Sök:

Sökresultat:

52 Uppsatser om Grammatisk sprćkförstćelse - Sida 3 av 4

Grammatisk finithet i trumaĂ­

Traditionellt har tempusböjning och person-/numeruskongruens pÄ verb varit de starkaste kriterierna för finithet. Det har dock visat sig vara svÄrapplicerade kriterier för mÄnga sprÄk och finithet pÄ satsnivÄ ? huruvida en sats Àr sjÀlvstÀndig eller ej ? har blivit en viktig frÄga för definitionen.Uppsatsen syftar till att beskriva och analysera finithetsfenomenet utifrÄn sprÄket trumaí.Det tycks finnas flera fenomen som Àr tecken pÄ en finithetsdistinktion i trumaí, framför allt -n/-e-klitikan som markerar 3Abs pÄ verbet vid absolutivargumentets frÄnvaro, samt FT-partiklarna som har en tempusfunktion. För imperativ verkar det vara sÄ att imperativpartiklarna har en intern distribution baserad pÄ person och animathet hos absolutivargumentet, vilket kan tolkas som att det finns en argumentkongruens frikopplad frÄn den semantiska inkorporeringen av andraperson som subjekt. GÀllande finithet pÄ satsnivÄ finns det i trumaí bÄde finita och infinita satser som kan fungera som bisatser.

Hur lÀrare anvÀnder sig av höglÀsning i elevernas tidiga lÀsinlÀrning och utveckling i lÀsförstÄelse : En intervjustudie

Syftet med detta arbete var att undersöka hur lÀrare anvÀnder sig av höglÀsning i elevernas tidiga lÀsinlÀrning och utveckling i lÀsförstÄelse samt att ta reda pÄ hur höglÀsning kan pÄverka elevers lÀsinlÀrning och utveckling i lÀsförstÄelse. Tidigare forskning har visat pÄ att höglÀsning Àr en viktig del i elevernas lÀsinlÀrning. Genom att lyssna till höglÀsning sÄ fÄr eleverna bland annat ett större ordförrÄd, en medvetenhet kring sprÄkförstÄelse och grammatisk förstÄelse och de fÄr kunskaper om om olika Àmnen som de kan ha nytta ut av i sina liv. UtifrÄn en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har sex lÀrare i Ärskurs f-3 fÄtt svara pÄ hur de anvÀnder sig av höglÀsning i undervisningen för att stödja elevernas lÀsinlÀrning och utveckling i lÀsförstÄelse. Resultatet visar att de intervjuade lÀrarna anvÀnder sig av höglÀsning nÀstan varje dag för att frÀmja elevernas lÀsinlÀrning.

Skönlitteratur i engelskundervisningen: en metod för att i ett grammatiskt betonat sammanhang öka elevernas ordförrÄd

Syftet med vÄrt arbete var att i ett grammatiskt betonat sammanhang studera om elevernas ordförrÄd ökade genom lÀsning av engelska skönlitterÀra texter. VÄrt arbete i gymnasieklassen pÄ samhÀllsprogrammet Ärskurs 1 organiserades genom att tre olika arbetsmetoder valdes för att ett sÄ rÀttvist resultat som möjligt skulle kunna uppnÄs. Dessa metoder var skriftliga uppgifter, observationer vid gruppsamtal och enkÀter. De skriftliga uppgifterna speglade de redan kÀnda kunskapsnivÄerna hos eleverna. Observationerna av gruppsamtalen visade i huvudsak pÄ ett positivt utfall pÄ sÄ sÀtt att det var ett aktivt deltagande frÄn elevernas sida, i det stora hela med goda sprÄkliga prestationer.

Grammatikundervisning eller inte? : En studie i gymnasieelevers processning av grammatikövningar.

