Sök:

Sökresultat:

1163 Uppsatser om Game Writing - Sida 50 av 78

En teori om konsumentmakt- Marknaden som en lösning på demokratiunderskottet?

How effective is consumer power? Can consumers regulate corporate behavior?And if so is the case, could the mechanisms where consumers regulate corporatebehavior have any democratic value to contribute with? These are the questionsthat this master's thesis comprehends with. The purpose of this writing is toconstruct a theory of consumer power that is compatible with democratic theory,this in order to contribute to the ongoing discussion within the discipline ofpolitical science about the third democratic transformation. A discussion that hasbeen actualized due to the democratic deficit created by the growing corporatepower and the shift of power from state to private enterprises. Besides showingfor a parallel between the democratic mechanisms that exists in the relationbetween citizens and state on the one hand, and the consumers and corporationson the other hand, this paper argues that consumers do have a great potential inregulating corporate behavior towards a higher social responsibility andawareness.

Musikklass - som del av en livsberättelse

My interest in examining what happens when you as a teenager are exposed to five or six times the amount of time as ordinary classes to music education derrives from my own experience as a music teacher at a school which has those kind of special music classes. During my career as a music teacher in grades 4 ? 9 in Swedish compulsory school I have taught music classes as well as ordinary classes for 18 years. During this time I have often wondered what this exposure means in retrospect. Is it the conquering and mastering of music skills that students remember when they?ve grown up to young adults, or is it something else?The aim of this study is to find out what it means for teenagers to have music as a school subject every day of their years in Swedish high school.

Hjalmar Söderberg och romanen Doktor Glas : i samtidens genuspolitiska diskussioner

women. The womens social movements for emancipation and equality within marriage created both freedom and anxiety among the population. A Swedish suffragette, Ellen Key was in the forefront to form opinions that reached the population. In addition, she also became a friend to the Swedish journalist and writer Hjalmar Soderberg. In this way, Key influenced Soderbergs social knowledge and writing.

Förändringar och Förvillelser : Skriftspråkets modernisering mellan år 1895 och 1938 i en roman av Hjalmar Söderberg

This essay ? Discourse and Dissonance ? deals with Mary Shelley?s gothic novel Frankenstein; or, the Modern Prometheus (1818). The focal point is the construction of ?Them and Us?, as defined by scholars such as Stuart Hall, viewed in terms of the following categories: race, gender and family, class, and sexuality. Rather than applying an outside perspective, e.g.

Berättande i spel : En analys av relationen mellan karaktärer,interagerbarhet och presentation i spelen Half-Life 2,Fallout 3 och Fahrenheit

Denna uppsats undersöker hur förhållandet mellan karaktären, interagerbarheten ochpresentationen påverkar möjligheterna för hur spelaren uppfattar berättelsen i spelenHalf-Life 2(Valve Corperation, 2004), Fallout 3 (Bethesda Game Studio, 2008) ochFahrenheit (Quantic Dream, 2005). Metoden för analyserna är baserat på Aarseths (2007)teorier och går ut på att jag själv spelat spelen och sedan analyserat dessa utifrån minaegna spelupplevelser. Analyserna tar även upp teorier och begrepp från andra forskare, såsom Marie-Laure Ryan, Andrew Rollings och Ernest Adams, Lee Sheldon och UlfWilhelmsson.Metoden för analyserna lyckas plocka fram flera unika berättartekniker och förhållandenfrån spelen. Bland annat den dolda storyn i Half-life 2, den ytterst interagerbara välden iFallout 3 samt de flera olika huvudkaraktärerna i Fahrenheit, och hur dessa påverkarspelarens uppfattning av berättelsen. Förhållandena är dock inte generella, utan unika förvarje spel, vilket medför att resultaten också är det, och kan därför inte ses som reglerutan mer som riktlinjer för hur en berättarteknik kan se ut..

