Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 49 av 1451

Kunskapande dialoger

LÀrare Àr dagligen samtalsledare i sina klassrum. Det Àr mÄnga impulser och val att hantera. Den studerande ska bli utmanad att reflektera i dialog med andra. FlerstÀmmig-heten ska frÀmjas. Tid och planering ska följas.

Strategiers pÄverkan pÄ Balanced Scorecard

Att det Àr av stor vikt att kunna mÀta och följa upp ett företags utveckling rÄder det ingen tvekan om. Det gÄr i litteraturen att finna mÀngder av bÄde finansiella och icke-finansiella nyckeltal och rekommendationer som ett företag kan anvÀnda sig av. Balanced Scorcard Àr ett verktyg som inte bara fokuserar pÄ det finansiella utfallet i förtaget, utan Àven andra aspekter inom organisationen. Vad vi har funnit intressant i den litteratur som finns skriven kring Balanced Scorecard Àr att det inte finns nÄgonting skrivet om, eller nÄgon som har problematiserat kring anvÀndandet av verktyget utifrÄn olika strategiska utgÄngspunkter..

Att samtala om sexualitet ? en del av sjuksköterskans profession

Sexualitet Àr en central del av individens tillvaro, och ses som bÄde ett behov och en drift. Flertalet sjukdomar, skador och medicinska behandlingar kan ge upphov till sexuella dysfunktioner. Sexualitet innefattas i en holistisk omvÄrdnad och patienter har en uttalad önskan att fÄ information och kunskap kring sexualitet. Trots detta brister sjuksköterskor i att undervisa, stödja och rÄda sina patienter i frÄgor som berör sexualitet. Det ansÄgs dÀrför betydelsefullt att belysa vad som frÀmjar respektive hindrar sjuksköterskans professionella samtal kring sexualitet.

Sjuksköterskors upplevelser & erfarenheter av att arbeta med omvÄrdnad kring patienter med Àtstörningar

Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser och erfarenheter av omvÄrdnadsarbetet kring patienter med Àtstörningar. Litteraturstudien kommer Àven bestÄ av en granskning av artiklarnas datainsamlingsmetod. Metod: En litteraturstudie med kvantitativa och kvalitativa artiklar publicerade mellan 2004 och 2014. Artiklarna söktes i databaserna PubMed, Cinahl och Discovery. Resultatet till föreliggande litteraturstudie baserades pÄ 12 artiklar.

Det ingen ville se : Synen pÄ ledarskap och sexuella övergrepp inom svensk friidrott i spÄren av Patrik Sjöberg-affÀren

 Genom kvalitativa intervjuer belyser studien synen pÄ ledarskap och sexuella övergrepp inom friidrotten i spÄren av Patrik Sjöberg-affÀren. Studien utreder hur ledare och utövare ser pÄ ledarskapet och den viktiga roll som en ledare innehar. Resultatet visar att Sjöbergs (2011) sjÀlvbiografi har gett en möjlighet för diskussion kring sexuella övergrepp inom idrotten och framförallt inom friidrotten. Sjöbergs sjÀlvbiografi har öppnat upp för reflektion kring ledarskap och vÀrderingar bland ledare. Studien visar Àven att sexuella övergrepp Àr ett komplicerat Àmne, ett omrÄde som sÀllan berörs i diskussioner kring idrotten och dÀr arbetet för att motverka problemet brister.

En granskning av 50 handlingsplaner mot krÀnkande behandling

Mobbningsfenomenet Àr av stort intresse bÄde för samhÀllet och inom forskning. Studiens syfte var att granska innehÄllet i femtio befintliga handlingsplaner mot krÀnkande behandling i grundskolan samt ta reda pÄ deras uppkomst och vilka individer som varit delaktiga i handlingsplanernas utformande.För att uppnÄ studiens syfte utformades ett analysverktyg baserat pÄ tidigare forskning kring Àmnet mobbning och krÀnkande behandling. Analysverktyget har utgjort den teoretiska ansatsen för analysen av de femtio handlingsplanerna. Handlingsplanerna laddades ner frÄn Internet och dess huvudmÀn kontaktades varvid en telefonintervju genomfördes för att fÄ kunskap kring hur handlingsplanerna mot krÀnkande behandling hade kommit till samt vilka som deltog i dess utformande. Resultatet av granskningen visar att skolorna uppfyller kraven av att ha en handlingsplan mot krÀnkande behandling, dock visar Àven resultatet att skolorna lÀtt kan kringgÄ de lagar ochförordningar som finns kring arbetet mot krÀnkande behandling samt eleverna deltar i ytterst liten del i framstÀllandet av handlingsplanerna mot krÀnkande behandling.

