
Sökresultat:
1133 Uppsatser om Genre pedagogy - Sida 19 av 76
De som stör skall bort : Gymnasieelever och gymnasielärare vid ett omvårdnadsprogram skildrar sin skolvardag
I uppsatsen skildrar gymnasieelever och gymnasielärare vid ett omvårdandsprogram sin skolvardag. Uppsatsens fundament utgörs av en omfångsrik empirisk undersökning främst baserad på ostrukturerade intervjuer. Intervjuerna kompletteras med observationer vilka ligger till grund för en miljöbeskrivning som visualiserar kontexten.En av slutsatserna är att varken elever eller lärare är tillfreds med rådande situation vilket innebär att samtliga efterfrågar förändring. Undersökningen visar också att elever och lärare inte lierar sig med varandra i sin strävan efter en meningsfull skolvardag utan är benägna att skylla problemen på varandra..
Bakgrundsmusik i klädesaffärer för ungdomar: hur sker val av musik och ljudnivå
Vi har skrivit en C-uppsats om bakgrundsmusik i klädesaffärer för ungdomar där syftet har varit att förstå hur affärerna använder sig av musiken. Vi gjorde en fallstudie där personer från tre olika klädesaffärer blev intervjuade. Vi kom fram till att det viktigaste att ta i beaktning vid val av bakgrundsmusik och volym är målgruppen. Klädesaffärerna måste se till att musiken och volymen är anpassad till deras primära kunder. Vi fokuserade studien på ungdomar och kom fram till att pop musik är en viktig genre som används ofta.
Joharifönster och spel : att identifiera en målgrupp
This is the report on a study made to find a correlation between the Johari window and the games that the possessor of given Johari window enjoys to play. A Johari window is a graph that shows an individual?s ability to receive and give feedback. One obvious correlation was found between individuals enjoying role playing games and their possessing Johari windows showing a good ability to give feedback. The reasoning behind this is that the ability to give feedback is based on the capability to express oneself to the external environment, and that one would need to be comfortable with expressing oneself to an external environment in order to enjoy interacting with the narrative that takes place within the role playing genre..
Läspedagogik och läsförståelse - finns det ett samband? : En jämförelse av läsförståelsen hos elever i årskurs 4 och 6 och lärarnas arbete med läsning och läsförståelse i klassrummet
Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka eventuella skillnader och likheter mellan elever i årskurs 4 resp. årskurs 6 med avseende på läsförståelsen. För att mäta läsförståelsen användes ett välbeprövat läsförståelsetest. Syftet var också att beskriva hur lärare, med ansvar för läs- och skrivutvecklingen i respektive klass, arbetar med läsning och för att stimulera läsförståelsen hos sina elever. För att ta reda på hur lärarna arbetar besvarades en enkät.
Media Events in her majesty's service : om nationella identiteter i olympiska spelens invigningsceremonier
De olympiska spelens invigningsceremonier är till brädden fyllda med symboler, tecken och myter som alla syftar till att konstruera nationella identiteter och -narrativ. Ofta hämtas dessa symboler och tecken ur populärkulturen. Jag har semiotiskt försökt analysera dessa tecken för att se på vilka sätt värdländernas nationella identiteter porträtteras. Jag har också valt att analysera detta utifrån teorier om media events som tv-genre. De sekvenser jag har valt att studera har visat på att nationens narrativ i stor utsträckning konstrueras för att gagna socialt dominerande grupper och befästa maktpositioner..
Vi måste känna vår publik väl för att kunna göra ett bra program: ett examensarbete om förutsättningar för att få idéer sålda till lokalradion
Det här är en undersökning som berör förutsättningar att få en idé eller produktion såld till Sveriges Radios lokalradiostationer. Forskningsfrågan är: vilka förutsättningar krävs för att få sin produktion eller idé såld till en av Sveriges Radios lokalradiostationer? Uppsatsen ämnar inte förklara hur man som radioproducent ska gå till väga för att sälja in en idé, utan den ger en bredare bild av lokalradion, så man som radioproducent får en förståelse för vad stationerna kan tänkas vilja ha. Uppsatser utgår ifrån tre teoretiska begrepp: genre, radiospråk och tilltal. I min analys syns det framförallt en klar utveckling kring radiospråket..
En actionberättelse : en analys av de narrativa delarna i actiondatorspelet Halo
This essay is a narrative analyze of the computer game Halo. The purpose of the essay is to see what function the narrative elements have in a computer game of the action genre. The analyze is done with a neo-formalistic approach according to the theory of David Bordwell and Kristin Thompson. The choice of game was based on it's positive reviews mentioning the story. The essay tries to give a picture of research in the field and researchers views on narratives and computer games.
Könsförvirring : En narrativ studie av normbrytande genus i barndomen
This essay deals with non-normative gender expressions during childhood. I?m using narrative theory and methods to analyze autobiographical narratives. My questions are:What strategies does the non-normative person use to deal with his otherness?Using the methodological analysis tool ?turning point?, where are the turning points in the narratives? Are their any common turning points in the various narratives?Where is the responsibility placed in the narratives for that someone does not fit in by the adults/ staff at the school/kindergarten- on the non-normative person or at the surroundings?The experiences are interpreted through theories and concepts from queer theory and gender theory.
