Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Hälsofrämjande budskap - Sida 17 av 75

Röda eller blÄ stjÀrnor : Politiska budskap i Star Trek

?Denna uppsats undersöker TV-serien Star Treks vÀrderingar ur ett politiskt ideologiskt perspektiv. Star Trek Àr en amerikansk science fiction-serie som skapades av Gene Roddenberry i mitten av 1960-talet. FrÄgestÀllningarna behandlar om det finns politiskt relaterade vÀrderingar framstÀllda i Star Trek, vilken politisk ideologi som mest liknar vÀrderingarna i serien, och om det gÄr att tolka det som om Star Trek har en ideologisk vÀrdegrund. Med hjÀlp av dagordningsteori, kritisk medieteori och teorier om budskap diskuteras TV-bolagens makt över seriens innehÄll.

There is something about postmodernism

FörĂ€ndring och utveckling rĂ„der pĂ„ media - och reklammarknaden. Ökad grĂ€nslöshet och tillgĂ€nglighet skapar Ă„ ena sidan nya kommunikativa vĂ€gar, Ă„ andra sidan en medveten och kritisk konsument. Aktörerna pĂ„ marknaden tvingas finna nya sĂ€tt att trĂ€nga igenom informationsbruset och nĂ„ ut med sina budskap. Detta krĂ€ver nya kommunikativa uttryck, former och mönster. TV som kommunikationskanal har fler uttrycksmöjligheter.

VÀrldens Garderob : Om hur Emmaus BjörkÄ kan stÀrka sin insamlingsverksamhet och nÄ ut med sitt budskap

?If we consume the product as a product, we consume its meaning through advertising? ? Jean BaudrillardSyftet med denna studie Àr att identifiera och analysera bakomliggande myter om lycka i kommersiella reklamfilmer, utifrÄn ett konstruktionistiskt perspektiv. Analysmodellen, som bygger pÄ semiotik och neoformalism, genererade kunskap om de olika berÀttarstrukturerna kring lycka i de undersökta reklamfilmerna. Resultaten indikerade framförallt att berÀttarstrukturerna om lycka grundar sig i myter som Àr starkt kopplade till den kapitalistiska ideologin. Studien avser dÀrmed att blottlÀgga och analysera myter om lycka i reklamfilmer ur ett kritiskt konstruktionistiskt perspektiv..

3d-animation i mörkrets tecken

Mitt projekt Àr en film i 3d med en skrÀckfylld underton som utspelas genom en fiktiv persons ögon dÀr fÀrden gÄr genom en skog fram till vad som ser ut att vara en nedlagd fabrik. Men dÀr tystheten frÄn början rÄder visar sig bÄde det ena och det andra utav mÀrkligheter uppstÄ! Effekterna för den mörka upplevelsen Àr prioriterad framför en begriplig handling, och dÀrför finns inga övertydliga budskap som underskattar betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen Àr ett experiment med 3d, postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spÀnningsmoment och en morbid kÀnsla av rÄ död!.

?LÀmna tistlarna kvar!?? : Om att ta lÀrande till hjÀlp för att lyckas gÄ frÄn ord till praktisk handling i organisationens interna kommunikation.

UtgÄngspunkten i uppsatsen Àr, att om en kommunikation av ett budskap inom en organisation skall ha förutsÀttningar att lyckas, mÄste budskapet:1. först och frÀmst bli mottaget, d v s uppfattas av en tÀnkt mottagare.2. dÀrefter tolkas korrekt, d v s avsÀndarens och mottagarens förstÄelse mÄste stÀmma överens.3. sist, men inte minst, vÀcka engagemang, d v s vilja att ta till sig budskapet, samt skapa sjÀlvförtroende, d v s tro att kunna omsÀtta budskapet i praktiken.Tre metoder analyseras utifrÄn ett lÀrandeperspektiv vilket bygger pÄ fenomenografiska principer om att förmedla lÀrande samt erfarande av lÀrande genom att skapa variationens arkitektur och bygga relevansstruktur. De tre metoderna som analyseras Àr:1. IfrÄga om att mottagande - den duala annonseringsmodellen.2. IfrÄga om förstÄelse - Ongstads triadiska positioneringsmodell.3. IfrÄga om att vÀcka engagemang och sjÀlvförtroende att formulera en aktivitet - Palmers multimodala coachningsmodell.Det visar sig att samtliga metoder bör kunna anvÀndas för att förmedla lÀrande enligt det i denna uppsats valda fenomenografiska lÀrandeperspektivet. En slutsats som dras Àr, att en möjlig brist och förklaring till att kommunikation inte alltid fungerar, Àr att mottagaren som en mÀnniska med personliga egenskaper och problem glöms bort. Om fokus istÀllet lÀggs pÄ att utforma kommunikationen sÄ den stÀmmer överens med hurdan mÀnniskan (mottagaren) Àr, Àr det tÀnkbart att chansen ökar att fÄ fler Ähörare vilka förstÄr och tar till sig ett förmedlat budskap.Eftersom de tre analyserade metoderna rör olika aspekter av mÀnniskan, bör anvÀndning av samtliga tre tillsammans bidra till att underlÀtta ett budskaps passage genom de barriÀrer som hindrar mottagande, förstÄelse och formulering av aktivitet..