"Det kÀnns som om man leker" ? pÄ jakt efter lust och kreativitet i undervisningen

Syftet med följande arbete Àr att fÄ insikt i hur man skapar miljöer för lustfyllt lÀrande. Arbetet ger en översikt över teorier kring barns lek, fantasi och kreativitet kopplat till skola och lÀrande. Med hjÀlp av ett undervisningsförsök med handdocka, samt intervjuer och observationer kring ett storyline-tema ville jag undersöka hur det gÄr till nÀr lÀrare ger plats för lust och kreativitet i undervisningen. Resultaten tyder pÄ att handdocka och storyline Àr tvÄ metoder som skapar lustfyllt lÀrande. BÄda metoderna stimulerar barnens fantasi och kreativitet, och eleverna uppfattar undervisningen som lustfylld..

Edutainmentprogram i förskolan och grundskolan

Detta arbete handlar om edutainmentprogram (d.v.s. datorprogram som syftar till nÄgonform av lÀroprocess (Alexandersson, Linderoth & Lindö, 2001)) i förskola och igrundskola. Arbetets syfte Àr att studera hur pedagoger i förskola och grundskolabeskriver anvÀndandet av edutainmentprogram i sin verksamhet och hur de resonerar kring detta. UtifrÄn vÄrt syfte har vi stÀllt följande frÄgor.? Hur beskriver pedagogerna i förskola och grundskola sin instÀllning tilledutainmentsprogramens betydelse för lÀrande?? Hur resonerar pedagogerna i förskola och grundskola kring integreringen avedutainmentprogram i den dagliga verksamheten?För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomförde vi en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuade Ätta pedagoger i förskolan och grundskolan.

Sjuksköterskan och lönen: FrÄn uppoffring till uppror

Sjuksköterskeyrket prÀglades tidigt av kyrkans tanke om ett kall. LönefrÄgan var lÀnge tabu eftersom yrket ansÄgs vara ett barmhÀrtighetsverk. Sjuksköterskeyrket fick omgÄende en renodlad kvinnodominans och har fortfarande 90 % kvinnliga yrkesutövare. VÄrdande har lÀnge setts som en kvinnlig egenskap och synen pÄ yrket har starka kopplingar till kvinnligt genus. VÄren 2011 startade studenter ett medialt uppmÀrksammat uppror med syftet att höja ingÄngslönen för nyexaminerade sjuksköterskor.

Skolledare om digital kompetens : En studie i skolledares uppfattning, förstÄelse och syn av digital kompetens

I denna studie har skolledares Äsikter och insikter kring digital kompetens stÄtt i centrum. Syftet har varit att genom intervjuer belysa vad begreppet digital kompetens innebÀr för skolledare och hur rektorer ser pÄ sin och lÀrares yrkesroll kopplat till digital kompetens. UtgÄngspunkt i denna studie har varit rektorernas egna uppfattningar kring begreppet digital kompetens.  Studien Àr en fallstudier med intervjuer, och ett abduktivt synsÀtt har applicerats dÄ den söker mönster i de Äsikter och tankegÄngar som de utvalda skolledarna angivit i sina svar..

Hur gymnasieelever i grupp förklarar ett naturvetenskapligt fenomen

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att undersöka hur gymnasieelever i grupp formulerar förklaringar av ett naturvetenskapligt fenomen. Förklaringarnas uppbyggnad analyseras med hjĂ€lp av en modell för argumentationsanalys. Gruppernas diskussionsförlopp studeras med hjĂ€lp av modellen för att undersöka hur eleverna konstruerar argument tillsammans. Även huruvida grupperna lyckas formulera vetenskapliga förklaringar undersöks. Studien genomfördes med hjĂ€lp av videoobservationer pĂ„ smĂ„grupper av elever som diskuterar kring ett experiment med ett tydligt observerbart fenomen de precis fĂ„tt se.

