Sök:

Sökresultat:

96 Uppsatser om Gränsöverskridande fusioner - Sida 6 av 7

Kan ett företag krympas till framgÄng? En fallstudie av tvÄ företags nedskÀrningsprocesser - frÄn syfte till resultat

Titel: Kan ett företag krympas till framgÄng? En fallstudie av tvÄ företagsnedskÀrningsprocesser - frÄn syfte till resultatBakgrund ochproblem:NedskÀrningar kan ske i organisationer av flera anledningar ochmetoderna för att handskas med dem skiljer sig Ät. Företag som skÀrned pÄ ett effektivt sÀtt kan bli verkligt lönsamma genom att stÀllasinför kritiska beslut avseende vilka delar av verksamheten som skavara kvar. VÄra frÄgestÀllningar berör frÄgor sÄsom: Vad har syftetmed nedskÀrningsprocessen varit och vad var det som initieradeden? Hur har nedskÀrningsprocessen genomförts samt hur har syftetpÄverkat genomförandet och det slutgiltiga resultatet?Syfte: Syftet med studien har varit att skapa en förstÄelse för hurgenomförandet av en nedskÀrning praktiskt kan gÄ till och vilkakonsekvenser det kan fÄ för verksamheten.AvgrÀnsningar: VÄr undersökning begrÀnsar sig till att studera tvÄ mindre företag iGöteborg (50-100 anstÀllda) som nÄgon gÄng under de senaste Ärengenomfört en nedskÀrningsprocess.Metod: Vi har genomfört fallstudier pÄ tvÄ mindre företag genom att hÄllakvalitativa intervjuer samt samla information frÄn Ärsredovisningaroch annat tryckt material.

Bankfusioner : En strategi som Àr belönande - Eller ett förfarande som kan bli förödande

Bakgrund: PÄ senare Är har det blivit allt vanligare att bankföretag utannonserar sina intentioner att slÄ sig samman eller köpa upp andra banker. Ett antal empiriska undersökningar, som Àven fÄr stöd ifrÄn vissa Àmnesforskare, visar dock att bankfusioner ofta inte leder till de positiva effekter som man hoppats pÄ. Trots dessa motargument verkar fusionstrenden inom bankbranschen inte mattas av, tvÀrtom tenderar antalet bankfusioner pÄ mÄnga hÄll att öka. Syfte: Syftet med denna rapport Àr att utröna vilka andra motiv till bankfusioner som eventuellt kan finnas dÄ de traditionella motiven, vilka ofta fortfarande anges vid officiella sammanhang, i hög grad redan har motbevisats. Vidare förs ett resonemang om vilka följder en sÄdan strategi kan fÄ, bÄde för bankerna sjÀlva och för samhÀllet i stort.

Kulturella problem vid samgÄenden och uppköp

Ökande globalisering och minskande intrĂ€desbarriĂ€rer har förĂ€ndrat konkurrensbilden i mĂ„nga branscher. För att stĂ€rka sin konkurrenskraft vĂ€ljer dĂ€rför mĂ„nga organisationer att införskaffa konkurrensfördelar genom samgĂ„enden och uppköp. Med fördelarna med samgĂ„enden och uppköp följer tyvĂ€rr ofta kulturrelaterade problem. Jag har intervjuat anstĂ€llda pĂ„ Vattenfall Service Nord (VSN) om ett samgĂ„ende och tvĂ„ uppköp som VSN utfört för att bilda mig en uppfattning om vilka kulturrelaterade problem som förekommit. DĂ€refter analyserade jag vad som kĂ€nnetecknar de kulturrelaterade problem och vad som har gjorts och kan göras för att motverka dem.

BÄda har betydelse : En studie om hur den medföljande partnern anpassas vid expatriering

Uppsatsen behandlar Àmnet expatriering. Detta kan beskrivas som en process att sÀnda anstÀllda till ett annat land för att ex. expandera verksamheten och implementera organisationens affÀrstÀnkande pÄ nya platser i nya lÀnder. I takt med att det sker fler fusioner och övertaganden av företag finns en tydlig tendens att fler och fler företag lÄter anstÀllda expatriera. Att skicka anstÀllda utomlands pÄ dessa uppdrag Àr dock komplicerat för företaget, den anstÀllde och familjen.

