Sök:

Rummet, tingen och karaktärerna

om berättande genom animation


I uppsatsen behandlar jag frågan: Vilka verktyg främjar en enkel väg till berättande med tekniken animation?Jag ifrågasätter idén om att man bör veta vad man ska berätta och hur historien ska vara konstruerad, innan man börjar berätta. I stället vill jag visa att förmågan till berättande finns inom oss alla, och jag vill i detta arbete prova en metod för att låta berättandet byggas upp i interaktion mellan ting, rum och människor. Mitt didaktiska syfte är att utarbeta ett pedagogiskt tänkande kring hur jag kan handleda elever till ett aktivt och kreativt skapande av berättelser genom animation.Detta har jag undersökt på två sätt. I den första undersökningen skriver jag om och analyserar mitt arbete som handledare i animation med särskoleelever på Utbildningsradions medieverkstad (UR) Pedagogiskt forum. Jag går igenom arbetsprocessens alla moment från idé till färdig film. I den andra delen av undersökningen provar jag, i mitt eget skapande av en animerad dockfilm, en ?oplanerande? arbetsmetod där jag har låtit modellskapandet och berättelsen byggas upp successivt i en dialog mellan mig själv, tingen, omständigheterna och rummet. Denna arbetsmetod har jag dokumenterat genom fotografi, som har utgjort det minnesmaterial som jag sedan har beskrivit och analyserat i uppsatsen. Mitt gestaltande arbete är därför en aktiv del av uppsatsen, för att jag använder mitt skapande arbete som en del i min undersökning. Det är själva skapandeprocessen av min gestaltning som jag beskriver i uppsatsen, inte den färdiga filmen.I min film Den missen hette Bissen ser man två karaktärer i deras hemmiljö. Den ena lägger pussel och den en andra sörjer en bortsprungen katt vars bild han tittar på. Tillsammans bygger de ett minnesaltare för katten. Filmen är uppbyggd i ett gränsland mellan lek, dockteater och animation.Det jag har sett genom att analysera elevernas arbete på UR, samt i mitt eget filmskapande är att om jag och eleverna bara har ett uppbyggt rum, karaktärer och ett summariskt skissat storyboard, så byggs berättelsen upp i dialog mellan dessa element. Berättelsen och dess detaljer uppstår under arbetets gång.

Författare

Frida Talik

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..