Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 46 av 245
Sjuksköterskors upplevelser av vad som orsakar stress i arbetsmiljön: En litteraturstudie
Sjuksköterskeyrket Àr ett avancerat yrke som kan innebÀra mycket stress. Arbetsmiljön har en stor betydelse för vilka kÀllor som orsakar stress. Det Àr ofta arbetsrelaterad stress som orsakar att sjuksköterskor sÀger upp sig och lÀmnar yrket. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av vad som orsakar stress i arbetsmiljön. Författarna har anvÀnt sig av Graneheim och Lundmans analysmetod dÀr textenheter identifierats för att kondenseras och kategoriseras.
Gestaltning utifrÄn givna förutsÀttningar: Arkitektens metodik möter teknisk plattform
Utveckling och industrialisering av byggprocessen innebÀr inte bara en förÀndrad byggprocess utan Àven förÀndrade aktiviteter inom denna. Detta ger upphov till att aktörerna inom processen behöver anpassa sig till nya villkor. Examensarbetet fokuserar pÄ arkitekten och gestaltningsprocessens förÀndrade förutsÀttningar, för att undersöka hur man som arkitekt kan arbeta utifrÄn ett förbestÀmt byggsystem och vidare analysera vilka arkitektoniska vÀrden som kan skapas. Projektet P303 startades 2007 och ingÄr i NCC. Förstudie och produktutveckling inom P303 har lett fram till fÀrdig produkt i form av lÀgenhetsplaner som genom konfigurering skapar parhus, alternativt radhus i tvÄ plan.
Grammatik pÄ ett lustfyllt sÀtt: verb Àr lÀtt för det gör man
ju hela tiden
Syftet med detta arbete var att pröva en arbetsmetod som vi sjÀlva utformat. Arbetsmetoden gick ut pÄ att lÀra elever de tre största ordklasserna, substantiv, adjektiv och verb pÄ ett enkelt och lustfyllt sÀtt. Tyngdpunkten i metoden utgÄr frÄn lek, rörelse och skapande, eftersom vi alltför ofta upplevt att grammatikundervisning varit mycket traditionell med enbart genomgÄngar och arbetsblad. Vi ville Àven ta reda pÄ elevernas attityder till arbetsmetoden samt om de lÀrt sig nÄgot. Arbetet utfördes i en Ärskurs tre i LuleÄ, som inte arbetat med ordklasser tidigare.
Sjungande sprÄk : En undersökning om hur sÄngelever upplever sprÄkinlÀrning i engelska via sÄngundervisning
I det hÀr examensarbetet har jag undersökt hur högstadieelever anser att sÄngundervisning pÄverkar deras sprÄkinlÀrning i engelska. Syftet var att ta del av elevernas egna uppfattningar och hur de upplever sprÄkinlÀrning i samband med sÄng. Jag har intervjuat fem flickor i Ärskurs 7 till 9 frÄn tvÄ olika kommuner som deltar i musikskolans undervisning pÄ sin fritid. Intervjuerna har skett via telefon och samtliga intervjuer har spelats in. Informanterna berÀttade att de har goda engelska sprÄkkunskaper och att de upplever att de förbÀttrar dessa med hjÀlp av sin sÄngtrÀning.
"SÄnt skulle jag aldrig sÀga till nÄgon annan" : En studie om elevers krÀnkningar av lÀrare pÄ gymnasieskolan
Syftet med denna uppsats Àr att fÄ kunskap om vad lÀrare uppfattar som krÀnkningar frÄn elever. Jag vill Àven undersöka hur lÀrare bedriver förebyggande arbete mot krÀnkningar och hur krÀnkningar frÄn elever pÄverkar lÀrare. För att fÄ lÀrares uppfattningar genomfördes en fokusgrupp samt fem semistrukturerade intervjuer. Studien visar att lÀrare upplever att krÀnkningar frÄn elever bestÄr av fysiska angrepp sÄvÀl som psykiska. Undersökningen visar att lÀrarna anser att det viktigaste verktyget för att motarbeta krÀnkningar Àr skapandet av goda relationer med eleverna. LÀrarna pÄtalar hur viktigt det Àr att inse att krÀnkningar kan ske nÀr eleverna Àr i obalans, har problem utanför skolan eller kÀnner sig osÀkra.  Sammanfattningsvis kan sÀgas att krÀnkningars pÄverkan pÄ lÀrare kan leda till problem, dÄ krÀnkningar i kombination med hög arbetsbörda kan leda till att lÀrare blir utmattade..
