Sök:

Destinationsutveckling - perspektiv på samarbete och attityder i nätverk. En fallstudie av Nyköping


Tema: Destinationsutvecklingsproblematiken handlar framförallt om svårigheterna att enas och agera utifrån en gemensam vision. Turismbranschen är starkt fragmenterad och uppfattningarna är många och olika beroende på utifrån vems perspektiv man betraktar fenomenet. Ambitionen är därför att belysa ett alternativt perspektiv på destinationsutvecklingsarbetet genom att se till samarbetsprocesser och attityder i nätverk.Frågeställning: Hur kan en positiv destinationsutveckling skapas i praktiken?Syfte: Det överordnade syftet med uppsatsen är att få kunskap om och förståelse för vad som skapar destinationsutveckling i praktiken. Vidare ska detta även leda till en förståelse för turistorganisationens betydelse för en positiv destinationsutveckling.Metod: Studien är av en teorialstrande natur och är utformad för att genom befintlig teori undersöka empirin och skapa ny kunskap om destinationsutveckling ur ett nätverksperspektiv. Uppsatsen inriktas på fyra huvudaktörers (marknaden, företagarnas, kommunens och turistorganisationens) perspektiv på utvecklingen av en destinations turistprodukt ? helhetserbjudandet, med hjälp av en förförståelsemodell. Studien har en abduktiv ansats och övergår till ett socialkonstruktivistiskt perspektiv i sökandet efter hur en positiv destinationsutveckling skapas i praktiken. Den ort som studerades är Nyköping, en medelstor svensk östkuststad med goda kommunikationsförutsättningar. Nyköping har en lång historia som gästabudsstad och ligger beläget nära Skavsta flygplats som växer i takt med flygbolaget Ryanairs expansion. Utifrån en teorietisk referensram och med empiriskt stöd från flera kvalitativa och kvantitativa undersökningar av företag, kommun och Visit Nyköping, har vi kommit fram till nya teorietiska antagen. Resultat & Slutsatser: Resultatet av studien tyder på att det finns distinkta mönster och skillnader i vilka drivkrafter som ligger till grund för de olika aktörernas perspektiv och agerande. Det framgår tydligt att flera faktorer påverkar aktörerna i deras engagemang för en gemensam destinationsutveckling. Emellertid är intresset för att samarbeta kring en gemensam destinationsmarknadsföring stort. Den aktuella marknadsföringen har ett splittrat budskap, som många vill komma till rätta med. Här anses Visit Nyköping, i egenskap av turistorganisation, kunna ha en betydelsefull koordinerande roll mellan de olika företagarna och kommunen. För att uppnå detta krävs det också att turistorganisationen har ett förtroende och en legitimitet, samt strävar efter att ha ett så neutralt perspektiv som möjligt, dvs. varken samhällstillvänt eller näringstillvänt agerande. Vidare anser vi att öppenhet, förtroende, legitimitet, kunskap och kontinuitet, samt engagemang och delaktighet är a och o en positiv destinationsutveckling i praktiken.

Författare

Karin Halldin Martin Hultman

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..