Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Grötingen - Sida 1 av 2

Reflektionens betydelse för barns möjliga meningsskapande

Detta arbete har undersökt pedagogisk dokumentation och har fokuserat pÄ reflektion, dÄ det Àr en del av vad som gör att dokumentationen blir pedagogisk. Syftet var att undersöka hur reflektion kunde gÄ till. Arbetet har utgÄtt frÄn ett posthumanistiskt perspektiv, vilket innebar att det inte enbart fokuserade pÄ vad barnen gjorde och sa, utan Àven tingen omkring barnen. Tingen sÄgs som medkonstruktörer av kunskap, som barnen samhandlade med. Som metod anvÀndes videoobservationer, som anvÀndes för att samla material vid fem olika tillfÀllen.

Kaspar Hausers hjÀrna

Mitt arbete handlar om vad som har uppstÄtt medan jag vÀntat pÄ att jag ska komma pÄ vad jag ska göra i examensarbete. I förlÀngning en liten hyllning till allt det dÀr som blir medan vi vÀntar pÄ "de stora tingen"..

Etnologi pÄ museer : en studie i hur det mÀnskliga förhÄllandet till materiell kultur beskrivs inom etnologisk föremÄlsforskning samt hur sÄdan forskning kan vara till nytta i museimannens praktiska arbete

Jag har valt att studera etnologi vid Lunds universitet med sikte pÄ en karriÀr inom museivÀrlden. Grundutbildningen i etnologi kan dÀrför bidra med en mÀngd anvÀndbara teoretiska redskap och en god inblick i mÀnskliga kulturmönster och livsvÀrldar. Genom tidigare studier i museologi samt yrkespraktik vid Malmö Museer har jag dock upptÀckt att arbetsuppgifterna pÄ ett museum Àven krÀver konkret kunskap om föremÄlens betydelser och hur man kan anvÀnda sig av dem i scenografiskt och pedagogiskt syfte. En möjlighet till fördjupning i den etnologiska föremÄlsforskningen, genom en förÀndrad kursplan eller möjligheten att vÀlja en tillÀggskurs, skulle alltsÄ vara till stor vÀrde för oss studenter som siktar pÄ en museal karriÀr.För att fÄ reda pÄ vilka etnologiska kunskaper som kan komma till anvÀndning pÄ ett museum har jag, med relevant litteratur som utgÄngspunkt, undersökt vad som definierar ett museum samt hur dagens museer arbetar. Genom intervjuer har jag sedan bildat mig en uppfattning om vilka kunskaper som verkligen krÀvs av de anstÀllda för att pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Sjuksköterskans upplevelse av att vara patient : en narrativ analys

Detta Àr ett examensarbete med narrativ ansats vilken bygger pÄ en sjÀlvbiografi dÀr en sjuksköterska beskriver sin upplevelse av att vara patient och en bok dÀr fem sjuksköterskor blivit intervjuade om sina upplevelser av att vara patienter. Syftet med examensarbetet var att ta reda pÄ hur sjuksköterskan upplever det att vara patient. För att kunna förstÄ sjuksköterskans syn och upplevelser beskrivs i avsnittet bakgrund begreppen förförstÄelse, caritas och caring samt en redogörelse för vad sjuksköterskans profession innebÀr. Analysen resulterade i tre huvudkategorier med tillhörande underkategorier vilka presenteras i resultatet. De Àr följande: Upplevelsen av bemötandet, Det vÄrdande mötet, Erfarenheter av kommunikation och Att kÀnna sig sÀrbehandlad.

Rummet, tingen och karaktÀrerna : om berÀttande genom animation

I uppsatsen behandlar jag frÄgan: Vilka verktyg frÀmjar en enkel vÀg till berÀttande med tekniken animation?Jag ifrÄgasÀtter idén om att man bör veta vad man ska berÀtta och hur historien ska vara konstruerad, innan man börjar berÀtta. I stÀllet vill jag visa att förmÄgan till berÀttande finns inom oss alla, och jag vill i detta arbete prova en metod för att lÄta berÀttandet byggas upp i interaktion mellan ting, rum och mÀnniskor. Mitt didaktiska syfte Àr att utarbeta ett pedagogiskt tÀnkande kring hur jag kan handleda elever till ett aktivt och kreativt skapande av berÀttelser genom animation.Detta har jag undersökt pÄ tvÄ sÀtt. I den första undersökningen skriver jag om och analyserar mitt arbete som handledare i animation med sÀrskoleelever pÄ Utbildningsradions medieverkstad (UR) Pedagogiskt forum.

Samspel mellan lek och lÀrande

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka hur barn och pedagoger upplever lek och lÀrande i förskolan. Anses lek och lÀrande höra ihop eller Àr de tvÄ tingen helt skilda ifrÄn varandra? UtifrÄn en kvalitativ undersökning har vi studerat barns och pedagogers uppfattning av lek och lÀrande. Studien visar pÄ att pedagoger tydligt ser en koppling mellan lek och lÀrande, men Àven en upplevelse av att det förekommer en skillnad mellan lek och lÀrande, dÀr barn leker för skojs skull och övar för ett lÀrande. Pedagogerna lÀgger stor vikt pÄ lÀrandet i leken och namnger nÄgra av de företeelser barn utvecklar, bland annat samspel, konflikthantering, sprÄk, social kompetens samt turtagning. LikasÄ Àr barnen medvetna om att de lÀr sig i leken, dock har de en omedvetenhet om vilket lÀrande som sker.

