Sök:

Skönlitteratur i engelskundervisningen

en metod för att i ett grammatiskt betonat sammanhang öka elevernas ordförråd


Syftet med vårt arbete var att i ett grammatiskt betonat sammanhang studera om elevernas ordförråd ökade genom läsning av engelska skönlitterära texter. Vårt arbete i gymnasieklassen på samhällsprogrammet årskurs 1 organiserades genom att tre olika arbetsmetoder valdes för att ett så rättvist resultat som möjligt skulle kunna uppnås. Dessa metoder var skriftliga uppgifter, observationer vid gruppsamtal och enkäter. De skriftliga uppgifterna speglade de redan kända kunskapsnivåerna hos eleverna. Observationerna av gruppsamtalen visade i huvudsak på ett positivt utfall på så sätt att det var ett aktivt deltagande från elevernas sida, i det stora hela med goda språkliga prestationer. Enkäterna visade på en hög tillförlitlighet, men hänsyn bör tas till det subjektiva inslaget där det endast var elevernas egna åsikter som framfördes. Enligt dessa har arbetsmetoden varit givande för att öka ordförrådet och därmed få en bredare grammatisk förståelse. Vi anser att de mätmetoder vi använt varit bra verktyg, men den korta tiden vi hade till vårt förfogande var dock en negativ faktor för att uppnå ett rättvist resultat.

Författare

Linda Duvsten AnnChristin Vennberg

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..