Sök:

Sökresultat:

1488 Uppsatser om Global hćllbarhet - Sida 21 av 100

FöretagsvÀrdering : ? VÀrdering av ett företag som verkar inom en turbulent bransch

Business valuation is something that has been more general and discussion around this subject is very common. The discussions often revolve the various principles and procedures that a business appraiser can apply when a valuation of a business should be done. When there are different evaluation methods there are also resulting in an assumption that there are not so easy to create a complete objective business value. The individual evaluator choice of method will determine the result of the business value. The global world for each business has been more uncertain and turbulent/changeable which have tended to exacerbate the work for the evaluator to determine a business value.

Standardisering och upplevelser i globaliseringens spÄr: Vad betyder utvecklingen för galleriorna

Some theorist, like George Ritzer and Max Weber, claim that everything has its optimal process and that all companies therefore will strive towards standardization. Researchers like Paco Underhill and Pine & Gilmore on the other hand, claim that an increasingly global competition forces businesses to focus more on consumer demands, experiences and differentiation. This thesis challenges these statements with empirical data by looking at shopping malls and their strategies as well as consumer preferences. It arrives at the conclusion that output is primarily driven by customer demand, and that consumers value a certain part of predictability..

Finlandsmodellen Konsekvenser av ett införande ? ett lantmÀtarperspektiv

The purpouse of this study is to find out how and if a Content Managment System (CMS) can benefit from applied User Experience Design (UX). A work project has been executed where a client wanted the students to create a user friendly CMS for adding content to a global hotel review site. A prototype of a CMS was created based on literature studies about UX and CMS. The prototype of the user friendly CMS was then tested through user tests and interviews with key users. After input from the key users the prototype was changed until the users were satisfied with it..

Marknadskommunikation ? hur kulturellt anpassad Àr den?

Denna kandidatuppsats behandlar multinationella företags anpassning av sin marknadskommunikation utifrÄn marknaders kulturella olikheter. Vi fokuserar pÄ ett företags anpassning av marknadskommunikationen i form av direktförsÀljning i vÀrlden i allmÀnhet och Sverige, Tyskland och Indien i synnerhet. VÄr frÄgestÀllning Àr sÄledes:Hur ser marknadskommunikationens anpassningsnivÄ utifrÄn olika kulturer ut hos ett svenskt multinationellt företag?FrÄn ett företagsperspektivFrÄn ett externt perspektiv För att studera detta Àmne var vi i behov av teorier kring marknadsföring samt kulturella olikheter. DÀrför har flertalet forskares teorier kombinerats med störst fokus pÄ artiklar och studier av Hofstede och de Mooij.

Svenska SMF i en global vÀrld : Internationaliseringsstrategier för expansion till Indien

Titel: Svenska SMF i en global va?rld Internationaliseringsstrategier fo?rexpansion till IndienKurs: 2EB00E Kandidatuppsats VT-2012Fo?rfattare: Erik Busk 860724 Peter Olsson 830502 Erik O?rlander 861126Bakgrund:Att etablera sig pa? en internationell marknad har tidigare varit fo?rbeha?llet fra?mst stora fo?retag. Men i takt med att intra?desbarria?rerna har minskat har det o?ppnats mo?jligheter a?ven fo?r mindre fo?retag att etablera sig pa? en internationell marknad och Indien a?r ett av de la?nder som lockat flest utla?ndska fo?retag de senaste 20 a?ren. A?ven om internationaliseringen har blivit la?ttare, inneba?r det stora risker fo?r sma? och mellanstora fo?retag, och valet av strategi och entry mode a?r da?rfo?r mycket viktigt.Syfte:Syftet med studien a?r att identifiera och underso?ka vilka begra?nsningar och mo?jligheter svenska tillverkande SMF har i deras internationaliseringsstrategier till Indien.

Borta bra, men hemma bÀst? : En studie om ledarskap i en interkulturell kontext

The aim of this thesis is to create an understanding about how and to what extent a Swedish expatriate manager needs to adapt his/her leadership in accordance with the culture of the host country. Thus shall different managers? perceptions of experienced management overseas be studied. To accomplish our aim, three different problems have been designed. These are as follows: In what way does the manager?s earlier experiences and knowledge about expatriation affect her or his leadership in a new cross-cultural context? How does the culture of the host country affect the expatriate manager?s leadership? How does the expatriate manager handle contradictory demands: that is differences in expectations from subordinates and the higher management? We have chosen to use an abductive approach in order to do a qualitative study and we have therefore conducted eight case studies to create a foundation for distinguishing patterns.The case studies are based on eight Swedish managers with experience from expatriation. The theoretical framework is structured upon three main themes including; knowledge and skills a global leader needs to possess, the relation between the leader and subordinates, and contradictory demands.