Tingens dragningskraft : En undersökning i hur samlare brukar historia

Denna uppsats behandlar ett populÀrt sÀtt att bruka historia pÄ. Den riktar sig mot samlare av historiska ting och hur de aktiverar en historiekultur. Uppsatsen belyser interaktionen mellan mÀnniska och ting. Med utgÄngspunkt i ett interaktionistiskt perspektiv pÄvisar resultatet att en mÀnniska - ting - mÀnniska relation kan utvecklas i takt med att samlandet gör det. Samlandet följer ocksÄ ett visst mönster och Àr av en processartad form som rör sig frÄn ett naivt och lekfullt samlande mot en allt större systematik allteftersom samlandet utvecklas.

Det Estetiska Glaset : En undersökning av sydskandinaviska gravar och deras glasmaterial under romersk jÀrnÄlder

Vad Àr materialitet? Denna frÄga i kombination med den förhistoriska individen, Àr nÄgot av en utgÄngspunkt för uppsatsarbetet; materialitetsbegreppet och mÀnniskans syn pÄ tingen som omgav henne. För en vidare finslipning av syftet med just min uppsats, Àr det att se hur man uppfattat glas under romersk jÀrnÄlder i Sydskandinavien. Finns det möjligen skillnader i den geografiska spridningen av glaset, sett ur en estetisk synvinkel?Det teoretiska avsnittet grundar sig pÄ den dialogiska teorin i egenskap av kommunikationsteori ? d.v.s.

IntroduktionsersÀttning - ökad möjlighet till sjÀlvbestÀmmande? : En studie utifrÄn socialarbetarperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om lagen om introduktionsersÀttning ger möjligheter till ökat sjÀlvbestÀmmande och dÀrmed en ökad grad av empowerment för den enskilde flyk-tingen, sett ur ett socialarbetarperspektiv. Uppsatsen börjar med en beskrivning det arbete som legat till grund för lagen om introduktionsersÀttning för flyktingar och vissa andra utlÀnning-ar. HÀr redovisas Àven definitionen av vem som ses som en flykting och nÄgra korta bestÄnds-delar i Svensk flyktingpolitik. Uppsatsens teoridel behandlar begreppen empowerment och paternalism dÀr vi urskiljer sjÀlvbestÀmmande som ett enskilt begrepp. Resultaten bygger pÄ intervjuer med yrkesverksamma inom tre olika kommuners flyktingverksamhet.

FÀrdighet och lekfullt skapande : hur ett band gör hiphop

Den ungdomliga hiphopkulturen finns idag överallt och anvÀnds för att sÀlja allt frÄn produkter till politiska budskap. Hiphopkulturen har sin utgÄngspunkt i USA och afroamerikanernas verklighet, men den finns som ett konstnÀrligt och politiskt uttryck i hela vÀrlden, inklusive Sverige.Trots att hiphopkulturen Àr en vÀldigt praktiskt orienterad rörelse bestÄende av olika uttryck (musiken, dansen, mÄlandet osv.) finns det lite forskning som behandlar det praktiska. DÀrför tittar denna studie, som har en fenomenologisk utgÄngspunkt, nÀrmare pÄ hur ett band gör hiphopmusik. Hur gÄr de tillvÀga för att skapa musik? Hur ser relationen till de materiella tingen ut? Vilka verktyg anvÀnds i skapandet? DÄ fÀrdighet och skicklighet spelar en nyckelroll i denna process försöker studien att beskriva vad som krÀvs för att utveckla en fÀrdighet och bli skicklig.I det sista kapitlet förs en diskussion kring kunskapens roll inom hiphopkulturen, autenticitet samt vikten av att inte definiera sin musik.

Tingen med de första Runorna : frÄn vÄr tiderÀknings början till ca 400 e Kr ? vad kan de berÀtta?

MÄlet med detta arbete Àr att undersöka pÄ vilken typ av föremÄl som de förstarunorna ristades, i vilken arkeologisk kontext som de har hittats, varruninskriptionen suttit pÄ föremÄlen. Jag hade ocksÄ som mÄlsÀttning att tareda pÄ vilka tolkningar som gjorts till dessa och vilka behov som kan ha legat bakom skapandet och anvÀndandet av runorna, varför det skedde just vid den tidpunkten och vilka personer som kan ha Àgt runmÀrkta ting. PeriodmÀssigt begrÀnsade jag arbetet till ungefÀr de första fyra hundra Ären av vÄr tiderÀkning med inriktning pÄ romersk jÀrnÄlder och inom Skandinavien. Information och intryck om aktuella fynd skaffade jag genom publicerad litteratur, nÄgra fÄ Internetsidor och besök pÄ Lunds historiska museum och Nationalmuseum i Köpenhamn. Eftersom runstenar Àr svÄra att datera valde jag att inte alls ta med nÄgra sÄdana.

