Sök:

Sökresultat:

343 Uppsatser om Garn av papper - Sida 13 av 23

Padda istället för pensel : en studie av förskolebarns bildframställningmed surfplatta som rit- och målarverktyg

I denna studie undersöker jag vilka ritprogram som barn har tillgång till i en förskolaoch hur dessa används. Jag vill även få svar på hur barnens bildprocesser ter sig, vilkamotiv de väljer när de skapar med surfplattan dels när barnen själva får välja fritt ochdels vilka motiv de väljer under en styrande pedagogs medverkan. Studien belyserockså pedagogernas inställning till bildskapandet på surfplattorna. De traditionellapappersformat som gäller för bildframställning i skolor är oftast A4, A3 och A2, menmed surfplattornas intåg i bildskapandet begränsas motivens format, då en vanligsurfplattas skärm motsvarar ett A5 papper. Även tillgång till specialpennor kanpåverka bildernas resultat, för barnen.

Småbarns kommunikation

Vi som gjorde den här studien heter Marie-Louise Ekvall- Måbring och Tanya Dimitrova. Vi studerar Barn och Ungdomsvetenskap 80 poäng på Lärarhögskolan i Malmö. Syftet var att se hur 1-2 åringar kommunicerar med sin omgivning. Hur gör de sig förstådda? Hur tas deras kommunikation emot av omgivningen? Frågeställningarna har legat som fokus genom arbetet för att upprätthålla den röda tråden.

Hur har f?retag anpassat sig till ekologisk h?llbarhet?

Denna rapport f?rklarar och j?mf?r implementering av ekologiskt h?llbara initiativ inom tv? tillverkningsf?retag, AB Somas Instrument och Rexcell AB. Genomf?randet av uppsatsen grundades i en kvalitativ forskningsmetod tillsammans med semikonstruerade intervjuer f?r att samla in data. B?da f?retagen verkar inom tillverkningsindustrin d?r Somas tillverkar ventiler medans Rexcell tillverkar papper. Rapporten utforskar de tv? f?retagens h?llbarhetsstrategier, olika utmaningar som uppst?r under initiativtagande och i vilken utstr?ckning de har n?tt sina m?l f?r ekologisk h?llbarhet.

Gör dina egna kartor : undersökning om kartan som metod och kunskapsbyggare

På vilka sätt kan kartor hjälpa oss i dagens samhälle? De flesta av oss har tillgång till en karta med GPS när som helst, i våra telefoner. Behöver vi kartan i vårt dagliga liv på andra sätt än genom denna (ganska) exakta positionering? Det är några av frågorna som ställs i detta examensarbete, där kartan undersöks som metod och byggare av kunskap. I detta arbete har mitt intresse för kartor slagits samman med ett hantverksnära arbetssätt.

Från traditionell kontroll till modern självdisciplin

Ekonomistyrning har under lång tid intresserat människor och att styrning innebär att några ska bestämma över andra är ingen hemlighet, det var åtminstone ingen hemlighet. Tiderna förändras och att bestämma över andra, att ha makt ligger inte i tiden.En utveckling tog fart i och med Taylor och scientific management- rörelsen, den utvecklingen tryckte undan de människor som tidigare varit så viktiga i företagen. Den här utvecklingen gjorde människorna till resurser och som resurs kan man bytas ut lika lätt som t.ex. maskiner. Detta synsätt är i dagens samhälle inte politiskt korrekt och det vetenskapliga synsättet överlevde heller inte.

System för registrering av underhållsjour

På Bravikens pappersbruk tillämpas idag ej skiftgående underhåll, istället används en underhållsjour som kallas ut vid problem. T.ex. om en motor havererat. I dagsläget sker en del av denna registrering på papper, vilket medför att hanteringen blir tidsödande och ineffektiv. I det här examensarbetet har vi utvecklat ett program som ska underlätta för vakten att registrera dessa jourtillfällen.Programspråket Java valdes för att utveckla programmet eftersom det går att skriva applikationer som är direkt körbara från en webbläsare ? sk.

Barns bildskapande : " Det är så mycket annat som ska göras i förskolan, bildskapandet har fått stå tillbaka"

Syftet med studien var att ta reda på vilken syn pedagoger har om barns bildskapande i förskolan. I vår kvalitativa undersökning har vi intervjuat 7 pedagoger på olika förskolor. Av resultatet framkom att för barnen där de intervjuade pedagogerna arbetade var materialutbudet av liknande karaktär. Det materialet som barnen själva kunde förfoga över under dagen var papper, pennor och kritor, med andra ord material som var torrt. När det gäller det blöta bildskapande materialet blev resultatet av undersökning att dess placering inte alltid var synlig och åtkomlig för barnen.I vår frågeställning har vi intresserat oss för pedagogernas syn på hur bildskapande prioriteras i förhållande till den övriga verksamheten.

Från papper till pixel : Kvarnholmen studerad utifrån historiska kartor med stöd av GIS

Sweden has a long tradition as a mapmaking nation. Tens of thousands of historical maps,dating from the sixteenth century and onwards are still preserved in archives today, providinga rich resource for studies of city growth and changes in the landscape through time. For morethan ten years an effort has been made by public authorities to transfer this material frompaper onto digital media. Due to modern technology, as for example GeographicalInformation Systems (GIS), researchers have been given improved possibilities to study andanalyze this material. This study uses a qualitative approach, based on both literature studiesas well as map studies.

