Sök:

Sökresultat:

13444 Uppsatser om Grundläggande psykologiska behov - Sida 2 av 897

Ändliga projektiva plan

SammanfattningDenna rapport šar ett examensarbete p°a kandidatniv°a. Vi bšorjar med att introducerade nšodvšandiga algebraiska koncepten som behšovs. Dšarefter introducerar vi projektivaplan och g°ar igenom de grundlšaggande egenskaperna fšor dessa. Vi fortsšatter med attdefiniera och undersšoka kollineationer, fšor att sedan konstruera projektiva plan šoverkroppar. Vi ger exempel p°a ett Galoisplan av ordning tre och minikvarternionplanet?.

Bildandet av det psykologiska kontraktet : upplevelser hos nyanstÀllda inom IT

Ett psykologiskt kontrakt hos en nyanstÀlld börjar bildas i interaktionsprocessen vid den första anstÀllningsintervjun. Ibland tidigare, redan vid en perception av kommunikation frÄn företaget om hur detta Àr som arbetsgivare. Den subjektiva upplevelsen av löften mellan arbetsgivare och arbetstagare utgör det psykologiska kontraktet. IT-avdelningar vÀxer som en viktig funktion pÄ moderna företag och denna undersökning syftade till att genom intervjuer undersöka frÄgan om hur det psykologiska kontraktet bildas hos IT-anstÀllda. Fem nyanstÀllda pÄ ett reseföretag i Sverige intervjuades för studien.

Det psykologiska kontraktets innehÄll. : MÄl- och prestationsstyrning ur ett motivationspsykologiskt perspektiv

Forskningen om det psykologiska kontraktet a?r ofta oka?nd i organisationer som anva?nder sig av ma?l- och prestationsstyrning (Petersitzke, 2009). Denna studies syfte var att underso?ka med- arbetares upplevelser av ma?l- och prestationsstyrning relaterad till inneha?llet i deras psykologiska kontrakt. Ma?l- och prestationsstyrning underso?ktes utifra?n ma?ltydlighet och feedback respektive psykologisk empowerment.

Psykologiska kontrakt pÄ arbetsplatsen : En kvalitativ studie om arbetsgivarens och arbetstagarens upplevda förvÀntningar och skyldigheter gentemot varandra

Syftet med föreliggande studie var att fördjupa sig i begreppet psykologiska kontrakt. Vilka Àr de outtalade och underförstÄdda förvÀntningarna och löftena som finns mellan arbetstagare och arbetsgivare pÄ en arbetsplats? Hur ser arbetet ut för att ÄskÄdliggöra skyldigheter och förvÀntningar och vad sker nÀr dessa inte uppfylls?Sex deltagare frÄn sex olika organisationer intervjuades. För att fÄ olika perspektiv pÄ det psykologiska kontraktet intervjuades bÄde arbetsgivare och arbtestagare.Resultaten visade att arbetsgivare och -tagare hade en samstÀmmig uppfattning av vad som förvÀntas av dem och vad de förvÀntar sig att fÄ i utbyte. Dessa förvÀntningar och skyldigheter diskuteras framförallt pÄ utvecklings- eller medarbetarsamtal.

Patienters upplevelse av natts?mn p? en kirurgavdelning ? en kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: S?mn ?r n?dv?ndigt f?r ?verlevnaden och ?r en avg?rande faktor f?r att uppn? god h?lsa. Patienter som v?rdas p? sjukhus har en ?kad risk att drabbas av s?mnsv?righeter samtidigt som behovet av s?mn ?r st?rre eftersom det ?r energikr?vande f?r kroppen att vara sjuk. Natts?mnen under den postoperativa ?terh?mtningen ?r viktig f?r att patienten ska ?terf? kontrollen ?ver sina grundl?ggande funktioner och sjuksk?terskan har d?rmed en viktig roll i fr?mjandet av patientens natts?mn. Syfte: Syftet var att unders?ka patienters upplevelse av natts?mn efter kirurgiskt ingrepp p? en kirurgavdelning. Metod: Kvalitativ intervjustudie med induktiv design.

