Sök:

There is something about postmodernism

Förändring och utveckling råder på media - och reklammarknaden. Ökad gränslöshet och tillgänglighet skapar å ena sidan nya kommunikativa vägar, å andra sidan en medveten och kritisk konsument. Aktörerna på marknaden tvingas finna nya sätt att tränga igenom informationsbruset och nå ut med sina budskap. Detta kräver nya kommunikativa uttryck, former och mönster. TV som kommunikationskanal har fler uttrycksmöjligheter. Reklamfilm kan via ljud och rörlig bild kommunicera sådant andra medier inte förmår. Det förekommer en förflyttning av fokus och stil inom reklamfilm. Produktinformation och kännetecken är inte längre det väsentliga i reklambudskapet. Fokus riktas istället mot imaginära och emotionella värden som tar avstånd från kärnproduktens funktion, egenskap och särdrag. Denna nya form av uttryck och innebörd kan ses som ett resultat av den utveckling media ? och reklammarknaden undergår. Den yngre generationen tilltalas av nya värden och den aktuella formen av reklamfilm är ett sätt att sticka ut från mängden av budskap. I denna studie undersöker vi bakgrunden till den nya formen av reklamfilm samt hur unga människor uppfattar reklamfilm. Mer specifikt studerar vi om unga människor uppfattar och tilltalas av reklamfilm som är typisk postmodern. Våra resultat visar att unga människor uppmärksammar och tilltalas i större utsträckning av reklamfilm som uppvisar postmodernistiska drag. Postmoderna egenskaper som; fragmentering, hyperreality och fokus på stil och utseende på bekostnad av substans och innehåll visade sig vara särskilt framträdande och betydande enligt vårt empiriska material. Våra resultat visar även på värdet av att reklamfilmen ska vara annorlunda, oväntad, anspela på ideal verklighet samt skapa en känsla. Innebörden av våra resultat tenderar till att postmodernism bör betraktas som ett verktyg i kommunikationen mot unga konsumenter. Postmoderna faktorer tilltalar och uppmärksammas av den yngre generationen och kan därmed fungera som ett kommunikativt vägval med syfte att sticka ut i informationsbruset.

Författare

Anna Nygren Johanna Berg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..