Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 45 av 1451

Alla vinner! Det Àr ju det som Àr sjÀlva idén! : En intervjustudie av fem pedagogers uppfattningar om genus och jÀmstÀlldhet.

Studiens syfte Àr att ur ett genusperspektiv synliggöra hur ett urval pedagoger resonerar kring jÀmstÀlldhet och genus. Pedagogens uppdrag genom lÀroplanen Àr att lÄta varje barn utvecklas utan begrÀnsningar frÄn stereotypa könsroller. Samtidigt visar studier att det oftast Àr barnen sjÀlva som initierar könsöverskridande lek medan de vuxna har en relativt könsstereotyp syn pÄ barnens lek och lÀrande.Intervjustudien har gjorts med fem pedagoger verksamma inom förskolan. Deras Älder, utbildning och erfarenheter av arbete med barn har stor variation. Genom intervjuerna har pedagogerna fÄtt resonera kring frÄgor rörande genus och jÀmstÀlldhet, i samhÀllet i stort men ocksÄ i deras vardagliga arbete med barnen.

Att stödja eller störa : En diskursanlaytisk studie kring pedagogers syfte med deltagande eller frÄnvaro i barns lek. Ett förÀndrat synsÀtt?

Följande studie utgÄr frÄn kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex pedagoger, som analyseras och diskuteras utifrÄn tvÄ rÄdande diskurser i förskolan. Diskurserna som presenteras i studien behandlar den deltagande sÄvÀl den frÄnvarande pedagogen i barns lek. Studien behandlar ett historiskt perspektiv för att undersöka om och hur synen pÄ barnet i dess lek har förÀndrats i samrÄd med lÀroplanens intÄg i förskolan.Det empiriska materialet sÀtts i relation till forskning utifrÄn diskurserna, och konsekvensen av de bÄda presenteras och problematiseras. VÄr tanke Àr inte att framhÀva den ena eller den andra diskursen, utan belysa tvÄ perspektiv dÀr vi menar att det Àr av vikt att inte bara fundera kring vilket syfte pedagogen har, utan för vem detta syfte tilldelas. Resultatet tyder pÄ att pedagogerna uttalar sig olika kring barnens lekkompetens i de tvÄ diskurserna.Vidare vill vi poÀngtera att genom studerande utav intervjuer utifrÄn ett diskursanalytiskt perspektiv, lÀgger forskaren vikt vid vad och hur respondenten framhÀver sina argument.

Varför gatukonst?

Uppsatsen behandlar frÄgestÀllningar kring gatukonstens existens i Stockholm: vilka platser den tar i ansprÄk, vilka uttryck den har och vilka de bakomliggande motiven Àr. Vidare berörs frÄgor kring det offentliga rummet som demokratisk idé. Syftet med föreliggande uppsats Àr att belysa gatukonsten som en reaktion mot ett alltmer kommersialiserat och privatiserat offentligt rum. Som blivande bildpedagog finner Àven uppsatsförfattaren att det Àr angelÀget att diskutera frÄgor som rör det offentliga rummets möjligheter och begrÀnsningar utifrÄn demokratiska aspekter. Detta för att försöka uppmuntra elever till ett kritiskt tÀnkande i frÄgan samt vÀcka ett intresse för och inspireras av gatukonstens grepp, ideologiska och visuella uttryck.Uppsatsen behandlar frÄgestÀllningar om gatukonst utifrÄn ett perspektiv som ligger nÀra konstutövarnas utgÄngspunkt och för fram stÄndpunkten om gatukonsten som en alternativ, viktig, social rörelse.Gestaltningsdelen i arbetet behandlar frÄgestÀllningen utifrÄn de platser som kan kallas för odefinierbara platser, dÀr gatukonsten ofta upptrÀder.

Notupplysningen av verkligt vÀrde gÀllande förvaltningsfastigheter i fastighetsbranschen : En komparativ studie mellan fastighetsbolag inom IFRS och K3.

Syftet med studien Àr att studera förekomsten av likheter och olikheter mellan hur de noterade IFRS-bolagen redovisar sin information kring förvaltningsfastigheternas verkliga vÀrde i Ärsredovisningarna (de facto) samt hur onoterade K3-bolagen planerar att redovisa förvaltningsfastigheternas verkliga vÀrde efter införandet av K3-regelverket. Vidare har studien som syfte att undersöka huruvida redovisningen kring verkligt vÀrde redovisas i förhÄllande till vad som framgÄr av respektive regelverk (de jure). Studien Àmnar Àven undersöka förekomsten av storleksbaserade skillnader kring hur bolagen inom respektive regelverk vÀljer att redovisa verkligt vÀrde.Studien Àr av kvantitativ natur med en deduktiv ansats. Insamling av empiri har genomförts genom insamling av data i form utav webbenkÀter och dokumentstudie. Det empiriska utfallet har sedan analyserats mot tidigare forskning och teorier.Studiens slutsats visade pÄ förekomsten av flertalet likheter och olikheter mellan noterade och onoterade fastighetsbolag dÀr förklaringen kunde sammankopplas med flera pÄverkande faktorer gÀllande fastighetsbolagens val kring redovisning av verkligt vÀrde.

