Sök:

Sökresultat:

4265 Uppsatser om Fysisk smärta - Sida 3 av 285

NÀr man har idrott, jag Àr jÀmt glad: en studie av vad
sÀrskoleelever tÀnker om fysisk aktivitet

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och förstÄ hur sÀrskoleelever ser pÄ fysisk aktivitet i idrottsundervisningen och pÄ fritiden. Genom en intervju med nÄgra elever frÄn sÀrskolan fick vi reda pÄ detta. Innan intervjun fick eleverna mÄla en bild av dem sjÀlva pÄ en idrottslektion. Genom att sedan prata om den bilden blev eleverna mer avslappnade i intervjusituationen. För att fÄ en förstÄelse för elevernas syn pÄ fysisk aktivitet tittade vi pÄ svaren ur olika perspektiv, rörelsesyn (patogent, salutogent) och kroppssyn (dualistiskt, integrerat).

Röris eller inte? Det Àr frÄgan.

Syftet med detta arbete Àr att, med hjÀlp av Friskis & Svettis rörelseprogram Röris, undersöka om det gÄr att upptÀcka eventuella skillnader i elevers koncentration före och efter fysisk aktivitet. Under tvÄ veckor har vi observerat tio elever i Ärskurs fem och sex dÀr en vecka var utan fysisk aktivitet och den andra veckan var med fysisk aktivitet. DÀrefter har vi under 60 minuter undervisning granskat elevernas koncentrationsnivÄ pÄ skolarbetet. Resultatet visade att Ätta av tio elever pÄverkades positivt efter fysisk aktivitet, en elev som inte pÄverkades alls och en elev som pÄverkades negativt. Utöver rörelseexperimentet och observationer har vi genomfört intervjuer med eleverna samt deras klasslÀrare.

  FYSISK AKTIVITET OCH KONCENTRATIONSFÖRMÅGA

 Syftet med denna uppsats Àr att se om det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga samt att utreda om det kan vara bra för barn och ungdomar med koncentrationssvÄrigheter att ha mer idrott i skolan. I den teoretiska bakgrunden redogör vi framförallt för begreppen fysisk aktivitet, koncentrationsförmÄga och koncentrationssvÄrigheter. Vi redovisar för forskning kring ADHD och DAMP, eftersom dessa diagnoser innebÀr svÄra koncentrationssvÄrigheter. MÄnga forskare anser att fysisk aktivitet eller motorisk trÀning pÄ olika sÀtt kan ha en positiv pÄverkan pÄ koncentrationsförmÄgan men det verkar rÄda olika meningar kring hur mycket och vilken typ av fysisk aktivitet som Àr effektiv. För att besvara vÄrt syfte har vi med hjÀlp av enkÀter frÄgat elever om fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga under teoretiska lektioner. Vi har Àven intervjuat en speciallÀrare om hennes arbete och om hennes syn pÄ fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga.

Fysisk aktivitet och dess betydelse för livskvalitet vid kronisk hjÀrtsvikt hos vuxna : En systematisk litteraturstudie

Bakgrund: Kronisk hjÀrtsvikt Àr ett ökande sjukdomstillstÄnd bland befolkningen och pÄverkar det dagliga livet för de drabbade.Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva fysisk aktivitet samt dess betydelse för livskvalitet för vuxna personer med kronisk hjÀrtsvikt.Metod: En systematisk litteraturstudie valdes som metod. Sökning av artiklar gjordes via databaserna PubMed, Cinahl och ELIN@kalmar.Resultat: Fysisk aktivitet i form av specialutvecklade trÀningsprogram Àr en betydelsefull faktor för patienter som lider av kronisk hjÀrtsvikt. Fysisk aktivitet har en positiv effekt pÄ samtliga dimensioner av livskvalitet (global, fysisk, mental och social) hos de personer som lider av kronisk hjÀrtsvikt.Slutsats: Det Àr viktigt att vÄrdpersonal, dÀribland sjusköterskor, möjliggör att fysisk aktivitet blir lÀttillgÀnglig och genomförd för alla patienter som drabbas av kronisk hjÀrtsvikt och detta sÄ tidigt som möjligt för att undvika en snabb försÀmring av deras livskvalitet.Nyckelord: kronisk hjÀrtsvikt, livskvalitet, fysisk aktivitet, omvÄrdnad..