DET ÄR DE SMÅ TINGEN SOM GÖR DET... Rakknivens respektive pincettens roller och dualism i den nordiska bronsĂ„lderns samhĂ€lle

ABSTRACTThe aim of this essay is to analyze and discuss the razors? and tweezers? roles and dualism between them in the Nordic Bronze Age societies. This paper is an attempt to investigate what these little things can tell us about the people that were buried with them. For this purpose I have examined material of burial that consist of finds of razors respective tweezers and their connection with artefacts in the graves. I have done a comparative and contextual study together using quantitative and qualitative methods to investigate their roles and dualism.

This man refused to open his eyes

Hur vi ordnar information pÄverkar hur vi serpÄ vÀrlden, och vÄra vÀrldsbilder pÄverkar isin tur hur vi vÀljer att ordna information. Det,tillsammans med frÄgorna om man kan hanterainformation utan att ordna den, och om mankan leva i en stÀndig omformulering av sinvÀrldsuppfattning, var utgÄngspunkten för dethÀr arbetet. Under processens fortskridandehar fokus mer och mer hamnat pÄ mÀnniskansmeningsskapande förmÄga.Genom alltsammans löper broderiet.Jag har lÀnge varit intresserad av hur vi förstÄrvÀrlden och vilka strategier vi har för att göravÄr verklighet begriplig. Vad vi vÀljer att se ochvad vi vÀljer att tro pÄ. Vilka berÀttelser vi sersom sanna och vilka som Àr just berÀttelser.Ett nyhetsinslag, en vetenskaplig artikel elleren karta tilldelar vi hög trovÀrdighet.

Fröken klassresenÀrs kÀnsla för smak : en undersökning av klassresenÀrers estetiska preferenser i ett sociokulturellt perspektiv

Arbetet behandlar frÄgestÀllningen: Kan man genom att studera klassresenÀrens vÀrderingar till heminredning fÄ syn pÄ den kulturella resa som klassresenÀrens livshistoria prÀglas av, och vad kan tÀnkas pÄverkar deras estetiska preferenser?Syftet med undersökningen Àr frÀmst att synliggöra klassresenÀrens unika situation, ett slags mellanrum mellan klasserna, mellan kulturer. Detta görs genom att undersöka hur mening skapas i förhÄllandet mellan inredningsobjekt, individen och dess kontext.De centrala begreppen i undersökningen Àr klassresenÀr, smak och kulturellt kapital. Undersökningens didaktiska syfte Àr att framhÀva den demokratiska vikten av att lÄta mÀnniskors röster göra sig hörda i sÄ mÄnga olika situationer som möjligt, oavsett klass, kön eller etnicitet.Undersökningen visar ocksÄ pÄ den pedagogiska möjlighet som finns i att lÄta varje enskild individ fÄ utgÄ ifrÄn sin egen komplexa livsberÀttelse i syfte att nÄ kunskaper. Genom kvalitativa intervjuer, med bilder av inredningsobjekt som stöd, undersöks tvÄ informanters livshistoria som har det gemensamt att de prÀglas av en klassresa via akademiska studier.Genom kopplingar till litteratur och den egna erfarenheten framkommer faktorer som kan tÀnkas pÄverka klassresenÀrens estetiska preferenser.

Shi'a och Sunni tolkningar : En studie om gemensamma Àmnen som skilt dessa riktningar Ät

Jag har tÀnkt analysera och presentera de olika skillnaderna eller tolkningarna som finns inom shi'a och sunni islam. Anledningen till att jag valde att koncentrera mig pÄ shi'a-och sunniislam Àr för att jag alltid har varit intresserad av de historiska skillnaderna och för hur de kom till och vad som var orsaken till dess uppkomst. Jag har alltsÄ alltid varit intresserad av islams tidiga historia och de hÀndelser som intrÀffade efter profetens död. I denna uppsats kommer jag endast att ta upp tre olika Àmnen och belysa dom frÄn shiitisk och sunnitisk synvinkel med deras egna kÀllor.De Àmnen som jag tÀnker behandla och ta upp beskrivs som "Korruption i Quran", traditionen om "De TvÄ Dyrbara Tingen" och "De Tolv StÀllföretrÀdarna". Jag kommer att beskriva olika arabiska termer som Àr viktiga att nÀmna och som kommer att dyka upp i uppsatsen samt moderna konflikter mellan dessa riktningar.Shi'a- sunni- islam har varit aktuellt i internationell media lite till och frÄn enda sen den islamiska revolutionen i Iran och fram till dagens ockupation av Afghanistan och Iraq samt nyligen med de hÄnande, krÀnkande och mycket provocerande teckningarna av muslimernas siste profet, Muhammad1 som satt igÄng en explosion av undertryckt vrede i den muslimska vÀrlden gentemot vÀsterlÀndska lÀnder som exempelvis England, Frankrike, Tyskland och USA.

1 NĂ€sta sida ->