Sök:

Sökresultat:

226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 11 av 16

SamhÀllsförÀndringar och attityder : En studie av stadsdelen Assi i Varanasi

De flesta företag har visioner. En visions syfte Àr att fungera som en kompass som vÀgleder individer och grupper sÄ att de lÀttare kan fokusera pÄ företagens mÄl. Visioner har en förmÄga att inge hopp om en bÀttre framtid, en framtid som Àr tillrÀckligt attraktiv att den anses vara vÀrd hÄrt arbete för att en dag nÄ dit. Visioner ska fungera som en bas i företaget för att pÄminna om vad som Àr viktigt i organisationen, hur den bör relatera till omgivningen och hur intressenter ska bemötas. Tidigare studier visar att nÀstan alla anstÀllda vid företag har svÄrt att förstÄ eller Àr helt omedvetna om företagets vision.

Att anvÀnda Google Earth i geografiundervisningen i Ärskurs 5 ? en kritisk granskning av dagens lÀromdel och en argumentation för G.E som pedagogiskt verktyg

Uppsatsens syfte Àr att argumentera för ett verklighetsbaserat lÀrande inom geografiÀmnet för Ärskurs 5. Som ett pedagogiskt verktyg för detta ÀndamÄl prövar och diskuterar jag sökmotorn Google Earth (GE) och visar genom 4 exempel hur man kan anvÀnda detta verktyg. Jag prövar ocksÄ GE:s lÀmplighet i förhÄllande till de tre ÀmnesfÀlten kartografi, fördelning och hÄllbar utveckling genom att formulera tre lektionsförslag. Jag gör ocksÄ en kritisk granskning av aktuell forskning kring lÀromedel och stÀller detta mot texter hÀmtade frÄn kursplanen i Geografi. I min analys nÄr jag fram till att fördelarna med att anvÀnda sig av GE i förhÄllande till traditionella lÀromedel Àr frÀmst att eleverna pÄ ett naturligt sÀtt kommer i kontakt med autentiska och aktuella problemfÀlt som rör vÄr jord.

VÀgval: kortast, snabbasteller hÀlsosammast : En försöksmodell i GIS för ruttoptimering och berÀknad inhalation av luftföroreningar för cykelrutter

Cycling is one of the most sustainable transport modes available and it is widely promoted inmany urban areas. The health benefits from cycling has shown to be substantial, includingdecreased risks of diseases related to overweight and enhancing brain capacity. However, inurban areas cyclists can temporaly be exposed to high levels of air pollution, resulting inhealth risks as opposed to health benefits.The objective of this thesis is to develop a rasterbased test model in GIS that estimates theinhaled dose of air pollution for cyclists based on relative particle concentration in differenttransportation micro-environments. The method used is a least-cost path approach,calculating three different routes; shortest, fastest and least dose for four different trips withinSödermalm, Stockholm.The results show that the inhaled particle dose can be greatly reduced, 39% - 58% for three ofthe routes, by choosing the least dose route. One of the most interesting findings is thesubstantial increase of dose when high levels of particles are combined with uphill cycling.The conclusion for the thesis is that a raster-GIS model can be very useful for estimating doseof different air pollution particles and chemicals along cycling routes.

Bilden av historien

Examensarbetet Ă€gnas hur historien förmedlas i tre utgĂ„vor av lĂ€roboken Levande historia. Jag frĂ„gar mig pĂ„ vilket sĂ€tt en lĂ€robok i Ă€mnet historia kan upplevas tendentiös/partisk/vinklad etc och vad som möjligen skulle kunna stĂ„ för motsatsen. Vilka skillnader i formuleringar, disponeringar och urval kan motiveras av gĂ€llande kurs- och lĂ€roplan och vilka kan det inte? Ämnet kan försvaras mot bakgrund av den kunskapssyn som kommer till uttryck i skolans lĂ€roplan. HĂ€r balanseras kravet pĂ„ lĂ€robokens objektivitet mot ett krav pĂ„ elevens kritiska tĂ€nkande.

Med livet framför sig. Om manipulation, omskrivning och kulturell anpassning vid översÀttningen av Xavier Jaillards pjÀs La vie devant soi

