Sökresultat:
1124 Uppsatser om Hälsofrämjande budskap - Sida 5 av 75
Konsumtion och massmedia: Tematisk analys av tidningsartiklars miljöbudskap
MÀnniskans konsumtionsbeteenden bidrar till vÀxande negativ miljöpÄverkan, och för att bryta utvecklingen krÀvs arbete pÄ flera nivÄer, dÀribland individnivÄn. Eventuellt kan massmedia bidra till sÄdant arbete. Denna studies syfte var att med fokus pÄ konsumtionsbeteenden undersöka miljöbudskap i en nyhetstidnings webbpublicerade artiklar. Jag analyserade artiklarna med kvalitativ, teoretisk, tematisk analys, samt kvantitativt genom att kontrollera i hur mÄnga artiklar olika budskap identifierats. Analysens utgÄngspunkt var en lÀtt modifierad version av Sterns VBN-teori (Value Belief Norm theory), som fokuserar pÄ attityder relevanta för miljövÀnligt beteende.
Goodwill : Ett berg att bestiga
Syfte:             Syftet med uppsatsen Àr att kritiskt granska utformning av svenska barnprogram som har mÄlet att vara lÀrande, för att se pÄ vilket sÀtt man skapar mening och vilka strategier man anvÀnder för att göra programmen intressanta. MÄlet Àr att identifiera olika metoder och reflektera över pÄ vilket sÀtt metoderna förmedlar programmens budskap. Metod:          Vi har utfört en kvalitativ analys av tre olika barnprogram utifrÄn filmteori och semiotik.Resultat:          Vi har kommit fram till att olika program anvÀnder skilda metoder för att förmedla sitt budskap. Metoderna skiljer sig Ät beroende pÄ vilken mÄlgrupp man riktar sig, vad man har för intentioner med programmet och vad programmet handlar om. .
Upprop Online : En kvalitativ studie av "Förbjud tiggeriet nu"
Tiggare/tiggeri Àr fenomen som blivit allt vanligare i vÄrt svenska samhÀlle. Samtidigt som företeelsen av tiggare/tiggeri blivit mer synlig har Àven röster som krÀver ett förbud av tiggeri höjts. MÀrkbart Àr hur det via social media sprids budskap med starka argument som belyserden problematik mÄnga mÀnniskor upplever med tiggeriet. Via social media skapas uppslutningar med olika mÄl, som vÀxer och frodas i nÀtets öppna rum. Syftet med vÄr studie Àr att fÄ en förstÄelse för vad en sammanslutning av mÀnniskor, i detta fall ett Facebook evenemang, kan generera i form av kommunikativ praktik samt vilken inverkan social media kan ha i frÄgan om dess förmÄga att sprida ett budskap.
RÀtten till ersÀttning vid ingrepp i miljörÀttsliga tillstÄnd : En jÀmförande studie mellan svensk och tysk rÀtt samt EKMR med sÀrskilt fokus pÄ den tyska kÀrnkraftsavvecklingen
Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.
Identitet, identifikation och kulturella skillnader i animerad film
This essay examines an excerpt of the wide range of animated films that our children has access to in Sweden today.It takes up questions about what kind of messages the films are delivering, if there are certain patterns that are being followed, differences between the films relating to the cultures where they?re from, but above all, what the hero is about and what kind of shape he or she assumes. The film analyses that are being made are anchored in two theoretical investigations; one about how children are influenced by-, and how they use, the stories that are being told in films to develop their own identity. The other one treats classical and traditional patterns and genres in stories..
Eventkommunikation : En kvalitativ undersökning om hur event anvÀnds för att kommunicera ett budskap
Den hÀr uppsatsen Àr en kvalitativ analys om hur Stockholm stad har valt att anvÀnda sig utav eventkommunikation för att kommunicera ett budskap. Eftersom att event kan anvÀndas som strategi inom flera typer utav kommunikationsomrÄden, anvÀnds hÀr begrepp som kan relatera till flera av dessa omrÄden.För att komma i nÀrmare kontakt med eventet har intervjuer genomförts med projektledaren och kommunikationsansvarig för Kulturnatt Stockholm. Genom textanalys, retorisk analys och innehÄllsanalys studeras intervjusvaren och en reklamaffisch som utformats för att marknadsföra eventet.Det kan konstateras att det utformade syftet för eventet gÄr hand i hand med det kommunicerande budskapet och att Stockholms stads intressen kan Äterspeglas i reklamaffischen. .
