
Sökresultat:
729 Uppsatser om Grafisk stil - Sida 37 av 49
Markndsplanering i små företag : Medveten process eller magkänsla?
En svaghet med en stor del av befintlig marknadsföringsteori är att studierna de baseras på i huvudsak behandlar marknadsföringsfunktionen i större företag. Därför föreligger ett intresse att skapa förståelse för marknadsföringsfunktionen i små företag. Ett problem för små företag är resursbrist av olika slag. Detta tar sig uttryck bland annat i att de inte är tillräckligt marknadsorienterade och att detta oftast kan härledas till bristande marknadsplanering. Marknadsföring har även en tendens att av små företag uppfattas som en kortsiktig aktivitet, vilket ytterligare förstärker bilden av att den strategiska aspekten förbises.
Framtagning av hjälpfunktion för PDM-system
Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett förslag på utformning av en målgruppsanpassad hjälpfunktion för PDM-systemet på Bombardier Transportation i Västerås. Företaget Bombardier tillverkar flyg (Aerospace) och tåg (Transportation) och huvudkontoret för Transportation i Sverige ligger i Västerås. I företaget används ett PDM-system (Product Data Management) för administrering och distribuering av data och processer kring design, tillverkning, hantering och återvinning av produkter. Information om PDM-systemets funktionalitet finns tillgänglig genom flera olika källor som både är officiella och inofficiella inom företaget. Dessa källor finns både i tryckt och i digital form. Bombardier Transportation i Västerås har efterfrågat ett förslag på en gemensam hjälpfunktion som ersätter befintliga, och istället sammanför nuvarande information till en enhetlig och lättanvänd hjälpfunktion. Hjälpfunktionen har utvecklats i form av en digital manual placerad i anslutning till PDM-systemet och innehåller information som läses på skärm. Informationen om PDM-systemets funktionalitet och användning förklaras för nya och befintliga användare.
Överrapportering mellan sjuksköterskor - Vilka blir konsekvenserna för patienten?
Bakgrunden till litteraturöversikten är att bristande kommunikation mellan vårdpersonal är den vanligasteorsaken till att drygt etthundratusen personer i Sverige årligen drabbas av en vårdskada. Kommunikation ärett centralt moment i vården och innebär överförandet och delandet av information. Verbalkommunikation är mångfasetterad och är en färdighet som sjuksköterskan skall besitta. Fokus förlitteraturöversikten är verbal kommunikation mellan sjuksköterskor i överrapportering av patienter mellanskift. Syftet med litteraturöversikten var att jämföra omvårdnadskonsekvenser av verbal kommunikationmellan sjuksköterskor.
Utveckling av en dynamisk webbsajt med interaktiva möjligheter
Sales Partner Group är ett Nyköpingsbaserat företag med inriktning på utbildning och rekrytering inom säljmarknaden. Företaget kontaktade Linköpings Universitet då de var i behov av en ny grafisk profil, främst då för Internet. En ny användarvänlig och dynamisk webbsajt med syftet att samla den allmänna kundgruppen, säljare samt personal på ett och samma ställe var vad som efterfrågades. Förutom att webbsajten skulle vara dynamisk och användarvänlig skulle den även vara lätt att uppdatera, erbjuda interaktivitet samt ge specifika användare en möjlighet till att kunna föra en diskussion och få tillgång till viktig information i en personlig community.Resultatet är en databasdriven webbsajt med kombinationen av HTML, CSS, PHP samt MySQL. Designen har skapats utifrån generella grundregler för användbarhet på Internet och för layout och design i allmänhet.
DIG - Djurskyddsindikatorer Gris : Ett system för att mäta välfärd i grisbesättningar
Företag och organisationer arbetar mycket med att förstärka sin position på marknaden, att leva upp till sin image och stärka sin identitet. En viktig del i arbetet handlar om att bygga ett starkt varumärke utifrån verksamhetens kärnvärden som når ut till kunderna. Det gäller att vara tydlig i sin kommunikation. Ofta kan man se en röd tråd genom ett företags grafiska profil, hur lokalerna är utformade och hur man marknadsför sig. Att inomhusmiljön speglar företagets profil och värden är lika vanligt som att ha en tydlig grafisk profil och en logotype på sitt visitkort.