Det övergripande syftet med denna uppsats var att se vilka tendenser som finns i elevuppsatser som producerats kort efter att eleverna arbetat med grammatik. Hypotesen var att de elever som arbetat intensivt med vissa grammatiska moment ocksÄ anvÀnder dessa oftare i fria uppsatser Àn elever som inte arbetat lika intensivt med grammatik. I studien jÀmförs en försöksgrupp som nyligen arbetat med tre grammatiska moment med en kontrollgrupp som inte gjort det. Resultaten relateras till nivÄer i processbarhetshierarkin enligt Pienemanns modell. De processbarhetsnivÄer som undersöks baseras pÄ de grammatiska moment som eleverna trÀnat pÄ: rak ordföljd, progressiv form och do-omskrivning.

Platsgjutet eller SkalvÀggar?

I och med det enorma anvÀndningsomrÄdet av datorsystem i dagens samhÀlle finns mÄnga typer av anvÀndare och uppgifter att designa för. Genom designriktlinjer kan utvecklare fÄ referenser och guidning för att skapa anvÀndbara applikationer frÄn början. PÄ sÄ vis kan tid sparas i utvecklingsprocessen. FrÄn och med puberteten dÄ mÀnniskan kan anses vara vuxen Àndras förmÄga till andrasprÄksinlÀrning, trots detta finns det mÀnniskor som lÀr sig andrasprÄk i vuxen Älder. Kunskap kring vad dessa skillnader beror pÄ mÄste anvÀndas i designen av en andrasprÄksinlÀrningsapplikation för att tillgodose mÀnniskans kognitiva förmÄgor.

Och syntaxen har sin gÄng : En komparativ studie av svenska som andrasprÄksinlÀrares grammatiska kompetens i tal och skrift pÄ B1-nivÄ

Studiens syfte Àr att jÀmföra relationen mellan fyra vuxna svenska som andrasprÄksinlÀrares grammatiska kompetens i tal och skrift, och hur den kompetensen förhÄller sig till kursmÄlen för B1-kursen pÄ vilken de deltar. De grammatiska strukturer som undersöks Àr fundamentering och negationsplacering. En central teoretisk utgÄngspunkt Àr att förutsÀttningarna för mÄlsprÄksenlig produktion Àr gynnsammare i skrift Àn i tal, men att hur och i vilken utstrÀckning det yttrar sig för svenska som andrasprÄksinlÀrare inte Àr helt kartlagt. Materialet bestÄr av skriven och muntlig text producerad av de fyra andrasprÄksinlÀrarna. Analysmodellen utgörs av perfomansanalyser baserade pÄ processbarhetsteorin, med grundsatsen att sprÄkinlÀrningen sker stegvis enligt förutsÀgbara mönster.       Resultatet visar att informanterna överlag producerar en högre andel mÄlsprÄksenliga fundamenteringar i skrift Àn i tal.

Textkvaliteter: en jÀmförelse mellan texter skrivna av en
ASL klass och texter skrivna av en traditionell klass

Syftet Àr att beskriva och jÀmföra kvalitéer i texter producerade av elever i skolÄr 3 som undervisas efter traditionell lÀs- och skrivinlÀrning samt elever som undervisas efter metoden att skriva sig till lÀsning (ASL). Bakgrunden Àr till stor del uppbyggd kring olika aspekter av lÀs- och skrivinlÀrning och nÀrliggande teorier kring de valda inlÀrningsmetoderna. Metoden som vi anvÀnde oss av för att finna dessa kvalitéer var textanalyser. Vi samlade in 48 stycken texter frÄn tvÄ olika klasser med tvÄ olika undervisningsmetoder, ASL och traditionell undervisning. Resultatet vi kom fram till var att de fanns en stor variation i texterna.