?Det Àr jag som Àr kungen. I Finland Àr benÀmningen president!? : En medieanalys av de smÄ kulturskillnadernas stora betydelse i svensk-finlÀndska sammanslagningar

Sammanslagningar över Östersjön har aldrig varit sĂ„ populĂ€ra som de har varit under 1990-talet. Sverige och Finland Ă€r tvĂ„ grannlĂ€nder som kan uppfattas lika som bĂ€r, om man tittar lĂ€ngre bort frĂ„n Asien, men Ă€ndĂ„ sĂ„ slutar samarbetet oftast med besvikelse. Den största anledningen till att samarbetena inte fungerar brukar vara att deras kulturer skiljer sig Ă„t. Svenskarna Ă€r lagspelare som tycker om att diskutera och komma fram till genomtĂ€nkta beslut medan deras kallprat Ă€r nĂ„got som frustrerar de finska kusinerna pĂ„ andra sidan av havet. DĂ€r Ă€r man gĂ€rna effektiv och tar snabba, mer riskfyllda beslut och har ett betydligt mer auktoritĂ€rt sĂ€tt att styra.

En Fusions PĂ„verkan : en fallstudie av Nordea

Syfte: Tanken med detta arbete har varit att se hur en fusion med företag i fyra olika lĂ€nder som deltagare pĂ„verkat en stor organisation som Nordea, undersöka vilka skillnader de olika kulturerna för med sig och vilka problem de orsakat i integrationsprocessen. Jag ville Ă€ven jĂ€mföra vilka olika ledarstilar som existerade i de olika lĂ€nderna och ta reda pĂ„ om det pĂ„verkat chefernas ledarstil i Sverige. Även massmedians bevakning under integrationsprocessen undersöks för att se deras instĂ€llning till sammanslagningen.Metod: I denna uppsats har bĂ„de sekundĂ€r- och primĂ€rdata anvĂ€nts. Jag har studerat vad andra skrivit om fusioner, kulturens pĂ„verkan och olika ledarstilar men jag har Ă€ven samlat in egen primĂ€rdata genom intervjuer med tvĂ„ personer frĂ„n Nordea. Sedan har jag jĂ€mfört resultatet av intervjuerna med teorin för att fĂ„ en bra bild om hur fusionen och integrationsprocessen fungerat i Nordea.Resultat & slutsats: De olika kulturerna inkluderade olika ledarstilar i fusionen och en viss anpassning har krĂ€vts av cheferna för att samarbetet ska fungera.

En Fusions PĂ„verkan : en fallstudie av Nordea

Syfte: Tanken med detta arbete har varit att se hur en fusion med företag i fyra olika lĂ€nder som deltagare pĂ„verkat en stor organisation som Nordea, undersöka vilka skillnader de olika kulturerna för med sig och vilka problem de orsakat i integrationsprocessen. Jag ville Ă€ven jĂ€mföra vilka olika ledarstilar som existerade i de olika lĂ€nderna och ta reda pĂ„ om det pĂ„verkat chefernas ledarstil i Sverige. Även massmedians bevakning under integrationsprocessen undersöks för att se deras instĂ€llning till sammanslagningen.Metod: I denna uppsats har bĂ„de sekundĂ€r- och primĂ€rdata anvĂ€nts. Jag har studerat vad andra skrivit om fusioner, kulturens pĂ„verkan och olika ledarstilar men jag har Ă€ven samlat in egen primĂ€rdata genom intervjuer med tvĂ„ personer frĂ„n Nordea. Sedan har jag jĂ€mfört resultatet av intervjuerna med teorin för att fĂ„ en bra bild om hur fusionen och integrationsprocessen fungerat i Nordea.Resultat & slutsats: De olika kulturerna inkluderade olika ledarstilar i fusionen och en viss anpassning har krĂ€vts av cheferna för att samarbetet ska fungera.

