Sök:

Sökresultat:

804 Uppsatser om Generation - Sida 3 av 54

Upplevelsefokuserad Utställningsproduktion: Hur utställningsproduktion och upplevelseproduktion kan kombineras för att skapa utställningar som attraherar Generation Y

Då samhället går mot ett upplevelsesamhälle ställs nya krav på organisationer, och så även på museer. Vi har identifierat att Generation Y (80- och 90-talister) besöker museer i mindre utsträckning än äldre Generationer vilket skulle kunna ses som oroande då Generation Y är morgondagens museibesökare och kulturkonsumenter. Generation Y är den första Generationen som vuxit upp omgivna av tekniska prylar. De ställer höga krav på sin omgivning och vill bli underhållna, vilket är ett behov som museerna måste möta.Syftet med arbetet är att undersöka huruvida upplevelseproduktionsteorier kan appliceras på utställningsproduktion för att skapa attraherande utställningar för Generation Y, exemplifierat genom konceptutveckling av den permanenta utställningen på Piteå museum. Vi har funnit att upplevelseproduktion och utställningsproduktion med fördel kan kombineras.

Generationsskifte : Särskilt om gåva och blandade fång

All small- and medium-sized family owned enterprises need to sooner or later undergo a change of ownership. When the elder Generation is approaching their retirement they have to make a choice; either hand over the business to the younger Generation or sell it to an outsider. The succession of the family owned business can create a life long dilemma for the entrepreneur. From the view of taxation there are, according to current legislation, no reasons to plan the succession to the younger Generation. If no preparation has been done, the optional law system concerning inheritance will divide the property left.

Generation Y : En studie om chefers upplevelser av unga i arbetslivet

Syftet med den här studien är att beskriva chefers föreställningar om och upplevelser av att leda unga, Generation Y, i arbetslivet. Detta syfte leder oss till följande frågeställningar:1. Hur upplever chefer Generation Y i arbetslivet i förhållande till äldre Generationer?2. Hur anpassar chefer sitt ledarskap med avseende på ledarstil till Generation Y?För att besvara dessa frågor har vi genomfört en kvalitativ undersökning där åtta operativa chefer intervjuats.

Unika Köpcentrum : finns behovet av unika köpcentrum för Generation Y

Sammanfattning:Det har skett förändringar i svenska köpcentrum sedan ett antal år tillbaka. Nya har tillkommit och gamla har rustats upp. Trots denna förändring har en kritik mot likriktning vuxit fram; många köpcentrum uppvisar stora likheter i utbudet. Vad denna uppsats pekar på är att likriktningen av butiksutbudet inte är ett problem, snarare finns det ett behov av att utforma unika köpcentrum som har en tydlig profilering.Denna uppsats fokuserar på den yngre Generationen, även kallad Generation Y. Denna växande och köpstarka grupp består av sena 70-talister och 80-talister som skiljer sig i beteende från tidigare Generationer.

Svenska Generation Y:s drivkrafter i arbetet

Forskning på vad som motiverar Generation Y är begränsad då Generationen är relativt ny på arbetsmarknaden. Trots detta finns det mycket föreställningar om hur denna Generation beter sig. Dagens arbetsgivare står inför utmaningen att uppfatta vad den nya Generationen på väg in på arbetsmarknaden drivs av i arbetet samt att kunna tillgodose detta. Syftet med studien var att beskriva vilka drivkrafter den svenska Generation Y upplever att de har i relation till arbetet. Undersökningen utgick från en kvalitativ ansats och utgjordes av semistrukturerade intervjuer.

Skillnader mellan uppkopplad och uppkopplad : En jämförelsestudie mellan 1960- och 1990-talister

This paper aims to examine whether there are any substantial differences between a Generation of users born during the 1960?s and younger Generation born during the 1990?s regarding the use of digital technologies connected to the Internet. Based on Marc Prensky?s theories on people born before and after 1980 saying those born before are not as natural when it comes to using digital technologies. We used diaries as a qualitative method to gather data from 16 respondents.

Krigföring - Manöverkrigföring eller en ny paradigm

Generations of war. William S. Lind and Thomas X. Hammes are two advocates of fourth Generation warfare. Fourth Generation warfare combatants uses all available tools to reach their goals.

Metoder för idégenerering : En kartläggning och utvärdering av metoder på ASSA AB

ASSA develops locks and integrated security systems for doors. ASSA is Sweden?s leadingsupplier of locks and security systems. ASSA AB worked during the master thesis withimplementing a common development process for all companies within the group. IdeaGeneration was one relative unexplored area for the group and the interest of finding effectivemethods was required, the company understood what an effective handling of ideas couldcontribute in the pursuit of more and pleased customers.The purpose of the master thesis has been to study and to map which methods are used inorder to carry out idea Generation.

90-talistens arbetsvärderingar. En studie om framtidens svenska arbetskraft.

Syftet med denna uppsats är att bidra med en utökad kunskap kring Generation Y, som definieras som bestående av 80- och 90-talister, och deras arbetsvärderingar. Genom att undersöka vilka arbetsvärderingar svenska 80- och 90-talister besitter diskuteras begreppet Generation Y och om dessa båda grupper kan betraktas som enhetliga gällande arbetsvärderingar. En enkätundersökning genomfördes bland svenska högskolestudenter. Utifrån resultatet av denna samt ett teoretiskt underlag har vi gett förklaringar till 90-talisternas syn på arbetsvärderingar. Denna syn har sedan jämförts med enkätresultatet med avseende på 80-talister för att därefter jämföras med tidigare kunskap om 80-talisternas arbetsvärderingar.