VÄldsutsatta kvinnor : En global litteraturstudie om sjuköterskans bemötande ur ett sjuksköterskeperspektiv

Bakgrund: VÄld mot kvinnor Àr den vanligaste typen av vÄld och förekommer över hela vÀrlden. Varje Är anmÀls tiotusentals fall av vÄld mot kvinnor över 18 Är och i genomsnitt dödas 16 kvinnor varje Är till följd av vÄld i Sverige. Flera vÄldsutsatta kvinnor som besöker sjukvÄrden upplever ett bristfÀlligt bemötande och det kan dÀrför vara betydelsefullt att göra sjuksköterskor mer medvetna om hur vÄldsutsatta kvinnor kan bemötas. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskans bemötande av vÄldsutsatta kvinnor pÄ sjukhus utifrÄn ett globalt perspektiv. Metod: Studien genomfördes som en allmÀn litteraturstudie och baserades pÄ 11 empiriska artiklar inom omrÄdet vÄld mot kvinnor utifrÄn ett globalt perspektiv.

CSR : Att redovisa med hjÀrna och hjÀrta?

 VÀrlden idag blir alltmer globaliserad och öppen, vilket medför att betydelsen vÀxer för företag att vÄrda och förvalta företagets varumÀrke och identitet. Ett sÀtt att göra detta pÄ och som har fÄtt stor spridning pÄ senare Är Àr Corporate Social Responsibility (CSR), vilket kan beskrivas som bidragande till hÄllbarutveckling genom socialt-, miljömÀssigt- och ekonomisktansvarstagande. Företag pÄverkas Àven av en rad olika intressenter sÄsom investerare, Àgare, kunder och medarbetare för att nÀmna nÄgra. Dessa intressenter stÀller i olika utstrÀckning krav pÄ företaget att förmedla information om företagets verksamhet.Syftet med uppsatsen var att undersöka olika företags CSR-rapportering genom att studera varför innehÄllet i de undersökta hÄllbarhetsrapporterna skiljer sig Ät, samt undersöka vilka intressenter som kunde tÀnkas pÄverka hÄllbarhetsrapporteringen.De metoder som valdes ut för undersökningen bestod av en kvantitativ del samt en kvalitativ del. Den kvantitativa delen bestod av empiri i form av hÄllbarhetsrapporter inhÀmtade frÄn undersökningsobjekten.

V?sentlighetsanalysens utveckling. En studie om hur presentationen av v?sentlighetsanalyser varierar ?ver tid inom ledande industrif?retag i Sverige

Bakgrund & Problemdiskussion: Under det senaste decenniet har f?retagens h?llbarhetsredovisning blivit allt viktigare, med ?kade krav p? att rapportera b?de finansiella och milj?m?ssiga effekter. I samband med inf?randet av CSRD st?lls krav p? f?retagen att utf?ra en dubbel v?sentlighetsanalys som innefattar b?de finansiella och milj?m?ssiga effekter. V?sentlighetsbegreppet har dock tidigare saknat reglering och d?rmed pr?glas redovisningen av en oenighet och brister upplevs inom h?llbarhetsredovisningen. Syfte: Syftet med rapporten ?r att beskriva hur begreppet v?sentlighet har utvecklats inom h?llbarhetsredovisning samt hur detta redovisas i f?retagens rapporter.

Den arktiska isens pÄverkan pÄ havssaltsaerosoler vid Barrow, Alaska

The global climate change affects the Arctic region the most. The decrease in arcticsea ice is one of the reasons why, it accelerates the warm-up of the region.To understand the changes in the Arctic climate, knowledge about what affects thechanges in the sea ice is necessary. One of these processes could be the relationbetween the extent of the sea ice and the concentration of sea salt aerosols in thearea.This work studies how a variation in the arctic sea ice extent affects theconcentration of sea salt aerosols at Barrow, Alaska. To do this aerosoldata, icedataand winddata has been analyzed over the years 1998-2007. The results shows that aseasonally variation in the sea ice extent affects large aerosols (1-10 ?m) whilesmaller aerosols (<1 ?m) doesn?t seem to be affected as much..

