
Sökresultat:
6580 Uppsatser om Game Design - Sida 66 av 439
Webbased Timereport system
Webbaserat Tidrapporteringsystem.
Snedställningskrafters påverkan på prefabricerade pelar-balk stommar
The aim of this thesis was to investigate if the robotized welding method FSW (Friction Stir Welding) could be applied for joining a rotating structure in an aero engine at Volvo Aero Corporation. FSW is expected to introduce less defects than today?s welding methods and could therefore be suitable for critical aero components. The material is the nickel based alloy Inconel 718, however a material experimentation is outside the scope of this report.The main goal of this study is to verify if the ESAB ROSIO robot based FSW-system has a suitable work space to be able to weld the rotating structure, and if the welding tool has accessibility to the joints. The FSW-process needs a rigid fixture, and a number of fix-ture concepts are presented based on a proposed weld sequence.
Utveckling av terräng och partikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)
Denna rapport är resultatet av ett examensarbete som har utförts vid institutionen för informationsochkommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapportenpresenterar ett arbete där examensarbetarna har utvecklat en terräng med höjdskillnader ochljussättning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter(GPU implementering) som visar olika mönster samt en kamera för att kunna observera spelvärldenfrån alla möjliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL är ett lågnivå-API som riktar sig mot nybörjare och professionella spelutvecklare iprogramspråket Java. Flera tekniker exponeras istället för att mappa lågnivå-funktioner iobjektorienterad programmeringsparadigm som många javautvecklare är vana vid. LWJGL hanterarsin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart för att få en solid grund för moderna spel och enbättre användarupplevelse. Den grafiska renderingen sköts med OpenGL.Syftet med det här examensarbetet var att utvärdera LWJGL om den är kompetent nog att användasi samband med spelutveckling.
Leka lära leva : En studie i inomhusmiljöns betydelse för små barns lek och lärande i förskolan
Our aim in this work has been to redesign ModernFamilies and make a user-friendly interface for people with aphasia. The focus has been to identify general issues they might face while using different technology and applications, in order to find better alternative design for ModernFamilies, with a focus on usability. To approach this issue, we used a qualitative method. Our study includes several interviews and observations preformed in conjunction with the AGNES project (AGeing in a NEtworked Society) and speech therapists. Aphasia requires simple design that in the same time gives them support to understand and use technology and different applications.
Utveckling av målarverktyg : Ett projekt om att ta fram en ergonomisk pensel för yrkesmän
Den här uppsatsen speglar ett examensarbete för Färggrossen i Nybro. Ett nytt måleriverktyg, närmare bestämt en lackpensel tas fram för yrkesmålare.Fokus för projektet har legat på användarstudier med hjälp av yrkesmålarna Thomas Molin och Mikael Brandén. Studierna har börjat med observationer utav arbetsprocess och hantering av verktyg, därefter uppföljande tester av skissmodeller.Två serier med skissmodeller tas fram för användarstudier och följs sedan upp med en förprototyp som detaljutvärderas. Resultatet blir ett verktyg med vinklat skaft som ska skapa en flexibel pensel för många olika grepp..
Den smarta kartan : En teoretisk diskussion om geografiskt informationssystem i ledningssystem
Den pågående utvecklingen med informationssystem och den ökade tillgången till information via dessa system ökar kraven på den militära personalen att hantera denna stora mängd information.Information om aktörer i ett stridsområde samt den terräng aktörerna befinner sig i är en förutsättning för att genomföra militära operationer. Som följd av denna informationsmängd behöver informationssystemen utvecklas för att kunna ge bättre beslutsunderlag.Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken militär nytta man skulle kunna uppnå med ett geografiskt informationssystem (GIS) för beslutsfattarna i en militär insats. Dessutom skall uppsatsen undersöka hur ett GIS bör vara utformat för att stödja personalen med beslutsfattande.Undersökningen sker genom både komparativ litteraturstudie och beskrivning av teorier och metoder.Resultatet pekar på att GIS bör kunna bidra till den militära nyttan med att möjliggöra ett informationsöverläge gentemot en motståndare. Vidare pekar resultaten på att rätt design på GIS underlättar för användaren men att det ändå krävs utbildning för att nyttja GIS fullt ut..
Takbox: ny design av befintlig takbox
Rapporten behandlar examensarbetet ?Ny design av befintlig takbox? som utförts vid Institutionen för arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Examensarbetet har förmedlats av Uminova Center i Umeå. Uppdraget gavs till oss två studenter vid ingenjörsprogrammet Industriell design under våren 2003. Uppdragsgivare var Jaxal AB i Övertorneå, som bland annat tillverkar takboxar för det norska företaget Skiguard AS.
Datorbaserad analys av enzymdesign för Diels-Alder reaktioner
This thesis has been focused around the Diels Alder reaction with the goal to design an enzyme catalyzed reaction pathway. To achieve this goal computer aided enzyme design was utilized. Common traditional methods of computational chemistry (B3LYP, MP2) do not do well when calculating reaction barriers or even reaction energies for the Diels Alder reaction. New calcu- lation methods were developed and tested. This was the focus of the first part of the thesis, by choosing a small system, extensive and heavy calculations could be done with CBS-QB3.