Representation och strukturers betydelse för inflytande : Om fackförbunden inom LOs ungdomsverksamhet
?The importance of representation and structures to establish influence. A study of the Trade Unions Youth Activities within The Swedish Trade Union Confederation.?-Katrin OlofssonThis essay is studying the importance of representation and structures for the youth to establish influence, within the Trade Unions of The Swedish Trade Union Confederation, LO. More specific it is about the youths influence in each trade union´s executive committee.
Intuition : En studie av beslutsfattande i mindre svenska företag
Background: Previous studies have shown that intuition occurs in decision making in small enterprises. However, these studies have not illuminated which decision attributes leads to intuitive decision making.Purpose:The purpose with this study is to contribute with an increased understanding of which decision attributes leads managers in small enterprises to use intuition in decision making and why these decisions attributes have an impact on the role of intuition. The follow-ing research question will be answered in our study: Which decision attributes leads to intui-tive decision making in small enterprises, and why?Method: To answer the research question we have conducted semi structural interviews with managers in small enterprises to achieve a deeper understanding of the role of intuition. We have also used a method called Visual Card Sorting as a complement to the semi structural interviews.Result/conclusion: The result of our study indicates that the relevance and the uncertainty of a decision have the greatest significance in the use of intuition in decision making in small enterprises.
Tidskriftsdesign med praktisk tillämpning på Close-Up Magazine
I kölvattnet av Nollvisionen uppstår problem för oskyddade trafikanter. Vid mittseparering av 13-metersvägar blir utrymmet för dessa trafikantgrupper otillräckligt och nya lösningar måste till. Detta examensarbete syftar till att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter på s k MLV (Mötesseparerad LandsVäg). Målet med examensarbetet har varit att inventera problem, identifiera förbättringsområden, finna bra lösningar samt att beräkna vilka kostnader som dessa lösningar orsakar.Som ett resultat av arbetet har framkommit att det saknas en nationell samstämmighet i synen på hur oskyddade trafikanter på MLV, skall behandlas. Vidare existerar det en stor fokusering i centrala direktiv, kanske mest inofficiella, på bilisters och transportörers behov vid utformningen av MLV.
Gestaltningsprogram : funktion och koppling till detaljplanen
Detaljplaner upprättas och antas när områden ska exploateras och bebyggas. Plan- och bygglagen säger att vissa handlingar måste upprättas under detaljplaneprocessen. Ett dokument som ofta upprättas, i synnerhet vid större exploateringsprojekt, kallas för gestaltningsprogram. Upprättandet av gestaltningsprogram är däremot inte ett krav uttryckt i lagen. Gestaltningsprogram upprättas framför allt för att det finns en önskan om att kunna få en bild av det nya områdets karaktär och stil.
Jeg har vært så satans flink : Manlighet och samhällssyn i Doppler av Erlend Loe
I denna uppsats har jag jämfört mottagandet i dagspressen av Agnes von Krusenstjernas roman Kvinnogatan och Karin Boyes roman Astarte. Syftet med uppsatsen var att analysera och jämföra hur två romaner av författarinnor som är kända för sina moderna och progressiva verk togs emot av en framförallt manlig kritikerkår. För att kunna göra det använde jag två teorier. Den ena är utformad av Gunilla Domellöf och tittar på hur kritiker, framförallt manliga, i allmänhet tog emot kvinnliga författare under det tidiga 1930-talet. Den andra, utformad av Tomas Forser, utgår istället från kritikern och handlar om kritikerns uppgift.
NY VÄGLEDNINGSINFORMATION FÖR GRIS FÖR DJURSKYDDSINSPEKTÖRER
Företag och organisationer arbetar mycket med att förstärka sin position på marknaden, att leva upp till sin image och stärka sin identitet. En viktig del i arbetet handlar om att bygga ett starkt varumärke utifrån verksamhetens kärnvärden som når ut till kunderna. Det gäller att vara tydlig i sin kommunikation. Ofta kan man se en röd tråd genom ett företags grafiska profil, hur lokalerna är utformade och hur man marknadsför sig. Att inomhusmiljön speglar företagets profil och värden är lika vanligt som att ha en tydlig grafisk profil och en logotype på sitt visitkort.