"OCH SEN LAGADE EN FINT SNÖGUBBE" : En jĂ€mförande studie av inlĂ€rare i svenska som andrasprĂ„k och deras grammatiska kompetens pĂ„ SFI-nivĂ„erna B, C och D

Syftet med undersökningen Àr att fÄ ökad kunskap om nio andrasprÄkselevers grammatiska kompetens i anvÀndningen av adjektivkongruens i attributiv och predikativ stÀllning samt spetsstÀllning.  Eleverna lÀser pÄ nivÄerna B, C och D inom svensk undervisning för invandrare pÄ vuxenutbildningen (SFI), och dessa elever har gemensamma lektioner ibland. Syftet Àr ocksÄ att jÀmföra dessa gruppers grammatiska kompetens utifrÄn processbarhetsteorin, som Àr en vedertagen teori över andrasprÄksinlÀrning. Processbarhetsteorin sÀger i stora drag att svenska lÀrs in i fem bestÀmda grammatiska steg vilka kommer i en bestÀmd ordning, och att dessa steg inte kan hoppas över. Det undersökta materialet har skrivits av informanterna utifrÄn en bildserie pÄ Ätta bilder, som har analyserats i en slags performansanalys som baseras pÄ processbarhetsteorin.     Resultatet visar att det finns stora skillnader mellan grupperna inom de undersökta strukturerna, och resultatet pekar ocksÄ mot att det finns stora skillnader inom grupperna.

SprÄkförmÄgor hos barn som deltar i lÀsfrÀmjande aktivitet

In a school for children from 6-9 years in a small town in the southeast of Sweden, is areading activity program in progress since 8 years. The original purpose of this program wasto enhance the student?s reading interest. All of the students read at least one book a week andthen they review the book in front of the class.The purpose of the present study was to examine vocabulary, word retrieving, narrative skillsand grammatical abilities in children in this school. The objectives were to investigate if thechosen language abilities in these children were different compared to normative data andearlier studies in children at comparable ages.

Perspektiv pÄ fostran : En begreppsanalytisk studie av fostran i Lgr-11

Syftet med denna uppsats Àr att göra en begreppsanalys av begreppet fostran för att undersöka vad begreppet innebÀr, hur begreppet anvÀnds i den senaste svenska lÀroplanen, samt undersöka vem som tillskrivs ansvaret för elevens fostran dÄ begreppet förekommer i grundskolans lÀroplan utan vÀgledning för tolkningen av begreppet.Begreppsanalysen gjordes i tvÄ delar. Den första delen gjordes genom att studera och sammanstÀlla fostrans betydelse i ordböcker, -listor och lexikon, samt hur begreppet anvÀnds för att belysa vem som tillskrivs ansvaret för elevens fostran. Resultatet av begreppsanalysens första del visar att det Àr en innehÄllsmÀssig, och inte bara grammatisk, skillnad mellan begreppen fostra och fostran, dÀr fostra handlar om att överföra kunskaper medan fostran mer handlar om att pÄverka beteende.Begreppsanalysens andra del gjordes genom att studera hur begreppet fostran anvÀnds i lÀroplanen. Resultatet visar att det i lÀroplanen talas om tvÄ olika sorters fostransarbeten. Det första handlar om specifika vÀrden som skolan ska förmedla och gestalta och det andra fostransarbetet Àr det elevens förÀldrar som har ansvar för, det innefattar bl.a.

Man, yrkeselev ? och skribent?: Textproduktion pÄ industritekniska programmet

I denna uppsats behandlas pojkars skrivande i svenskĂ€mnet pĂ„ industritekniska programmet. Kvalitativa intervjuer genomförs med fyra strategiskt utvalda pojkar (betyg IG?MVG) i Ă„rskurs 3. Pojkarna beskriver sig sjĂ€lva som skribenter och sin textproduktion, samt avgör skrivundervisningens relevans som förberedelse inför privat- och yrkeslivets skriftbruk. Deras texter analyseras utifrĂ„n PalmĂ©r och Östlund-StjĂ€rnegĂ„rdh (2005), varefter kopplingar mellan texterna och uppfattningarna om skrivande pĂ„visas.