"Vi tar lite hÀr och lite dÀr" : Om material och arbetssÀtt för sprÄklig medvetenhet i förskoleklass

Syftet med vÄrt examensarbete var att fÄ en inblick i vilket eller vilka material och arbetssÀtt som anvÀnds kring sprÄklig medvetenhet i förskoleklass. Vi ville ocksÄ fÄ kunskap om vad pedagogerna grundar sina val av material och arbetssÀtt pÄ. Att fÄ en fördjupad förstÄelse för speciallÀrares och specialpedagogers roll i arbetet kring sprÄklig medvetenhet var Àven nÄgot vi ville uppnÄ. Genom 11 semistrukturerade intervjuer med 11 förskollÀrare, 2 speciallÀrare och 1 specialpedagog samlade vi in det material som gav oss underlag till analys och diskussion kring frÄgorna. Samtliga informanter angav att de anvÀnde sig av ett eller flera material och de som frÀmst anvÀndes var: Trulle, Bornholmsmodellen samt SprÄk- och mattelekar med Mamma Mu.

HJÄRTATS KÄNSLOR : ? om kĂ€nslor vid hjĂ€rtsvikt: En litteraturstudie

Bakgrund: HjÀrtsvikt har dÄlig prognos och drabbar ett stort antal mÀnniskor i Sverige. De som drabbas upplever mÄnga problematiska symtom och medicineringen har mÄnga biverkningar som kan vara svÄra att leva med. Obehagliga kÀnslor kan förvÀrra symtom hos personer med hjÀrtsvikt. Sjuksköteskan bör kunna identifiera kÀnslor och förstÄ varför dessa uppstÄr hos personer med hjÀrtsvikt för att bÀttre kunna vÄrda dessa. Syfte: Syftet Àr att beskriva hur personer som lever med hjÀrtsvikt beskriver sina kÀnslor.

Hur kommer avskaffandet av revisionsplikten pÄverka studenternas instÀllning till redovisningsyrket?

Syfte: Studien handlar om hur avskaffandet kommer att pÄverka studenternas instÀllning till revisionsyrket. Anledningen till att vi valt att sÀtta studenternas instÀllning i fokus Àr för att vi anser att den gruppen inte tillrÀckligt uppmÀrksammats i samband med diskussionen kring effekterna av slopandet av revisionsplikten .Metod: Studien grundar sig pÄ en kvantitativ angreppsÀtt dÀr vi enbart riktat oss mot studenterna som lÀser andra, tredje och fjÀrde Äret och valt att lÀsa ekonomi med inriktning redovisning. Vi anser att dessa studenter tillför en mer rÀttvisande bild pÄ instÀllningen av avskaffandet av revisionsplikten. VÄr fallstudie gjorde vi i nÀrbelÀgna lÀrosÀten kring mellersta Sverige. Vi har valt att presentera vÄr data med hjÀlp av diagram och löpande text för att bidra med en ökad förstÄelse kring utfallen.Resultat & slutsats: Efter att ha analyserat empirin vi fÄtt fram visade det sig att en stor majoritet av studenternas instÀllning till revisoryrket inte förÀndrats, att de Àr minst lika intresserade eller mer intresserade av att bli kvalificerade revisorer.Förslag till fortsatt forskning: Vilka effekterna blev det i och med avskaffandet? En jÀmförelse kring vad forskningen ansÄg innan avskaffandet och hur det sÄg ut efter.Uppsatsens bidrag: Denna studie bidrar till information som kan vara till nytta för revisionsbyrÄer som kan dra nytta av hur de bör marknadsföra sig gentemot studenterna nu nÀr det fÄr vetskap om hur studenternas förhÄllning till yrket kommer att förÀndras..

Barn kan...! En studie av förskollÀrares resonemang kring dilemman som rör barns delaktighet och inflytande i vardagen pÄ förskolan

Sammanfattning Andersson Nina och Arnesson Hanna (2013). Barn kan...! En studie av förskollÀrares resonemang kring dilemman som rör barns delaktighet och inflytande i vardagen pÄ förskolan. Malmö: LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola Syftet med denna studie Àr att diskutera hur nÄgra förskollÀrare resonerar kring dilemman som rör barns delaktighet och inflytande i vardagen pÄ förskolan. Studien har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur resonerar förskollÀrare kring vardagsdilemman som rör barns delaktighet i och inflytande över planerade aktiviteter? Hur anser förskollÀrare att man kan skapa möjligheter för barnen att pÄverka aktiviteters innehÄll och utformning? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi tagit del av teori och tidigare forskning som har fungerat som ett verktyg för att analysera vÄr empiri. NÄgra av de teoretiska begrepp som varit anvÀndbara för vÄr studie Àr Demokrati, Barnperspektiv och barns perspektiv, Bristdiskurs och kompetensdiskurs och utforskande arbetssÀtt.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->