Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 46 av 1451

For f**ksake - gimme some attitude!!! ? En kvantitativ studie om killars attityder kring kondomanvÀndning och klamydia

Syfte: Syftet med denna kvantitativa undersökning Àr att se vilka attityder killar, som gÄr pÄ 3:e Äret pÄ gymnasiet ca 17-19 Är, har kring Àmnena kondomanvÀndning och klamydia med ett risktagnings perspektiv. Studien Àr utförd bland 172 killar i Ärskurs 3, pÄ fem stycken olika gymnasieskolor i VÀstra Götalands Regionen.FrÄgestÀllningar för att nÀrma oss syftet:o VarifrÄn fÄr de sina kunskaper kring kondomanvÀndning och klamydia?o Vilka kÀnslor har De kring kondomanvÀndning och klamydia?o Vilket handlande har De kring kondomanvÀndning och klamydia?Huvudresultat:Ungdomsmottagningen och skolans sexualundervisning Àr viktiga för kunskaps hÀmtande för killarna. Detta sÀger dock inget om hur ofta kondomen anvÀnds. Hela 42 % av killarna har en instÀllning till kondomanvÀndning vid samlag som sÀger att det inte alls viktigt, bryr sig inte eller vet ej, vilket Àr ett resultat som visar pÄ ett högt risktagandet.

SĂ€kerhet i molnet: en kvalitativ studie

Denna kandidatuppsats behandlar sÀkerhet inom molnet. Med hjÀlp av en litteraturstudie inom Àmnet kombinerat med intervjuer av företag som bÄde anvÀnder och erbjuder molntjÀnster undersöker vi vad företagen har för kunskap om sÀkerhetsbrister inom molnet. Utöver sÀkerhetsfrÄgor har vi Àven belyst en rad generella frÄgor kring molnet; varför företag anvÀnder molnet och vad de upplever som för- och nackdelar med tjÀnsterna. Vidare argumenterar vi för införandet av en standard som kommer att klargöra vilka sÀkerhetsrutiner som molnföretagen erbjuder. Uppsatsens resultat Àr av intresse för den som stÄr inför ett beslut att införa molntjÀnster, eller den som redan anvÀnder molnet men har funderingar kring dess sÀkerhetsaspekter..

Hur vi lÀr : TvÄ elevers tankar kring lÀrande och undervisning

Detta examensarbete handlar om hur man gör för att ta till sig och bearbeta ny kunskap. Det handlar om hur en individ anvÀnder sig av sin unika lÀrstil för att lÀra sig nya saker. Syftet med denna undersökning som Àr att ta reda pÄ hur elever uppfattar att de lÀr sig och vad de har för erfarenheter och tankar kring undervisning. För att undersöka detta valde jag att genomföra kvalitativa intervjuer med tvÄ elever som nyss börjat i Ärskurs ett. Det som jag fick fram ur dessa intervjuer var att eleverna delvis anvÀnde sig av olika tillvÀgagÄngssÀtt för att lÀra sig nya saker. Deras beskrivningar av undervisningen i förskoleklassen och skolan var dÀremot relativt lika, det framkom att det var nÄgot större variation av vilka sinnen som anvÀndes vid undervisning i förskoleklassen jÀmfört med i skolan. Slutsatser som jag dragit av denna undersökning Àr att dessa elever frÀmst upplever att det Àr de auditiva och visuella förmÄgorna som utnyttjas i undervisningen.

Titel: Kan man bli mamma? ? Steriliseringskrav och könskorrigering i Dagens Nyheter

Titel: Kan man bli mamma? ? Steriliseringskrav och könskorrigering i Dagens NyheterFörfattare: Johan KÀllmanKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapTermin: VÄrterminen 2012Handledare: Malin SveningssonSidantal: 32 sidorSyfte: Undersöka mediediskursen kring transpersoner/transsexuella som uppstÄtt i samband med steriliseringskravetMetod: Kritisk diskursanalysMaterial: Tidningsartiklar ur Dagens NyheterHuvudresultat: I mediediskursen kring transpersoner/transsexuella och steriliseringskravet visar det sig att familjepolitik och argument för mÀnskliga rÀttigheter anvÀnds i debatten om lagkravet ska slopas eller inte. Det Àr en tydlig majoritet som Àr för en lagÀndring eller att lagkravet avskaffas helt. DÀremot Àr texterna oftast skrivna ur et heteronormativt perspektiv. Den heterosexuella matrisen Àr pÄ sÄ sÀtt stÀndigt nÀrvarande..