?Jag tycker det Àr helt ok, bara de ger fan i mig? : En kvalitativ enkÀtundersökning om gymnasieungdomars tankar och attityder kring homosexualitet.

I vĂ„r undersökning vill vi synliggöra hur ungdomar tĂ€nker kring homosexualitet. Forskning kring Ă€mnet homosexualitet bland ungdomar Ă€r viktigt för att visa alla de fördomar som finns i skolan och övriga samhĂ€llet som i sin tur leder till att ungdomar med avvikande sexualitet mĂ„r psykiskt dĂ„ligt. Ämnet homosexualitet Ă€r ett brett forskningsomrĂ„de. I vĂ„r undersökning har vi valt att behandla kunskapsbakgrunden med bĂ„de avhandlingar, vetenskapliga artiklar, rapporter och organisationers information för att fĂ„ en heltĂ€ckande bakgrund av vĂ„rt Ă€mnesval. Vi har gjort en kvalitativ undersökning dĂ€r vi delat ut enkĂ€ter till tre olika gymnasieklasser.

?Vissa flickor leker med bilar. Men inga killar leker med dockor. PÄ vÄrt dagis i alla fall.? : ? en kvalitativ studie om barns resonemang kring genus

Undersökningens syfte Àr att vinna kunskap om hur barn pÄ tvÄ utvalda förskolor resonerar kring genus. Kvalitativa intervjuer med barn i Äldrarna 4:9-6:6 Är har genomförts för att se om barnen eventuellt bryter mot de traditionella könsmönster som finns i samhÀllet eller om de följer desamma. De genomförda samtalen har frÀmst berört leken pÄ förskolan samt barnens uppfattningar om och förvÀntningar pÄ att vara flickor och pojkar. Resultatet av undersökningen visar att de könsmönster som framtrÀder pÄ förskolorna följer den traditionella syn som finns kring flickor och pojkar, men att det Àven finns tillfÀllen dÄ barnen bryter mot denna syn. Barnen vÀljer i stor utstrÀckning att leka lekar som kan anses tillhöra det egna könet Àven om det finns barn som Àr mer grÀnsöverskridande i val av lek. DÄ barnen diskuterar hur flickor och pojkar Àr framtrÀder Àven hÀr ett mönster dÀr barnen i stor omfattning följer de traditionella könsmönstren, samtidigt som vi kunnat utlÀsa att de vid vissa tillfÀllen bryter mot rÄdande norm. .

It's all showbiz

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt musik och filmrum interagerar med varandra i filmmusikalerna ?Dancer in the Dark? och ?Chicago?. Detta görs huvudsakligen med utgÄngspunkt frÄn Richard Dyers teorier kring rumsgestaltning inom filmmusikaler, men ocksÄ utifrÄn deras roll som förmedlare av utopiska vÀrden, samt Michel Chions teorier kring ljudets olika effekter pÄ film. Vilka vÀrderingar och budskap filmerna har och hur de kommer fram diskuteras ocksÄ. Resultatet av analyserna visar att de tvÄ filmernas sÀtt att arbeta med rum och musik skiljer sig markant, men att de bÄda för fram ett samhÀllskritiskt budskap..

Kamphunden - avlad för att döda? : En kritisk diskursanalys av tidningars framstÀllning av Àmnet kamphundar

Kamphunden har figurerat i media under de senaste 15-20 Ären. Denna studie undersöker hur medias framstÀllning av kamphunden har förÀndrats över tid, med Ären 1999 och 2013 i fokus. Slutsatsen utifrÄn studien Àr att begreppet kamphundar framstÀlls negativt i tidningsartiklar, men att det sakta hÄller pÄ att förÀndras. Detta Àr dock en vÀldigt trög förÀndring. Den negativa framstÀllningen av kamphundar i media pÄverkar samhÀllets syn pÄ dessa hundar, och i förlÀngningen Àven individers beteende kring dessa hundar.

Förskolors utemiljö : FörskolelÀrares syn pÄ utemiljöns betydelse för förskolebarnens lek

Detta arbete Àr en undersökning kring begreppet muntligt berÀttande dÀr jag har utgÄtt frÄn min frÄgestÀllning som Àr: Hur kan jag anvÀnda mig av det muntliga berÀttandet som ett pedagogiskt verktyg? Forskning kring begreppet muntligt berÀttande som ett pedagogiskt verktyg har jag gjort genom olika litteratur, Internetsidor samt genom tre kvalitativa intervjuer med respondenter som bor i en svart kÄkstad i Sydafrika.Det resultat som jag har kommit fram till Àr att det muntliga berÀttandet Àr ett bra verktyg att anvÀnda sig av i undervisningen. Genom det muntiga berÀttandet kan man skapa en mer meningsfull skolgÄng för elever dÀr vardagliga hÀndelser och fakta blandas för att skapa ett sammanhÀngande budskap..

