En kvantitativ kartläggning av psykologiska färdigheter inom simning
Psykologiska färdigheter som prediktorer för prestation
Psykologiska färdigheter är av betydelse för idrottares prestation och utveckling, vilket alltmer uppmärksammats inom idrottsvärlden. Vikten av att inkludera psykologiska färdigheter i utvecklingsarbetet med idrottare betonas. Studiens syfte var att deskriptivt undersöka motivation, känsloreglering, självreglerat lärande, rädsla för att misslyckas samt Psychological characteristsics of developing excellece hos simmare samt om variationen i deras prestation kunde förklaras av någon av dessa psykologiska färdigheter. Deltagarna i studien utgjordes av 87 simmare mellan 12-27 år som deltog på ett antal läger. Prestationen baserades på individuella FINA-poäng (M=688, SD=73). Signifikanta skillnader i de psykologiska färdigheterna fanns för subkategorierna kön, ålder och satsning men inte FINA-poäng. Kön och ålder kunde bäst förklara variationen i prestation. Motivation bidrog ytterligare till förklaringen men utöver detta kunde ingen av de resterande psykologiska färdigheterna förklara variationen i prestationen. Studien pekar på svårigheter med att använda prestationsmått och belyser hur utvecklingsarbete som inkluderar psykologiska färdigheter kan vara gynnsamt för simmarna.