Vad Àr hÀlsa i idrott och hÀlsa? : En undersökning av idrottslÀrares arbete med hÀlsa i grundskolans senare Är

HÀlsa Àr ett Àmne som stÀndigt Àr aktuellt i vÄrt samhÀlle och nya idéer kring hÀlsosamma och ohÀlsosamma livsmedel, dieter och trÀning fÄr ett stort utrymme i media. Arbetets syfte Àr att undersöka idrottslÀrares förhÄllningssÀtt till hÀlsoundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är samt undersöka om det finns ett gemensamt tolkningssÀtt av arbetsuppgifterna. Undersökningen syftar till att undersöka om idrottslÀrarnas yrkesverksamma Är inom yrket och kön pÄverkar deras syn pÄ undervisningen. Detta görs genom att en enkÀtundersökning skickas ut till de 91 stycken idrottslÀrare i grundskolans senare Är som ingÄr i undersökningen. Forskning har visat att det saknas ett gemensamt tolkningssÀtt kring hÀlsa hos idrottslÀrare och att hÀlsa Àr nÄgot diffust för mÄnga inom yrket.

Tv-spelets berÀttande : En diskussion kring den ludologiska teoribildningen

Det hÀr examensarbetet undersöker tidigare teoribildning inom Tv-spelsforskningen och i synnerhet kring Tv-spelets berÀttande. Eftersom forskning inom Tv-spelsomrÄdet Àr relativt nytt Àr ocksÄ sjÀlva teorierna under konstruktion vilket leder till att en del antaganden kan diskuteras. DÀrför granskar och diskuterar jag i den hÀr uppsatsen de teorier och teoretiker som menar att film och litteraturteorier inte bör anvÀndas inom Tv-spelsforskning och att det inte Àr intressant att analysera spelets berÀttande. Teoribildningen som gör detta kallas ludologi och driver en tes om att Tv-spel i egenskap av nytt medium istÀllet bör undersökas mer funktionellt.            Den hÀr uppsatsen diskuterar hur ludologerna argumenterat i sin framstÀllning av denna tes och huruvida det Àr konstruktivt att smala av forskning genom att utesluta teorier frÄn andra forskningsfÀlt. Detta görs med hjÀlp av ett huvudspelexempel i form av Bastion (SuperGiant Games, 2010) som rent funktionellt Àr ett relativt enkelt spel, men som samtidigt har ett speciellt sÀtt att berÀtta pÄ.

AllmÀn eller sÀrskild dokumentation : - en studie om dokumentation kring barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan.

Syftet med den hÀr studien Àr att fÄ en fördjupad förstÄelse till vad det Àr som gör att pedagoger och specialpedagoger, inom förskolans verksamhet, upprÀttar sÀrskild dokumentation kring barn i behov av sÀrskilt stöd, nÀr det inte finns nÄgonting i uppdraget som gör gÀllande att sÄ ska göras. TvÄ frÄgestÀllningar har varit vÀgledande under arbetets gÄng; ?Vilka skÀl finns för sÀrskild dokumentation av barn i behov av sÀrskilt stöd?? och ?Hur motiverar pedagogerna sitt val av den form av dokument som de anvÀnder sig av nÀr de dokumenterar kring barn i behov av sÀrskilt stöd?? Denna kvalitativa undersökning bygger pÄ sju intervjuer med förskollÀrare och specialpedagoger, verksamma i förskolan. Arbetet har tolkats ur ett hermeneutiskt perspektiv, vilket har inneburit att med utgÄngspunkt frÄn informanternas berÀttelser, försöka förstÄ och tolka deras sÀtt att tÀnka, deras Äsikter och handlande nÀr det gÀller dokumentation kring barn i behov av sÀrskilt stöd. Resultatet har speglats genom Moira von Wrights teorier om det punktuella och det relationella perspektivet, som i denna studie handlar om hur pedagogerna ser pÄ barnet. Resultatet visar att sex av de informanter som medverkat i studien dokumenterar mer eller tydligare, kring barn som ses som i behov av sÀrskilt stöd.

