Sök:

Strävan efter hållbar utveckling ? En nödvändig strategi för morgondagens livsmedelsbutik?

Uppsatsens syfte var att ge ett svar på huruvida en livsmedelsbutik kan överleva kommersiellt genom en strategi som gynnar hållbar utveckling. Dessutom ämnade vi skapa förutsättningar kring en fortsatt diskussion om vilket ansvar detaljister bör ta, gentemot stat och konsumenter, för att livsmedelskonsumtionen ska ske på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Vi genomförde en kvalitativ fallstudie av två olika livsmedelsbutiker med den gemensamma nämnaren att båda uppfattas som miljövänliga. Coop Konsum Avenyn som är en stor och välsorterad butik tillhörande en riksomfattande kedja och butiken Kooperativ Handel-FRAM vilken är en mindre butik med ett litet sortiment. Studien grundar sig i första hand på omfattande intervjuer med de båda butikernas chefer men även på observationer samt olika typer av dokument rörande livsmedelsbutikerna. För att utröna huruvida den uttalade strävan som var gemensam för de båda detaljisterna var äkta tog vi hjälp av nyinstitutionell teori samt teorier rörande ekologisk ekonomi. Efter att bekräftat detta studerade vi butikernas redovisning för att kunna analysera i vilken omfattning de överlevde kommersiellt. För vår avslutande diskussion kring ansvar ställde vi butikchefernas syn på ansvar mot teorier rörande gränsdragningsprocesser. Genomgående för vår analys har vi även tagit hjälp av en teori kring vilka olika konsumentgrupper som finns och hur dessa agerar. Vi kom fram till att man kan nå ekonomiska framgångar genom att driva en livsmedelsbutik med en utpräglad miljöstrategi. Däremot fann vi tydliga indikationer på att det i dagsläget inte fanns ett tillräckligt stort kundsegment för att majoriteten livsmedelsbutiker ska kunna sälja enbart varor med en stor miljöhänsyn. Efter att vi tagit del av butikschefernas syn på ansvarsfördelning och relaterat dessa till olika teorier kring gränsdragning så är vi av åsikten att det krävs en ökad informationsspridning i vårt samhälle för att vi ska kunna gå mot mer hållbara konsumtionsvanor. Vi menar vidare att både stat och detaljister bör engagera sig i större utsträckning för att sprida denna information till konsumenter men vi kommer också till insikten att medias ansvar i sammanhanget inte ska underskattas.

Författare

Pontus Bergren Sebastian Jönsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..