Alla vet vÀl vad kommunikation stÄr för - eller? En hermeneutisk textanalys kring kommunikation i samverkan mellan myndigheter

Bakgrund: Det har visat sig att en utökad samverkan behövs för att fÄnga upp de barn och unga som far illa i samhÀllet idag. DÀrför initierade regeringen Är 2006 en nationell samverkanssatsning dÀr mÄlet var att lÄngsiktigt stÀrka samverkan mellan berörda myndigheter. I anslutning till satsningen som nyligen avslutats har nÄgra dokument publicerats, bland annat ett strategidokument vars syfte var att stöda samverkansarbetet, samt en formativ utvÀrdering som sammanfattar erfarenheterna frÄn projekten. I dokumenten framtrÀdde inledningsvis en otydlig bild av vad som menas med kommunikation samt motstridiga budskap om hur kommunikationen fungerat.Syfte: Syftet med studien var att fÄ en större förstÄelse för hur begreppet kommunikation kan förstÄs samt för hur det beskrivs att kommunikationen fungerat i samverkanssatsningen.Metod: En hermeneutisk textanalys har gjorts pÄ ovanstÄende dokument för att försöka tydliggöra och förstÄ de oklarheter och paradoxala budskap som kunnat urskiljas i texterna.Resultat: Trots otydliga uttalanden visade textanalysen pÄ att kommunikation i mÄngt och mycket kan förstÄs som ett verktyg eller medel för att uppnÄ en gemensam bas för samverkan. Kommunikation Àr vidare ett sÀtt att utbyta kunskap och information pÄ, samt en vÀg till förstÄelse.

Mun-till-mun-marknadsföring ? GrÀddfilen förbi mediebruset

Varje dag överöser företag oss mÀnniskor med budskap genom reklam ochannonser. Nya kanaler sÄsom bloggar, ett ökat utbud av TV-kanaler ochökningen av antalet svenska och utlÀndska tidningar har bidragit till att flerreklambudskap trÀngs pÄ marknaden. Vi mÀnniskor har dÀrför tvingats lÀraoss att stÀnga av och ignorera reklam. DÀrför uppfattar vi inte ens en brÄkdelav alla de budskap som cirkulerar runt omkring oss. För företag gÀller detdÀrför att hitta nya sÀtt att komma igenom kaoset och nÄ fram sina kunder.IstÀllet för att anvÀnda sig av konventionella marknadsföringsmetoder somannonsering och TV-reklam, har företag börjat försöka fÄ mÀnniskor attprata om produkten.

Siri Derkert och skisserna till SverigevÀggen

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka Siri Derkerts SverigevÀggen 1967-69, frÀmst genom att studera skisserna till verket. Derkert gjorde vÀldigt mÄnga skisser pÄ familjemedlemmar, vÀnner och andra nÀrstÄende och detta blev en kraftkÀlla som anvÀndes mot en pressande omvÀrld. Alla de skisser hon gjorde och sparade kunde hon senare plocka fram för att anvÀnda till olika verk och sammanhang. Till SverigevÀggen finns ett mycket omfattade skissmaterial som i viss mÄn bygger pÄ ÄteranvÀnda skisser, bland annat pÄ kursdeltagare frÄn Fogelstad, dÀr Àven Derkert var deltagare vid ett flertal tillfÀllen. Derkerts portrÀttskisser Àr vÀldigt abstraherade och det kan vara svÄrt att se vilka de förestÀller.

