Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om Gröna Konsum - Sida 2 av 2

Motivation till avancemang inom dagligvaruhandeln : En fallstudie av Coop Konsum Rönninge

Sammanfattning Uppsatsens titel: Motivation till avancemang inom dagligvaruhandelnUppsatsnivÄ: Kandidatuppsats inom ledarskapFörfattare: Ahmed Ismail och Johan KarlssonHandledare: Henrik BarthNyckelord: Dagligvaruhandeln, avancemang, behov, mÄl samt inre och yttre motivationProblemformulering: Vad motiverar personal inom dagligvaruhandeln att avancera? Syfte: Studien syftar till att fÄ en förstÄelse för vad som motiverar personal inom dagligvaruhandeln genom undersöka omrÄdena behov, mÄl samt inre och yttre motivation. Vidare vill vi förstÄ vad som motiverar personal att avancera. Undersökningen genomförs i form av intervjuer med ett antal avdelningsansvariga samt sÀljledare och butikschef i en fallstudie inom dagligvaruhandeln. Teoretisk referensram: Vi utgÄr frÄn fyra huvudbegrepp i vÄr teoretiska referensram vilka Àr behov, mÄl samt inre och yttre motivationsfaktorer. I dessa teorier utgÄr vi huvudsakligen frÄn fem författare men det tas Àven upp flera andra författare som styrker deras pÄstÄenden.

Belönings- och motivationssystem : en studie av tvÄ livsmedelsbutiker

I dagens samhÀlle förekommer mÄnga debatter om mÀnniskors rÀttigheter och arbetsmiljöer. Arbetsplatsen Àr ofta föremÄl för uppmÀrksamhet i media. Skandaler i media och social media har pekat pÄ hur viktigt det Àr med jÀmnlikhet och trivsel pÄ arbetsplatsen. Otrivsel bland anstÀllda har ökat succesivt med Ären bland olika företag och organisationer, sÄvÀl stora som smÄ. Det Àr dÀrför betydelsefullt att lyfta fram sÄdana problem för att systematiskt skapa grunden för förbÀttring. I alla företag och organisationer regleras beteenden hos de anstÀllda i en incitamentstruktur som bestÄr av belöningar och bestraffningar.

StrÀvan efter hÄllbar utveckling ? En nödvÀndig strategi för morgondagens livsmedelsbutik?

Uppsatsens syfte var att ge ett svar pÄ huruvida en livsmedelsbutik kan överleva kommersiellt genom en strategi som gynnar hÄllbar utveckling. Dessutom Àmnade vi skapa förutsÀttningar kring en fortsatt diskussion om vilket ansvar detaljister bör ta, gentemot stat och konsumenter, för att livsmedelskonsumtionen ska ske pÄ ett sÄ miljövÀnligt sÀtt som möjligt. Vi genomförde en kvalitativ fallstudie av tvÄ olika livsmedelsbutiker med den gemensamma nÀmnaren att bÄda uppfattas som miljövÀnliga. Coop Konsum Avenyn som Àr en stor och vÀlsorterad butik tillhörande en riksomfattande kedja och butiken Kooperativ Handel-FRAM vilken Àr en mindre butik med ett litet sortiment. Studien grundar sig i första hand pÄ omfattande intervjuer med de bÄda butikernas chefer men Àven pÄ observationer samt olika typer av dokument rörande livsmedelsbutikerna.

Val av livsmedelsbutik : En studie om faktorer som pÄverkar valet av livsmedelsbutik hos studenter

Livsmedelsindustrin Ă€r en av de största industrierna i Sverige och konsumtionen av livsmedel har under en lĂ€ngre tid kontinuerligt ökat. Under en tioĂ„rsperiod frĂ„n 2002- 2012 har konsumtionsvolymen av varor och tjĂ€nster ökat med 25 % dĂ€r livsmedel utgör den tredje största konsumtionsutgiften inom hushĂ„llen. Konkurrensen mellan butiker Ă€r sĂ„ledes hög och enbart i UmeĂ„ finns det arton butiker som slĂ„ss om de tillgĂ€ngliga konsumenterna.PĂ„ Ålidhem Centrum som har en relativt liten yta finns det idag tre livsmedelsbutiker; ICA- supermarket, Coop Konsum och Lidl. PĂ„ grund av denna konkurrens var det intressant att undersöka vad som avgör nĂ€r en person vĂ€ljer att handla pĂ„ en av dessa butiker. Vi bestĂ€mde oss för att vi ville undersöka faktorer som pĂ„verkar konsumenter vid val av livsmedelsbutik och efter att ha sökt efter tidigare forskning inom omrĂ„det kunde vi inte finna nĂ„gra studier som var inriktade pĂ„ hur studenter gör detta val.