Konsultrollen
Den hÀr undersökningen handlar om managementkonsulter och deras yrkesroll. Undersökningen bygger pÄ empiri insamlad pÄ ett managementkonsultföretag i Sverige. Empirin bestÄr av samtalsbaserade intervjuer med managementkonsulter samt en intervju med en representant för en av de organisationer som anlitat konsultföretaget. Syftet med undersökningen Àr att undersöka under vilka förutsÀttningar konsulterna utför sitt arbete tillsammans med de grupper de utbildar. För att besvara denna frÄga har jag tagit hjÀlp av teorier rörande, Koncept & översÀttning, rollteori och interaktionsritualer.
Gestaltning av Afrika i lÀroböcker för grundskolans senare Är
Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur Afrika gestaltas genom bilder i lÀroböcker i samhÀllskunskap för grundskolans senare Är. För att kunna urskilja den övergripande framstÀllningen av Afrika har en kvantitativ bildanalys anvÀnts. Dessutom har en kvali-tativ bildanalys enligt semiotisk modell gett oss redskap för ett förtydligande av vÄra iakttagelser.
Som stöd för vÄr analys och slutsats av de framkomna resultaten har vi hÀmtat stöd frÄn tidigare forskning och teorier inom den postkoloniala diskursen. VÄr undersökning har resulterat i olika slutsatser. Vi kan konstatera att det finns fördomar och rester frÄn den koloniala tiden som skildras i ett skapande av vi och dem.
GÄr budskapet fram? : En undersökning om bildanalys och bildtolkning
Syftet med arbetet Àr att undersöka huruvida betraktaren kan urskilja en konstnÀrs budskap i ett specifikt verk. Det hÀvdas att vi baserar vÄra tolkningar pÄ vad vi till exempel har för utbildning och vad vÄra tidigare erfarenheter Àr. Det blir ett problem dÄ man mÄste stÀlla frÄgan: "Kan nÄgon annan Àn konstnÀren förstÄ konstnÀrens budskap?"Arbetet berör Àven vÄrt fysiska synsinne, vÄr perception och bildsemiotik. Bildsemiotik Àr lÀran om bilder, bilder som tecken och betydelse.
Logotyper - FrÄn budskap till tolkning
Syfte: Vi vill öka kunskapsmassan kring huruvida konsumenters tolkningar av logotyper ligger i linje med kreatörers tankar. Metod: Induktiv ansats, kvalitativ metod i form av 16 konsumentintervjuer och 3 expertintervjuer. Den information vi har erhÄllt har legat till grund för vÄra senare delar. Teoretiska perspektiv: Corporate identity och visuell identitet, vidare har omrÄden som fÀrg, teckensnitt och symboler studerats. En empirisk studie om logotyper har ocksÄ legat till grund i vÄrt teoriavsnitt.
Kommunikationens betydelse och pÄverkan för motivationen : - ur ett mellanchefsperspektiv
Denna uppsats kommer att se till mellancheferna, som i dagens organisationer har en utsatt position. De Àr hÄrt styrda frÄn ledningen och de ska förmedla ledningens budskap nerÄt i organisationen till medarbetarna, Àven om de inte stödjer ledningens budskap. Oavsett vilket, Àr det Àven deras uppgift att fÄ medarbetarna motiverade och engagerade i arbetet. Detta gör mellancheferna med hjÀlp av olika former av kommunikation. Uppsatsens syfte Àr att beskriva vilka kommunikativa strategier samt tekniker en mellanchef anvÀnder sig av för att fÄ sina medarbetare motiverade och engagerade.Fyra intervjuer har genomförts, dÀr fyra mellanchefer har berÀttat om hur de anvÀnder sig av kommunikationen för att motivera och engagera medarbetarna.
