Sök:

Sökresultat:

1594 Uppsatser om Global ljussättning - Sida 37 av 107

Distributionell karaktÀr hos vissa kategorier av ord

The amount of information stored on the internet grows daily and naturally the requirements on the systems used to search for and analyse information increases. As a part in meeting the raised requirements this study investigates if it is possible for a automatised text analysis system to distinguish certain groups and categories of words in a text, and more specifically investigate if it is possible to distinguish words with a high information value from words with a low information value. This is important to enable optimizations of systems for global surveillance and information retrieval. The study is carried out using word spaces, which are often used in text analysis to model language. The distributional character of certain categories of words is examined by studying the intrinsic dimensionality of the space, locally around different words.

Kina och Ryssland - vÀnner eller fiender?

Kinas och Rysslands nuvarande relationer prÀglas av samförstÄnd och samarbete. Det kinesiskryskaavtalet frÄn 2001 kan ses som ett uttryck för fred och stabilitet, men ocksÄ som ett uttryckför makt och globalt positionerande, i synnerhet med de kinesisk-ryska relationerna satta i ett historisktperspektiv. FrÄgan Àr vilka drivkrafter som kan ligga bakom Kinas och Rysslands nÀrmandetill varandra. Genom en spelteoretisk analys identifierar denna uppsats möjliga motiv tillpartnerskapet i politiska, militÀra, ekonomiska samt externa avseenden, sett utifrÄn den sammanvÀgdanyttan av partnerskap jÀmfört med icke-partnerskap. Resultatet visar att motiven kan relaterastill det gemensamma intresset att skapa global maktbalans, men kan ocksÄ kopplas till ömsesidigaberoenden mellan Kina och Ryssland som gör ett nÀra samarbete nödvÀndigt.

Radisson SAS - Varför har deras företagskunder valt dem, och varför stannar de kvar

Purpose: The purpose of this essay is to study how the hotel chain Radisson SAS works with prolonged customer relations with their business clients, with other words the clients that have business agreements with them.Methods: This study will contain an inductive approach and qualitative methods. The qualitative research method is in the shape of a deep interview with the sales manager of Radisson SAS and qualitative interviews of chosen business clients to the hotel.Results: The results of this investigation show that business clients are controlled by what kind of agreements their company has.The companies sign agreements with hotels and hotel chains that are able to satisfy big parts of their needs, if not all of them.With the help of flexible solutions, a well known brand, and good relations, Radisson SAS has made sure that their business clients have prolonged their agreements.They are a global hotel chain near transports, and business clients feel secure with Radisson SAS..

HUR UPPFATTAS ANSTÄLLNINGSBARHET? : en subjektiv bedömning ur den anstĂ€lldes perspektiv

NÀr det idag har diskuteras om att kunna sÀkra jobben har individens anstÀllningsbarhet Äsyftats. Global konkurrens och snabb teknisk utveckling har inneburit krav pÄ flexibla organisationer och anpassningsbara medarbetare. AnstÀllningsbarhet har kopplats bÄde till kontextfaktorer, som konjunktur och efterfrÄgan pÄ arbetsmarknaden och till subjektiva faktorer som personliga egenskaper och utbildning. Syftet med studien har varit att fÄ en djupare förstÄelse för vilka faktorer som inverkar pÄ hur anstÀllda uppfattar sin egen anstÀllningsbarhet. Intervjuer har gjorts med Ätta lagledare pÄ ett företag, följt av tematisk analys av materialet.

Kannibaler och veganer : avstÄnd och grÀnsdragningar i köttets vÀrld

There are several ways in which people can relate to eating or not eating animals. This essay is focussing two main strategies: Making distances and drawing borders.Today, there are several reasons for not eating meat, including environmental reasons, individual and public health reasons, ethical reasons and more. Yet, people eat more meat than ever. According to the UN, this is a major problem. In 2006 the report Livestock?s long shadow pointed out that meat consumption was a bigger problem from an environmental point of view, than global transports, including air-traffic.