Ridsportföretags miljöarbete : Sporrar och hinder

Generellt sett tog det storskaliga miljöarbete sin början pÄ 1970-talet. För ridsportens del startades ett klimatprojekt 2010 av flera stora branschorganisationer, med en klimatpolicy som följd Äret efter. DÄ ridsportföretags miljöarbete skiljer sig vÀsentligt Ät mellan olika företag, syftar den hÀr uppsatsen till att undersöka vilka drivkrafter och barriÀrer som kan identifieras utifrÄn ridsportföretagares uppfattningar kring miljöarbete. I studien har verksamheter som har, respektive saknar ett dokumenterat miljöarbete intervjuats och det empiriska materialet har analyserats med hjÀlp av teorier kring drivkrafter och barriÀrer. De slutsatser som kan dras Àr att frÀmst de sociala och de marknadsbaserade drivkrafterna ligger till grund för företagens miljöarbete.

Kvinnan och havet : Ett genusperspektiv pÄ den vikingatida kvinnan lÀngs med svenska vatten.

I uppsatsen redogörs för hur processen kring offentlig skulptur kan gÄ till, med BorÄs kommun och Charlotte Gyllenhammars skulptur Ute (2004) som exempel. Uppsatsen innehÄller en redogörande del om organisationen kring inköp av offentlig skulptur samt en undersökande del vad gÀller det specifikt valda fallet.Den analytiska delen utgÄr frÄn Göran Sonesson och Anders Marners semiotiska teorier och skulpturen analyseras utifrÄn begreppen uttryck och innehÄll med fokus pÄ hur skulpturen uppfattas och tas emot av publiken, referentialitetsbegrepet. Analysen innefattar Àven perspektiv pÄ platsen och vad den har för betydelse för hur verket uppfattas, utifrÄn Christian Norberg-Schulz teorier..

Uppfattningar kring begreppet matematiksvÄrigheter : en enkÀtstudie riktad till lÀrare i skolÄr 1-6

I uppsatsen diskuterar vi begreppet matematiksvÄrigheter utifrÄn olika perspektiv samt redogör för analysen av en enkÀtundersökning, riktad till lÀrare i skolÄr 1-6, om detta begrepp. Bakgrund: Vi valde att skriva om matematiksvÄrigheter för att vi bÄda Àr intresserade av att fÄ mer kunskap om hur man kan arbeta med elever som har matematiksvÄrigheter. Vi har upplevt att det inte ges tillrÀckligt med stöd till dessa elever dÄ det oftast satsas mer pÄ elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Syfte: VÄrt syfte var att undersöka begreppet matematiksvÄrigheter utifrÄn lÀrares olika erfarenheter och synsÀtt. Vi ville Àven undersöka vilka olika arbetssÀtt som anvÀnds nÀr elever har matematiksvÄrigheter.

En studie kring ett naturvetenskapligt moment i förskolan med ett genusperspektiv

Syftet med studien Àr att studera förskolebarns resonemang kring naturvetenskap, samt att belysa genusperspektivet pÄ den naturvetenskapliga undervisningen. En förhoppning med studien Àr att den ska inspirera lÀrare att skapa ett större intresse för de naturvetenskapliga Àmnena bland barn. En annan del av studien Àr att uppmÀrksamma genusperspektivet inom den naturvetenskapliga undervisningen. Studien ville se om flickor och pojkar i förskolan kunde fÄ samma förutsÀttningar till ett lustfyllt lÀrande, om lÀraren var observant pÄ att ge flickor och pojkar lika mycket frÄgor och kommentarer. Undersökningen har koncentrerat sig kring ett naturvetenskapligt moment i fysik som observerades med hjÀlp av filmkamera.

Identitet, autenticitet och exklusivitet i en konsumtionsgemenskap

Konsumtion har i dagens samhÀlle fÄtt en allt större betydelse för mÀnniskan och vissa menar att vi bygger upp hela vÄr identitet kring varumÀrken. Samtidigt fÄr internet allt större inflytande och har blivit ett viktigt socialt forum. Tillsammans skapar detta nya möjligheter för gemenskaper och kulturer baserade i konsumtion att utvecklas pÄ internet. För individer vars identitet skapas i konsumtion kan detta pÄverka sjÀlva identitetsskapandet. DÄ forskning ocksÄ visat att autenticitet, coolhet och exklusivitet i högre utstrÀckning efterfrÄgas idag blir detta centralt att undersöka i ett socialt sammanhang pÄ internet.

HöglÀsningens möjligheter : en kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar kring höglÀsning

Syftet med detta examensarbete Àr att bidra till förstÄelsen av höglÀsningens funktion som ett pedagogiskt redskap. Genom kvalitativa intervjuer undersöks hur höglÀsningen uppfattas av och resoneras om hos pedagoger i förskolan. Sammanlagt har sex pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor medverkat i min studie. Forskning har pÄvisat att höglÀsning Àr ett lÀmpligt pedagogiskt redskap och att det har flera positiva effekter för barns sprÄkutveckling. Forskning visar ocksÄ att samtal och diskussioner kring böcker Àr nÄgonting som Àr betydelsefullt för barns sprÄkutveckling. Det berikar barns förstÄelse kring olika ord och begrepp. Resultatet visade att höglÀsning anvÀnds i bÄda förskolorna, bÄde vid en traditionell lÀsvila och under spontana stunder under dagen.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->