Färgkonnotationer i spel : Hur val av färg påverkar hur vi upplever en spelkaraktär

The purpose of this bachelor thesis is to identify the relationship between color and semiotics and how a person?s opinon, regarding a game character?s different characteristics, can be affected by the use of various colors. Prior to this study people were asked, through an online survey, to write down words that they associated with different colors. The colors were then divided into four different groups depending on whether they had been associated with positive-strong words, positive-weak words, negative-strong words or negative-weak words. In order to further shed light on the effect of colors, the four palettes, consisting of the colors associated with the different words, were then used separately to give color to two characters: a man and a woman.

Från inre harmoni till yttre välklang : En studie av idrottspsykologins mentala träning anpassad för musiker

SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka om det är möjligt att från idrottspsykologins mentala träning anpassa och skräddarsy den för mig, som musiker, för att på så sätt kunna sänka både stress och nervositetsnivå.Min tanke med uppsatsen är att den förhoppningsvis ska kunna väcka ett intresse för idrottspsykologins mentala träning inom musikaliska kretsar.De aspekter av den mentala träningen som jag valt att fokuserat på är att med hjälp av den mentala träningen strukturera upp den mentala förberedelseprocessen: inför, under och efter ett uppträdande.De metoder som jag använt mig av är litteraturstudier och praktiska undersökningar, på mig själv som musiker, med hjälp av de olika övningar och teorier som presenteras i den litteratur som jag studerat. Dessa övningar och teorier har jag sen anpassat för mig, som musiker.Jag har även valt att läsa boken The inner game of music av Berry Green och W. Timothy Gallwey för att se vilka teorier som redan finns översatta för musiker och för att se om det finns något mer att tillägga.Resultatet visar att det är möjligt att sänka både stress och nervositetsnivån med hjälp av de teorier och övningar som jag tagit del av och sedan omvandlat.Vidare diskuteras det i analysen och i diskussionen hur en musiker på bästa sätt kan ta till vara på dessa metoder och övningar..

Högläsningens positiva inverkan på yngre barns läs- och skrivinlärning

Syftet med mitt arbete är att undersöka högläsningens roll i barns sätt att lära sig läsa och förstå vad läsning innebär. Många föräldrar läser sagor för sina barn kanske utan att tänka på den positiva inverkan det har. Det är just dessa faktorer jag vill lyfta fram.Genom litteraturstudier och intervjuer framkommer det att högläsning har en märkbar påverkan på ett barns förmåga att lära sig läsa. Genom att iaktta läsarens samspel med t.ex. en bok eller tidning kan ett barn komma underfund med att dessa föremål innehåller något som väcker läsarens intresse.

?Developing a crucial business plan template targeted to Swedish Venture Capitalists?

Objective To study if the Swedish venture capitalists consider business plans in their screening process, and in such case, what aspects they evaluate in order to develop a targeted template for Swedish entrepreneurs. A secondary objective is to describe what other factors Swedish venture capitalists evaluate as a part of their assessment. Methodology The method, which has been used in order to test the objective, has been carried out through extensive literature and article studies, interviews, and distribution of a short and comprehensive questionnaire to a multiplicity of venture capitalists throughout Sweden. Conclusion Generally, the findings of this thesis suggest that a business plan should include elements such as a summary of important elements, a thorough market analysis, financial information, exit strategy, and the risks associated with the project. The empirical material also reveals that venture capitalists also evaluate factors such as ownership influence, the entrepreneur?s industry knowledge, product knowledge and the personal chemistry in their evaluation process.

Diskkrypteringsprestanda i GNU/Linux

This thesis compares the impact on disk performance in a GNU/Linux  environmentwith three encryption algorithms: AES,  Serpent and Twofish in three different implementations: DM-crypt, Loop-AES and Truecrypt. For all three algorithms a key length of 256 bits is used.The thesis shows that the least performance impact during data encryption, and thus file writing, is reached by using AES or Twofish encryption implemented in DM-crypt or TrueCrypt. The thesis shows that some data operations with a sufficiently low processor utilization barely affects disk performance at all if encrypted using the optimal implementation and algorithm.It is also discovered that the performance impact during data decryption, or file reading, can be minimized by using the most efficient implementation and algorithm. The best results are met with the AES or Twofish cipher, regardless of implementation.An important conclusion that  is  drawn is that it is hard to determine a superior encryption solution for all purposes. However, by reviewing and examining the collected data from all aspects of disk performance the AES implementation in TrueCrypt is, with small marginals, determined to be the most optimal..