Design av multimedia för allmänna kunskapsinstitutioner
Denna uppsats behandlar hur multimedia för lärande designas och används på allmänna kunskapsinstitutioner som museum och Science Centers i Sverige. Syftet med studien var att kartlägga designers förhållningssätt till designprocessen samt till aspekter som lärande, upplevelse och multimedia när en multimedial applikation utformas. Ytterligare syften var att identifiera problem och avslutningsvis utforma och presentera riktlinjer för design av multimedia för allmänna kunskapsinstitutioner. Studien, som antog en kvalitativ ansats, initierades med inledande intervjuer med en extern designer och två utställningsdesigners. Dessa intervjuer vägledde sedan frågeställningarnas utformning till de sex huvudintervjuerna, som hade en semistrukturerad prägel.
Vad då pitch?: en studie av arbetsmetodiken vid tre svenska designbyråer kopplat till teorier inom Design Management
I byggandet av ett varumärke ligger huvudsyftet i att skapa en produkt som bygger på mer än det visuella materialet. För att förstå både kunden och marknaden - och samtidigt bygga varumärket på ?rätt? värden - bör en designbyrå följa ett antal klara steg i sin arbetsmetodik. Denna uppsats syftar dels till att belysa arbetsmetodiken hos svenska designbyråer, dels att undersöka i vilken utsträckning byråerna tillämpar teorier inom Design Management och varumärkesbyggande. Med hjälp av intervjuer undersöks arbetsprocessen vid tre ledande svenska designbyråer.
Konstruktion och utvärdering av Current Conveyors
Normally the operational amplifier is used as a component in active filter design. The goal for future components in filter design is large bandwith and the use of low supply voltages. The use of current-mode instead of voltage-mode circuits gets a step closer to the required performance. A component that use current as the signal conveying part is the current conveyor. In this report a comparative study between two current conveyor structures of second generation (CCII) is performed.
Jag läser och förstår det intressanta : Tillgänglig, förståelig och intressant information för personer med lindrig till måttlig utvecklingsstörning. Information på FUB:s webbplats, som skrift i samspråk med bild.
Most of the information online is difficult for people with cognitive disabilities to understand and assimilate. In this project I have had the expectation that this is possible to change. In cooperation with FUB, a Swedish organization working for people with cognitive disabilities, I have studied how to adapt content, pictures and writing to persons with the levels of mild to moderate cognitive disabilities. I have also taken the perspective ?design for all?, which means that you adapt a design for the weakest persons in the society to make it work for everyone.The purpose of my work is to study how to create a web text where content, writing and pictures are incorporated.To examine how to do this I have conducted qualitative interviews in which I have let the informants look at and read four different texts.
Utveckling av säte till kulventil SKV
This report contains a degree project made by the mechanical engineering students Lennart Andersson and Daniel Jansson. The project has performed in assignment by SOMAS Valves AB in Säffle. SOMAS are leading in development on control and on/off valves. To maintain this position they always want to improve their products. One way in this development is valves that are more tightened.The purpose with our project was to investigate another seat design on a HiCo (High Cobalt Alloy) seat to a SKV 150 PN 25 valve and compare this to an original HiCo seat.By modifying the seat on a ball valve we want to achieve a valve that leaks lesser then a valve whit original seat.
Estetisk Effektivitet i Digitala Spel - Konsten att skapa starka upplevelser
Den här uppsatsen undersöker varför vissa spel kan ses med ett större estetiskt
värde än andra och
hur detta estetiska fokus kan uppnås samt hur detta påverkar spelen och dess
värde. Syftet är att
beskriva estetisk effektivitet som begrepp och metod för att kunna applicera
dessa kunskaper i
produktioner av digitala spel. För att undersöka problemområdet utfördes en
spelproduktion där
metoder framtagna under undersökningens gång applicerades. Denna produktion
testades sedan mot
respondenter och resultaten sammanställdes med reflektioner kring hur processen
påverkat
slutprodukten. Undersökningen beskriver ett förhållningssätt, komplett med
begrepp, definitioner
och metoder och visar att detta kan användas för att skapa sammanhållna och
starka upplevelser.
.
Skapandet av en webbaserad informationsplattform : Designprocess från koncept till slutprodukt
Jag kommer i denna uppsats beskriva den designprocess som pågått vid skapandet av en webbaserad informationsplattform från koncept till slutprodukt.Mitt uppdrag har varit att effektivisera en webbyrås nuvarande sätt att hantera och sprida information på, som bestod av en blandning mellan digital och analog information, och skapa en ny webbaserad informationsplattform. Den nya webbaserade informationsplattformen ska kunna samla all information på en plats och skapa ett effektivare informationsutbyte mellan de anställda på företaget.Jag har använt mig av två teoretiska ramverk; Nielsens tio heuristics samt Krugs visuella design hierarki.Jag har arbetat nära beställaren för att kunna skräddarsy webbplatsen till deras behov.Resultatet efter ett omfattande arbete med designmallar och front-end kodning blev grunden för webbyråns webbaserade informationsplattform, utvecklad för att effektivisera spridningen av information på företaget..