Sök:

Det pedagogiska ledarskapet


Studiens syfte är att ge ett kunskapsbidrag för betydelsen av det pedagogiska ledarskapet inom skolans värld. Denna undersökning genomfördes i ett pedagogperspektiv. Frågeställningar är: Hur beskriver och motiverar några pedagoger det egna konkreta och pedagogiska ledarskapet? Vilka erfarenheter har pedagogerna av det egna pedagogiska ledarskapet? Metoden för studien är kvalitativa intervjuer där pedagoger från såväl förskolan och grundskolan samt fritidshemmet ger sin syn på det egna pedagogiska ledarskapet. Samtliga pedagoger i studien anser att det är av yttersta vikt att utgångspunkt hela tiden ska tas utifrån barnet. Det är det unika barnet som ska sättas i centrum för det pedagogiska arbetet. Resultatet visar även på vikten av att skapa goda relationer mellan skolans aktörer. För detta krävs en medvetenhet och tydlighet i det pedagogiska ledarskapet. Studien visar att goda relationer bygger på att det finns en god kommunikation mellan pedagogen och barnet. Denna kommunikation bidrar till att barnens trygghet stärks i den pedagogiska miljön. Vidare anser de intervjuade pedagogerna att man ska se till sammanhanget i det pedagogiska ledarskapet, det gäller att ställa barnens handlingar i relation till kontexten. I studien framkommer det även att reflektion kring det pedagogiska ledarskapet är att föredra. Pedagogerna i studien menar att reflektion är oerhört viktigt för att utvecklas som ledare inom skolan, dock framkommer det att intervjupersonerna efterlyser mer tid till reflektion. 

Författare

Olof Fransson Alexander Svensson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..