
Sökresultat:
729 Uppsatser om Grafisk stil - Sida 26 av 49
Utveckling av analysverktyg för testresultat
Scania är en ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Inom organisationen finns ett ökande behov av att automatisera och underlätta analysfasen vid klimatsystemprovning. Idag utnyttjas en mängd mjukvaror för att analysera diverse data, men ingen är optimalt anpassad för arbetsuppgifterna inom analys av klimatdata. Uppdraget går därför ut på att utveckla en mjukvara som ska effektivisera arbetet i analysfasen.Det har använts en mängd metoder under arbetes gång. Det har bland annat använts intervjuer vid insamling av kravspecifikationen.
"Ja, det här blev ju snyggt!"
Most major companies today have a visual identity. It answers questions like: which font do I use? and when can I use the logo or not? Westinghouse Nuclear Fuel in Västerås have a visual identity but no guidelines for the employees to follow. Further-more, rollups and rollup handouts produced by Westinghouse are not mentioned in the visual identity. ?erefore the external information from Westinghouse is someti-mes, both by employees and customers, perceived as not uniform.
Kreditbedömning av små aktiebolag vid en slopad revisionsplikt
Revisionsplikt i små aktiebolag har debatterats flitigt i affärs- och fackpress i Sverige de senaste åren. Från 2007 är Sverige ensamt bland de gamla EU-länderna (innan utvidgningen 2004) att ha kvar revisionsplikten för samtliga aktiebolag.Utredningens syfte är att beskriva hur en slopad revisionsplikt kan påverka Handelsbankens och SEB:s kreditbedömning av små aktiebolag. För att uppfylla syftet har vi genomfört två intervjuer på respektive bank. Som teoretisk referensram för bankers kreditbedömning används agentteori. Där beskrivs hur asymmetrisk information mellan långivare och låntagare skapar risk för negativt urval (adverse selection) samt osäker lojalitet (moral hazard).
Märkliga kvinnor och stora män - En genusstudie av fyra läromedel i historia mellan 1875-1975
Denna uppsats undersöker hur kvinnor och män gestaltats i fyra läromedel i historia mellan åren 1875 och 1975. De gestaltningar vi funnit har ställts mot rådande historiesyn, kvinnosyn samt styrdokument. Läromedlens inriktning är mot skolans tidigare år. I analysen har vi använt oss av Selanders tre punkter rörande textanalys: urval; stil och förklaring. För att förklara skillnaden mellan kvinnor och män i de utvalda läromedlen använder vi även genusteorier som styrts av socialt konstruerade skillnader mellan könen istället för biologiska.
Kommunicera mera? Hur medarbetarna anser att en ledare bör kommunicera
En kvalitativ studie har genomförts där forskningsfrågan behandlar hur medarbetare anser att deras ledare bör kommunicera. Syftet var att ta reda på om ledarens kommunikationsstil påverkar medarbetarens inställning och mottaglighet för att ta till sig information positivt eller negativt. Femton personer som arbetar inom skilda verksamheter har intervjuats för att få en bild av vad som utmärker en ledare med goda kommunikationsegenskaper. Teorin som har använts som utgångspunkt i studien är Merril och Reids (1999) teori om sociala stilar.Resultatet visade att ledaren bör kommunicera mera. Ledaren bör även vara skicklig på att variera sin stil mellan drivande och vänlig.
Mikrobiell produktion av rekombinant protein : En undersökning av expressionssystem för industrin
Denna rapport beskriver skapandeprocessen av webbsidan aiducate.se, vars syfte är att stötta, motivera och vägleda gymnasieelever i sin utbildning. Projektet genomfördes självständigt utan någon uppdragsgivare och pågick under en tidsperiod om tio veckor. Till grund låg en förundersökning som visade på bristande motivation hos gymnasieelever. I en kompletterande enkätundersökning fastställdes det att eleverna önskade en modernisering av utbildningen med utrymme för nutida undervisningsmetoder. Som ett komplement till gymnasieutbildningen framställdes därför innovationen Aiducate som i framtiden ska omfatta olika verktyg för studierna.