UtvÀrdering av en visualiseringsteknik för navigering i stora datamÀngder

MÄlet med detta examensarbete Àr att ta fram ett grÀnsnitt för navigering i stora datamÀngder samt undersöka eventuella styrkor och svagheter hos detta grÀnsnitt. Bakgrunden till projektet Àr att företaget Analog Software utvecklar ett system som automatiskt skall klassificera objekt i en datamÀngd och sedan presentera denna klassificerade datamÀngd.GrÀnsnittet skall stödja en informationssökningsstrategi som benÀmns ?browsing?. En teknik för visualisering av information som varit framgÄngsrik Àr den sÄ kallade ?Fisheye-tekniken? som baseras pÄ en analogi med en vidvinkellins.

Fa?rskinn fo?r anva?ndning i bilindustrin - En utva?rdering av vilket fa?rskinn som ba?st uppfyller de ho?ga krav som sta?lls pa? textil interio?r i bilar

Fordonsindustrin a?r en av Sveriges viktigaste fo?rso?rjningska?llor och pa?verkar starkt landets ekonomiska utveckling. Sa?kerheten i en bil avgo?rs inte bara av airbags och sa?kerhetsba?lten, sa?tena i bilen a?r minst lika viktiga. De viktigaste prestandaegenskaperna hos sa?ten i samtliga fordon a?r sa?kerhet, komfort och ha?llbarhet.

Den Baltiska BaksmÀllan : En studie om hur svenska SMF hanterat finanskrisen i Baltikum

Vi har i den hÀr rapporten valt att undersöka hur svenska smÄ och medelstora företag som exporterar till Baltikum har pÄverkats utav finanskrisen. Vi har analyserat detta utifrÄn ett resursbaserat synsÀtt med syfte att beskriva vilken resursbas respektive företag besitter, analysera hur finanskrisen inverkat pÄ företagen samt i vilken utstrÀckning de omvÀrderat potentialen pÄ de baltiska marknaderna. Vidare Àmnar vi ge rekommendationer gÀllande vilken resursbas som i störst utstrÀckning kan hantera en omvÀrldsförÀndring i likhet med finanskrisen i Baltikum.  För att kunna uppfylla detta syfte har vi arbetat utefter en kvalitativ forskningsmetod och utarbetat en flerfallstudie dÀr vi intervjuat fyra företag i Kalmarregionen.Den teoretiska referensram vi tagit utgÄngspunkt i Àr Barneys resursbaserade synsÀtt samt vÀlkÀnda internationaliseringsteorier sÄ som; Inkrementell process, NÀtverksmodellen, Internationellt Entreprenörskap samt i viss mÄn Born Global. Vidare belyser vi teorier gÀllande prestation utifrÄn objektiva och subjektiva mÄtt. DÀrefter har vi integrerat samtliga teorier i en teoretisk syntes som legat till grund för vÄr analys.I analysen förenas vÄr teoretiska syntes med empirin och en diskussion förs gÀllande vilken resursbas vÄra fyra företag besitter utifrÄn vÄr definition utav resurser i syntesen.

Mitt i smeten -fallet Arla Foods visar vÀgen för framtidens krishantering i en senmodern global vÀrld

Today we live in an interconnected world. Through globalization and the development of information technology one can say that, today everyone is our neighbour. The result of our actions can easily spread and affect people on the other side of the world within seconds.Meanwhile, Third World countries are developing into stable economies and Western European corporations are expanding like never before and setting up their organizations in these new markets.This of course is not unproblematic, it creates new challenges for international organizations especially when it comes to communication. An example of that same problematic communication presented itself for Arla Foods in what came to be called the Cartoon Crisis.In late September of 2005 a number of cartoons depicting the holy prophet Muhammed were published in a Danish newspaper. This event sparked scores of protest ranging from Morocco to the Philippines.

Branding för distansarbetande kreatörer : FörbÀttra din nÀtnÀrvaro

In the fragmented network economy of toady remote work for creative designers becomes mor eand more prevalent. This is good for a number of reasons. Mainly, creative designers can find work inside and outside of their region irrespective of where they choose to live. However, competing for jobs in a global market is harder, and the online presence of the creatives becomes their main shopping window. We have conducted a study, interviewing digital creatives in VĂ€sterbotten.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->