Sökresultat:
1957 Uppsatser om Gćstad - Sida 55 av 131
Att implementera komponentmetoden enligtK3 i allmÀnnyttiga bostadsbolag
Syfte och frÄgestÀllning:K3 Àr ett principbaserat regelverk och dÀrför finns det ont om riktlinjer frÄn lagstiftaren ochnormgivande organisationer. Fastighetsbranschen har pÄ egen hand fÄtt reda ut hurkomponentmetoden skall tillÀmpas i praktiken. Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur denpraktiska övergÄngen till komponentmetoden kan göras. Samt att belysa effekten som enförÀndring av redovisningsprinciper har pÄ resultat och balansrÀkning.Metod:En kombinerad literaturstudie med en kvalitativ intervju om implementeringen avkomponentmetoden.AvgrÀnsning:Studien begrÀnsas till allmÀnnyttiga bostadsbolag som har sin huvudsakliga verksamhet somuthyrare av bostÀder. Fokus kommer att ligga pÄ de kommunalt Àgda bostadsbolagen inomStockholms stad, med stor tyngd hos FamiljebostÀder.Slutsattser:Uppsatsen identifierar ett antal valmöjligheter som finns vid övergÄngen till K3.
Prioriterad Cykeltrafik i Malmö : MöllevÄngsstrÄket
Cyklandet i Malmö har ökat sista Ă„ren bĂ„de relativt och i absoluta tal. Malmö Ă€r med sin plats i Ăresundsregionen en stad med storstadsambitioner. Studier av litteratur och ute i fĂ€lt avslöjar att det separerade systemet för cyklister, som Malmö hĂ„ller fast vid, har vissa brister. JĂ€mförelser med andra stĂ€der visar att cykelfĂ€lt pĂ„ gatorna fungerar bĂ€st i stadskĂ€rnan, medan separerade cykelvĂ€gar Ă€r bĂ€st i stĂ€ders perifera delar. För att kunna profilera sig som storstad bör cykelfĂ€lt finnas pĂ„ större gator.
Flexibla aktörer, interna rum : Filmproducenter, personliga nÀtverk och mötesplatser inom filmbranschen
I denna uppsats studeras hur kontakter mellan filmproducenter och manusförfattare, regissörer och finansiÀrer skapas och fördjupas samt i vilka konkreta fysiska rum sÄdana kontakter kan ske. Djupintervjuer har gjorts med tre Stockholmsbaserade filmproducenter och tvÄ andra nyckelpersoner i samma stad. Dessa intervjuer har sedan analyserats dels hermeneutiskt, dels genom diskursanalys. Resultaten visar att kontakter ofta skapas dels genom personliga nÀtverk, dels i sjÀlva arbetet med filmprojekt. Mötesplatserna Àr ofta temporÀra och interna, Àven om vissa typer av miljöer som kontor, lÀgenheter och restauranger Äterkommer.
Verklighetens klassamhÀlle
Ek, Gertrud (2010). Vad gör vi nÀr elever inte nÄr mÄlen i lÀsning och skrivning? - Rektorers kunskap om och strategier för att begrÀnsa lÀs- och skrivsvÄrigheter. Skolutveckling och ledarskap, Utbildningsvetenskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med mitt sjÀlvstÀndiga arbete var att undersöka vilken förstÄelse och vilka strategier rektorer har för att begrÀnsa lÀs- och skrivsvÄrigheter sÄ att alla barn kan lÀsa och skriva efter sitt första skolÄr.
HÀlsodiplomering av en förskola : En metod för ett förÀndringsarbete mot en bÀttre livsstil hos de anstÀllda
Syftet med uppsatsen Àr att belysa en aspekt av Faluns omvandling till modern stad. Den del i denna modernisering som vidrörs i uppsatsen Àr införandet av elektrisk gatubelysning. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen rör diskussionen som föregicks i stadsförvaltningen dÄ man införde elektrisk gatubelysning i Falun och anledningarna till införandet av elektrisk belysning. Materialet som har anvÀnts för undersökningen Àr protokoll frÄn stadsfullmÀktige och drÀtselkammare i Falun under perioden 1863-1888. Gatubelysningen i Falun har sedan 1849 varit i stadsförvaltningens regi.
MĂ NGFALD I ORGANISATIONEN OCH (O)MEDVETNA FĂRDOMAR
I ett alltmer varierat samhÀlle ökar behovet hos individer av att identifiera sig inom alla samhÀllsnivÄer. Arbetsgivarens ansvar, som regleras via lagstiftningen med diskriminerings- och jÀmstÀlldhetslagen, saknar tydliga ramar och verktyg för att integrera mÄngfald i det vardagliga arbetet. Solna stad ingick i ett EU-projekt för att medvetandegöra fördomar inför processer som rekrytering, rehabilitering och lönesÀttning. Studien tar del av chefernas upplevelse av satsningen samt vilka möjligheter och svÄrigheter de upplevde med mÄngfald i organisationen. Detta har undersökts kvalitativt och explorativt i form av Ätta intervjuer med chefer som har personalansvar och som sedan analyserats tematiskt.
