Sök:

Sökresultat:

1087 Uppsatser om Hälsa i arbetslivet - Sida 18 av 73

"Vilken position bör jag inta?" Invandrakvinnor frĂ„n Östeuropa berĂ€ttar om sina strategier för att skapa en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden

Syftet med denna studie Ă€r att belysa ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv vilka metoder invandrarkvinnor frĂ„n Östeuropa anvĂ€nder för att skapa sig en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden. Samt vill studien belysa vad som varit betydelsefullt för kvinnorna i denna process.FrĂ„gestĂ€llningarna lyder: 1. Hur har kvinnorna frĂ„n Östeuropa gĂ„tt tillvĂ€ga för att skapa sig en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden?2. Vad Ă€r det som har haft betydelse i denna process?Datainsamlingsmetoden Ă€r kvalitativ och baserat pĂ„ Ă„tta ostrukturerade intervjuer med invandrarkvinnor frĂ„n Östeuropa som har migrerat till Sverige i vuxenĂ„lder.Studien intar ett socialkonstruktivistiskt förhĂ„llningssĂ€tt och har makt och genus som teoretiska referensramar.

Coor Business School i jÀmförelse med andragogiken

Internutbildningar Àr vanligt förekommande i mÄnga företag. I och med dessa kan företagen kompetensutveckla sin personal och specialutbilda dem i omrÄden som gagnar företaget och i slutÀndan ocksÄ affÀrsresultatet. Studiens syfte Àr att analysera uppbyggnaden av ett case i en internutbildning i relation till teori inom andragogiken. Analysen sker i symbios med utvÀrderingar frÄn före detta utbildningsdeltagare. Undersökningens metod Àr utgörs av intervjuer, internutbildningsmaterial, enkÀt och litteratur.I analysen framgÄr vikten av prioriteringar av de delar som ingÄr i caset.

Konsten att sitta pÄ tvÄ stolar samtidigt - En studie kring personalansvarigas erfarenheter och upplevelser av svÄra samtal i arbetslivet

Denna studie syftar till att undersöka chefers och personalansvarigas upplevelser och erfarenheter av olika typer av svÄra samtal i arbetslivet. Studien avser dessutom att finna svar pÄ hur man som chef eller personalansvarig bÄde mentalt och praktiskt kan förbereda sig pÄ att genomföra olika svÄra samtal. Tidigare forskning visar pÄ att upplevelsen för samtalsledaren kan skilja sig Ät beroende pÄ samtalets innehÄll. Sju personer pÄ olika arbetsplatser har i studien intervjuats med semistrukturerade intervjuer. Denna tvÀrsnittsstudie skapar en bredare bild och djupare förstÄelse för hur svÄra samtal i yrkeslivet kan upplevas.

Orsaker till varför första linjens chefer inom offentlig sjukvÄrd övervÀger att lÀmna sin chefsposition : En kvalitativ fallstudie med utgÄngspunkt i  krav-kontroll-stödmodellen

Statistik visar att ungefÀr en fjÀrdedel av chefer inom offentlig sektor lÀmnar sin befattning inom tvÄ Är samt 40 procent inom fyra Är. Det föreligger ett ekonomiskt problem dÄ personalomsÀttning Àr kostsamt pÄ flertalet sÀtt. StressnivÄn som första linjens chefer upplever pÄverkar det psykiska vÀlbefinnandet och pÄvisar dÀrmed att det föreligger ett psykosocialt problem. Det Àr av allmÀn kÀnnedom att första linjens chefer upplever svÄrigheter med att balansera krav frÄn chefer och ledning med krav frÄn medarbetare. Tidigare forskning pÄvisar att kontroll och stöd Àr viktiga faktorer för att upprÀtthÄlla en psykosocial arbetsmiljö.

Arbetsliv för alla Äldrar? -- Om Äldersdiskriminering i arbetslivet

Förbudet mot Äldersdiskriminering inom arbetslivet instiftades i Sverige 2009 som en följd av EU-lagstiftning inom samma omrÄde. Diskrimineringsgrunden Älder uppvisar, som uppsatsen illustrerar, flera sÀrdrag i jÀmförelse med andra diskrimineringsgrunder. Omfattande undantag frÄn Äldersdiskrimineringsförbudet har ansetts motiverade till följd av Äldersdiskrimineringsförbudets benÀgenhet att komma i konflikt med etablerade samhÀllsstrukturer och EU-domstolen har hÀrvid medgivit medlemsstaterna ett stort skönsmÀssigt utrymme i frÄga om berÀttigade syften för att tillÀmpa undantagen. Detta har sannolikt sin grund i att flera frÄgor berör det socialpolitiska omrÄdet dÀr EU och medlemsstaterna har delad kompetens. SÀrskilt tillÄtande till förmÄn för medlemsstaterna har EU-domstolen varit i rÀttsfall dÀr kopplingar finns till nationella pensionssystem.