Barnböcker och höglÀsningspedagogik i förskolan
I examensarbetet redovisas hur pedagogerna pÄ tvÄ olika förskoleavdelningar arbetar med barnböcker och höglÀsning. Syftet Àr att undersöka om och hur barnböcker och höglÀsning anvÀnds som pedagogiskt verktyg i förskolan.
I kunskaps- och forskningsbakgrunden beskrivs vad barnböcker och höglÀsning kan ge barnen i förskolan. Bland annat nÀmns barns sprÄkutveckling, fantasi, gemenskap samt intresse för lÀsning och för skriftsprÄket. Det beskrivs Àven hur en bra lÀsmiljö kan utformas för att vara sÄ givande som möjligt samt vad pedagoger som arbetar med barnböcker och höglÀsning kan tÀnka pÄ och anvÀnda sig av i sitt arbete.
Det empiriska materialet har insamlats genom att verksamheten har observerats och fyra pedagoger som arbetar dÀr intervjuats. Pedagogerna pÄ avdelningarna har goda kunskaper om varför de lÀser för barnen.
Medvetna studievanor : En fenomenografisk studie av upplevda studievanor hos elever som deltagit i lÀrandeprojektet HjÀrngym
I denna studie har vi intresserat oss för hjÀrnans hÀlsa och inlÀrning. Genom att ha bra strategier för lÀrande och goda vanor för att mÄ bra kan vi pÄverka bÄde vÄra kroppar och vÄra hjÀrnor. Vi kan anvÀnda oss av strategier som fÄr vÄr hjÀrna att mÄ bra och arbeta bra. För att lÀra sig om detta har elever pÄ Kattegattgymnasiet fÄtt delta i ett projekt som heter HjÀrngym. VÄrt syfte Àr att undersöka hur eleverna som fÄtt delta i projektet upplevt att det har pÄverkat dem. Den empiriska undersökningen har utgjorts av intervjuer av Ätta elever som deltagit i projektet HjÀrngym.
Förvaltningsfastigheters verkliga vÀrde : - En undersökning om hur bolagsledningar kommenterar förvaltningsfastigheters vÀrdeförÀndring -
Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ, beskriva och förstÄ vad nÄgra pedagoger pÄ en skola har för uppfattning om fostran utifrÄn lÀroplanens vÀrdegrund i samband med deras undervisning och hur de arbetar för att integrera denna fostran i sin undervisning. Metoden som har anvÀnts för att fÄ svar pÄ detta Àr kvalitativa intervjuer av tre verksamma pedagoger samt en litteraturstudie för att redovisa vad som tidigare finns att tillgÄ inom Àmnena fostranoch vÀrdegrund. Resultatet visar att Lpo94 ansÄgs som det dokument skolans verksamhet vilar pÄ och att fostran utifrÄn detta skapar goda samhÀllsmedborgare. Det var viktigt för pedagogerna att i skolan förmedla att alla mÀnniskor har lika vÀrde och samma rÀttigheter. Det frÀmsta sÀttet som pedagogerna anvÀnde för att fostra utifrÄn skolans vÀrdegrund var genom samtal, diskussioner och reflektioner.
FörÀndringsmöjligheter inom offentlig sektor : Sex chefers uppfattningar om chefskap, dialog och förÀndringsarbete
Inom offentlig sektor och sÀrskilt sjukvÄrdens organisation, genomförs ofta stora reformer vilket medfört att mycket fokus inte minst hamnar pÄ ledarskapet. Man kan sÀga att tre nivÄer dÄ samagerar, det politiska, det professionella och medborgaren. En ledare fÄr ofta en nyckelroll i förÀndrings- och utvecklingsprocesser genom ökat personalansvar. Dialogen som verktyg för ledaren i sam-manhanget Àr av intresse i denna studie. En analys av samtal med sex enhetschefer inom offentlig sektor har haft fokus pÄ vikten av dialog och kommunikation inom en komplex organisation som Region SkÄnes sjukvÄrdsverksamhet.
TjÀnsteutveckling i smÄföretag : en studie av Mediastudions tjÀnsteutvecklingsarbete
Syftet med uppsatsen Àr att fördjupa oss inom Àmnet tjÀnsteutveckling i smÄföretag. Eftersom det efterfrÄgas studier inom Àmnet har vi valt att utföra en studie av Mediastudion, ett litet företag i Edsbyn. För att fÄ in information om företaget Mediastudion och hur de arbetar med tjÀnsteutveckling har vi utfört intervjuer och anvÀnt oss av frÄgeenkÀter. Med utgÄngspunkt ifrÄn ett antal studier och vetenskapliga artiklar har vi sedan analyserat Mediastudions tjÀnsteutveckling för att identifiera viktiga faktorer och hur dessa prÀglar utvecklingsarbetet, för att slutligen ge förslag till förÀndringar av tjÀnsteutvecklingen som kan förbÀttra processen. Vi har kommit fram till att den viktigaste drivkraften till Mediastudions tjÀnsteutveckling Àr kundernas behov och önskemÄl.