Staden som en kollektiv aktör En abduktiv fallstudie pÄ Malmö stad
AbstractCities are once again becoming the locus of economic, social and political processes. The effect of these processes on the city is two-fold: one one hand they threaten to fragment and dislocate the city and the actors within them, on the other hand they give actors within cities new opportunities to react and mobilize resources towards different strategies of integration. The latter gives rise to what Patrick Le GalĂšs calls the collective actor-city. The aim of this thesis is to explore the notion of the city as a collective actor in a swedish context by utilizing Le GalĂšs theory of european cities as collective actors in an abductive case study on the city of Malmoe. By utilizing Le GalĂšs five dimensions that make up a collective actor I analyze interviews conducted with city officals aswell as documents produced from the city wide plan of action Welfare for everybody.
Arkivsökportaler pÄ nÀtet. En studie av sökfunktioner, anvÀndarvÀnlighet och tillvÀgagÄngssÀtt hos sex söktjÀnster för privatarkiv
Syftet med uppsatsen Àr att belysa en aspekt av Faluns omvandling till modern stad. Den del i denna modernisering som vidrörs i uppsatsen Àr införandet av elektrisk gatubelysning. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen rör diskussionen som föregicks i stadsförvaltningen dÄ man införde elektrisk gatubelysning i Falun och anledningarna till införandet av elektrisk belysning. Materialet som har anvÀnts för undersökningen Àr protokoll frÄn stadsfullmÀktige och drÀtselkammare i Falun under perioden 1863-1888. Gatubelysningen i Falun har sedan 1849 varit i stadsförvaltningens regi.
Beckholmen bit för bit
PÄ Beckholmen ligger stockholmsregionens enda aktiva reparationsvarv med kapacitet att ta emot sÄvÀl större fartyg samt skÀrgÄrdstrafikens fartyg. För att kunna bedriva verksamheten pÄ ett sÀkert och miljövÀnligt sÀtt krÀvs infrastrukturella investeringar i form av byggnader och anlÀggningar. Stockholms stad har pÄbörjat ett programarbete och presenterat ett förslag till detaljplan som möjliggör dessa investeringar. DÄ det handlar om stora investeringar och förÀndringar i stadsbilden Àr den nya detaljplanen ett kÀnsligt projekt, sÀrskilt om varvsverksamheten skulle hamna i ekonomiska svÄrigheter. I det förslag till detaljplan som presenterats hösten 2012 har varsverksamhetens funktioner lagts inom en och samma byggnadsvolym, som till en följd blir vÀldigt stor. FrÄgestÀllningen i ?Beckholmen bit för bit? Àr om en detaljplan som lÄter verksamheten vÀxa mer inkrementellt fördelat pÄ fler byggnader kan göra projektet mer flexibelt. Efter studier av varvsverksamhetens program samt volym och planstudier, blir slutsatsen att det finns fördelar med att fördela varvsfunktionerna pÄ fler byggnadsvolymer.
HĂR ĂR DITT LIV-En studie kring utredningsarbete inom ekonomiskt bistĂ„nd
Att jobba inom socialtjÀnsten med ekonomiskt bistÄnd innebÀr att man som socialsekreterare mÄste skriva en hel del utredningar, och det förvÀntas av socialsekreterarna att dessa utredningar Àr objektiva sammanfattningar av klientens situation. Men Àr det överhuvudtaget möjligt att vara objektiv? Och Àr det egentligen klientens berÀttelse som skrivs ner i utredningen eller socialsekreterarens?
Studien utgĂ„r frĂ„n frĂ„gestĂ€llningarna: Vad innebĂ€r det att utreda inom ekonomiskt bistĂ„nd? Hur ser socialsekreterare pĂ„ klientens delaktighet i utredningsprocessen? Ăr bristande kunskaper i svenska ett hinder för klientens delaktighet i utredningsprocessen?
Syftet med studien Àr att studera utredningsarbete inom ekonomiskt bistÄnd och den strukturerade utredningsmetod som anvÀnds inom Göteborgs Stad, samt att se om socialsekreterarna som anvÀnder den anser att den leder till att klienten blir mer delaktig. NÀr det gÀller delaktighet definieras det begreppet hÀr som aktiv medverkan och medinflytande. Studien görs utifrÄn ett postmodernt perspektiv.
För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har tio socialsekreterare i invandrartÀta stadsdelar i Göteborg intervjuats, och resultaten av denna empiriska undersökning har analyserats med hjÀlp av teorierna socialkonstruktionism och narrativ teori.
Att utreda inom ekonomiskt bistÄnd Àr en mÄngfacetterad uppgift.
SprÄkutvecklande Àmnesundervisning
Syftet med vÄr undersökning Àr att se hur tvÄ yrkesverksamma lÀrare i No arbetar för att gynna sprÄkutvecklingen i Àmnesundervisningen för elever som har svenska som andrasprÄk. VÄra frÄgestÀllningar Àr följande:
? PÄ vilka sÀtt kan lÀrarna ta hÀnsyn till andrasprÄkselever i sin planering av Àmnesundervisning?
