Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 6 av 245
Viktiga faktorer för ett framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet : -        En kvalitativ studie i grundskolans senare Är
Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur lĂ€rare leder i klassrummet, samt hur detta pĂ„verkar lĂ€randemiljön. Genom kvalitativa intervjuer med lĂ€rare pĂ„ högstadiet framkom vilka olika strategier de anvĂ€nder för att leda och organisera klassrumsarbetet, samt vilka faktorer och strategier som Ă€r vĂ€gvinnande nĂ€r det gĂ€ller att uppnĂ„ en positiv lĂ€randemiljö i klassrummet. Resultaten visar att bl.a. tydlighet frĂ„n lĂ€rarens sida, bĂ„de nĂ€r det pĂ„ vilka olika sĂ€tt instruktioner ges samt vad som ska göras, leder enligt lĂ€rarna till ett lugn hos eleverna dĂ„ de kan ta till sig instruktionerna och förstĂ„r vad som förvĂ€ntas av dem, vilket dĂ„ har en positiv inverkan pĂ„ klassrumsmiljön. Ăven goda elevrelationer fördes fram som en viktig faktor för ett framgĂ„ngsrikt ledarskap i klassrummet.
Sjuksköterskestuderandes kunskaper och följsamhet till basala hygienrutiner : en litteraturstudie
Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskestuderandes kunskaper om och följsamhet till basala hygienrutiner. Vidare var syftet att beskriva faktorer som bidrar till sjuksköterskestuderandes följsamhet respektive oföljsamhet avseende basala hygienrutiner. Metoden var en deskriptiv litteraturstudie. Artikelsökningen har skett via databaserna Medline via Pubmed och Cinahl, sökning har Àven skett manuellt. Huvudresultatet visade att sjuksköterskestudenter har generellt goda teoretiska kunskaper om vÄrdhygien och basala hygienrutiner.
Oexploaterade potentialer till reducerat matsvinn
Syftet med litteraturstudien var att beskriva förmÄgor hos sjuksköterskan som bidrar till det godamötet. Att möta mÀnniskor Àr grunden för all mellanmÀnsklig kontakt och det innebÀr ett samspelmellan mÀnniskor som berörs. Goda möten ger ofta glÀdje, tillfredsstÀllelse och ibland en kÀnslaav lycka. Redan under tidig barndom grundlÀggs förmÄgor till empati och förmÄgan att kunnaförstÄ sig pÄ andra mÀnniskor. Via sjÀlvkÀnnedom och intresse till att utvecklas somyrkesmÀnniska kan sjuksköterskan medvetandegöra de förmÄgor som bidrar till det goda mötet.Orlando och Travelbee beskriver reflektionens betydelse för att sjuksköterskan skall kunnautvÀrdera och planera omvÄrdnadsarbetet.
InnehÄlls- och delningsdivision : En studie med skriftliga prov och individuella intervjuer i Äk 5
Syfte med vÄrt examensarbete Àr att studera elevernas prestationer inom division för att se om det finns nÄgra samband mellan elevernas talradsfÀrdigheter och de benÀmnda uppgifternas kontext som kan ha betydelse för elevernas prestationer inom divisionen. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar och Àven nÄ vÄrt syfte valde vi att anvÀnda oss av elevprover och ett muntligt prov som datainsamlingsmetoder. Vi kan endast pÄvisa tendenser dÄ vÄr studie Àr relativt liten och dÀrför inte gÄr att generalisera. Resultaten visar dock tendenser till att goda talradsfÀrdigheter Àr till fördel i mötet med division och att en kontext kan stötta de elever som inte har samma goda talradsfÀrdigheter till att ÀndÄ nÄ framgÄngar inom divisionen..
Att arbeta med begreppsförstÄelse i naturvetenskapsundervisning : En studie om hur lÀrare i Ärskurs 2-4 arbetar med naturvetenskapliga begrepp
Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur lÀrare anger att de arbetar med att skapa begreppsbildning inom NO-Àmnena för elever i Ärskurs 2-4, hur man arbetar för att eleverna ska anamma och förstÄ begrepp som bearbetas i undervisningen. Studien har genomförts med 8 pedagoger, varav 2 arbetar i Ärskurs 2, 2 som arbetar i Ärskurs 3, 3 lÀrare som arbetar i Ärskurs 4 och en lÀrare som arbetar i Ärskurs 1-3. Tanken med studien var att som blivande lÀrare i NO-Àmnena fÄ ta del av lÀrares goda exempel pÄ hur begreppsförstÄelse skapas. Resultatet visar att samtliga lÀrare har mÄnga goda exempel pÄ metoder för att arbeta med begreppsbildning men att alla metoder inte anvÀnds av alla lÀrare. Samtliga lÀrare belyser vikten av kommunikation i begreppsbildningen och att det Àr nÄgot som mÄste ske kontinuerligt i undervisningen..