Burtenshaw med fleras arbetsprocess - en empirisk prövning
Det här examensarbetet är utfört på programmet Grafisk design och kommunikation vid Linköpings Universitet under vårterminen 2009. Syftet var att ta reda på hur väl de olika delarna i en processmodell från boken The Fundamentals of Creative Advertising av Ken Burtenshaw, Nik Mahon och Caroline Barfoot kunde appliceras på ett projekt, vilka delar som inte fungerade i praktiken och vilka för- och nackdelar som fanns.För att pröva processmodellen valde vi att genomföra en fallstudie i form av ett skarpt projekt på reklambyrån Acne Advertising. Genom att tillämpa modellen under arbetets gång fick vi en bra bild av hur modellen fungerar i praktiken.Våra slutsatser är att Burtenshaw med fleras processmodell är en välfungerade modell som går att applicera på ett typiskt projekt inom reklam. Alla steg i processen är genomtänkta och hakar i varandra på ett naturligt sätt. Där den ena tar slut tar den andra vid genom att utveckla den framtagna informationen i föregånde steg.
Re-design på uppdrag av Spotify : Framtagning av designförslag för ny visningsvy för internprogram baserat på kontextuella intervjuer
Spotify is a music service that offers on-demand streaming and is available in several countries worldwide. As the company and the interest for it grows, more and more parties are involved and those involved, including the record labels want to control and get an overview of their products. They want to be able to see, for example, when a product is available on Spotify and in which countries.Spotify is in May 2013 in process of developing a to be used by administrators on Spotify in order to meet the record labels with the information requested. The new software intends being used by administrators but also by the record labels so that they will be able to overview their products availability.We were asked by one of the developers to conduct user interviews and tests to result in a design proposal on how the display page of information about a product could be visualized more clearly so that it suits both record labels and employees at Spotify. The results of our contextual interviews were translated into a prototype with two display pages.
Re-design av StretchFlex UF : Skapandet av en stärkande visuell profil åt StretchFlex UF
This paper presents the creation of a strengthening visual profile for StretchFlex UF. The project consists of an external as well as an internal part. The external part is on the order of the company StretchFlex. The company is created under the education concept by the name of Ung Företagsverksamhet (Young Entrepreneurship) and has passed on to the Swedish Championships in Young Entrepreneurship at the Stockholm International Fairs. Of that we have been commissioned to develop an updated logotype for the company, for the current does not keep proper quality according to the client.
Det första intrycket gör allt - Webbdesign på användarens villkor
Konsumenters beteende har förändrats och i dag är det helt normalt att handla varor via Internet. Den totala e-handeln ökat för varje år som gått sedan försäljning via internet kom igång på allvar i början av förra decenniet. Användare bokar resor, köper hemelektronik, kläder, skor och böcker och tron på framtiden bland e-handlarna fortsätter att vara stark trots att ekonomin har försämrats under året och lågkonjunkturen påverkat detaljhandeln i stort.Det råder stor konkurrens bland alla e-handelsaktörer på internet och de etablerade kedjorna har genom sitt starka varumärke inga problem med att få kunder. Sämre är det för oetablerade e-handelsföretag och okända e-handelskedjor, vilket beror på den osäkerheten som kunder upplever när de besöker okända webbsidor utan ett välkänt varumärke. För att minska osäkerheten och öka förtroendet för webbsidan är den grafiska designen en av de viktigaste aspekterna, en webbsida som har bra grafisk design ökar förtroende för webbsidan.
Fotoboken och det visuella berättandet : En undersökning om tre ungdomars erfarenheter och upplevelser av att göra fotoböcker i gymnasiearbetet.
