Sökresultat:
226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 7 av 16
Emporia Framtidens konsument och köpcentrum
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka elevers förstÄelse för begreppen natur- och kulturlandskap i Ärskurs Ätta samt i vilken omfattning elever uppfattar hur deras nÀrmiljö anvÀnds i deras undervisning. Dessa begrepp Àr valda dÄ de utgör en central roll i kursplanen för geografi. VÄr undersökning bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning med uppföljande kvalitativa intervjuer. Vi har kommit fram till att eleverna har en viss förstÄelse för begreppen men har svÄrt att se helheten. 25 procent av eleverna kunde pÄ ett tillfredstÀllandet sÀtt förklara natur- och kulturlandskap.
Hur lÀr barn om vÀder?
Jag har velat ta reda pÄ hur det Àr att arbeta med det naturvetenskapliga Àmnet vÀder med
ÄttaÄringar. Mina utgÄngspunkter har varit teorier om lÀrande, experimentets roll för lÀrande
och lÀrarens roll för lÀrandet. Den tematiska arbetsformen har bildat ramen för undersökning
om hur barn lÀr om vÀder.
Jag har intervjuat eleverna i smÄgrupper och det har kommit fram intressanta reflektioner frÄn
eleverna. Eleverna har uttryckt att de har lÀrt sig nya saker om vÀder. De har ocksÄ uttryckt att
gamla förestÀllningar har förÀndrats.
Undervisning i nÀrsamhÀllet - en stadsvandring i à storp
Mitt syfte med detta arbete har varit att undersöka vilket stöd det finns i styrdokumenten för att anvÀnda stadsvandringen i undervisningen, samt vilken instÀllning eleverna har till denna undervisningsmetod. I studien har jag utfört en fallstudie i en elevgrupp. I arbetet ingÄr Àven en studie av styrdokumenten och annan litteratur av relevans. Resultaten visade att eleverna stÀller sig positiva till att anvÀnda stadsvandringen som undervisningsmetod, liksom att de Àr intresserade av att lÀra sig om sitt nÀrsamhÀlle. Stöd för att anvÀnda stadsvandringen i undervisningen finns i styrdokumenten, frÀmst dÄ det gÀller det faktum att undervisningen ska omfatta olika kunskapsformer.
Pedagogers undervisning om regional identitet
Examensarbetet undersöker hur och varför geografilĂ€rare pĂ„ gymnasiet tar upp frĂ„gor om region och regional identitet i allmĂ€nhet, och i synnerhet med koppling till Ăresundsregionen. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fem pedagoger. Resultatet frĂ„n undersökningen visar att begreppet region anvĂ€nds i stor utstrĂ€ckning i undervisningen. Regional identitet anvĂ€nds dĂ€remot inte i lika stor utstrĂ€ckning som begrepp men finns med som innebörd. Undersökningen visar Ă€ven att pedagogerna Ă€r vĂ€l medvetna om elevers vardag och hur de anvĂ€nder sig av den.
Att uppfatta och undervisa om vÄr omvÀrld. En studie kring elevers kartbilder och skolans kartarbete.
I detta arbete fokuseras förhÄllandet mellan barn och kartor. Litteraturstudien behandlar vad en mental karta Àr, hur den formas och vilken funktion denna har. HÀr belyses ocksÄ kartans roll i undervisningen. Möjligheter och svÄrigheter i arbetet med kartan lyfts fram. Vidare redovisas resultatet frÄn studier gjorda i Är fem och sju dÀr elever pÄ fri hand ritat kartor över olika omrÄden.