Det goda livet: betydelsen av idrott och fysisk aktivitet för ungdom med funktionsnedsÀttning: en fallstudie
Syftet med denna fallstudie var att undersöka betydelsen av idrott och fysisk aktivitet för ungdom med funktionsnedsÀttning. En ungdom och hans mamma intervjuades. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Fyra kategorier framkom: att vara del av en gemenskap, att kÀnna sig kompetent och utnyttja sin potential, att ha hÀlsa, glÀdje och vÀlbefinnande, och att skapa en grund att bygga vidare pÄ. Kategorierna bildade temat: det goda livet ? nu och i framtiden.
SkÀlig levnadsnivÄ eller goda levnadsvillkor?En vinjettstudie om bedömningar av bistÄnd enligt SoL och insatser enligt LSS i Göteborg
Syftet med vÄr undersökning var att undersöka vilka skillnader i bistÄndets/insatsens omfattning begreppen skÀlig levnadsnivÄ och goda levnadsvillkor medför vid bedömning enligt SocialtjÀnslagen (SoL) respektive Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) i Göteborg. Syftet var att undersöka hur dessa begrepp pÄverkar bedömningen av insatserna ledsagning och kontaktperson vid likvÀrdig problematik. Studien byggde pÄ tvÄ hypoteser; (1) det Àr mer troligt att en och samma insats blir beviljad nÀr man söker via LSS Àn nÀr man söker via SoL och (2) beviljade insatser enligt LSS blir mer omfattande Àn beviljat bistÄnd enligt SoL. Respondenterna var tio handlÀggare som arbetar med bistÄndsbedömningar enligt SoL och/eller LSS för funktionshindrade frÄn nio olika stadsdelar i Göteborg. Studien genomfördes i form av en vinjettundersökning.
KARAKTĂRSDESIGN MED SUBTILARE FORMELEMENT : Design av goda och onda manliga och kvinnliga karaktĂ€rer
Detta arbete handlar om hur jag har tagit fram koncept och fÀrdiga modeller pÄ fyra karaktÀrer, tvÄ manliga och tvÄ kvinnliga. Under arbetets gÄng har jag försökt ta reda pÄ om jag kan förmedla livsÄskÄdningarna god och ond genom subtilare formelement. Jag valde att anvÀnda mig av bÄde ett vÀsterlÀndskt och österlÀndskt perspektiv i min karaktÀrsdesign. Det vÀsterlÀndska perspektivet pÄ de goda och det österlÀndska pÄ de onda karaktÀrerna.Jag har studerat bland annat hur vi uppfattar varandra, kroppssprÄk, stereotyper och fÀrger. Jag har dessutom jÀmfört vÀsterlÀndskt tecknade filmer, Walt Disney, med japanskt tecknad animeserier.
Den pedagogiska relationen : Ett överlevnadssÀtt inom skolverksamheten?
Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ vad tvÄ lÀrare och deras elever som gÄr i gymnasiet anser om lÀrare-elev-relationen. I min studie belyser jag olika synsÀtt pÄ den goda relationen, hur den etableras, vilken pÄverkan en dÄlig/god relation kan ha pÄ eleverna respektive lÀrarna och hur relationen pÄverkar elevers lÀroprocess. Resultatet diskuteras dÀrefter utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv.För att besvara mina forskningsfrÄgor valde jag bÄde ett kvalitativt och kvantitativt tillvÀgagÄngssÀtt. Det som framgick av mitt resultat var att för att kunna etablera en god relation behövde eleverna kÀnna sig respekterade och att de fÄr sina röster hörda. Det framgick Àven att de egenskaper som eleverna ansÄg vara viktiga för dem, upplevde de som goda.
LÀrarens instÀllning till betydelsen av goda elevrelationer
Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka lÀrarnas instÀllning till betydelsen av goda relationer mellan lÀrare och elever. Vi vill veta hur lÀrare anser att en bra relation mellan lÀrare och elev ska vara och vilka verktyg som behövs för att skapa en trevlig och utvecklande atmosfÀr i skolan.
Vi har gjort en enkÀtstudie som vi utformat med syfte att ta reda pÄ lÀrares instÀllning till betydelsen av att ha en god relation till sina elever. De som fick svara pÄ enkÀten var utvalda kÀrn- och karaktÀrsÀmneslÀrare samt vÄra studiekamrater pÄ Malmö Högskola.
Sammanfattningsvis pekar resultaten av vÄr enkÀtundersökning i stora drag pÄ att:
? Vikten av en god relation mellan lÀrare och elev Àr i de flesta fall avgörande för en elevs studieresultat.
