Sökresultat:
221 Uppsatser om Grafiskt användargränssnitt (GUI) - Sida 3 av 15
Pick and place user interface
Vår uppgift har varit att skapa ett grafiskt användargränssnitt till en pick and place maskin eftersom den ursprungliga programvaran inte fungerade på ett tillfredsställande sätt. Programmet är implementerat med C++ som programmeringsspråk och är designad på ett sådant sätt att vidareutveckling kan ske om så behövs. Programmet är begränsat till att användas tillsammans med tidigare utvecklad programvara för denna maskin. Rapporten beskriver det grafiska användargränssnittets delar, både hur de fungerar och hur de är implementerade..
Funktionsutveckling av ett UGV operatörsgränssnitt
Examensarbetet syftar till att konstruera operatörsgränssnittet till en UGV (eng Unmanned Ground Vehicle) för mobil rekognosering i tätbebyggt område. Operatörsgränssnittet består av både mjuk- och hårdvara. Till operatörsgränssnittet har ett grafiskt användargränssnitt utvecklats där tonvikten legat på användbarhet med funktionalitet för positionering med geografisk presentation och sensorpresentation. Förutom en presentationsenhet för sensorinteraktion och manövrering av farkost ingår en sändtagarenhet för kommunikation mellan operatör och farkost. Två uppsättningar av systemet levererades till försvarsmakten för användning vid metodförsöksstudier..
Mobile weighing station
Examensarbetet syftar till att konstruera operatörsgränssnittet till en UGV (eng Unmanned Ground Vehicle) för mobil rekognosering i tätbebyggt område. Operatörsgränssnittet består av både mjuk- och hårdvara. Till operatörsgränssnittet har ett grafiskt användargränssnitt utvecklats där tonvikten legat på användbarhet med funktionalitet för positionering med geografisk presentation och sensorpresentation. Förutom en presentationsenhet för sensorinteraktion och manövrering av farkost ingår en sändtagarenhet för kommunikation mellan operatör och farkost. Två uppsättningar av systemet levererades till försvarsmakten för användning vid metodförsöksstudier..
Use me and play me : Grafiskt gränssnitt med Mp3-spelare för insulindoserare
Abstract: Typ-1 diabetes eller så kallad insulinberoende diabetes, drabbar vissa barn och tonåringar. De tvingas leva hela sina liv med att injicera insulin i sin kropp, eftersom deras egen kropp har slutat tillverka insulin på egen hand. Insulinpennan är typ-1 diabetikers medicinska redskap som de måste ha tillhands vid varje måltid.Syftet med denna studie är att utveckla och ta fram ett exempel på hur ett grafiskt gränssnitt med Mp3-spelare bör se ut i en insulindoserare som riktar sig till tonåringar. För att utreda hur gränssnitt ska utformas har kvalitativa intervjufrågor ställts till produktutvecklare, diabetessjuksköterskor och tonåringar. Vidare har också analyser gjorts på befintliga insulinpennor och Mp3-spelare.Resultatet av studien är en prototyp av en insulindoserare som simuleras i Shockwave.
Hur görs nyhetsgrafik i svensk public service?
This paper is a thorough review of my internship, during which I designed infographics at Grafiskt Center, SVT, Stockholm. The purpose has been to find out what guidelines and policies SVT has regarding infographics while producing infographics in a professional environment. In addition, I present the daily routine at SVT and the tools used during the work process. Furthermore, the paper contains a reflection of my work effort during the internship as well as thoughts on how I adjusted to the guidelines in question. Finally, the essay treats some examples of infographics which I produced during my time at SVT..
Arkadestetik i moderna dataspel : En stilstudie av klassisk shoot'em-up
Uppsatsen undersöker det grafiska och estetiska uttrycket från klassiska spel ur genren shoot?em up, och hur man som grafiker, art director eller speldesigner kan överföra delar av detta uttryck till ett modernt spel skapat med andra förutsättningar. Uppsatsen ligger till grund för ett grafiskt verk kallat Hands of Deliverance, som består av spelgrafik som i sin helhet kan illustrera hur ett sådant modernt spel kan se ut..
Studie av processer fo?r utveckling av fo?rpackningsdesign
Det här examensarbetet behandlar de olika teoretiska verktyg och moment en grafiskt process innehåller, samt jämför teorins delar med hur olika företag arbetar i verkligheten. En studie har genomförts på fyra olika oberoende varumärkesägande företag som intervjuats för att ta del av deras individuella processer vid utveckling av förpackningsdesign till sina produkter. Innehållet i intervjuerna har ställts mot vad teorin presenterar där processerna har jämförts och analyserats för att belysa för- och nackdelar. Genom att framhäva svagheter och se på andra lösningar lyfts eventuella möjligheter till effektivisering av processerna fram.Det här examensarbetet behandlar de olika teoretiska verktyg och moment en grafiskt process innehåller, samt jämför teorins delar med hur olika företag arbetar i verkligheten. En studie har genomförts på fyra olika oberoende varumärkesägande företag som intervjuats för att ta del av deras individuella processer vid utveckling av förpackningsdesign till sina produkter.