Introduktionsdesign : en tutorial till Dreamlords - The Reawakening
I denna reflekterande rapport beskrivs processen av arbetet med att skapa en introduktion till spelet Dreamlords the Reawakening (vidare benämnt som Dreamlords). Verket består av ett designdokument (se bilaga), tre spelbara uppdrag samt en serie texter som syftar till att instruera spelaren om hur Dreamlords går till. Inledningsvis ges en bakgrund till Dreamlords historia, genre och målgrupp samt syftet med verket och de mål som har satts upp. Rapporten beskriver sedan förarbetet, planeringen, designdokumentet och det praktiska arbetet. En reflektion kring de val som gjorts under framställandet av verket belyser sedan den kreativa processen.
Den sardoniska rättskiparen som våldsprincip : En etisk karaktärsstudie av domare Holden i Cormac McCarthys Blodets meridian
This paper analyses the character judge Holden in Cormac McCarthys novel Blood Meridian through an ethical perspective. The author uses several methods to analyze the character ethically, such as the western-genre, McCarthys authorship, evil as an ethical term and Friedrich Nietzsche's theory the Übermensch. The author then uses a selective group of scenes and chapters from the novel to highlighting the distinctive ethical characteristic of judge Holden. The author finds judge Holden to be the very principle of violence and blood shedding, defending and distributing these principles in his words and his actions throughout the novel. Triumphantly proclaiming his victory, judge Holden embodies the principle that whoever has the power to perform any action has then the moral right to do so.
Försmak ger mersmak: hur man skapar en intresseväckande Teaser Trailer
En Trailer är en kort förhandstitt på en kommande film, TV-serie eller spel och en Teaser Trailer är en kortare form av Trailer. Dess avsikt är att berätta om den kommande produkten och väcka intresse hos publiken. Syftet med detta arbete är att undersöka hur datorgrafik kan användas vid skapandet av en Teaser Trailer, där vikt läggs på att förmedla en films stämning och genre samt väcka ett intresse hos publiken. Utifrån litteraturstudier och fallstudier har kunskap inhämtats om vilka metoder som används vid skapandet av Teaser Trailers och sedan har dessa tillämpats med hjälp av kunskaper tillgodogjorda under utbildningen. Detta resulterade i en konkret Teaser Trailer för en fiktiv film..
Om vi vill. Tilldelning av ansvar i svensk klimatlitteratur
I spåren av de senaste årens debatt om antropogen klimatpåverkan har en ny litterär genre vuxit fram: ?klimatböcker?. Dessa böcker fyller den viktiga funktionen att kommunicera problemet till allmänheten. I denna uppsats undersöker jag tre svenskspråkiga klimatböcker och analyserar hur författarna, med olika utgångspunkt, tilldelar ansvaret att minska koldioxidutsläppen. Gemensamt för böckerna är synen på klimatfrågan som ett politiskt problem som kräver politiska lösningar.
Den nya svenska flickboken
Uppsatsen försöker utröna om flickboken kommit tillbaka i ny skepnad och i så fall vilka drag är nya och vilka som finns kvar från den tidigare flickboken. I teoridelen avhandlas flickbokens historia, bemötandet i form av egen genre och flickboken jämförd med pojkboken. I empiridelen analyseras sex skönlitterära verk, samtliga utgivna under åren 2003 eller 2004 och skrivna av svenska kvinnliga författare. Resultatet visar att flickboken är på väg tillbaka och att den har kommit som en modernisering av den tidigare flickboken. Flickböckerna riktar sig till högstadieelever och fyller det tomrum som tidigare funnits i identifikationsprocessen, men framförallt arbetar litteraturen med att höja flickornas självförtroende och självkänsla.
En studie av hur matematiklärare på gymnasiet upplever sin kunskapsnivå i Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)
Den digitala utvecklingen både i samhället i stort och inom utbildning accelererar som aldrig förr. Många ungdomar idag har tillgång till digitala verktyg så som dator, mobiltelefon, surfplatta mm. Detta ställer nya krav på utbildning och därmed också nya krav på lärarna. Ett urval av matematiklärare på gymnasienivå fick i en webb-survey rangordna vilken kunskapsnivå de anser sig ha med avseende tre huvudområdena som beskrivs av ramverket Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): teknik, pedagogik, ämnesinnehåll och kombinationer av dessa. Resultaten visar att lärarna anser sig ha en hög kunskapsnivå med avseende på pedagogik och ämnesinnehåll samt kombinationen av dessa men att kunskapsnivån ligger lägre när det gäller teknik och då framförallt den rent tekniska biten (t.ex.
Friskolediskurs : En fallstudie med konstruktioner av elevidentitet, läraridentitet och kunskapen i fokus
Föreliggande studie undersöker hur kunskapssyn, elev- och läraridentitet konstrueras på tre svenska friskolors hemsidor. Arbetet tar utgångspunkt i, den av Stephen J. Ball1 beskrivna, marknadsanpassningen av skolväsendet i Storbritannien. Uppsatsen diskuterar hur Balls resultat kan förstås utifrån ett material från friskolor belägna i Sverige.Ur vetenskapsteoretisk synpunkt bygger arbetet på en socialkonstruktionistisk och posttrukturell förståelse av det sociala. De teoretiska ramarna och metodiska redskapen är hämtade från två olika skolor av diskursanalys.