Psykologiska faktorers betydelse vid smÀrta och smÀrtbehandling

SmÀrta Àr en obehaglig, subjektiv och individuell upplevelse som kan indelas i akut- och lÄngvarig smÀrta beroende pÄ dess tidsaspekt. En akut smÀrta kan övergÄ till lÄngvarig smÀrta vilket minskar patientens livskvalitet och ökar den samhÀllsekonomiska kostnaden. Sjuksköterskan har en viktig funktion i att lindra patientens smÀrta dÄ bedömning och behandling av smÀrta Àr en av sjuksköterskans huvuduppgifter. Trots att smÀrtforskningen har utvecklats anses smÀrtbehandlingen fortfarande vara otillrÀcklig. DÀrför Àr det relevant att belysa de faktorer som pÄverkar smÀrta och ökar möjligheten till en god smÀrtbehandling.

Psykologiska testers roll i chefsrekrytering : En kvalitativ intervjustudie av Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag

I detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr huvudsyftet att undersöka psykologiska testers praktiska anvÀndning och vilken roll de har vid urvalet i chefsrekryteringsprocesser. Som delsyfte undersöks Àven de olika stegen i dessa processer. En kvalitativ undersökning med en abduktiv ansats har genomförts, dÀr Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag har intervjuats med fokus pÄ dessa syften. Intervjuerna var semistrukturerade, och samtliga intervjuer spelades in och transkriberades, för att sedan analyseras med Constant Comparative Method. Resultatet visade att rekryterarna har en relativt samstÀmmig bild av den praktiska anvÀndningen av psykologiska tester, samt den roll dessa spelar i en chefsrekryteringsprocess.

Omlokalisering av företag

Denna uppsats pÄvisar ett tillvÀgagÄngssÀtt som en extern aktör kan tillÀmpa nÀr en fastighet förvÀrvats med avsikt att Àndra upplÄtelseform. DÄ uppstÄr frÄgan hur de befintliga hyresgÀsterna skall omlokaliseras för att den nya Àgaren skall ha möjlighet att verkstÀlla sina planer. I uppsatsen kommer det att koncentreras pÄ pÄverkansfaktorer som styr hyresgÀstens val av ersÀttningslokal. Vi fokuserar Àven pÄ hur hyresgÀstens materiella och psykologiska behov kan tillfredsstÀllas samt hur marknadsförutsÀttningarna ser ut. Dessa ligger till grund för frÄgestÀllningen och det material som kommer att framstÀllas.

Du Àr vad du köper - En studie av unga kvinnors konsumtion av mode

Konsumtion av mode har gÄtt frÄn att tillfredsstÀlla vÄra grundlÀggande behov till att vara ett sÀtt att uttrycka identitet, status och grupptillhörighet. Behoven möts genom mode, det gÄr dock att ifrÄgasÀtta huruvida behoven Àr möjliga att tillfredsstÀlla. VÄr empiriska studie visar att unga kvinnors konsumtion av mode frÀmst handlar om att uttrycka identitet, att belöna sig sjÀlv och att kÀnna ett stÀrkt sjÀlvförtroende. Mode Àr ett sÀtt att uttrycka sin personlighet. I uppsatsen diskuteras huruvida unga kvinnors konsumtion av mode gÄr hand i hand med fast fashion konceptet.

Psykologiska kontrakt, kommunikation och relation mellan chefer och anstÀllda pÄ Socialförvaltningen 

Psykologiska kontrakt Àr ett tvÄvÀgsutbyte av upplevda löften och medvetna och icke medvetna Ätaganden mellan chef och anstÀlld. I tidigare studier framkommer det att kommunikationen pÄ arbetsplatserna har en pÄverkan pÄ relationen mellan anstÀllda och chefer. Hur ser chefer och anstÀllda pÄ de psykologiska kontrakten? PÄ vilket sÀtt upplever chefer och anstÀllda kommunikationen pÄ Socialförvaltningen? Hur pÄverkas relationen mellan chef och anstÀlld om de psykologiska kontrakten bryts? Undersökningen genomfördes pÄ chefer och anstÀllda pÄ en Socialförvaltning. En kvalitativ metod genom intervjuer och en kvantitativ metod genom enkÀter anvÀndes.

VarumÀrkesvÀrdering : en studie om psykologiska egenskapers inverkan pÄ en varumÀrkesvÀrdering.