Vit maktordning i geografiÀmnet? : En diskursanalys av mellanstadiets geografilÀroböcker (1995-2009)
Uppsatsen omfattas av enlÀroboksanalys av sex geografilÀroböcker för mellanstadiet dÀrsyftet Àr att ur ett maktperspektiv studerabeskrivningar av svarta och vita amerikaner. Metoden somanvÀnds Àr kritisk diskursanalys och analysmaterialet bestÄr av bÄde text och bild. Analysen prÀglas av ettpoststrukturalistisktsamt konstruktionistisktperspektivpÄ etnicitetvilket stÀmmer vÀl överens med analysmetoden. Resultatet frÄn analysen visaratt lÀroböckerna lyckas olika bra med att förmedla nyanserade ochobjektiva beskrivningar avsvarta och vita amerikaner. NÄgra böcker problematiserarexempelvis européernasfördrivning av indianer i Amerika och beskrivereuropéer och indianer som lika delaktiga i stridigheterna.
Sverige/hemlandet - Utformning av ett studiehÀfte för invandrarelever
VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att skapa ett egentillverkat studiehÀfte för elever med
svenska som andrasprÄk. Genom egna erfarenheter och möten med lÀrare har vi fÄtt veta att
det inte finns mycket fÀrdigt material för dessa. VÄr tanke Àr att den ska ge eleven chansen att
lÀra sig om sitt nya land genom att se pÄ skillnader och likheter mellan detta och hemlandet.
DÄ vi framstÀllt hÀftet ville vi se om lÀromedlet levde upp till vÄra förvÀntningar.
Vi skickade ut delar av vÄrt material till tre lÀrare för varsin förberedelseklass i SkÄne, med
elever i olika Äldrar. Responsen var mestadels positiv och lÀrarna upplevde motivation och
entusiasm hos eleverna..
Agglomerationer och skattekonkurrens i Europa
Enligt den traditionella modellen av skattekonkurrens ska kapitalets mobilitetresultera i ineffektivt lÄgt satta kapitalskattesatser som med tiden kan leda till endestruktiv ?race-to-the bottom?, dvs. att lÀnderna kommer att successivt sÀnka sinaskatter för att attrahera kapital. Detta kan innebÀra en vÀlfÀrdsförlust för alla lÀnder.Verkligheten ser dock annorlunda ut. I takt med att kapitalmarknaden liberaliserades iEuropa har de flesta lÀnderna höjt kapitalskatten, Àven de som hade en relativt högskatt frÄn början.
VÀljaren i centrum? En jÀmförande studie om valkretsrepresentation
In this essay I discuss and analyse if we can witness any signs on regional dimension due to regional representation from our elected representatives in the five constituencies Malmö, Blekinge, Norrbotten, Uppsala and Stockholm. Two seperate terms of office between 1991-94 and 1998-2002 has been compared. In political science there has been much debate about the relationship between voters and their elected. By measuring each and everyone elected representatives in the work of produce introduced bills towards their own constitiency during both terms I have tried to see if there is an occurence of a regional dimension.The theory thatŽs been applied is based on geographical representation where one might aspect that central metropolitan areas and peripheral regions is somewhat over-represented in legislatures. By using a method of comparison between the five chosen constituencies and theirs elected representatives I have come the the conclusion that there is a weak tendency that this might be the case seen to a regional dimension perspective..
Miljöbilens framtid : De alternativa drivmedlens pÄverkanoch konsekvenser pÄ regional och global nivÄ
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka de alternativa drivmedlen pÄ en regional och en global nivÄ. Författarnas syfte var att fokusera pÄ hur dagens infrastruktur pÄverkar anvÀndandet av alternativa drivmedel, men under arbetets gÄng visade det sig att den egentliga problematiken lÄg kring debatten om de olika alternativens framstÀllningsprocesser och kostnader för dessa.I uppsatsen tas regional geografisk teori upp och Àven politisk och ekonomisk geografi för att kunna förklara de alternativa drivmedlens framtid och dess konsekvenser.I metoden har författarna valt att intervjua flera olika intressenter som Àr med i utvecklingen kring miljöbilar och alternativa brÀnslen för att fÄ olika perspektiv.Intervjuerna var informationsrika och gav författarna insikt om hur komplex den nya marknaden egentligen Àr och att det krÀvs ytterligare forskning inom omrÄdet för att tillgodose vÄra framtida energibehov..