Tyst kunskap i arbetslivet : En studie av kunskapsöverföring pÄ Konsumentverket

Denna studie har som syfte att undersöka i vilken mÄn den tysta kunskap som finns hos varje individ, framvuxen ur ett yrkeskunnande, kan synliggöras och överföras till en annan person nÀr inte förutsÀttningarna för ett lÄngsiktigt samarbete finns, utan endast en kortare introduktion till arbetet Àr möjlig.    Konsumentverket omlokaliserades frÄn Stockholm till Karlstad och konsekvenserna av den flytten blev att majoriteten av den erfarna personalen pÄ myndigheten slutade. Kunde den tysta kunskapen dÄ överföras frÄn de anstÀllda som slutade till dem som nyanstÀlldes?I centrum för studien stÄr ett antal begrepp som jag relaterar till tyst kunskap. Dessa begrepp Àr: ?tyst kunskap i arbetslivet?, ?yrkeskunnande?, ?överförande och mottagande av tyst kunskap?, ?synliggörande och utveckling av tyst kunskap? samt ?lÀrande?.

Vilka kunskaper, fÀrdigheter och andra förmÄgor anses vara relevanta för revisorsassistenter?

Revision Àr ett professionsyrke och med det menas yrken som baseras pÄ vetenskaplig kunskap och vetenskaplig forskning. Advokater, prÀster och lÀkare Àr exempel pÄ sÄdana professioner. Till exempel behöver en lÀkare studera kroppens anatomi för att kunna utöva sitt yrke och dÀrmed sÀger man att lÀkaryrkets kunskapsbas Àr tydlig, det vill sÀga, man vet vad en lÀkare bör kunna. Vi började fundera pÄ: hur ser denna kunskapsbas ut för revisorsyrket? Litteraturen visar att revisorns kunskapsbas Àr otydlig och detta bidrog till att vi ville försöka ta reda pÄ vad man bör kunna som revisor.Vi valde att koncentrera oss pÄ revisorsassistenter som endast har arbetat ett par Är eftersom vi ansÄg att de skulle kunna ge oss de mest relevanta svaren dÄ de har arbetat ett tag samtidigt som det inte Àr sÄ lÀnge sedan de utbildade sig och dÀrmed borde de kunna tala om för oss vilka kunskaper som de tyckte har varit till stor nytta nÀr de kom ut i arbetslivet.

Fyra programstudenters upplevelser av sin sociala omvÀrld och medvÀrld : En socialpsykologisk studie över hur fyra studenter ser pÄ sin utbildning och sin framtid

Denna studie har utförts i syfte av att söka förstÄ hur fyra universitetsstudenter subjektivt upplever och reflekterar över sin sociala verklighet, i synnerhet nÀr de befinner sig i grÄzonen mellan utbildning och arbetsliv. För att söka komma Ät dessa subjektiva berÀttelser har vi utfört narrativa temaintervjuer med fyra programstudenter vilka nÀrmar sig sin examen. Det empiriska materialet har visat att alla fyra studenter följer vissa sociala handlingsmönster i sina reflektioner över utbildningen och förestÀllningar om det framtida arbetslivet men att deras skilda erfarenheter i livet har pÄverkat hur de förhÄller sig olika till sin sociala verklighet..

De muslimska kvinnornas etablering i det svenska arbetslivet - Muslim womenÂŽs entry into the Swedish labour market

Denna 10-poÀngsuppsats Àr mitt examensarbete pÄ studie- och yrkesvÀgledarprogrammet vÄren 2005, som jag har lÀst pÄ Malmö högskola, LÀrarutbildningen. Arbetet Àr ett studium om de muslimska kvinnornas situation pÄ den svenska arbetsmarknaden och ska resultera i en granskning av de omstÀndigheter som försvÄrar deras etablering i arbetslivet. De kommer frÄn olika lÀnder, frÄn landsbygden och frÄn stÀder. De Àr analfabeter och högutbildade, fattiga och rika, och de har kommit till Sverige vid olika tidpunkter och av olika anledningar. Det finns de som flytt pÄ grund av politisk förföljelse, de som Àr krigets offer och de som kommit för att arbeta.

Hur uppfattar personalen vid en medicinklinik implementeringen av SkÄnsk Livskraft ? vÄrd och hÀlsa?