Hur görs nyhetsgrafik i svensk public service?
This paper is a thorough review of my internship, during which I designed
infographics at Grafiskt Center,
SVT, Stockholm. The purpose has been to find out what guidelines and policies
SVT has regarding infographics
while producing infographics in a professional environment. In addition, I
present the daily routine
at SVT and the tools used during the work process.
Furthermore, the paper contains a reflection of my work effort during the
internship as well as thoughts on
how I adjusted to the guidelines in question. Finally, the essay treats some
examples of infographics which I
produced during my time at SVT..
Webbportal för arketypbaserade elektroniska patientjournaler : En testimplementation av openEHRs arkitektur
Ett problem med elektroniska patientjournalsystem är att arkitekturen för patientjournalerna inte är gemensam vilket försvårar automatiskt utbyte av patientdata. En arkitektur har skapats inom ett projekt som heter openEHR. Förhoppningen är att denna arkitektur ska klara av automatiskt utbyte av patientdata mellan elektroniska patientjournalsystem.I openEHRs arkitektur används något som kallas arketyper. Arketyper är återanvändbara modeller för att begränsa, strukturera och förklara vad som lagras i elektroniska patientjournaler som bygger på denna arkitektur. Istället för att områdesspecifik information, som vad ett blodtryck är, skapas i systemet flyttas den och annan liknande kunskap ut från systemarkitekturen och in i arketyperna.
Användbarhetsutvärdering av en grafiskt visualiserad patientjournal
Förstaårsstudenter vid Linköpings Universitet har utvecklat en prototyp som på ett nytt sätt visualiserar en patientjournal grafiskt. Beställare av projektet var Institutionen för medicinsk teknik vid Linköpings Universitet som nu vill att en användbarhetsutvärdering genomförs av prototypen. Prototypen riktar sig till anställda inom sjukvården och ska användas på en liten handhållen enhet med pekskärm. Av denna anledning ska den vara ett komplement till befintliga system när användarna arbetar nära patienterna. Då den ännu befinner sig tidigt i utvecklingsstadiet är det nödvändigt att fortsatt utveckling sker i nära kontakt med användarna.Detta examensarbete syftade till att peka på vilka användbarhetsprinciper prototypen bryter mot, vilka behov den måste tillgodose, att undersöka hur användarna interagerar med en Ipod touch och vad de anser om att arbeta med en sådan enhet.
Grafisk webbpresentation : skapandet av en konstna?rlig och pedagogisk webbsida
Mitt projekt var att skapa en ny, va?l genomta?nkt och fungerande webbsida. Pa? denna skulle jag presentera mig sja?lv och min utbildning. Det skulle a?ven finnas lyssningsexempel da?r jag spelar trumpet, i olika sammanhang.
Thomasgymnasiet : En rapport om en gymnasieskolas nya marknadsföringsmaterial
Denna rapport redovisar utvecklingen av grafiskt material som skapades åt Thomasgymnasiet i Strängnäs kommun i ett försök att uppdatera deras image om att dem är en modern skola. Under utvecklingen så skapades det ett flertal olika skisser, en moodboard och slutligen nio flyers och två olika affischer. Jag använde mig av Strängnäs kommuns officiella grafiska profil för att ledsaga utvecklingen, men försökte ändå att introducera nya element som kunde anses som acceptabelt av skolans ledning. Slutresultatet blev godkänt av skolans rektor, däremot så hann dem inte skrivas ut och skickas iväg till potentiella elever..
Användargränssnittets positiva effekter på minnet
Studies in the field of interaction design and the human memory claim there can be positive effects on the memory when information is presented for the user as a graphical pattern rather than a series of numbers. This thesis aims to influence designers to choose graphical patterns as an interface for information display. Low-fi and hi-fi prototypes of graphical patterns were constructed and tested in a variety of configurations by two users. The users showed differences in the ability to memorize a sequence of digits depending on how this sequence was presented. This study suggests that users are more easily able to recall information presented via a graphical user interface than when the same information is only presented digitally..
Sara skolkar : Ett mobilt frånvarorapporteringssystem
This bachelor thesis portray a project where the main task were to develop a computer based system prototype for handling of absence report at the upper secondary school af Chapman in Karlskrona. The project has been conducted in cooperation with students from the university programs software engineering and information economy at Blekinge Institute of Technology. Our task as MDA-students have been to survey the process of absence report of today through field studies and give a proposal of a graphical user interface which later were developed by the software engineers. The thesis also handles the cooperation with other students from other university programs..
Förbättring av extruderverktyg
Syftet med detta arbete är att förbättra ett verktyg för strängsprutning (extrudering). Arbetet består av tre faser (konstruktion, tillverkning och statistiska analyser). Omkonstruktionen sker med hänsyn till en del områden som har potential för optimering. Man börjar med en förstudie för att lära sig mer om verktyget och produktionscykeln och för att få en bättre helhetsbild. Innan arbetets start fastläggs en del avgränsningar, så att studenterna får en ram att jobba inom.