Föreliggande uppsats utgÄr frÄn en egen översÀttning av en fransk pjÀs: La viedevant soi av Xavier Jaillard. Syftet har varit att undersöka vad som hÀnder med ordoch uttryck frÄn en kulturspecifik miljö, nÀr de översÀtts till en annan.Min tes har varit att översÀttning av kulturspecifika drag alltid involverar nÄgonform av kulturell anpassning, inte minst dÀrför att det teatrala polysystemet och konventioneri mÄlsprÄkskulturen krÀver det för att acceptera översÀttningen.Teoretisk grund för analysen har utgjorts av dels Ittamar Even-Zohars ochGideon Tourys systemteorier, dels av André Lefeveres teorier om manipulation, omskrivningoch kulturell anpassning som suddar ut grÀnsen mellan det frÀmmande ochdet bekanta. Polysystemteorier, normer och konventioner, kulturella och socioekonomiskafaktorer, inte lingvistiska övervÀganden avgör valet av pjÀs som skall översÀttasliksom hur denna översÀttning skall vÀrderas, uppskattas och belönas.Jag har undersökt ett drygt Ättiotal ord och uttryck frÄn skilda omrÄden som representerardet kulturspecifika: sprÄk ? geografi ? kultur ? religion ? historia ochsamhÀlle, och kan konstatera att ganska precis 1/3 av dessa har pÄ ett eller annat sÀttvarit föremÄl för kulturell anpassning till mÄlsprÄkskonventionerna..

Teknologi och spel i geografiundervisningen : Pedagogiska verktyg eller enbart lek?

Ordet spel och dess betydelse Àr svÄrt att beskriva. Spel har mÄnga definitioner och studien kommer dÀrför att anvÀnda ordet spel för att beskriva applikationer, datorspel, hemsidor och geografiska verktyg. Jag Àr uppmÀrksammad pÄ att det finns stora skillnader mellan datorspel och exempelvis Google Earth och har inte som avsikt att klassificera dessa som samma. Dock kommer samtliga att beskrivas som spel eller teknologi, frÀmst för att det underlÀttar lÀsningen. Idag anvÀnder allt fler personer dator och Internet.

Socknen - den plats vi Àr : En studie om platsuppfattning i Ydre kommun

The term socken ? comparable to the English term parish ? refers to a historical geographical entity found in rural areas of Scandinavia. This entity presents a multi-layered understanding of the local rural area and is in this essay conceptualized as a place. The concept of place is central to geographic work but it is also a contested term ? discourses within the field of geography present different perspectives on place as a geographical concept and our understanding of it.The history of parishes goes centuries back.

same same but different : En studie om samhÀllsorienterande lÀroböcker baserad pÄ intervjuer,lÀroboksgranskning och textanalys.

Detta examensarbete handlar om hur lÀroböcker för de samhÀllsorienterandeÀmnena historia, religion, geografi och samhÀllskunskap för grundskolanssenare Är 7-9 framstÀller en av Sveriges minoritetskulturer, samerna. Syftet medstudien var att undersöka hur samernas kultur beskrivs i de samhÀllsorienteradelÀroböckerna i fyra utvalda skolor. Vidare att fÄ en förstÄelse för hur lÀrarevalde ut lÀroböcker i de samhÀllsorienterande Àmnena för grundskolans senareÄr 7-9. Metoder som anvÀndes i studien var intervjuer, lÀroboksgranskning ochtextanalys. Intervjuerna var halvstrukturerade och genomfördes med fyra lÀrare,tvÄ kvinnor och tvÄ mÀn.

"Att sÀtta Sverige pÄ kartan" : En jÀmförelse av tvÄ Sverige- representerande hemsidor

Olivia Simson, KGGC01, Karlstads universitet, Institutionen för SamhÀlls- och livsvetenskaper avd. för Geografi och Turism. Att sÀtta Sverige pÄ kartan - En jÀmförelse av tvÄ Sverigerepresenterande hemsidor.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hemsidorna för Svenska Institutet och Svensk Turism AB för att se vilka gemensamma nÀmnare dessa har och om nÄgon av dem redogör för geografiska regioner och pÄ vilket sÀtt om sÄ Àr fallet. Tonvikt har i litteraturstudierna lagts pÄ hur Sverige och svenskar beskrivs, vilken bild man försöker ge omvÀrlden av sig sjÀlva samt hur de geografiska regioner som finns i Sverige skiljer sig frÄn varandra. Skillnaderna mellan dessa regioner och orsaken till detta berörs ocksÄ. Empirin bestÄr av den information som ges pÄ nÀmnda hemsidor och hur dessa beskriver Sverige geografiskt. Svenska Institutet skildrar Sverige pÄ ett ÄterhÄllsamt sÀtt geografiskt.

Risk för malaria i Sverige pÄ grund av klimatförÀndringen?

KlimatförÀndringen Àr en aktuell frÄga och ett förÀndrat klimat kommer att inverka pÄ  utbredningen av vektor-burna sjukdomar sÄsom malaria. Malaria Àr en sjukdom som Àr extremt klimatkÀnslig och det dör miljontals mÀnniskor i sjukdomen varje Är. Syftet med studien Àr att se vilka samband som finns mellan malaria och klimatförÀndringen i Sverige. Finns nÄgon risk för malariaspridning i Sverige Är 2100 pÄ grund av den pÄgÄende klimatförÀndringen. Studien baseras pÄ fem intervjuer med forskare som Àr insatta i malaria och klimatförÀndringen.