?Vi lÀkare Àr inte utbytbara!?: - en studie om identitetsskapandevid fusioner i sjukvÄrden

During the last 20 years, the Swedish health care system has faced major changes. One of them is the increasing pressure to generate economic profit due to private businesses entering the market. Health care units are forced to make some structural changes in order to become effective and efficient. As a result merger and acquisitions has become a part of the health care sector, and seems to be an increasing phenomenon. Mergers and acquisitions have mainly been studied in the industry.

Riskkapital för kooperativ : fallet KLS

Kooperativa företag har stÀndiga svÄrigheter att generera egenkapital, eftersom medlemmarna sÀllan erhÄller rÀnta pÄ sitt insatskapital. Dock behövs kapital till investeringar sÄsom företagsförvÀrv, FoU samt marknadslanseringar. KLS Livsmedel ek. för. (KLS) stÄr nu inför sÄdana problem, nÀr företaget mÄste stÀrka sin position pÄ marknaden för förÀdlade köttprodukter. Inom den kooperativa sektorn har skett mÄnga fusioner.

Fusioner och förvÀrv inom musikindustrin : En caseanalys av Stockholm Records samgÄende med Universal Music Group

FÄ industrier har genomgÄtt sÄ omfattande strukturförÀndringar som musikindustrin i och med de senaste Ärens minskande lönsamhet med anledning av strukturella förÀndringar i samhÀllet vilket har resulterat i en fusions- och förvÀrvsvÄg. Med anledning av detta har vi observerat ett stort intresse inom musikindustrin för förstÄelse kring fusioneringar och företagsförvÀrv. Med uppsatsen ville vi fokusera pÄ ett litet skivbolag som blivit förvÀrvat av ett större och se hur det hade pÄverkat organisationen och om det kunde ha gjorts annorlunda. Syftet med studien var dÀrigenom att beskriva situationen för skivbolaget före, under och efter förvÀrvet, analysera personalens reaktioner pÄ försÀljningen samt utforma rekommendationer för hur liknade bolag kan stÀlla sig till, alternativt förbereda sig pÄ en eventuell försÀljning till ett större bolag. Vi valde att göra en casestudie pÄ Universal Music Groups förvÀrv av Stockholm Records med hjÀlp av Bowers företagsförvÀrvsteori, Lindgrens teori kring fördelar och nackdelar med förvÀrv samt Habeck, Kröger och TrÀms teori om förhÄllningssÀtt efter ett förvÀrv eller en fusion.

Organisationskultur pÄ E.ON VÀrme Sverige - Ett hett Àmne

Sammanfattning Titel: Organisationskultur pÄ E.ON VÀrme Sverige - Ett hett Àmne Författare: Viktor Josefsson, Erik Malmqvist, Oscar Pettersson Handledare: Göran Alsén, Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Per Odenrick, Institutionen för designvetenskaper,Lunds Tekniska Högskola, Lunds Universitet Problemdiskussion: Vid nÀstan alla uppköp och fusioner talas det om olika organisationskulturer och dÀrmed finns risken för kulturkrockar vilket förklaras som orsaken till mÄnga av de konflikter som integration mellan företag medför. För att undersöka vilka möjligheter och anledningar som finns till att förÀndra organisationskulturen menar en del kulturforskare att det bÀsta sÀttet Àr att utgÄ frÄn en djup förstÄelse av organisationens sjÀl. E.ON VÀrme Sveriges ledning kÀnner i dagslÀget att de inte har tillrÀcklig kunskap om deras organisationskultur. E.ON VÀrme Sverige Àr dÀrför intresserade av att kartlÀgga nulÀget för deras organisation, gÀllande de vÀrderingar och beteenden som E.ON-koncernen tagit fram. Syfte: Syftet med arbetet Àr att kartlÀgga organisationskulturen pÄ E.ON VÀrme Sverige utifrÄn de uttalade vÀrderingar och beteenden som E.ON-koncernen arbetat fram (se bilaga 1).