Faktorer som karaktÀriserar en attraktiv arbetsplats : Ett företag i fastighetsbranschen i fokus
Den rÄdande högkonjunkturen medför att det finns utrymme som arbetstagare att vara krÀsen vad gÀller arbetssituation. Som arbetsgivare innebÀr detta att man bör tillhandahÄlla en attraktiv arbetsplats. Samtidigt ska arbetsgivaren kunna begÀra ett commitment frÄn arbetstagaren. Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som bidrar till att en arbetsplats upplevs som attraktiv. Resultatet baserades pÄ tolv semistrukturerade intervjuer, dessa analyserades genom en kombination av induktiv tematisk metod och deduktiv tematisk metod.
VÀrdestrategier : Resultat frÄn Stockholmsbörsen
Denna uppsats har avsett utreda och utvÀrdera huruvida avkastningen av en aktieportfölj, sammansatt utefter Benjamin Graham?s (1973) vÀrdestrategi, har övertrÀffat avkastningen av indexen OMX STOCKHOLM_PI och OMX 30 under en 20-Ärs period med startpunkt i Ärsskiftet 1989/1990. Tidigare forskning kring vÀrdestrategiers resultat indikerar att det historiskt sett varit möjligt att erhÄlla högre avkastning Àn marknaden vid anvÀndandet denna strategi. Den undersökta portföljens sammansÀttning Àr baserad pÄ sju finansiella urvalskriterier som föresprÄkats av Graham (1973). Dessa urvalskriterier urskiljde sex bolag till den slutgiltiga portföljen.
OrdförstÄelse i förskolan : Pedagogers syn pÄ arbetet med yngre barns utveckling av ordförstÄelse i en stor barngrupp med blandad sprÄkbakgrund
Syftet med studien Àr att synliggöra förskollÀrares syn pÄ arbetet med ordförstÄelse för yngre barn i större barngrupper dÀr barnen har blandad sprÄkbakgrund. FrÄgestÀllningarna Àr hur förskollÀrarna arbetar med att introducera nya ord, vad de tror pÄverkar inlÀrningen och hur utvecklingen av sprÄket pÄverkas av faktorerna kring barngruppen. Kvalitativa intervjuer har genomförts med tvÄ förskollÀrare som arbetar med barn i Äldrarna tre till fem Är pÄ förskolor i större stÀder i Mellansverige. Studien visar att organisation och planering Àr en viktig del i arbetet i en stor barngrupp. Pedagogens förhÄllningssÀtt och goda förebilder hos bÄde pedagoger och andra barn Àr en viktig del i hur barnen lÀr sig nya ord.
Stimulera intresse för naturkunskap : En studie av hur förskollÀrare stimulerar barns intresse för naturkunskap
SmÄ barn visar tidigt intresse för naturkunskap och det Àr förskolans uppdrag att fÄnga upp och ta tillvara detta intresse. Examensarbetet syftar till att undersöka hur förskollÀrare arbetar för att stimulera barns intresse för naturkunskap. Studien baseras pÄ sex kvalitativa intervjuer med förskollÀrare frÄn tre olika förskolor i en medelstor svensk stad. Studien behandlar hur förskollÀrare ser pÄ innebörden av ett utforskande arbetssÀtt samt hur de tar barns intresse för naturkunskap vidare. Resultatet Àr att förskollÀrarna stimulerar barns intresse för naturkunskap genom att vara nÀrvarande, stÀlla framÄtstrÀvande frÄgor, fotografera hÀndelser, diskutera i arbetslaget och genom att arbeta efter ett temainriktat arbetssÀtt.
MĂ€nniskors upplevelser av att leva med lungcancer: En litteraturstudie
Lungcancer Àr en vanligt förekommande sjukdom och kan ha en stark pÄverkan pÄ mÀnniskans liv. Denna cancertyp har ett högt dödsantal i hela vÀrlden. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva mÀnniskors upplevelse av att leva med lungcancer. En litteratursökning gjordes och elva vetenskapliga studier analyserades genom kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analys resulterade i fyra kategorier: att hosta och andnöd begrÀnsar daglig aktivitet, att förlora sin sjÀlvstÀndighet, att vilja leva ett liv utan oro och Ängest och att kontakt med andra Àr betydelsefullt för att orka leva.