Att bygga sandslott - den uppbyggda berÀttelsen om Las Canteras

Uppsatsen handlar om stranden Playa de Las Canteras i Las Palmas pÄ Gran Canaria och den uppbyggda berÀttelsen kring den. Fördomar som finns om Gran Canaria kan ofta kopplas till att vi bleka nordbor praktiskt taget bosÀtter oss pÄ ön för att lapa sol och fÄ hudcancer. Det Àr hÀr som lokalbefolkningens frÀmsta syfte Àr att förse oss med fÀrgglada paraplyer i exotiska drinkar. Den bild som skapas i reseskildringar och andra liknande artiklar om Las Canteras Àr nÄgot helt annorlunda: PÄ Las Canteras samsas man nÀmligen med lokalbefolkningen och upplever nÄgot annorlunda och genuint; inte bara sol och bad. Syftet med uppsatsen Àr att visa hur en diskurs skapas kring Las Canteras i utvalda texter.

Gruvetablering - beslutsprocessen och intressekonflikter som kan uppstÄ

Det Àr ett angelÀget allmÀnintresse att ta tillvara pÄ mÄnga av de metaller som finns i berggrund, men ofta har marken dÀr mineralerna Äterfinns Àven andra anvÀndningsomrÄden. För att sÄ gott det gÄr att tillgodose dessa olika ÀndamÄl har vi idag ett regelverk kring sÄdan utvinning, frÀmst genom minerallagen, dÀr Àven andra intressen sÄ som rennÀring, markÀgare och miljö finns medtagna. Syftet med denna uppsats har varit att kartlÀgga hur beslutsprocessen kring en gruvetalbering ser ut, frÀmst enligt minerallagen och Àven vissa andra lagrum, samt att se hur nÀmnda övriga intressen vÀgs ini den processen. Det gÄr dÀr att konstatera att prospektören har en fördel just p.g.a det angelÀgna allmÀnintresse som mineralutvinning faktiskt klassats som..

Kunskap finns överallt - en studie om anvÀndandet av hjÀlpmedel i skolan idag.

Linda Åkerstedt (2010). Kunskap finns överallt. En studie om anvĂ€ndandet av hjĂ€lpmedel i skolan idag. Malmö: LĂ€rarutbildningen: Malmö Högskola. Examensarbetet handlar om vilka hjĂ€lpmedel som Ă€r förekommande i skolan idag. Syftet med arbetet Ă€r att undersöka vilka hjĂ€lpmedel som anvĂ€nds i undervisningen, samt ta reda pĂ„ hur de anvĂ€nds. Om det finns situationer dĂ„ anvĂ€ndandet av hjĂ€lpmedel Ă€r accepterat respektive icke accepterat studeras ocksĂ„.

Vem fÄr arbete? : En kvalitativ studie om nÀtverkets betydelse för ett aktivt arbetsliv efter gymnasiesÀrskolan ur ett aktörperspektiv

Genom kontakt med studie och yrkesvÀgledare inom gymnasiesÀrskolan blev vi uppmÀrksammade pÄ att de uppfattade arbetsmarknaden för gymnasiesÀrskolans elever som problematisk. Detta ledde till att vi ville undersöka hur andra aktörer i nÀtverket kring eleverna uppfattade utslussningen av eleverna till arbetslivet. Syftet med studien var att undersöka nÀtverkets resurser kring utslussning av gymnasiesÀrskolans elever till/i arbetslivet. Vidare syftade studien till att undersöka hur nÀtverket kan bidra till ökad integration mellan elev/elever och arbetsmarknaden. Genom detta ville vi framhÀva elevernas möjligheter till ett aktivt arbetsliv. Resultatet torde kunna anvÀndas som ett underlag i utvecklandet av samarbetet mellan involverade aktörer. UtifrÄn 5 kvalitativa intervjuer kunde respektive aktörrepresentanterna uppfattning utskiljas och ett resultat formades.