Gentrifiering ur ett statsvetenskapligt perspektiv
Gentrifiering Àr ett begrepp som beskriver den ekonomiska och sociala förÀndringen som infinner sig nÀr en stadsdel uppgraderas, frÄn att ha en lÄg status till att fÄ en högre status. En gentrifieringsprocess kan generera positiva effekter till en stadsdel och dess invÄnare genom att tillvÀxten och servicen ökar. Men gentrifiering kan ocksÄ skapa kÀnnbara konsekvenser för de boende som blir undantrÀngda frÄn sina hem pÄ grund av ökade hyror. Gentrifiering har lÀnge varit ett stort forskningsÀmne inom discipliner sÄ som etnologi, sociologi, geografi och kulturgeografi.Statsvetenskapen har dÀremot Àgnat gentrifieringen förvÄnande liten uppmÀrksamhet.Uppsatsens syfte Àr dÀrför att inleda en teoriutveckling av gentrifieringsbegreppetutifrÄn ett statsvetenskapligt maktperspektiv. Genom att kritiskt granska tidigaregentrifieringsforskning frÄn maktperspektivet drar jag slutsatsen att tolkningsföretrÀde och inflytande Àr tvÄ centrala begrepp som statsvetare bör ta fasta pÄ i en statsvetenskaplig teoriutveckling som fokuserar pÄ gentrifiering..
Föreningsidrotters utveckling i samhÀllet
I denna studie har det undersökts individers uppfattning pÄ faktorer som utvecklar idrotter i samhÀllet. Ekonomi, mÄngfald, geografi, genus och kultur Àr övergripande faktorer vi lagt fokus pÄ att undersöka. Denna studie utfördes efter en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. Tre respondenter har intervjuats och valdes ut eftersom de besatt mycket kunskap inom varsin idrott. Idrotterna vi har valt undersöka i studien Àr fotboll, innebandy och ishockey.
GeoLearner : InlÀrning av geografi med spelifiering
Vi informeras mer eller mindre dagligen om hur dÄligt stÀllt det Àr bland Àldre som bor pÄ Àldreboenden i Sverige. DÀremot talas det inte ofta om hur personalen mÄr och trivs pÄ sin arbetsplats. Syftet med studien var att undersöka upplevelser av psykosocial arbetsmiljö bland verksamhetschefer och undersköterskor som arbetar pÄ Àldreboenden. Urvalet bestod av tre verksamhetschefer och fyra undersköterskor som arbetade pÄ tvÄ Àldreboenden i en kommun i mellersta Sverige. Metoden som anvÀndes i denna studie var intervjuer som genomfördes med en intervjuguide.
Livsstilssegmentering och dess undersökningsmetoder
Uppsatsen behandlar metoder för livsstilssegmentering. Uppsatsens syfte Àr att inventera och klarlÀgga ett urval av de kommersiella undersökningsinstitutens metoder gÀllande livsstilssegmentering. Dessa har sedan jÀmförts för att belysa skillnader metoderna emellan. Syftet var Àven att uppmÀrksamma problem som kan uppstÄ mellan institut, köpare och anvÀndare i samband med köp och anvÀndning av livsstilsundersökningar. Vi har observerat att tvÄ olika grupper av livsstilsundersökningar förekommer.
GIS - GeografilÀrarnas akilleshÀl? : en intervjustudie av gymnasielÀrares arbetssÀtt kring Geografiskt informationssystem
I den nya Àmnesplanen för Àmnet geografi har momentet GIS fÄtt en allt tydligare plats med centrala mÄl som skall uppnÄs i undervisningen. MÄlen visar pÄ att ett praktiskt arbetssÀtt, gÀrna med digitala lÀromedel, erfordras för att uppnÄ mÄlen pÄ bÀsta sÀtt. Hur ser detta faktum ut i dagens skolor egentligen?Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare pÄ gymnasieskolor bedriver undervisning i momentet GIS. För att fÄ svar pÄ denna frÄga genomfördes intervjuer med sex lÀrare pÄ tre olika skolor som pÄ olika sÀtt bedriver undervisning i GIS.