Bilden av ungdomar : - en systemisk-funktionell undersökning av fyra lÀromedelstexter i tyska som frÀmmande sprÄk

Denna studies syfte Àr att undersöka hur bilden av ungdomar konstrueras i fyra lÀromedelstexter i tyska som frÀmmande sprÄk frÄn 70-, 80-, 90- och 00-talet utifrÄn en systemisk-funktionell grammatisk analys. Dessutom belyser studien frÄgan om det finns nÄgon skillnad i ungdomskonstruktionen mellan de olika lÀromedelstexterna. Metoden som ligger till grund för studien Àr en kvalitativ textanalys dÀr fyra stycken lÀromedelstexter analyseras utifrÄn den ideationella metafunktionens transitivitetsanalys som Àr en del av den systemisk-funktionella grammatiken. Genom att anvÀnda sig av detta analysverktyg har processer, deltagare och omstÀndigheter i lÀromedelstexterna lokaliserats och analyserats. Resultatet visar att lÀroboksförfattarna konstruerar bilden av ungdomar till största del genom att lÄta dem vara förstadeltagare i processerna.

Nybörjarelevers grammatiska utveckling. - En undersökning om hur nybörjarelever utvecklas under tolv veckor.

I denna uppsats undersöks elva nybörjarelevers grammatiska utveckling under de tolv första veckorna. Den grammatiska utvecklingen analyseras utifrÄn tre modeller för grammatisk utveckling, Pienemanns processbarhetsteori, performansanalys och Axelssons nominalfras-modell. Fem texter frÄn varje deltagare analyseras. Syftet Àr att undersöka hur lÄngt pÄ de tre olika nivÄskalorna deltagarna nÄr efter tolv veckor. I enlighet med processbarhetsteorin klarar alla deltagare nivÄ 3 och tvÄ deltagare presterar nivÄ 4; en av dem vid tvÄ tillfÀllen och en av dem vid ett tillfÀlle.

Kan du försöka Ànnu mer att trÀffa rÀtt knappar? : En undersökning av deklarativ och procedurell inlÀrnings- och minnesförmÄga hos barn mellan 10 och 12 Är.

Enligt den deklarativa/procedurella modellen av sprÄket (DP-modellen), utvecklad av M. T. Ullman, antas de neurala system som underligger det deklarativa minnet ocksÄ understödja det mentala lexikonet, medan de neurala system som underligger det procedurella minnet antas understödja den mentala grammatiken. Det huvudsakliga syftet med denna studie var att skapa referensdata för tvÄ datorbaserade test som avsÄg att pröva icke-sprÄklig deklarativ och procedurell inlÀrnings- och minnesförmÄga. Ytterligare ett syfte var att undersöka huruvida könsskillnader i testresultat kunde pÄvisas, eftersom tidigare forskning har funnit att kvinnor tenderar att ha en fördel nÀr det gÀller deklarativt minne.

UtvÀrdering av SprÄklig Snabbedömning för barn i Äldrarna 2:6-3:6 och 4-6 Är

Bakgrund: SprĂ„klig Snabbedömning (SB) Ă€r ett sprĂ„kligt bedömningsmaterial framtaget för att pĂ„ kort tid (< 1 h) kunna bedöma ett flertal sprĂ„kliga förmĂ„gor. AnvĂ€ndningen Ă€r utbredd i VĂ€sterbottens lĂ€ns landsting men den praktiska anvĂ€ndningen av bedömningsmaterialet har inte undersökts systematiskt.FrĂ„gestĂ€llning: Är resultaten av SprĂ„klig snabbedömning jĂ€mförbara med resultaten frĂ„n bedömningar gjorda med normerade sprĂ„kliga bedömningsmaterial?Metod: Data samlades in frĂ„n arkiverade testmaterial för att kunna göra jĂ€mförelser mellan SB och kompletterande test. Totalt ingick 62 barn i undersökningen. Analysen genomfördes kvantitativt och kvalitativt genom att undersöka rankingen i olika material samt detaljgranska skillnader och likheter i upptĂ€ckta sprĂ„kliga fel.Resultat: Den kvalitativa utvĂ€rderingen av SB visar att materialet ger resultat som ligger i linje med normerade test.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->