Användarcentrerade designmetoder: För användare med kommunikationssvårigheter
Användare som har olika typer av funktionsnedsättningar, exempelvis nedsatt tal och kommunikations förmåga, har idag möjlighet att få stor hjälp i sin vardag utav tekniska hjälpmedel. Dessa hjälpmedel har oftast en standardiserad design och det finns få lösningar som gör att användarna kan anpassa hjälpmedlens utseende efter sina egna preferenser. Vilket är speciellt viktigt för barn och ungdomar.En designer har en stor utmaning med att identifiera användarnas behov, när användarna har funktionshinder. Vanligtvis görs insamlingen i form av intervjuer eller enkäter, vilket inte är enkelt om kommunikationen mellan designer och användare kompliceras av funktionshinder. Den övergripande frågan som har väglett arbetet är hur designers kan använda och anpassa användarorienterade metoder så att de kan samla in information från användare även i fall då användarna har funktionsnedsättningar?Syftet med projektet var därför att undersöka hur användarorienterade metoder kan stödja designprocessen så att funktionsnedsättningar inte utgör ett hinder för insamling av information från användare.
Dansk rådgivningsmall testad på svenska ekologiska värphönsgårdar
Danmarks jordbrugsforskning, Økologisk Landsforening och Dansk landbrugsrådgivning har i samarbete utformat en rådgivningsverktyget som fungerar som ett verktyg till att göra en nulägesanalys över produktionen. Verktyget riktar sig specifikt till ekologisk äggproduktion med anpassning till de senaste regelverk som råder. Mallen är enkel och lätt att hantera och ger producenten möjlighet att sätta in
insatser där man kan finna områden för förbättring. Syftet med verktyget är att kunna effektivisera produktionen men även att kunna se kort- och långsiktigt hur det går för
produktionen.
Syftet med studien var att göra en analys över hur verktyget fungerar och om det är ett verktyg som skulle kunna vara användbart i Sverige. Studien krävde ett besök i
Danmark där vi besökte en nybyggd anläggning för ekologisk äggproduktion, där man tagit hänsyn till alla de krav som ställs i rådgivningsverktyget.
Mode som marknadsföringsverktyg - En studie om innovativ marknadsföring
Avsikten med vår uppsats är att bringa förståelse kring hur modevarumärken använder sig av nytänkande marknadsföring vid förmedling av sitt budskap, med fokus på: sociala mediekanaler, varumärkesambassadörer och Pop up stores. Vår huvudfråga är; Hur använder sig modeföretag av innovativ marknadsföring för att kommunicera sitt varumärkesbudskap? Innovativ marknadsföring är vårt egna begrepp vilket vi definierar som marknadsaktiviteter med syfte att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke med fokus på kreativitet och nytänkande snarare än med pengar. Den empiriska undersökningen består av intervjuer med respondenter från Jumperfabriken, Svenska Moderådet, Dragster Kommunikation och Hope. Vår teoretiska referensram berör teorier gällande varumärkets tre nivåer, märkets författare, deltagande och absorbering, dold marknadsföring, pullmarknadsföring samt diffusionsteorier.
Anpassningar med Grafisk Alternativ och Kompletterade Kommunikationi offentliga utrymmen på habiliteringsverksamheter : Kartläggning och jämförelse mellan åren 2013 och 2014
SyfteSyftet med studien var att undersöka inter- och intrabedömarreliabiliteten för rörelseanalysen ?9+ screening batteri? hos en grupp unga fotbollsspelande flickor med avseende totala bedömningen av rörelseutförandet. MetodTolv friska fotbollsaktiva flickor (13-14 år) deltog i studien. Testerna genomfördes vid två tillfällen med sju dagars mellanrum. Screeningbatteriet bestod av elva funktionella test samt tre tilläggstest. Utförandet bedömdes av sex sjukgymnaster som alla hade liten vana av att använda testbatteriet. ResultatGruppen hade ett medelvärde på 17.2 ± 1.3 (95 % CI; 14.4?19.9) vid testtillfälle 1 och 17.4 ± 1.8 (95 % CI; 13.4?21.5) vid testtillfälle 2 av totalt 33 poäng.