Syfte: Syftet Àr att beskriva samband av revisorns bakomliggande psykologiska egenskapers pÄverkan vid vÀrderingen av ett företags varumÀrke.Metod: Studien utgÄr ifrÄn en positivistisk vetenskapssyn dÀr en kvantitativ ansats anvÀnds.Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska kapitel utgÄr ifrÄn teorier om psykologiska variabler. De psykologiska variabler som i uppsatsen anvÀnds Àr femfaktor-teorin samt riskbenÀgenhet.Empiri: Det empiriska materialet som anvÀnds i denna studie Àr insamlat med hjÀlp av ett modellföretag samt en kompletterande enkÀt.Resultat: Studien i denna uppsats har visat att inga samband finns mellan revisorns psykologiska egenskaper samt dennes vÀrdering av ett varumÀrke. Detta berör bÄde faktorerna i femfaktor-teorin samt riskbenÀgenhet. Ett eventuellt samband finns mellan variablen agreeableness och varumÀrkesvÀrderingen,men dÄ signifikans ej finns för hela modellen Àr det inget som statistiskt kan sÀkerstÀllas..

Civil-militÀr samverkan som resurs för psykologiska operationer

Informationsoperationer utgör idag en allt viktigare del i svenska internationella uppdrag. Inom informationsoperationer sorterar funktionerna Psykologiska operationer (psyops) och Civil-MilitÀr samverkan (CIMIC). Enligt grundsynen för informationsoperationer skall CIMIC utgöra en stödfunktion Ät psyops under internationella insatser. Dock Àr inte samarbetet mellan parterna nÀrmare preciserat och beskrivet i Försvarsmaktens dokumentation. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera hur funktionen psyops inom Försvarsmakten kan stöttas av stödfunktionen CIMIC vid en internationell insats.För att uppnÄ syftets ambition anvÀnder uppsatsen sig av en deskriptiv metod i syfte att empiriskt beskriva funktionernas karaktÀrer och egenskaper.

Isolering och ensamhet: generella och individuella psykologiska effekter

Fenomenet, ensamhet och isolering, som detta examensarbete handlar om, existerar i filosofisk mening inte ?dÀr ute?. Det krÀvs ett subjekt, en individ, som upplever tillstÄndet för att det ska existera. Syftet med detta examensarbete Àr att, genom en litteraturstudie och evidensanalys, undersöka och identifiera eventuella lagbundenheter kring psykologiska effekter av ensamhet och isolering. Det vill sÀga, finns det psykologiska effekter som kan sÀgas vara oberoende av personligheten? Vilka Àr i sÄ fall dessa effekter? Kanske Àr det sÄ att alla mÀnniskor, oberoende av personlighet och situation, förr eller senare i ensamhet och isolering upplever Ängest, oro och depression? En sÄdan slutsats gÄr dock inte att slÄ fast utifrÄn det material som har analyserats i detta arbete, dels pÄ grund av metodologiska begrÀnsningar och dels pÄ grund av att fenomenen isolering och ensamhet Àr svÄra att isolera frÄn det upplevande subjektet..

 Undervisning om HÄllbar utveckling i grundskolan - en lÀromedelsanalys

Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan perfektionism och psykologiska fÀrdigheter hos fotbollspelare. Studien utfördes pÄ 207 fotbollsspelande gymnasieelever som alla gick nÄgon form av fotbollslinje pÄ respektive skola. Informanterna fick fylla i tvÄ stycken frÄgeformulÀr, Multidimensional Perfectionism Scale som mÀter perfektionism och Ottawa Mental Skills Assessment Tool-3 som mÀter idrottspsykologiska fÀrdigheter. Resultatet analyserades med hjÀlp av statistikprogrammet PASW dÀr korrelationer (Pearson) mellan sex dimensioner av perfektionism och tolv psykologiska fÀrdigheter genomfördes. Resultatet visade att det fanns flera signifikanta samband mellan de sex dimensionerna inom perfektionism och de tolv psykologiska fÀrdigheterna. .

Entreprenörers psykologiska egenskaper och företagens strategi i snabbvÀxande och krympande företag

Tidigare forskning visar pÄ att skillnader mellan snabbvÀxande och icke vÀxande företag kan bero pÄ entreprenörens psykologiska egenskaper, företagets strategi och företagets organisation. Forskningen har sparsamt studerat sambanden mellan entreprenörens psykologiska egenskaper och företagets strategi. Syftet med föreliggande studie Àr dÀrför att jÀmföra ytterligheterna snabbvÀxande och krympande företag för att finna likheter och skillnader i entreprenörernas psykologiska egenskaper och företagens strategier. Med entreprenörens psykologiska egenskaper avses individens prestationsbehov, kÀnsla av kontroll, riskbenÀgenhet och situationsspecifika sjÀlvförtroende. I företagets strategier ingÄr differentiering och kostnadsöverlÀgsenhet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->