Hur hanterar Sveriges fyra största banker kreditrisker

HÀr utreds Sveriges fyra största banker, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank och dess kreditriskhantering baserat pÄ de allmÀnna rÄd utgivna av Finansinspektionen 2004 samt övrig litteratur kring Àmnet. Hanteringen jÀmförs bÄde mellan bankerna samt över de senaste konjunktursvÀngningar inom tidsintervallet Är 2004-2008. Fokus ligger pÄ den ansvarsfördelning, kreditpolitik, kreditriskklassificering samt diversifiering som bankerna uppvisat under denna tidsperiod. NÀrmare studeras Àven koncentrationsrisker och dess förÀndring i samband med den senaste tidens lÄg- och högkonjunktur.Kreditriskhanteringen har under de senaste Ären fÄtt ökat betydelse för bankerna. De fyra svenska storbankerna har hanterat den hÀr utvecklingen pÄ olika sÀtt men samtliga har i stora drag följt Finansinspektionens allmÀnna rÄd.

Det kÀnsliga samtalet : -utvecklingssamtal i förskola och förskoleklass

Syftet med denna undersökning var att genom aktionsforskning undersöka hur elever i en geografiklass lÀrde sig om hÄllbar utveckling genom att arbeta med projektet "HÄllbar stad". Jag anvÀnde mig av sociokulturell teori dÄ jag planerade projektet och analyserade resultaten. Jag ville undersöka och analysera hur effektiva artefakterna och arbetssÀtten var. Genom sjÀlvreflektion och samtal med min lokala lÀrarutbildare, LLU, kunde jag Àven analysera min egen insats och skapa en förstÄelse som kan hjÀlpa mig som lÀrare. Metoden jag anvÀnde mig av var aktionsforskning som realiserades med följande faser: planering, aktion, observation och reflektion som följde varandra. Aktionsfasen bestod av sex lektionstillfÀllen som genomfördes i en gymnasieklass i Àmnet geografi.

En undersökning om lÀrares och elevers tankar kring kunskapsutveckling i geografiÀmnet

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vilka tankar lÀrare och elever har för att varje individ pÄ bÀsta sÀtt ska utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet. Vi har pratat med olika lÀrare i avseende om hur de arbetar för att eleverna ska fÄ möjlighet att utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet, samt hur elever arbetar för att utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr vi har intervjuat 4 lÀrare och 11 elever i Är 5 och 9. Resultatet visar att eleverna i Är 5 tycker sig se sin egen utveckling i geografiÀmnet, oavsett lÀrarstil. DÀremot tycker inte eleverna i Är 9 sig se sin egen utveckling lika tydligt.

Vad Àr en karta? ? dess utveckling, anvÀndning och syften

Kartor har anvÀnts inom en lÄng rad olika omrÄden och för olika syften, allt frÄn antikens vetenskapliga och filosofiska anvÀndning till militÀra syften under historiens krigstider. Det Àr just syftet med en karta som utgör grunden till hur den utformas. Vilken information som ska Äterges bestÀms efter antingen ett spontant eller noggrant och specifikt urval. PÄ detta sÀtt kan ocksÄ kartframstÀllaren pÄverka lÀsaren i en viss riktning. Men det mÄste pÄ grund av detta dÀrför alltid finnas en viss mening med kartan.

Geografiska traditionstraditioner : En studie av de geografiska traditionernas nÀrvaro i kursplaner och hos yrkesverksamma SO-lÀrare i grundskolans senare del

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilken vikt de geografiska traditionerna ges i den nuvarande och i tidigare kursplaner för Àmnet geografi samt hur dessa traditioner visar sig hos aktiva SOlÀrare i grundskolans senare del i deras syn pÄ geografiÀmnets bestÄndsdelar.Uppsatsen tar avstamp i en redogörelse för Pattisons fyra geografiska traditioner (den rumsliga, den regionala, den naturgeografiska och mÀnniska-natur traditionen) med tillÀgg av den kritiska traditionen som Graves benÀmner den. Dessa traditioner ligger till grund för granskningen av nuvarande kursplan och för kursplaner för geografÀmnet under 1900-talets senare del. De olika traditionernas vikt i förhÄllande till varandra redovisas genom en tabell som sammanfattar kursplansanalysen. Exempel pÄ resultatet Àr att MÀnniska-natur traditionen har fÄtt en dominerande del i senare kursplaner samt att den kritiska traditionen tillkommit sedan Lgr 80.Genom intervjuer undersöktes aktiva SO-lÀrares syn pÄ geografiÀmnets bestÄndsdelar. Det empiriska materialet har tolkats utifrÄn en hermeneutisk ansats.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->