Elevers vardagsuppfattningar om tekniska system

Elever ska enligt kursplanerna i teknik få förståelse för de tekniska system de möter i sitt dagliga liv. Genom att eleverna får kunskap om teknik i allmänhet och tekniska system i synnerhet får de möjlighet att påverka sina liv som medborgare i en demokrati. I litteraturen saknas idag studier om elevers uppfattningar om tekniska system. Syftet med detta examensarbete är därför att studera vilka vardagsuppfattningar elever har om de tekniska system de möter i vardagen. Studien utgår från systemteori vilken ger en möjlighet att utnyttja det gemensamma mönster som kännetecknar analys av system.

Hur blir barn med Downs syndrom bemötta i förskolan och skolan/särskolan?

Det här examensarbetet fokuseras på Downs syndrom. Jag valde att undersöka bland annat hur barn med syndromet blir bemötta av personal och andra barn när de börjar i förskolan och skolan/särskolan och hur personalen anpassar verksamheten för att barnet ska trivas. Vidare undersöktes hur pedagogerna i de olika verksamheterna går tillväga för att ha ett bra samarbete med hemmet. Jag har även tagit reda på vem det är som bestämmer om det handikappade barnet ska gå integrerat i vanlig klass eller om han/hon börjar i särskolan. Jag använde mig av en kvalitativ metod. Fyra personer blev intervjuade med hjälp av penna och papper.

Betydelse av sagan för språkutveckling i förskolan

Syftet med examensarbetet är att belysa förskolelärares tankar kring sagor och varför sagor används i förskolan. Jag vill också illustrera hur förskolelärare arbetar med sagor för att stimulera språkutveckling hos barn. För att uppfylla mitt syfte har jag utgått ifrån följande frågeställningar: Hur resonerar förskolelärare kring hur sagan utvecklar barns språk? Vilka perspektiv tas upp av förskolelärare och varför arbetar de med sagor? Vilka är skillnader och likheter i förskolelärarnas arbetsmetoder när de arbetar med sagor? Metoden som jag använt mig av i genomförandet av studien är kvalitativa intervjuer med två förskolelärare och två observationer på två avdelningar i en förskola. Jag har under studien använt mig av bandspelare vid intervjuerna och papper och penna vid observationerna.

Rekryteringsförberedelser : Vad ses som attraktivt vid mötet med en potentiell arbetsgivare?

Career Event är en årlig rekryteringsmässa vid KMA. Under mässan möter studenterna potentiella arbetsgivare inom sjöfarts- och driftsnäringen.  Observationer och informella samtal som gjordes under föregående Career Event, 2011, visade på att det finns ett behov av att undersöka om studenterna vid KMA innehar de förberedelser som önskas utav rederiernas rekryteringsrepresentanter. I rapporten sammanställs information baserat på intervjuer med rekryteringsrepresentanter från åtta rederier inom den svenska sjöfartsnäringen. I intervjuerna ger rekryteringsrepresentanterna sin syn på vilka förberedelser som de anser vara viktiga för att studenten ska ses som en intressant arbetssökande.Samtliga rekryteringsrepresentanter anser att förberedelser är viktigt och kan vara avgörande för att en anställning blir av. Kraven på förberedelser varierar parallellt med konjunkturen.

En-till-En En undersökning om lärare och elevers uppfattningar kring datorbaserat lärande

I denna studie ville jag ta reda på hur datorn som pedagogiskt verktyg kan förändra eller förbättra undervisningen. Skulle datorn kunna vara ett kreativt redskap som gör att undervisningen blir effektivare och roligare eller är den ett distraktionsmoment? Vad anser pedagogerna och eleverna om datorernas effekt i undervisningsmiljöerna? För att få svar på dessa frågor valde jag både en kvalitativ och kvantitativ metod. I den kvalitativa delen intervjuade jag fyra pedagoger och i den kvantitativa delen samlade jag in information från så gott som samtliga skolans elever via en webb-baserad enkätundersökning. I denna undersökning kom jag fram till att eleverna är medvetna om datorns distraktionsmoment. Över 50% uppgav att de gjorde annat än skolarbete på datorn vid varje lektion.

Bordsbokningssystem i HTML 5

Det finns idag få system som ger en god överblick av en restaurangs bokningar och bordsplaceringar. Oftast används papper och penna som ställer till med problem när kunder avbokar, ändrar deras bokning eller helt enkelt inte kommer till restaurangen. Det är även svårt att avgöra huruvida restaurangen är fullbokad eller ej.Denna rapport behandlar utvecklingen av ett webbaserat bordsbokningssystem för restauranger på uppdrag av en restaurangägare i Jönköping. Systemet ska ge en grafisk överblick av en restaurangs bokningar och hur alla bord ska stå placerade under en kväll. Då systemet webbapplikationen ska ha flera användare, som använder olika enheter, krävs det att systemet ska vara plattformsoberoende.Med hjälp av HTML5 undersöks det huruvida det går att göra detta system offlinekompatibelt, då uppdragsgivaren önskar att systemet är åtkomligt då Internetuppkopplingen försvinner.

Visualisering av Linjära Avbildningar i Linjär Algebra

Detta examensarbete har genomförts på Campus Norrköping, Linköpings Universitet. Arbetet är en del av ett samarbete mellan Linköpings Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan och Math.se. Målet med samarbetet är att skapa och underhålla en hemsida för webbstöd i kursen Linjär Algebra. Genom åren har det upptäckts att det finns en problematik i många studenters inlärning av kursens teori. Detta beror på att det är svårt att undervisa något som berör fler än två dimensioner på en tvådimensionell tavla eller papper.Examensarbetets syfte var att utveckla grunden för en produkt som hjälper till att öka förståelsen hos studenter som läser linjär algebra.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->