Fysisk aktivitet pÄ recept

Wilhelmsson, A. Fysisk aktivitet pÄ recept. En kvalitativ studie om vÄrdpersonals syn pÄ att ordinera fysisk aktivitet genom receptskrivning. FolkhÀlsovetenskap 160 poÀng. Examensarbete i folkhÀlsovetenskap 10 poÀng.

Fysisk aktivitet - om Ärskurs 9-elevers sjÀlvskattade kondition och gymnasieval

Denna uppsats tar upp elevers uppfattning om kondition och fysisk aktivitet. Syftet var att undersöka vad elever i Ärskurs 9 har för sjÀlvskattad kondition, om de utövar fysisk aktivitet regelbundet samt om deras sjÀlvskattade kondition pÄverkar deras gymnasieval. Undersökningen tar Àven upp betydelsen av fysisk aktivitet och instÀllning till fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet har positiva effekter pÄ hÀlsan och det finns ett samband mellan kontinuerlig fysisk aktivitet och minskad psykisk stress och oro. DÄliga erfarenheter inom fysisk aktivitet förmÄr personen ifrÄga att avstÄ frÄn att genomföra fysisk aktivitet, eftersom personen förvÀntar sig ett negativt resultat.

Effekter av fysisk trÀning som sjukgymnastisk behandling vid fibromyalgi: en litteraturstudie

American Collage of Rheumatology definierade 1990 fibromyalgi som en lÄngvarig multifokal muskuloskeletal smÀrta. SmÀrtan ska vara kombinerad med en generell allodyni eller hyperalgesi och patienten ska uppvisa smÀrta vid minst 11 av 18 triggerpunkter. Fysisk trÀning i form av styrketrÀning och aerob trÀning har visat positiva effekter för patienter med fibromyalgi. Syftet med denna studie var att granska effekterna av fysisk trÀning som sjukgymnastisk behandling vid fibromyalgi. Studien Àr en litteraturöversikt med granskning och bedömning av RCT studier som avhandlar fysisk trÀning som sjukgymnastisk behandlingsform för patienter med fibromyalgi.

Fysisk aktivitet som egenvÄrd vid diabetes typ 2: en enkÀtstudie

Diabetes typ 2 Àr en snabbt ökande sjukdom som innebÀr personligt lidande och höga vÄrdkostnader. Fysisk aktivitet har visat sig vara effektivt för att förbÀttra diabetikerns hÀlsa. Syftet med denna studie var att undersöka om personer med diabetes typ 2 har kÀnndedom om att fysisk aktivitet har en positiv effekt pÄ deras hÀlsa och om de anvÀnder sig av fysisk aktivitet som en del av sin egenvÄrd. EnkÀtstudien genomfördes pÄ 53 patienter vid sex vÄrdcentraler i Boden och PiteÄ. Inklusionskriterier: diabetes typ 2, Älder under 55 Är.

Nyttan av fysisk trÀning vid depression

Depressionssjukdomarna Àr en av de största orsakerna till ohÀlsa i vÀrlden och under de senaste 50 Ären har depressionssjukdomarna blivit vanligare samt att debuten kommer tidigare i Älder. Den effektivaste behandlingen av depressioner anses vara en kombination av antidepressiva lÀkemedel och samtalsterapi. Fysisk trÀning har i en del studier visat sig ha samma effekt som antidepressiva lÀkemedel, det vill sÀga öka omsÀttningen av serotonin och noradrenalin. I de flesta studier finns dock metodologiska svagheter, vilket gjort att nyttan av fysisk trÀning fortfarande Àr oklar. Syftet med vÄr studie var att undersöka vad som fanns publicerat om nyttan av fysisk trÀning vid depression.

Fysisk aktivitets pÄverkan pÄ elevers lÀrande

Det finns forskning som visar att eleverna fÄr en bÀttre kunskapsutveckling om de fÄr röra pÄ sig mer i skolan. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur fysisk aktivitet pÄverkar elevernas lÀrande. Undersökningen bestÄr av intervjuer som gjorts med sex lÀrare pÄ tvÄ olika skolor dÀr lÀrarna fÄtt dela med dig av sina egna tankar och Äsikter kring Àmnet. Resultatet visar att fysisk aktivitet pÄverkar elevernas lÀrande och utveckling i hög grad och att det Àr viktigt att eleverna fÄr röra pÄ sig mer i skolan samt Àven pÄ sin fritid..

Interaktiv manual för en fysisk produkt : Hur interaktivitet pÄverkar instruktioner för skapandet av en fysisk produkt.