Medias pÄverkan pÄ individers kostvanor och fysiska aktivitet : en kvalitativ studie om livsstilsbudskap och hÀlsa
I dagens samhÀlle sprids budskap om hÀlsa och en hÀlsosam livsstil genom en mÀngd olika informationskanaler, dÀr kanske den största Àr media. DÄ mediavÀrlden kan ses som en stark trendsÀttare och dÄ de flesta mÀnniskor pÄ ett eller annat sÀtt kommer i kontakt med media och dess budskap, var syftet med denna studie att undersöka hur individen upplever att medias budskap om hÀlsa pÄverkar livsstilen gÀllande kostvanor och fysisk aktivitet. Vilka mediabudskap rörande kost och fysisk aktivitet nÄs individen av? Hur stÀmmer dessa överens med officiella rekommendationer och hur upplever individen att livsstilsval pÄverkas av dessa budskap? Studiedesignen var empirisk, kvalitativ av deskriptiv karaktÀr. Sammanlagt har nitton semistrukturerade intervjuer genomförts, med tre mÀn och sexton kvinnor.
Gestalning av ett budskap
VÀrlden blir allt mindre och fler mÀnniskors levnadsstandard runt om i vÀlden blir allt mer pÄtaglig.Samtidigt lever vi i vÀstvÀrlden i ett samhÀlle som strÀvar efter att bli individualistiskt. Vi i vÀst haraldrig tidigare varit sÄ medvetna, kritiska och utbildade som nu, vilket Àven borde betyda en ökadsympati för vÄra medmÀnniskor. Men forskare sÀger annat. VÄra handlingar bygger allt mer pÄ vadsom kommer att se bra ut i vÄra CV.Detta projekt försöker gestalta mÀnniskans behov av medmÀnniskor och hennes behov av attkÀnna sig behövd.Projektet producerade en artefakt i form av en golvlampa som ska förmedla projektets budskap.Projektet skiljer sig nÄgot frÄn en konventionell designprocess dÄ budskapet och berÀttelsen ÀrbestÀllaren. Processen bygger pÄ ett förhÄllningssÀtt som har kommit att kallas konceptdesign..
Tag och Àt! : en analys av matens symboliska betydelse i Hungerspelen, trilogin.
Avsikten med uppsatsen Àr att undersöka vilken funktion mat har i romantrilogin Hungerspelen samt vilket budskap som dÀrmed förmedlas genom maten som symbol. Med hjÀlp av Hans Biedermanns Symbollexikonet tokas de olika rÄvaror som förekommer i maten i Hungerspelen för att dÀrefter analyseras med hjÀlp av teorier frÄn Umberto Eco och Roman Jakobson. UNdersökningen viasr att maten anvÀnds för att symbolisera flera olika relationer eller identiteter, inte sÀllan med sexuella undertomer. Flera av rÄvarorna har ocksÄ metalingvistiska funktioner och kan dÀrmed sÀgas skapa bilder i bilden. De budskap som förmedlas genom maten Àr frÀmst ett ifrÄgasÀttande av ung kvinnlighet och vad det innebÀr samt vad en uppdelnig i vi och dem kan leda till..
Varför ett hus pÄ mÄnen? : Att kommunicera ett budskap med hjÀlp av rörlig bild
Denna rapport beskriver arbetsprocessen och skapandet av en animerad film pÄ uppdrag av MÄnhusprojektet, Luna Resort. BerÀknat 2012 ska ett rött hus med vita knutar sÀttas pÄ mÄnen, en idé skapad av konstnÀren Mikael Genberg. Syftet med filmen Àr att kommunicera mÄnhusprojektets budskap ? att göra vÀrlden till en bÀttre plats att leva pÄ. Med det som mÄl har jag arbetat utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar; Hur kan kunskaper inom informationsdesign tillÀmpas vid filmproduktion? och Hur bör filmen utformas för att nÄ en sÄ bred mÄlgrupp som möjligt? FrÄgestÀllningarna har besvarats med hjÀlp av utprovningar, litteraturstudier och samtal med uppdragsgivarna.