Arenasponsring : En studie om motiv, upplevelser och prissÀttning hos de norrlÀndska elitserielagen och deras arenasponsorer

AbstractDet byggs mÄnga nya ishockeyarenor i Sverige för tillfÀllet och nÀstan alla elitseriearenor Àr i dagslÀget namnsponsrade av stora företag. PrissÀttning av sponsring anses komplext och arenasponsring av ett elitserielag innebÀr ett mÄngmiljonavtal för det arenasponsrande företaget. Forskningen som existerar specifikt om arenasponsring Àr amerikansk och de ekonomiska förhÄllandena skiljer sig kraftigt ifrÄn de svenska vilket ger en avsaknad av kunskap. Denna kunskapslucka om arenasponsring i Sverige ska jag börja fylla igen med denna uppsats.Syftet med denna studie Àr att försöka generera en klarare bild av hur vÀrdet pÄ ett elitseriearenanamn prissÀtts och vilka faktorer som ligger till grund för den vÀrderingen. Vidare kommer denna uppsats att behandla matchningen mellan sponsorn och sponsringsobjektet och undersöka bÄda parternas syn pÄ samarbetet.Studien Àr kvalitativ och bestÄr av Ätta intervjuer med representanter för LuleÄ Hockey, Modo Hockey, SkellefteÄ AIK och TimrÄ IK samt intervjuer med deras respektive arenasponsor som i tur och ordning Àr Konsum Norrbotten, Swedbank, SkellefteÄ Kraft och E.ON Sverige.Uppsatsen har en hermeneutisk kunskapssyn dÄ den försöker skapa djupare förstÄelse för fenomenet arenasponsring.

SÀker och modulÀr lösning för butiksnÀtverk: Ett examensarbete för Coop Norrbotten, pÄ uppdrag av ATEA

Mitt examensarbete har utförts pÄ uppdrag av ATEA/Exait i LuleÄ, för Coop Norrbotten. MÄlet med arbetet har varit att designa, implementera och dokumentera en ny, förbÀttrad nÀtverkslösning för Coop Norrbottens butiker, samt att konstruera en detaljerad utrullningsplan för implementation i produktionsmiljö med minimala driftstopp. Min handledare pÄ ATEA var Leif HÀggström, seniorkonsult och specialist pÄ brandvÀggar och nÀtverkssÀkerhet. Jag har Àven arbetat nÀra den huvudansvarige för IT pÄ Coop Norrbottens huvudkontor i LuleÄ; Per-Ola Björnfot.Kraven som fanns pÄ den nya designen frÄn Coop Norrbottens sida var att sÀkerheten pÄ nÀtverket skulle förbÀttras avsevÀrt, och att strukturen Àven skulle göras mer modulÀr och resurseffektiv. Den utrustning som initialt var tillgÀnglig för designen var den som redan fanns i drift ute pÄ Coops affÀrer: ?1x Cisco 1811 Integrated Services Router?1x 3Com 3226 L3 access-switch?1x HP Procurve 1800 PoE-switch?2x TrÄdlösa accesspunkter frÄn Trapeze (Juniper)UtgÄngspunkten var, som nÀmnts ovan, att designen skulle baseras enbart pÄ befintlig utrustning.

SkÄnska konsumenters köpargument för importerat nötkött : en kvalitativ undersökning i södra SkÄne

Den svenska nötköttsproduktionen möts av konkurrens frÄn importerat nötkött som har likvÀrdiga mervÀrdesfaktorer, men ett lÀgre pris. Nötkött frÄn Brasilien och USA kan ses som konkurrenter, dÄ de konkurrerar med nötkött som har ett högre pris och anses ha likvÀrdiga mervÀrden sÄsom frigÄende djur, bra köttkvalitet och god smak. Det brasilianska alternativet erbjuder ett nötkött som har bra och jÀmn kvalitet, frigÄende djur som fÄr beta. Det svenska alternativet erbjuder samma mervÀrden samt att djuren haft en bÀttre djurvÀlfÀrd dock till ett högre pris. Studien syftar till att identifiera de faktorer som svenska konsumenter vÀrderar och tÀnker pÄ nÀr de vÀljer importerat nötkött, för att skapa en bÀttre förstÄelse för deras beslutsprocess. I takt med bÀttre förstÄelse för konsumenten och de beslutsgrundande faktorerna genererar detta ny kunskap som kan hjÀlpa lantbrukare och stödorganisationer som till exempel LRF.

<- FöregÄende sida