? PÄ vilka sÀtt kan lÀrarna stötta eleverna i deras sprÄkutveckling?
Vi har anvÀnt oss av 2 intervjuer och 5 observationer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Vi intervjuade tvÄ lÀrare som arbetar pÄ tvÄ skolor i ett mÄngkulturellt omrÄde i en större stad i södra Sverige. En av lÀrarna Àr behörig NO-lÀrare, den andra behöriga SO-lÀraren.
VÄr undersökning visar att de bÄde lÀrarna anser att man bör satsa pÄ sprÄket vÀldigt mycket.
En tryggare stad genom trygghetskapande ÄtgÀrder : Fysisk planerings inverkan pÄ kvinnors trygghet i kommuner
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur kommuner i sin fysiska planering genomtrygghetsskapande ÄtgÀrder utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv pÄverkar tryggheten för kvinnor. Detsker genom kvantitativa statistiska metoder i tvÄ delar: dels i en jÀmförande tidsserie som mÀterskillnaden i upplevd otrygghet för kvinnor mellan kommuner som arbetat med trygghetsskapandeÄtgÀrder utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv jÀmfört med kommuner som inte arbetat pÄ detta sÀtt:dels via tvÀrsnittsdata undersöks vilka faktorer som pÄverkar otryggheten för kvinnor i olikakommuner.Resultatet visar att kvinnor Àr mer otrygga i de kommuner som arbetat med trygghetsskapandeÄtgÀrder utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv. Störst förklaring till varför kvinnor upplever otrygghetpÄ kommunnivÄ Àr i tur och ordning andelen boende i flerfamiljshus, andelen utlÀndsk bakgrund,andel yngre kvinnor, kommunstorlek samt andelen ensamstÄende. Det kan dock finnas förklaringartill det delvis ovÀntade undersökningsresultatet, vilket öppnar upp för framtida forskning om hurkommuner kan minska otryggheten för kvinnor..
Stadens mellanrum : fenomenet; upplevelsen & pÄverkan pÄ mÀnniskan
Detta examensarbete behandlar det fenomen somhÀr Àr kallat för ?stadens mellanrum?. Uppsatsenutreder vad ett mellanrum i staden kan tÀnkas varaför nÄgot, mÀnniskors upplevelse av dem samt omde kan tÀnkas ha nÄgon betydelse för en personsvÀlmÄende.Arbetet Àr framtaget genom anvÀndandet av litteraturstudier,egna observationer och en kvalitativstudie. Studien som Àr genomförd i arbetet fokuserarpÄ förvÀrvsarbetande vuxna och deras upplevelseav stadens mellanrum lÀngs resvÀgen till och frÄnarbetet. Resultaten frÄn dessa pekar mot att mÄngaav dessa mellanrum Àr sÄ pass neutrala att de inteuppmÀrksammas avsevÀrt mycket av invÄnarna.
Hur gymnasieelever ser pÄ sin framtid och studie- och yrkesvÀgledning : - en komparativ studie mellan studieförberedande program och yrkesprogram
Syftet med den hÀr studien var att undersöka om det finns nÄgra skillnader i hur gymnasieelever ser pÄ sin framtid nÀr det gÀller studier och arbete, och om de anser att de fÄr sina vÀgledningsbehov tillgodosedda. HÀr jÀmförde jag elevernas svar utifrÄn om de gick högskoleförberedande eller yrkesprogram samt kön, klass och bostadsort. För att ta reda pÄ detta gjorde jag en kvantitativ enkÀtundersökning med 250 gymnasieelever i Ärskurs 3 i en Norrlandskommun. Resultaten jag fann var att elever frÄn högskoleförberedande program, övre klass, som bor i stad och Àr killar, generellt har större handlingshorisont. De vet i större utstrÀckning vilken utbildning de vill gÄ och ser sig i större utstrÀckning ha mycket goda möjligheter att fÄ arbete i framtiden.
Parkering i Karlskrona innerstad - Handelshamnen
Biltrafiken ökar idag i allt större utstrÀckning. Bilen, och dÀrmed
parkeringsytorna, anses ofta vara viktiga för stadens tillgÀnglighet och ger
starkt utslag i sÄvÀl handeln, arbeten och kulturlivet i staden. För de stÀder
som har en trÄng stadskÀrna kan det vara svÄrt att tillgodose behovet av
parkeringsplatser. Framförallt i innerstaden Àr det hög efterfrÄgan pÄ
parkeringsplatser samtidigt som konkurrensen om marken Àr hög för alternativ
markanvÀndning. Biltrafiken tar ofta Àven upp stora ytor i stÀderna och kan pÄ
sÄ vis bidra till en lÀgre densitet och en mer bilberoende stad.
För att minska bilberoendet kan stÀderna satsa pÄ förtÀtning som gynnar
alternativa transportmedel som cykel, gÄng och kollektivtrafik.