BÀnk eller stubbe? : En studie om hur pedagoger anvÀnder utomhuspedagogiken i sin

Syftet med denna studie Àr att försöka reda ut hur utomhuspedagogiken anvÀnds bland pedagoger pÄ grundskolan. Vi vill ta reda pÄ vilka uppfattningar pedagoger uttrycker kring utomhuspedagogik samt vilka syften och mÄl pedagogerna har med att undervisa ute.Undersökningens resultat grundar sig pÄ en kvalitativ studie dÀr vi har tillÀmpat halvstrukturerade intervjuer pÄ Ätta pedagoger. Undersökningen Àr Àven gjord pÄ tre olika skolor i Sverige med olika socioekonomiska förutsÀttningar och olika fysiska miljöer.Arbetet resulterade i att vi kom fram till att utomhuspedagogiken anvÀnds bland pedagoger men dock vÀldigt sÀllan. Syftet med utomhuspedagogiken bland pedagogerna har teoretiska utgÄngspunkter, de Àr alltsÄ vÀl medvetna om hur metoden kan stimulera barns utveckling.NÄgot som framkom var att pedagogerna upplever mycket problematik kring utomhuspedagogiken vilket skapar ett stort glapp mellan teori och praktik..

Processbeskrivning av arbetet med att starta en matematikverkstad

Syftet med studien Àr att undersöka och beskriva processen i skapandet av en matematikverkstad.I beskrivningen av processen kring ett bestÀmt förÀndringsarbete pÄ en skola har jag genomfört en kvalitativ studie. De undersökningsmetoder som anvÀnts Àr ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer.I resultatet visas de faktorer som har en betydande roll i den undersökande skolans förÀndringsarbete. Studien belyser ocksÄ vad som kan pÄverka en process utifrÄn de deltagandes tidigare kunskaper och erfarenheter kring Àmnet matematik. I resultatet redovisas Àven viktiga aspekter att beakta i uppyggandet av en matematikverkstad, utifrÄn vad som framkommit i studien sÄsom tid, förvÀntningar, delaktighet, ledning, utrymme och ekonomi. .

Hur Àr lÀrarnas syn pÄ naturvetenskapen i dagens förskola och skolÄr 1-5?

Vi har genom Ärens gÄng stött pÄ alarmerande rapporter om ett sviktande intresse för naturvetenskap hos dagens barn Syftet med vÄr undersökning var att se om det kunde finnas nÄgra orsaker till detta inom förskola och skola. Vi intervjuade tio lÀrare, fem frÄn förskolan och fem frÄn grundskolans tidigare Är. Sedan analyserade vi intervjuerna och tittade efter mönster, likheter och avvikelser. Med lÀrarna samtalade vi framför allt kring följande: Attityder till naturvetenskap, sprÄk; kommunikation och begreppens betydelse inom naturvetenskap samt lÀrarrollens betydelse. Resultatet av intervjuerna blev att vi sÄg att dessa lÀrare ofta förknippade naturvetenskap med enbart naturkunskap och att det fanns en avsaknad kring synliggörandet kring andra naturvetenskapliga Àmne sÄ som fysik, kemi och teknik.

GrÀnser pÄ sociala medier : Hur svenska universitet och högskolor sÀtter upp grÀnser för sina anstÀllda pÄ sociala medier

Medierad sport Àr ett omrÄde som stÀndigt stÄr i förÀndring. Genom den tekniska utvecklingen och förÀndringar i hur branschen ser pÄ hur journalistiskt arbete ska bedrivas befinner sig medie-eventet kring sport i en kontinuerlig förÀndringsprocess, bÄde sett till dess innehÄll och hur det konstrueras. Bland annat har Twitter börjat anvÀndas i mediernas rapportering av sport. Mot denna bakgrund tar denna uppsats sin utgÄngspunkt. Den handlar om hur medie-eventet kring sport ser ut idag och hur Twitter anvÀnds nÀr det konstrueras. .

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->