unga kvinnliga studenter?METOD OCH MATERIAL: Kvalitativa individuella intervjuer med fyra kvinnliga studenter i 23-Ă„rs Ă„lder.HUVUDRESULTAT : Studien visar pĂ„ att en viktig funktion med Instagram Ă€r att interagera med andra mĂ€nniskor och vara deltagande i den sociala gemenskapen pĂ„ forumet. Det  ramkom Ă€ven att tre av fyra kvinnliga studenter ser pĂ„ forumet som ett verktyg för att kunna bygga ett personligt varumĂ€rke och att det Ă€r ett enkelt sĂ€tt att hĂ„lla sina nĂ€ra och kĂ€ra uppdaterade kring sitt vardagsliv.   .

Blod, svett och kommunikation : En studie av Friskis&Svettis Karlstad

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om fysisk planering kan samverka eller kombineras med destinationsutveckling genom en fallstudie av Stockholms stad för att skapa attraktiva destinationer i stadens ytterstadomrÄden.Undersökningen omfattar en fallstudie av Stockholms fysiska planering och destinationsutveckling. Studien bestÄr av tidigare studier om urban turism i en litteraturstudie. Offentliga strategidokument har ocksÄ analyserats. Intervjuer med fysiska planerare och destinationsplanerare har genomförts. Vidare har resultatet av intervjuerna analyserades tematiskt, en metod som valts för dess anvÀndbarhet för att fÄ en djupare förstÄelse av en företeelse i samhÀllet.Resultaten visar att det finns utmaningar, möjligheter för planerare att samarbeta och skapa ett nytÀnkande om hur deras planering omrÄden kan samverka.

OmklÀdningsrumssituationen : En studie av elevernas upplevelser i omklÀdningsrummen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om fysisk planering kan samverka eller kombineras med destinationsutveckling genom en fallstudie av Stockholms stad för att skapa attraktiva destinationer i stadens ytterstadomrÄden.Undersökningen omfattar en fallstudie av Stockholms fysiska planering och destinationsutveckling. Studien bestÄr av tidigare studier om urban turism i en litteraturstudie. Offentliga strategidokument har ocksÄ analyserats. Intervjuer med fysiska planerare och destinationsplanerare har genomförts. Vidare har resultatet av intervjuerna analyserades tematiskt, en metod som valts för dess anvÀndbarhet för att fÄ en djupare förstÄelse av en företeelse i samhÀllet.Resultaten visar att det finns utmaningar, möjligheter för planerare att samarbeta och skapa ett nytÀnkande om hur deras planering omrÄden kan samverka.

Etiskt ansvarstagande : Med avstamp i de gap som kan uppstÄ mellan ett företags uppförandekod och en underleverantörs arbetssÀtt

Kurs: A?mnesfo?rdjupande arbete i logistik och ekonomistyrning, 2FE02E, 2FE20E Fo?rfattare: Therese Jakobsen och Matilda Magnussen Handledare: Petra Andersson Titel: Etiskt ansvarstagande ? Med avstamp i de gap som kan uppsta? mellan ett fo?retags uppfo?randekod och en underleveranto?rs arbetssa?ttBakgrund: I dagens samha?lle kra?vs det att fo?retag tar ett sto?rre etiskt ansvar och verkar fo?r en ha?llbar utveckling. Det ansvarsfulla fo?retaget a?r ett uttryck fo?r det fo?retag som aktivt arbetar med Corporate Social Responsibility. Ett verktyg i arbetet med det a?r att utveckla en uppfo?randekod, a?ven kallat Code of Conduct som dikterar riktlinjer och normer fo?retagets verksamhet ska genomsyras av.

Destinationsutveckling SÀffle : En vÀg in i framtiden

Syftet med denna undersökning Ă€r att fĂ„ en förstĂ„else kring hur unga kvinnliga studenter anvĂ€nder sig av det sociala mediet Instagram. Studien Ă€mnar svara pĂ„ vilka funktioner Instagram fyller för unga kvinnliga studenter samt vilken betydelse detta sociala medium har i deras vardagliga liv.FRÅGESTÄLLNING: Syftet har specificerats i följande frĂ„gestĂ€llning: - Hur anvĂ€nds Instagram av unga kvinnliga studenter?METOD OCH MATERIAL: Kvalitativa individuella intervjuer med fyra kvinnliga studenter i 23-Ă„rs Ă„lder.HUVUDRESULTAT : Studien visar pĂ„ att en viktig funktion med Instagram Ă€r att interagera med andra mĂ€nniskor och vara deltagande i den sociala gemenskapen pĂ„ forumet. Det  ramkom Ă€ven att tre av fyra kvinnliga studenter ser pĂ„ forumet som ett verktyg för att kunna bygga ett personligt varumĂ€rke och att det Ă€r ett enkelt sĂ€tt att hĂ„lla sina nĂ€ra och kĂ€ra uppdaterade kring sitt vardagsliv.   .