Effekter pÄ varumÀrken vid företagsfusioner

Verkliga vÀrden uppges ofta vara relevanta i och med att de avspeglar aktuella hÀndelser, men dÀremot ifrÄgasÀtts deras tillförlitlighet. Framförallt för sÄdana verkliga vÀrden som kategoriseras inom nivÄ tre av den vÀrderingshierarki som finns i redovisningsstandarden IFRS 13. VÀrdering av sÄdana tillgÄngar genomförs med avsaknad av marknadsdata frÄn en aktiv marknad. Input till vÀrderingsmodellerna Àr dÄ ofta företagets egna antaganden och bedömningar av framtida hÀndelser kopplat till tillgÄngen dÀr utfallet vid vÀrderingstidpunkten i högsta grad Àr osÀkert. Det uppkommer dÄ en inneboende osÀkerhet över utfallet av de antaganden och bedömningar som görs, en inneboende osÀkerhet som Àven riskerar medföra vinklade vÀrderingar frÄn framstÀllarna av de verkliga vÀrdena.

Relationer som konkurrensmedel : Studie om intern marknadsföring

Hotellmarknaden Àr under utveckling, nya aktörer kommer in pÄ marknaden, kedjor, fusioner och nya trender skapas. Utvecklingen sker som följd av tjÀnsters framvÀxt i samhÀllet, vilket gör att förÀndringar blir ett absolut. Hotellmarknaden Àr cyklisk, detta gÀller ett beroende av det aktuella konjunkturlÀget, naturligt ger detta lönsamhet vid högkonjunktur som dock kan skifta snabbt. Olika verksamheter inom branschen har varierande förutsÀttningar, studiens objekt har begrÀnsningar i form av ekonomiska och resursmÀssiga möjligheterna att förÀndras efter nya mönster och trender. Dessa objekt kategoriseras som mindre, fristÄende, traditionella hotell.Tanken med uppsatsen Àr att ge verksamheter som studiens eller liknande möjligheten att se viktiga delar inom den interna marknadsföringen som kan ge dem större konkurrensmöjligheter.

NÀr tvÄ blir en : Nyckelpersoners strategiska anvÀndning av diskurser i media i internationella omorganiseringar

I denna kandidatuppsats har vi studerat hur nyckelpersoner i internationella omorganiseringar anvÀnder sig av strategiska diskurser för att förmedla sina budskap i tryckt press. Syftet har varit att ta reda pÄ hur nyckelpersoner strategiskt utnyttjar rationella eller nationella diskurser vid en internationell sammanslagning och framför allt hur dessa kan kopplas till specifika teman som i sin tur uppmÀrksammas i den mediala bevakningen.Företaget som valts för undersökningens fallstudie, Àr fusionen mellan Telia (Sverige) och Sonera (Finland) i slutet av 2002. Studien har genomförts, genom att undersöka tidningsartiklar frÄn en dagstidning och en affÀrstidning frÄn bÄde Sverige och Finland, under en femÄrsperiod (2002-2006). Vi har sedan gÄtt igenom dessa artiklar för att finna citat av sammanslagningens nyckelpersoner. Citaten har analyserats och kategoriserats med hjÀlp av kritisk diskursanalys för att avgöra hur olika personer har anvÀnt sig av rationella respektive nationella diskurser och inom vilka teman man kan se olika diskurser.

Orsaker till bolagiseringar inom lantmannasektorn : fallen IAWS, Raisio, Saskatchewan Wheat Pool, BayWa och CHS

Under de senaste decennierna har mÄnga traditionella kooperativa föreningar runt om i vÀrlden genomgÄtt stora förÀndringar. Vissa har Àndrat sina organisationsstrukturer, vilket innebÀr att de har kvar delar av den kooperativa modellen, men introducerat individuellt Àgande för medlemmarna. Andra har försvunnit genom fusioner eller konkurser. Det finns de som ombildats frÄn sin kooperativa form och andra som avyttrat delar av sina verksamheter till andra investerare och pÄ sÄ sÀtt blivit en hybridkooperation. MarknadsförÀndringar, sÄsom industrialiseringen inom jordbruket, har tvingat de kooperativa företagen att expandera och öka sin förÀdlingsgrad. FörÀdling av produkter krÀver stora investeringar, vilket krÀver kapital.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->