Fungerande Reklam : En studie om de marknadsföringskanaler Generation Y exponeras för, använder samt påverkas av

The purpose of this thesis is to describe the marketing channels Gen Y is exposed to, uses and is influenced by. The thesis also seeks to comment on whether there are other factors, in addition to the marketing channels described, which influence Gen Y in their consumption choices. In addition, we intend to develop knowledge about whether the generalizations of Gen Y have any bearing, or if they are only assumptions with no support. From the empirical results, we have seen a consensus among the respondents concerning which properties they want commercials to hold, but they differ in their opinions regarding which marketing channels the commercials should be distributed through. Overall, the respondents want the commercials to be entertaining, relevant to their interests, and they want to be able to choose themselves whet­her to take part of them or not..

Produktplacering i bloggar : Vägen till generation Y!

I dagens samhälle blir människan utsatt för mer information än någonsin tidigare. Företagen konkurrerar om att just deras budskap ska nå fram till konsumenten för att skapa den påverkan som i slutändan resulterar i konsumtion och som företagen tjänar sina pengar genom.Företagen har inte bara problem att sticka ut bland all övrig marknadskommunikation, människor blir även allt bättre på att sålla ut den information de själva är intresserade av. En av de största svårigheterna i sin kommunikation har företagen fått med den Generation som precis ska kliva in i vuxenvärlden, de som är födda mellan 1977 och 1994 vilka varit uppvuxna med en ständig ström av information. Denna Generation kallas för Generation Y och är individer som utvecklat ett kritiskt sätt att sålla bland information och i synnerhet traditionell reklam. Detta tvingar företagen att finna nya vägar för att kunna påverka denna kräsna Generation som ses som en viktig framtida konsument.Denna uppsats hade därför som syfte att undersöka en ny möjlig väg för företagen att komma åt Generation Y på varpå en frågeställning har upprättats som lyder: Hur kan Generation Y påverkas av produktplacering i bloggar?Produktplacering i bloggar var av stort intresse att utforska då Generationen består av de människor som är mest aktiv på sociala medier och som läser flest bloggar.

Generation y ? på gott och ont! En kvalitativ studie om organisationers upplevelser av den nya generationens attityder och värderingar i arbetslivet 2007

Denna studie har genomförts för att skapa större förståelse för hur Generation y uppfattas i arbetslivet. Det har gjorts utifrån tre teman: Vad som karaktäriserar Generationen, hur man leder dem samt vilka utmaningar organisationerna står inför i och med den nya Generationens intåg på arbetsmarknaden. Detta gjordes genom en kvalitativ studie i form av tre semistrukturerade intervjuer med fyra personer med personalansvar fördelade på tre olika organisationer. Resultatet av studien visar att organisationerna till stor del har negativa uppfattningar av Generation y i arbetslivet, men påpekar även att det till viss del handlar om mognad och att den nya Generationen kommer att ändra sina attityder och värderingar med tiden. Den största utmaningen man såg med den nya Generationen var att attrahera dem till att vilja jobba i just deras organisation.

Att vara eller att inte vara Generation Y : En studie om 80-talisters förhållningssätt till arbetslivet

SAMMANFATTNINGSyftet med studien är att granska hur dagens unga i Sverige resonerar kring derasarbetsliv. Syftet förgrenas i följande frågeställningar:? Går individernas resonemang i linje med hur teorier beskriver Generation Y?? Går det, beroende på akademisk utbildning, urskilja skillnader i beskrivningenav individernas inställning till arbete utifrån teorierna om Generation Y?? Går det att ifrågasätta synen på Generation Y som en homogen grupp?? Om det går att ifrågasätta Generation Y som en homogen grupp, vad kan det isådana fall bero på?Arbetsmarknaden står inför ett Generationsskifte när dagens unga nu gör entré, de såkallade Generation Y. Generation Y profileras som målmedvetna, reflexiva ochsjälvsäkra individer som vågar ställa krav i arbetslivet. Med en stark vilja attutvecklas anses de kunna bli den mest högpresterande Generationen genom tiderna.Emellertid menar kritiker att det finns en svårighet i att beskriva Generationen som enenhetlig grupp.

Självförsörjande elgenerering : Kan Orust bli självförsörjande på förnybar el?

Orust Kretsloppsakademi is a nonprofit organisation, with a goal of annually generate the same amount of electrical energy that is consumed. Orust is an island on the west coast of Sweden, north of Gothenburg. The population of 15 000 reaches 40 000 during summer, due to the large amount of vacationer. The total electricity demand is 174 GWh a year with a maximum power need of 32 MW. This report presents an analysis for the plausibility of their plan and from a power system stability perspective, the effects on the electrical grid.The conclusion is that the restraints for development of power Generation from wind, solar and wave Generation, are the power systems capability to transfer power, primarily in the transformers of the grid.

Att belöna lojalitet : en studie om hur generation Y motiveras av vinstandelssystem

Den svenska arbetsmarknaden sta?r info?r ett Generationsskifte i och med att fyrtiotalisterna ga?r i pension och den yngre Generationen, Generation Y, kommer ut pa? arbetsmarknaden. Den ha?r Generationen motiveras av andra faktorer a?n de a?ldre Generationerna vilket inneba?r att organisationer beho?ver anpassa hur de arbetar med att motivera sina ansta?llda. Vinstandelssystem har historiskt sett visat sig vara ett framga?ngsrikt koncept men det finns en oklarhet ga?llande om dessa system kommer att fungera pa? en Generation som inte va?rdesa?tter trygghet och som inte drar sig fo?r att byta arbetsgivare.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->