Är man stor och stark mĂ„ste man ta ansvar : en studie över utvecklingen av CSR-information i Ă„rsredovisningar

Vi Ă€mnar undersöka hur informationen om CSR i Ă„rsredovisningar har förĂ€ndrats sedan 1995. Syftet Ă€r att se hur informationen har utvecklats över tid, vilka nyanser som har funnits samt vilka intressenters informationskrav som har tillgodosetts.Studien omfattar en innehĂ„llsanalys av Ă„rsredovisningar. Analysen har gjorts efter en checklista som bygger pĂ„ indikatorer och principer frĂ„n GRI. Årsredovisningar frĂ„n fem svenska företag har granskats i ett tre Ă„rs intervall mellan 1995 och 2007.MĂ€ngden CSR-information i Ă„rsredovisningar har ökat stadigt sedan 1995. Fram till 2001 redovisades i princip ingen information kring mĂ€nskliga rĂ€ttigheter, företagets inverkan pĂ„ samhĂ€llet eller ekonomiska konsekvenser av CSR.

Marknadsföring riktad mot barn : Skillnad mellan MFL och radio- och tv-lagen?

Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.

  Kulturell identitetsutveckling i ett globalt perspektiv : nÄgra adult third culture kids berÀttar

Med ett ökat antal multinationella företag med anstÀllda frÄn hela vÀrlden ökar ocksÄ antalet barn som under sin uppvÀxt flyttar runt i olika lÀnder, third culture kids. Uppsatsen syftar till och vill belysa hur det kan vara att vÀxa upp i flera olika lÀnder och hur man ser pÄ sin egen kulturella identitetsutveckling. Identitetsutveckling Àr nÄgot alla gÄr igenom. Forskning visar att om man under uppvÀxten ofta byter kulturellt sammanhang kan det en extra utmaning speciellt nÀr det gÀller att utveckla sin kulturella identitet.Fyra personer intervjuades om deras uppvÀxt och upplevelser som TKC.  Uppsatsen presenterar deras berÀttelser och tillsammans med tidigare forskning syftar de till att ge en bild av hur det kan vara att vÀxa upp i frÀmmande kulturer men ocksÄ hur den kulturella identiteten ifrÄgasÀtts nÀr man som ung vuxen ÄtervÀnder till sitt passland.

Organizing for value creation : a corporate perspective on urban farming

In the year 1800, about 5 % of the world population lived in cities (World Wide Fund for Nature, 2012, 3). Today that number is about 70 % in Europe and North America, and in 2050 it is expected to be 86 % in the developed world and 67 % in the developing world (www, UN, 2009). In addition, the global population is expected to increase with 2.2 billion people until 2050. As a result of the population increase more food has to be produced which requires more transport from the countryside to the cities. However, this flow of resources faces some difficulties.

Den man Àlskar sviker man : Om svekets och ilskans psykologi

Enligt WHO Ă€r övervikt en global epidemi. Gastric bypass-operationer för viktminskning blir vanligare. Syftet med studien var att undersöka psykologiska aspekter och konsekvenser av att genomgĂ„ en Gastric bypass-operation. Åtta intervjuer utfördes och analyserades med Grundad teori. Sex kategorier utformades: negativt bemötande/positivt bemötande, jag/andra, dumping som vĂ€n/dumping som fiende, att tillhöra massan/att stĂ„ ut frĂ„n massan, eget ansvar/andras ansvar och bevarad sjĂ€lvbild/förĂ€ndrad sjĂ€lvbild.

Kravbalansering i produktutvecklingsprocesser: Kritisk granskning av en beslutsmodell för produktutveckling

The object for this study is a company developing and manufacturing vehicles for heavy transportation. The company distributes their products on a global market. Therefore the company is required to have efficient internal production development processes in order to successfully beat the competition. The purpose of this master thesis is to study how this particular company intends to implement their standardized theoretical product development process within their organization and how well it is done. We intend to identify and specify if the process has any unexploited capacity.