Utvecklingsprocesser i samhÀllet och förÀndringsarbeten i arbetslivet har ökat. För att kunna leda organisationer pÄ ett effektivt sÀtt, mÄste ledare och medarbetare veta vad de ska pÄverka och hur de ska pÄverka. Utvecklingsprogrammet SkÄnsk Livskraft ? vÄrd och hÀlsa handlar om förÀndring, den största förÀndringen hittills för den skÄnska sjukvÄrden. Det handlar om samhÀllsekonomi och om effektivitet och kvalitet i sjukvÄrden för patienterna/samhÀllsmedborgarna.

FörmÄgor och fÀrdigheter som kompetenser för anstÀllningsbarhet i personalvetaryrket.

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur före detta studenter vid Personal- ocharbetslivsprogrammet vid Göteborgs Universitet uppfattar de fÀrdigheter som enkandidatexamen pÄ utbildningen ska ge. Avsikten Àr ocksÄ att undersöka om dessa uppfattassom anvÀndbara i arbetslivet. För att uppfylla syftet ska följande frÄgor besvaras:? Hur uppfattar före detta studenter vid Personal- och arbetslivsprogrammet vidGöteborgs Universitet att ett antal förmÄgor och fÀrdigheter tillhandahÄlls iutbildningen?? Uppfattar de före detta studenterna att de har nytta av dessa förmÄgor och fÀrdigheter ideras nuvarande yrke?? Hur kan de generella mÄlen i förmÄgor och fÀrdigheter, utifrÄn de före dettastudenternas erfarenheter, förstÄs i relation till begreppet anstÀllnings/anvÀndbarhetoch kompetens?Eftersom tanken med uppsatsen Àr att finna hur tidigare studenter uppfattar ett antal förmÄgoroch fÀrdigheter utifrÄn en redan utförd enkÀtundersökning har uppsatsen en kvantitativ ansats.Det empiriska underlaget bestÄr av en enkÀtundersökning bland tidigare studenter pÄprogrammet för Personal- och arbetslivsfrÄgor i Göteborg. EnkÀten svarades av 298 personeroch samtliga ingÄr i denna studie.Det framkommer i undersökningen att det finns ett glapp hos tidigare studenter vid Personalocharbetslivsutbildningen i Göteborg och arbetslivet likt den som generellt finns i Sverige.Tidigare studenter upplever att de till stor del Àr nöjda med den fÀrdighetstrÀning utbildningenger.

SÀrskolan, och sen dÄ...?: en studie om övergÄngen mellan gymnasiesÀrskola och arbetsliv

MÄlet för handikappolitiken i Sverige Àr att alla mÀnniskor med funktionshinder i alla Äldrar ska ha samma möjligheter som icke funktionshindrade mÀnniskor att vara helt delaktiga i samhÀllslivet, vilket Àven omfattar arbetslivet. Syftet med denna uppsats Àr att studera övergÄngen mellan gymnasiesÀrskola och arbetsliv. Ambitionen Àr Àven att lyfta fram hur elever inom sÀrskolan ser pÄ sin framtida arbetssituation samt belysa vilka hinder och möjligheter som finns för sÀrskoleelever att fÄ ett arbete. Kvalitativa intervjuer har gjorts med gymnasiesÀrskoleelever, lÀrare, studie- och yrkesvÀgledare, rektor, Arbetsförmedling, kommunens arbetsanpassare som arbetar inom Handikappomsorgen samt arbetsgivare. Resultatet av dessa intervjuer visar bland annat att flertalet av eleverna önskar ett ?vanligt? jobb, möjligtvis med en handledare som stöd.

Etnisk diskriminering i arbetslivet : att vara, eller att inte vara fÀrgblind?

Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.

Frigivning frÄn anstalt - En studie om intagnas och personals uppfattning om att förberedas för mötet med samhÀllet

Idag utlöses stress i arbetslivet till stor del av psykosociala faktorer. Den ökade anvÀndningen av IT sedan 70-talet har lett till att nya faktorer kan utlösa stress. Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som eventuellt skulle kunna ha samband med stress kopplat till IT-anvÀndning. 75 besvarade enkÀter lÄg till grund för analysen. Resultatet av faktoranalysen blev tre faktorer, varav tvÄ var kopplade till stress.

Ungdomars vÀg frÄn individuella programmet till arbetslivet

The interest in the subject of this study was raised during our education when we read about thedifficulties for young people to find a place at the labour-market.The aim of this study was to find out what the view of the possibilities to find a place on the labourmarketis for young people, 16 - 18 years old, who don't follow a national program but follow theindividual program.Both quantitative and qualitative methods have been used through a survey questionnaire and agroup-interview. The results show that young people know that education is important to get a jobbut at the same time the majority says that they would leave school if they got a job-offer. Theyoung people think that they have a relatively good knowledge about the labour-market but at thesame time they can't describe what it imply. This could mean that there is a gap between school andworking life. .

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->