Uppsatsen är en kvalitativ undersökning av tre ungdomars arbeten med att göra fotoböcker i gymnasiearbetet. Syftet är att se vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har haft av visuellt berättande, processen att göra boken och av fotoboken som arbetsform. De teoretiska perspektiven är fenomenologi, estetiska lärprocesser och teorier om berättande. Metoden som använts är halvstrukturerade intervjuer. Analysen och tolkningen är hermeneutiskt inspirerad.
KomRett : Utvärdering av en kommunikationskurs för närstående tillpersoner med Rett syndrom
I denna pilotstudie utvärderas KomRett, en kommunikationskurs för närstående till personer med Rett syndrom som genomfördes för första gången hösten 2009. Målsättningarna med KomRett var att öka kursdeltagarnas kunskap om kommunikation och strategier för att stimulera kommunikation samt grafisk AKK med eller utan ljud. Kursen utformades med utgångspunkt från innehållet i föräldrakurserna i projektet AKKTIV vid DART Center i Göteborg (Alternativ och Kompletterande Kommunikation Tidig InterVention till föräldrar som har barn med kommunikationssvårigheter). Kommunikationspartners till fyra personer med Rett syndrom deltog i studien. I utvärderingen användes analys av olika skattningsformulär samt videoanalys av filmer från två kursdeltagare.
En projektering av Östregård med en historisk ansats :
SAMMANFATTNING
Trädgården har idag blivit en kreativ mötesplats för både det professionella skapandet och den breda folkliga aktiviteten. Varje trädgård har en historia att berätta, den är till hjälp när man ska förstå, planera och utforma trädgården efter sina önskemål och förväntningar.
Bakgrunden till detta arbete är min fascination för trädgårdar, mitt intresse för anläggning och därtill min Landskapsingenjörsutbildning främst med kursen Projektering för Landskapsingenjörer som stärkt mitt intresse för projektering. I detta arbete har jag projekterat en trädgård åt några bekanta där jag tagit hänsyn till gårdens historia, Sveriges trädgårdshistoria samt ägarnas önskemål. Gården ligger på landet och tillhör Älmhults kommun i södra Småland. Det är en gammal gård som stått öde sedan 1970 tills för två år sedan då Anna-Moa Lange och Jon Lindskog köpte gården.
"Jag är ingen hipster! Eller är jag?" : En studie om hipsterns framställning i media
Vad är en hipster? Hipstern omges av diffusa och svårdefinierade beskrivningar. Hipsterns egna ovilja att etikettera sig själv som hipster bidrar till att fenomenet är svårfångat. På grund av detta väcks frågor kring fenomenet: Finns egentligen hipstern och vad innefattar hipsterfenomenet? Är det en subkultur eller inte? Är det nojiga och självcentrerade individer? Eller individer med en kulturell, autentisk och framförallt unik smak och raffinerad känsla för stil? Syftet med denna studie är att analysera och belysa mönster i medias framställning samt konstruktion av hipstern och bidra med en djupare förståelse för vad hipsterfenomenet innebär.
Varumärkens kraft : En studie om varumärkens betydelse samt produktattributs inverkan på kvinnliga konsumenter
Syfte:Vårt syfte är att analysera och klargöra olika produktattribut: funktion, kvalitet,design och stil som inverkar vid köp av damkläder, i förhållande till det värde somvarumärken kan ge. Vidare är det vår avsikt att utreda variationer som kan förekommamed hänsyn till prisnivå.Metod:Uppsatsen är baserad på en kvalitativ studie för att få en djupare förståelsekring forskningsämnet. Studien är även grundad i en induktiv metod men delvistdeduktiv då vi haft ständigt växelspel mellan teori och empiri. Studien har gjorts genomsex stycken semi-strukturerade intervjuer med personer inom klädbranschen. Vidare harvi genomfört sju kundintervjuer och en fokusgrupp för att få en djupare förståelse.Slutsats:I vår analys har vi fått skilda åsikter om varumärkets betydelse.