Intressenters roll i en destinationsutveckling : En fallstudie av utvecklingen av The Circle Resort

Denna uppsats undersöker hur intressenter och aktörer pÄverkar, eller kan pÄverka en destinationsutveckling. För att specificera det nÄgot har författarna gjort en fallstudie av en pÄtÀnkt destination som Àr under utveckling lokaliserad i Figeholm, Kalmar lÀn. DÄ destinationer överlag kan ha en vidare pÄverkan pÄ regioner, handlar denna uppsats om den regionala pÄverkan som The Circle Resort kan tÀnkas fÄ och föra med sig genom sin utveckling. Meningen med detta arbete Àr att försöka visa pÄ hur de olika intressenterna och aktörerna samarbetar och kommunicerar med sin omgivning. Materialet till empirin Àr insamlad frÄn kÀllor som har, eller kommer att ha, en roll i destinationens utveckling.

Hur kan destinationsutvecklingsorgans beslut och motiv att satsa pÄ stora event förklaras? -en fallstudie av Region SkÄnes satsning pÄ America's Cup i Malmö

Vi har i vÄr uppsats funnit att den verkliga situationen för ett destinationsutvecklingsorgan som Àr i ett initialt skede av en eventsatsning Àr komplexare Àn vad den normativa teorin beskriver. VÄr fallstudie pÄvisar tydligt att destinationsutvecklingsorgan inte alltid har strategier, mÄl och visioner för destinationsutveckling eller för hur de ska gÄ till vÀga i ett eventbeslut. VÄra resultat tyder pÄ att de som inte har nÄgra strategier som kan ligga till grund för sÄdana beslut styrs av irrationella ad hoc-beslut. För Region SkÄne anser vi att det var ?Chansen? som var det primÀra motivet till att satsa pÄ America?s Cup.

STADSODLINGAR : En litteraturstudie kring ha?llbarhet och byggnadsintegrerade stadsodlingar i Afrika och Nordamerika

Jordens befolkning o?kar i snabb takt och stadsodlingar kan vara ett sa?tt att fo?rse den o?kande populationen med mat. Hur byggnadsintegrerade stadsodlingar, med fokus pa? tak, kan kopplas till ha?llbarhet underso?ks i denna rapport. Den nuvarande situationen i Afrika och Nordamerika underso?ks och fra?gesta?llningen som besvaras a?r: Hur skiljer sig prioriteringen av olika dimensioner av ha?llbarhet vid olika fo?rutsa?ttningar fo?r urbana byggnadsintegrerade odlingar i Afrika och Nordamerika?Vilka aspekter av ha?llbarhet som kopplas till byggnadsintegrerade stadsodlingar besta?ms till ekologiska, sociala och ekonomiska.

Filmturism som destinationsutveckling med exemplet Öland

Syfte: Syftet Ă€r att göra en redogörelse av förutsĂ€ttningar för destinationsutveckling genom en film. I den hĂ€r redogörelsen kommer vi att testa valda teorier pĂ„ Öland.Metod: Vi valde att utgĂ„ frĂ„n en deduktiv ansats för att pĂ„ sĂ„ vis kunna pröva vĂ„ra valda teorier om filmturism pĂ„ vĂ„rt empiriska material. UtifrĂ„n vĂ„ra teorier kom vi fram till kategorier som vi utgick frĂ„n vid insamlandet av vĂ„rt empiriska material. För att samla in information till vĂ„rt empiriska material intervjuade vi respondenter frĂ„n Öland. NĂ€r vi prövade teorierna pĂ„ vĂ„ra intervjurespondenter stĂ€llde vi frĂ„gor utifrĂ„n de kategorier vi kommit fram till.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->