Popkollo-effekten : Unga musicerande tjejers erfarenheter innan, under och efter sommarmusikkollo

Den stora manliga dominansen inom musikbranschen, och dess olika villkor fo?r kvinnor och ma?n, har lett till uppkomsten av organisationer som vill utja?mna ko?nsbalansen. Popkollo fo?rso?ker uppna? detta genom att ordna musikla?ger, speciellt riktade till tjejer.Syftet med min underso?kning a?r att fa?nga unga musicerande tjejers bera?ttelser om sina upplevelser innan, under, och efter ett Popkollo. Dessa upplevelser skildrar jag utifra?n en kvalitativ intervjustudie med 18 kollodeltagare fra?n sommaren 2013.

Inuit Circumpolar Conference, en till synes avvikande NGO - En fallstudie av en ursprungsbefolknings organisering kring miljöfrÄgor och deras sociala och kulturella rÀttigheter

With ever-increasing environmental problems in the world, I have with this thesis aimed at studying how the Inuit people of the Arctic organize themselves around the issue of environmental degradation. In focus for this thesis is the organization Inuit Circumpolar Conference (ICC), an NGO that focuses on saving and protecting the social and cultural rights of the Inuit people, along with the environment in the four arctic regions. This aboriginal population has a strong connection to the environment they dwell in, as the area serves as a source of income and nutrition as well as an historically important place for their culture.I will in this thesis primarily investigate the methods of operation amongst NGOs, as well as their ability to influence and interact with the UN. These are three concepts that I, as a hypothesis, considered to distinguish ICC from other NGOs. With help from three theories about NGOs, I conclude that certain central elements of ICC differ from the average NGO, making ICC a new kind of actor in global politics..

Vad tror nior om klimatförÀndringar? ? En studie om niondeklassares och deras geografilÀroböckers tankar om orsaker till klimatförÀndringar.

Denna rapports syfte Àr att analysera vilka samband det finns mellan niondeklassares kunskaper om orsakerna till klimatförÀndringar och geografilÀroböckers förklaringar till klimatförÀndringar. De metoder som har anvÀnts för att komma fram till resultaten Àr: insamling av litteraturdata, analys av litteraturdata, enkÀtundersökning och analys av enkÀtresultat. De flesta av geografilÀroböckernas förklaringar till klimatförÀndringar Àr att orsaken Àr tvetydig. Majoriteten av eleverna erhÄller sin information om klimatförÀndringar frÄn media och likasÄ instÀmmer de flesta av eleverna ocksÄ delvis till att media, lÀrare och deras geografilÀrobok Àr pÄlitliga kÀllor. Eleverna Àr dock kluvna till orsaken till klimatförÀndringar ? Àr det en antropogen och/eller naturlig process? Resultaten av denna rapport visar att elever utvecklar sitt miljömedvetande, men pÄ vilket sÀtt detta sker Àr inte entydigt..

Erysave - en fallstudie i rött

Ideonföretaget Erysave Àr tvunget att gÄ till en global marknadsplats omedelbart efter produktens fÀrdigstÀllande för att skapa lönsamhet för sin produkt. Ett engagemang i en Strategisk Allians kan leda till en snabb etablering pÄ marknaden. Den stora strategiska frÄgan för företaget Àr nÀr detta skall ske samt hur samarbetet skall utformas. Erysave mÄste inleda ett samarbete med en partner som kan tillhandahÄlla de resurser som företaget saknar internt med mÄlet att stÀrka sin strategiska position pÄ marknaden. För att samarbetet mellan Erysave och den framtida partnern skall bli fruktbart Àr det vÄr bedömning att den öppna relationen mellan Erysave och partnerföretaget mÄste bibehÄllas.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->