Denna underso?kning syftar till att underso?ka huruvida interaktivitet kan go?ra instruktioner fo?r en fysisk uppgift mer effektiva. Fo?r att go?ra detta skapades tva? applikationer som instruerade i vikningen av en origamifigur i form av en ba?t. En version implementerade interaktiva element medan den andra inte gjorde det.

Rektorers möjligheter att pÄverka elevers fysiska aktivitet : En studie av rektorers syn pÄ betydelsen av daglig fysisk aktivitet under skoldagen samt hur de arbetar med detta

Syftet med studien Àr att undersöka vilket förhÄllningssÀtt rektorer för förskoleklasser och till och med Ärskurs fem har kring daglig fysisk aktivitet under skoldagen och dess betydelse för elevers inlÀrning, samt vilka strategier och metoder de anvÀnder för att erbjuda elever möjlighet till 30 minuters daglig fysisk aktivitet. I forsknings- genomgÄngen framstÀlls olika forskares och författares uppfattningar om betydelsen av fysisk aktivitet ur olika perspektiv. HÀr redogörs Àven för rektorsuppdraget och vilka ansvarsomrÄde som gÀller för rektorerna. Undersökningen bestÄr av en intervjustudie med sju rektorer. Av resultatet framgÄr det att rektorernas möjlighet till att pÄverka elevers rörelse Àr god.

Samband mellan fysisk aktivitet och livskvalitet hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer- en litteraturstudie

SammanfattningSyfte: Att beskriva samband mellan fysisk aktivitet och livskvalitet hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer. Metod: Beskriviande litteraturstudie dÀr de inkluderade artiklarna söktes i databaserna Medline och Cinahl. Sökningen resulterade i 13 artiklar, publicerade mellan Är 2001-2010. Resultat: Positiva samband mellan fysisk aktivitet och livskvalitet kunde ses hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer. Det positiva sambandet mellan fysisk aktivitet och livskvalitet kunde frÀmst ses nÀr den fysiska aktivitetens intensitet var mÄttlig till intensiv och utfördes cirka tre gÄnger i veckan under minst 90 minuter per vecka.

Fysisk aktivitet i klassrummet : sett ur elevers och pedagogers synvinkel

Syftet med vÄr studie var att frÄn elever i skolÄr 5 och dess pedagoger, fÄ en beskrivning av hur den fysiska aktiviteten ter sig i klassrummet. Bakgrundstanken var att fysisk aktivitet pÄverkar vÄr kropp fysiskt och psykiskt vilket kan ha ett samband med skolprestationerna. Om fysisk aktivitet har en gynnsam effekt pÄ elevens kognitiva utveckling, hur praktiseras dÄ denna i klassrummet i de högre Äldrarna? UtifrÄn vÄrt syfte att fÄ en aktivitetsbeskrivning och Äsikter om denna frÄn nÄgra pedagoger och deras elever, valde vi att intervjua pedagogerna och utföra en enkÀtundersökning bland eleverna.Det huvudsakliga resultatet visar att pedagogerna inte planerar undervisningen med tanke pÄ elevernas rörelsebehov men att deras arbetssÀtt ibland ÀndÄ medför viss fysisk aktivitet som genom förflyttningar. Eleverna önskar mer fysisk aktivitet och mÄnga av eleverna tycker inte att deras behov tillfredsstÀlls.

Bakomliggande faktorer som kan pÄverka till en fysiskt aktiv livsstil respektive fysiskt inaktiv livsstil

Syftet med föreliggande studie var att fÄ en djupare förstÄelse för vilka faktorer som kan ligga bakom en fysisk aktiv livsstil och en fysisk inaktiv livsstil och att öka förstÄelsen för varför vissa mÀnniskor kÀnner sig mer motiverade till att behÄlla ett hÀlsosamt beteende och andra inte. I studien deltog sex kvinnor dÀr tre av dem hade en fysiskt aktiv livsstil och tre av dem hade en fysiskt inaktiv livsstil. De sex kvinnorna intervjuades med hjÀlp av en intervjuguide som baserades pÄ teoriernaHealth Belief Model, Self-determination Theory, Social Cognitive Theory och tidigare forskning. Materialet analyserades genom en tematisk innehÄllsanalys. Resultatet diskuterades i relation tidigare forskning och visade att motivationen, den egna instÀllningen och omgivningen Àr tre bakomliggande pÄverkbara faktorer som kan leda till en fysisk aktiv livsstil eller en fysisk inaktiv livsstil..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->