? LÀrare kÀnner överlag att tid saknas för att hinna med eleverna pÄ ett bra sÀtt..
En produktionslinje för massivtrÀblock
Detta examensarbete har utförts pÄ uppdrag av Plusshus AB i SkellefteÄ. Arbetet innefattar framtagning av en ny tillverkningslinje för massivtrÀblock. Det framlagda förslaget innehÄller en bearbetningsmaskin, för uttag samt mÄttsÀttning av vÀggblock, en specialmaskin anpassad för ihoplÀggning av vÀggens komponenter och separat limapplicering samt tvÄ vakuum pressar. Med information frÄn olika maskin- och materialleverantörer, Plusshus AB och till viss del antagna vÀrden utvÀrderades linjen. UtvÀrderingen genomfördes med hjÀlp av bÄde en LCC- modell och en lönsamhetsanalys för att kunna ge bÀsta möjliga kostnadsbild och resultat över linjens livslÀngd.
Det pedagogiska ledarskapet
Studiens syfte Àr att ge ett kunskapsbidrag för betydelsen av det pedagogiska ledarskapet inom skolans vÀrld. Denna undersökning genomfördes i ett pedagogperspektiv. FrÄgestÀllningar Àr: Hur beskriver och motiverar nÄgra pedagoger det egna konkreta och pedagogiska ledarskapet? Vilka erfarenheter har pedagogerna av det egna pedagogiska ledarskapet? Metoden för studien Àr kvalitativa intervjuer dÀr pedagoger frÄn sÄvÀl förskolan och grundskolan samt fritidshemmet ger sin syn pÄ det egna pedagogiska ledarskapet. Samtliga pedagoger i studien anser att det Àr av yttersta vikt att utgÄngspunkt hela tiden ska tas utifrÄn barnet.
Relationsskapande i barngrupp : En studie om förskollÀrares förhÄllningssÀtt för att skapa goda relationer i barngrupp
Examensarbetets syfte Àr att belysa förskollÀrarnas uppfattning om hur de skapar goda grupprelationer, och jÀmföra hur deras arbetessÀtt skiljer sig Ät beroende pÄ barnens Älder. Metoden som valts var av kvalitativ karaktÀr, dÀr intervjuer var mitt sÀtt att samla in empiriskt material. Vid samtliga intervjutillfÀllen stÀlldes frÄgor som informanterna fick svara pÄ. Uppgiften var att skriva ner deras uppfattning om hur de förhÄller sig till det sociala samspelet i barngruppen. I studie framkom att samtliga förskollÀrare medvetet och kontinuerligt bÄde enskilt och i sina arbetslag arbetade för att skapa goda fungerande grupprelationer.
Beröring ? beröring som en del av omvÄrdnadsarbetet
IntroduktionTaktil massage och beröring börjar pÄ flera hÄll i landet anvÀndas som enomvÄrdnadshandling, vilket upplevs som positivt av bÄde patient och vÄrdare. Huruvida detÀr beröringen eller nÀrheten som ger de goda effekterna Àr inte bevisat.SyfteSyftet var att belysa betydelsen av taktil massage och beröring som en del avomvÄrdnadsarbetet.MetodDetta Àr en litteraturstudie, baserad pÄ 12 vetenskapliga artiklar sökta via databaserna Cinahloch PubMed samt via manuell sökning.ResultatPatienten upplever sig sedd och bekrÀftad, finner lugn och ro samt fÄr en ökad livskvalitetvia beröring. Dessutom frÀmjar beröring en god relation mellan patienten och vÄrdaren.VÄrdaren mÄste fÄ stöd frÄn kollegorna för att kunna ta sig tid att ge beröring.DiskussionResultatet frÄn vÄr studie stÀmmer vÀl överens med bakgrund och tidigare forskning. VihÀvdar dock att fortsatt forskning bör ske för att se om det Àr beröringen eller nÀrheten somger de goda resultaten pÄ vÀlbefinnandet..
Social fostran i skolan: ett elevperspektiv
Detta examensarbete handlar om social fostran i skolan ur ett elevperspektiv. Syftet med studien har varit att förstÄ elevers uppfattningar om social fostran i skolan. Vi har genom kvalitativa intervjuer frÄgat fem gymnasieelever om vilka upplevelser de har av social fostran i skolan, vilken form av social fostran de önskar att skolan anvÀnder sig av samt hur de upplever relationen mellan social fostran och en god arbetsmiljö. Elevernas upplevelser visade att lÀraren har en central roll och att relationen mellan lÀrare och elever Àr grundlÀggande för elevernas moraliska utveckling. LikasÄ önskar eleverna att lÀrarna ska vara goda förebilder och med ett tydligt förhÄllningssÀtt visa vad som Àr ett acceptabelt beteende.