Inga Elisabeth Jansdotter : Ett exempel pÄ dvala-predikande i Uppland 1858

Dvala-predikande var ett fenomen som förekom inom extatiska vÀckelserörelser i Sverige och Finland vid slutet av 1700-taletoch under 1800-talet. Det var huvudsakligen kvinnor ifrÄn de lÀgre samhÀllsklasserna, men ibland Àven barn som dvalapredikade.Dessa framförde ofta sina budskap liggande i ett dvala-liknande tillstÄnd. I det hÀr arbetet presenteras en av dessakvinnor, Inga Elisabeth Jansdotter, som levde i Uppland vid mitten av 1800-talet, samt det kÀllmaterial som finns tillgÀngligtom henne..

Utformning av informationsmaterial : Med rörelse och dansglÀdje i fokus

VÄrt examensarbete har varit att producera informationsmaterial till dansskolan Danshuset i VÀsterÄs. Huvudarbetet har varit att ta fram en broschyr som ska informera om dansskolans dansklasser och förmedla rörelse och dansglÀdje. Vi har dessutom tagit fram en affisch som ska informera om Danshusets vÄrförestÀllning. I utformningen av vÄrt informationsmaterial har vi tillÀmpat de olika designelementen för god informationsdesign och som arbetsmetod har vi utgÄtt frÄn den modell vi kallar den kreativa informationsdesignprocessen. Genom att utforma vÄrt informationsmaterial enligt principerna för god informationsdesign anser vi oss ha större chans att fÄ vÄrt budskap att nÄ fram med full effekt..

Ordet - tidernas sprÄk i svenska Bibeln

Hur kan man studera svenska sprÄkets utveckling frÄn renÀssansen fram till vÄra dagar? En metod Àr att utgÄ frÄn en text, vars innehÄll Àr oförÀndrat men vars sprÄkliga form har förÀndrats genom tiderna vid ett antal översÀttningar. Finns det dÄ nÄgon sÄdan text? Bibeln Àr enligt kristen tro detsamma som Guds ord, och som sÄdan stÄende över tiden. Detta innebÀr att man vid översÀttning av bibeln koncentrerat sig pÄ att bevara textens mening och budskap.

Vad menar de?: ett utvecklingsarbete om barn och reklam i
tidningar och TV

Syftet med undersökningen var att studera om undervisning skulle öka elevers förmÄga till kritisk granskning och vÀrdering av reklam i TV och tidningar. Syftet var vidare att studera om det fanns skillnader mellan pojkars och flickors vÀrdering av reklam. Utvecklingsarbetet genomfördes i en femteklass i Norrbottens inland med 15 elever. Under lektionerna sÄg vi reklaminslag som diskuterades och tittade pÄ tidningsreklam utifrÄn ett genusperspektiv. Av resultatet kan man se att eleverna fÄtt mer kunskap om reklam och förstÄr dess budskap bÀttre.

Analytisk betraktelse av informationsspridning över sociala medier

Rapporten behandlar digital kommunikation med fokus pÄ sociala medier. Syftet var att utreda informationsflödet pÄ sociala medier samt att konstruera en matematisk modell över det. Resultatet blev en modell som inbegriper centrala strukturer vad gÀller informationens spridning och mottagarnas uppfattning av den. Modellen behöver validerasoch eventuellt vidareutvecklas. Slutsatsen Àr att vissa sociala medier sprider information bÀttre Àn andra och att det Àr viktigt att identifiera dessa för en optimerad informationsspridning.

?Varje dag Àr ett nytt möte med barn? - Pedagogers syn pÄ bemötande i förskoleklasser

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka pedagogers syn pÄ kommunikationen mellanpedagog och elev och vad som kÀnnetecknar ett bra respektive dÄligt bemötande.Intervjuer med sju pedagoger i tvÄ olika arbetslag utgör den empiriska delen. Iundersökningen framkommer det hur viktiga de dagliga mötena Àr samt att sompedagog uppmÀrksamma varje elev. Att utgÄ frÄn varje elev och denneserfarenheter frÀmjar ett gott bemötande. Ett konsekvent kroppssprÄk med tydligabudskap leder till ökad förstÄelse och fÀrre missförstÄnd. Den huvudsakligaanledningen till dÄligt bemötande Àr tidsbrist som kan orsaka en bristfÀllig relationmellan pedagog och elev..

Gudsspel, didaktik och överföring i John Fowles The French Lieutenant's Woman

Undersöker hur den berÀttartekniska strukturen i John Fowles roman The French Lieutenant's Woman skapar en interaktion mellan lÀsare och text. Syftet Àr att diskutera hur detta bidrar till det didaktiska budskap som romanen tycks formulera.Uppsatsen anvÀnder Shoshana Felmans teorier om överföring mellan lÀsare och text och Wolfgang Isers begrepp "den implicita lÀsaren" som verktyg för analysen..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->