Fantasymiljö i 3D

Detta arbete visar processen och olika element som kan användas eller krävs för att skapa en trovärdig fantasymiljö. Genom att läsa, samla in och sammanfatta information om miljöer, växter, tekniska processer, färger, ljus och form från litteratur, internet och egna erfarenheter har vi skapat en slags guide över hur man kan skapa en trovärdig miljö. Växter kan inte ha för enformig placering i miljön utan måste placeras enligt slumpmässig naturligt kaos. De 3D-modeller som miljön innefattar måste ha vissa attribut så som smuts, damm, röta, brister, rivor och sprickor. Inget är kliniskt rent i naturen. Något som man oftast inte tänker på, är att det nästan inte finns kanter i naturen som är helt skarpa och vassa, därför bör man tänka på att runda de flesta kanterna på sina modeller.

Meningsfullhet i övning : En självobservation av min livsvärld

Studien utforskar hur min livsvärld påverkades och förändrades då jag undersökte mina strategier för saxofonövning. Utgångspunkten för studien utgår från instuderingen som gjordes av Paul Bonneaus stycke Suiet pour saxophone alto et piano och de loggboksanteckningar som skrevs i samband med varje övningspass. Denna kvalitativa studie genomfördes utifrån ett livsvärldsperspektiv som kommer ur den fenomenologiska filosofin. Analysen av instuderingsprocessen kretsade kring mina reflektioner över hur jag ser på övning utifrån min livsvärld. I resultatet framkommer ett mönster som visar en övergång från negativt tänkande till mer positivt tänkande.

Wickrpedia : Integrering av sociala tjänster

The web has evolved much through the years. From being a place where author and reader were clearly distinguished, it now invites everyone to take part in the development of both content and technology. Social services are central in what is called Web 2.0. Wikis, blogs and folksonomies are all examples of how the users and their communities are key to the development of services. Collaborative writing, tags and API:s are central.

Cloudmetoden - Utveckling av ett alternativt arbetssätt för produktion i digitala medier

Denna slutreflektion kommer att beskriva planeringen och utvecklingen av en alternativ sorts arbetsmetod kallad Cloudmetoden, vilken lämpar sig för mindre arbetsgrupper som utvecklar digitala medier (i vårt fall spelproduktion). Slutreflektionen kommer att innehålla beskrivningar om vilket typ av problematik som gjorde att vi valde att skapa ett eget sätt att arbeta. Vi diskuterar och jämför vår arbetsmetod med redan existerande projektmetoder inom digitala spel. Vi kommer nämna de produkter som har skapats med hjälp av vårt arbetssätt och hur vi arbetade med dessa. Nyckelord: Cloudmetoden, spelproduktion, projektmetod, alternativ, digitala medier. This text will describe the planning and development of a new kind of working method we call The Cloud Method , which is suited for smaller teams who develop some kind of Digital Media. (In our case, video games).

Trollscouts : Det visuella samarbetet

Detta arbete handlar om att undersöka hur vi kan använda oss av det visuella i ett spel för att motivera till samarbete och locka till gemenskap. Vårt intresse låg i att undersöka kring tanken med att inte tänka sig ett spel som enbart en passiv flykt från verkligheten, utan som ett verktyg som kan användas till att motivera till samarbete. Det spel som vi valt att utveckla var bestämt att vara anpassat för barn runt 10-års ålder. Vi valde att använda oss av en metod som heter Layered Elaboration för att lära känna vår målgrupp tydligare, samt få idéer och inspiration till hur vi kan anpassa ett spel för denna målgrupp. Efter att vi haft en workshop tillsammans med barnen på en skola, där vi lät barnen rita vad de kom att tänka på kring olika teman de fått, utvecklade vi en spelbar prototyp som vi sedan lät barnen på samma skola testa för att få en utvärdering.

<- Föregående sida 50 Nästa sida ->