Sök:

Sökresultat:

3506 Uppsatser om Gestaltande text - Sida 40 av 234

Att leva med AutoCorrect : en studie om uppfattningen om AutoCorrects inverkan

The smartphone is part of our daily life. Smartphone users type on a screen area that is no larger than the palm of a hand. To help with this endeavor the software known as AutoCorrect was created. However little is known about how AutoCorrect actually change the language and if AutoCorrect users at all perceive the impact it has. This study aims to find out if our test subjects are aware of AutoCorrect?s presence and how much it influences them.

Vardagsrum & ting : en studie av två vardagsrum & dess ting

Följande arbete är en undersökning om specifikt vad vardagsrummet är för rum, vad innehåller det och vad har det för funktion. Hur kan detta speglas i föremål och möbler? Hur kan kunskap om hur vi människor relaterar oss till föremål utvecklas i skolan? Vardagsrummet är ett rum där de ?finare? möblerna finns. Där vi umgås när vi har besök. Undersökningsmetoden bygger på en gestaltande undersökningsmetod.

Nycklar till frihet : Hur idrott, jazzmusik och dans påverkade ett afro-amerikanskt identitetsskapande och rasrelationer i USA under åren 1925-1939.

The aim of the study is to show how children and adults are described in three picture books, examining how children and adults are portrayed in text-and-picture narrative and how this has changed over time. We have analysed how the characters in the books are presented and how the representation of children and adults has changed in our own times.The material for the study consists of three picture books from different periods, with the focus on how children and adults are described as the common point of departure. The analysed picture books are: Tomtebobarnen (Beskow 1919), Aja baja, Alfons Åberg! (Bergström 1972) and Snäll (Dahle 2008).We have arrived at the conclusion that a text-and-picture narrative is in very large measure a reflection of the outlook on children, childhood and child rearing at the time when the book was published. The result shows that the greatest change that has happened is that parents? and adults? dominance in the books has declined over the years, and that children have been given a more prominent role.

Textbeskrivning av fysionomi och egenskaper som källa för karaktärsdesign i 3D-grafik.

Hur en text beskrivandes en karaktärs fysionomik och egenskaper kan ligga till grund vid karaktärsdesignen för en 3D-modellerad figur och hur denna remediering från text till 3D-grafik ser ut är vad som undersökts i detta arbete. Arbetet utgår från Bolter och Grusins begrepp remediering för att beskriva arbetsgången och teorier inom personperception för skapandet av karaktären. Utifrån Stoker´s Dracula har koncept i textform tagits fram som legat till grund för skapandet av en parafras på texten i form av en 3D-modellerad karaktär. Det fysionomiskt beskrivande citatet och karaktären har sedan ställs mot varandra i en kvantitativ undersökning i form av en enkät där respondenterna fått jämföra och utvärdera hur denna remediering har fungerat. Undersökningen visade att egenskaper hos karaktären överfördes väl och att drag i karaktärsdesignen var något svårare att gestalta.

Samsyn kring värdegrundsarbetet i förskolan?

Denna studie inriktar sig mot läsförståelseundervisning och vikten av att förstå läst text. Studiens syfte är att undersöka lärarnas uppfattning om hur undervisning i läsförståelse bedrivs i grundskolan respektive grundsärskolan. Genom att använda den deskriptiva aspekten på intervjuer försöker vi påvisa både fakta och mening utifrån respondenternas svar. Vi har använt oss av @ografi som undersökningsmetod. Detta innebär att insamling av rådata sker genom intervjuer via mail. Svenska elevers läsförståelse har försämrats det senast decenniet vilket framkommer i den internationella undersökningen PISA 2009.

Motivation och läsförståelse : En studie av korrelationen mellan motivationen till att läsa och läsförståelsen hos elever i tredje ring på gymnasiet

This essay, called Motivation and reading comprehension, is a study of the correlation between the motivation to read and the reading comprehension of Swedish students in their final year of school before university level, meaning that they are eighteen or nineteen years old, sometimes more.The relation between the identity of the individual and the learning process has been a matter of scientific interest for some time, and this essay works in that tradition by investigating the connection between how pupils regard reading and how well developed their ability to decode text is.The reading comprehension is measured through a test that consists of a text from the Swedish epic by Vilhelm Moberg, Invandrarna, where the reader at certain intervals throughout the text is asked to mark the correct word from a choice of three. This test has been used and evaluated extensively by Per Fröjd, who has found that the results are reliable and useful.To measure the motivation to read I?ve constructed a survey to be answered before taking the reading test. It focuses on three different parts of reading motivation that are noted as the most important ones by Ivar Bråten. These are the feeling of joy and interest for reading, the goal to acquire knowledge of a specific subject, and the expectations that you have on yourself as a reader.Results show a weak or non-existent correlation between the two factors for the whole of the subjects, but once those who have a first language other than Swedish are removed the correlation becomes significant.

TT och utlandsbilden : En kvantitativ innehållsanalys av utlandsbilden i Sveriges största nyhetsbyrå.

The purpose of this study was to examine the foreign news flow in Sweden´s largest news agency TT. Since TT has an important position as a news provider to most of Sweden´s local and national news outlets, it was important to examine exactly what their news stories consisted of.The theoretical background of this study consist of theories of news values, agenda setting, dependency theory and the theory about the ?news shadow? a lack of coverage leads to.In our quantitative study we have looked at 506 articles taken from the TT news flow during two weeks In November 2013. We have studied which continents and countries the news origins from, who have supplied the text, the topics of the news, which one gets to speak in the text and what general tone the story has.The study shows that the supply of news follows the criteria of news values. It also shows that in some regions of the world the coverage is almost nonexistent.

Bildbaserade instruktioner i Scanias Servicehandbok : - För effektiv informationsinhämtning

Technical products are becoming more and more complex, this means that the drivers, mechanics and service personnel?s need for assistance such as the service literature is increasing. In this degree project the focus is on the technical manuals of Scania?s Workshop Manual. Today, the information in the Workshop Manual consists of collaboration between text and illustrations.

Att konstruera hjälpsökande : En studie av sociala akter

A foundation of our welfare state is that we have a social safety net. This safety net is designed to pick up individuals who are in need of help and support to manage their way of life. This essay regards people who need help with care or people who need help with an addiction. This essay is a qualitative text analysis, which aims to see whether, and if so how, help-seekers are constructed in 40 social service documents within a municipality in central Sweden. We have endeavored to illustrate the power that the written word possesses and which categories of people are constructed depending on the language and content of the social documents.

Lean i sfi-klassrummet : en studie i ett kommunalt projekt utifrån pedagogiska perspektiv

This paper addresses the question about what role typography plays in the interpretation of a text. From three different handbooks in typography arguments are gathered and categorized in to three categories: roman types, san serif and others. Interviews with people from the graphic design area are also a part of the paper and are accounted for in the discussion part of the paper. Areas of theory are a broad hermeneutic view based on Hans-Georg Gadamers thoughts, which have sub categories such as: Michel Foucault?s theory about discourses, John Swales genre theory and Anders Björkvall?s thoughts on typography and multi-modal texts.

Vem syns i tekniken? : -en kvantitativ analys av två teknikläromedel ur genusperspektiv

För att öka ungdomars intresse för teknik är det viktigt att det finns goda förebilder av båda könen för elever att identifiera sig med. Därför har jag gjort en kvantitativ analys av två läroböcker i teknik för skolår 6-9.Böckerna är publicerade 1995 resp. 2005 och är skrivna av samma författare. Analysen har ett genusperspektiv och frågeställningarna är följande:Har bildmaterialet förändrats så att könen är mer jämt representerade i antal och typ av sysselsättning? Har textmaterialet förändrats så att könen är mer jämt representerade i antal och typ av sysselsättning? Har tillgången på förebilder för båda könen ökat i den senaste upplagan av boken?Resultatet är att könsfördelningen är mycket ojämn till männens fördel och ojämlikheten är större i text än i bild.


Kvalitet, läsfrämjande och tillgänglighet: Kulturpolitiska värderingar och litteratur

This study treats cultural policy, it´s view of the value of literature, and how this view varies within different fields of cultural policy. The aim of the essay is to find different competing approaches through an investigation of texts from three different fields within cultural policy. The fields investigated are: The publishing subsidy of the National Council for Cultural Affairs, which values above all quality literature. En bok för alla, concentrates on spreading quality literature to new groups in society. Centrum för lättläst, which values that the contents of a text are successfully delivered to, and understood by, the reader.

Boksamtalet i förskoleklassen : En fältstudie om boksamtalet och sexåringars förmåga att göra inferenser

Den här studien genomfördes i samband med en fem veckor lång VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i förskoleklass. Syftet med studien var att klargöra om och i vilken utsträckning förskoleklassbarn har förmåga att göra olika typer av kopplingar så kallade inferenser till text vid högläsningstillfällen i samband med boksamtal. Utifrån syftet uppkom frågeställningen: Hur gestaltades elevernas förmåga eller mindre goda förmåga att göra inferenser i samband med boksamtal? Resultatet visade att deltagarna hade särskilt svårt att få samtalet att flyta, och komma vidare från sin första ståndpunkt samt revidera sitt sätt att förstå en specifik text. Deltagarna visade att de till stor del också höll med varandra och hade svårigheter att i samtalen hålla sig till det relevanta i boksamtalens innehåll.

Att översätta delarna och helheten: Om innehållsstrukturens betydelse för översättningen av några kapitel ur "Las preguntas de la vida" av Fernando Savater

Den här uppsatsen tar upp innehållsstrukturens betydelse för översättningen av några inledande kapitel av Fernando Savaters bok Las preguntas de la vida. Uppsatsen inleds med en textanalys som följer analysmodellen i Hellspong & Ledin (1997). Därefter följer uppsatsens huvuddel som består dels av en genomgång av textens hierarkiskt ordnade innehåll och dels av exempel på hur denna innehållsstruktur har påverkat översättningen av de enskilda styckena. Sist finns en sammanfattning och kommentar. Syftet med uppsatsen är att visa hur man som översättare måste läsa sin text med ett slags fågelperspektiv för att översätta varje enskilt stycke rätt.

<- Föregående sida 40 Nästa sida ->