Sök:

Sökresultat:

453 Uppsatser om Fysikalisk modellering - Sida 17 av 31

Samband mellan hårdhetstal och materialparametrar för polymermaterial

Vid användande av polymerer och elastomerer i konstruktioner, lämnar leverantörer oftast endast materialparametrar i form av ett hårdhetstal. De vanligaste provningsmetoderna för hårdhetsmätning av polymerer och elastomerer är Shore samt IRHD (International Rubber Hardness Degree). Hårdhetstalen som erhålls är svåra att använda i Finita Elementanalyser, då de ej direkt kan översättas till mer lätthanterliga storheter. Syftet med examensarbetet är att utveckla en metod för att omvandla hårdhetstal till användbara Finita Elementstorheter. Det finns flera olika metoder för hårdhetsmätning inom Shore och IRHD.Arbetet begränsades dock till att enbart täcka en metod för Shore samt två metoder för IRHD.

Modellering och design av elmotor för mutterdragare

This thesis was carried out at Atlas Copco Tools and Assembly Systems. The purpose hasbeen to develop a design tool to be used for development of new electric motors for AtlasCopcos electric nutrunners. The focus of the thesis has been to increase productivity bydecreasing the power losses in an electric tool. The productivity is defined as themaximum number of tightenings a nutrunner can perform without becoming too hot.Before starting the development of this design tool an existing Matlab script, whichcalculates the losses in a slotless electric motor, has been studied and modified torepresent the real losses in a better way. The modification has been made by performingpractical studies of different losses and then adjusting existing parameters in the Matlabscript.Because design changes in one part of a mechatronic system can lead to a decrease inperformance of another part the choice of parameters that can be changed has been madeso that other parts of the system is affected as little as possible.A study of the existing tools efficiency during an entire tightening has been made toincrease the understanding of when and where the different losses appear and to comparethe modified Matlab script with the measured values.The design tool was formed so that it executes the Matlab script, that calculates thelosses, for a number of different design options and stores the alternative which producesthe least losses.

Det digitala konstverket "Crystal"

Ambitionen med mitt arbete var att skapa en vacker och intressant 3d-animation med den senaste datortekniken. Animationen bygger på redan befintliga skisser, idéer och material som jag har skapat de senaste två åren och ville avsluta i mitt kandidatarbete. Med detta arbete ville jag få mer förståelse för 3d-tekniken som ett konstverktyg och lära mig mer om hur man skapar grafik. Jag ville även öka min estetiska förmåga och kunskap. Genom att använda mig av grafikprogrammet ?Lightwave 3D? plus diverse andra applikationer som behandlar datorgrafik har jag skapat min film.

Realistisk karaktärsmodellering och riggning

Denna rapport kommer att redovisa det arbete som är involverat i att modellera och rigga en realistisk digital karaktär, vars huvudsakliga användningsområde är film produktion. Den kommer att visa hur jag gick tillväga för att skapa en specifik karaktär men även en generell metod för som är tillämpbar på alla sorters figurer. Syftet är att visa ett sätt hur man kan skapa människor och djur i datorn och få dem att se trovärdiga ut. Fokus för detta projekt har framförallt varit modellering och riggning. Den kommer att visa de olika tekniker jag använt mig av och problem som jag stött på under arbetets gång.

Energieffektiv Linjesjöfart Till Och Från Gotland

The ferry traffic to Gotland is essential for the island?s ability to live and develop. Yearly, it transports 1,6 million passengers, 500 000 personal vehicles and 750 000 lane meters of freight with four Ro-Pax ferries. The traffic is controlled and subsidized by the Swedish government since 1971 in order to guarantee the inhabitants and industry of Gotland a satisfactory transportation service. As a consequence of the past decades increased traffic quality, mainly due to a decrease in crossing times, the traffic?s environmental impact and costs has also increased.The Master Thesis proposes a new energy efficient traffic arrangement that satisfies the users? preferences in the same extent as today.

Det digitala konstverket ?Eve?

Ambitionen och målet med mitt projekt var att visualisera delar av en berättelse med hjälp av den senaste datortekniken. Detta tog sin form av en 3d-animation. Målet var inte att producera en färdig kortfilm utan att arbeta med utvalda delar. Projektet var indelat i tre block; en planerings- och researchfas, en produktionsfas och en reflektionsfas. Stora delar av magisterarbetet har bestått av att producera innehåll som sedan ska analyseras. Med arbetet vill jag att folk ska få mer förståelse för 3d-tekniken som ett flexibelt och intressant konstverktyg.

Modellering av uppdragsberäkningar i JAS 39 Gripen

I JAS 39 Gripen finns funktioner, kallade uppdragsberäkningar, som informerarpiloten om hur mycket bränsle och tid som förväntas gå åt för att slutföra detaktuella flyguppdraget. Uppdragsberäkningsdelen är stor och komplex och genomatt göra en modell av uppdragsberäkningarna kan man enklare simulera och verifieradem innan införandet av en ändring. I detta examensarbete har en modellav koden implementerats i MATLAB/Simulink.Under arbetet har en bränsleberäkningskärna och en accelerationsberäkningsfunktionmodellerats. I samband med modelleringen har modelleringsmetoder utvecklatsför vanligt förekommande dataobjekt och funktionaliteter i koden, såsom variabler,loopar och if-satser. En stor del av arbetet har handlat om validering av modellen mot originalkoden.

Modellbaserad utveckling : Potentiell metod för effektiv kravhantering?

Systemutveckling gentemot försvarsindustrin kan i många fall bli komplext och innefatta väldigt stora projekt. Samtidigt har utvecklingen av modelleringsverktyg fortsatt och användningen av modellering har blivit ett potentiellt verktyg för att garantera kvalitativa kravdokument.Studien har studerat vilka för- och nackdelar det finns med att arbeta modell- respektive dokumentbaserat i projekt gentemot försvarsindustrin. Modellbaserat refereras i rapporten som användning av modeller för att skapa kravdokument medan dokumentbaserad utveckling innebär en mer traditionell syn på utvecklingen där krav formuleras i fritext och sedan lämnas över till ansvariga för implementering.Studien har med hjälp av intervjuer som främsta datainsamlingsmetod med projekt involverade i utveckling av system gentemot försvarsindustrin identifierat fördelar och nackdelar med de båda respektive metoderna. Studien har kommit fram till att arbeta modellbaserat garanterar en hög kvalitet och har en förmåga att hantera en hög komplexitet, däremot är metoden mer beroende av verktyg och kompetens jämfört med dokumentbaserad utveckling. Den dokumentbaserade utvecklingsmetoden karaktäriseras av att vara en enkel metod utan något specifikt verktygsberoende, däremot har metoden visat sig vara olämplig för komplexa och stora projekt där spårbarhet i kraven är kritisk..

Modellering av turboladdarens surge-beteende för fordonsindustrin.

Denna rapport redogör kompressorns beteende i en turboladdare för ett givet arbetsintervall. Med det ökande behovet av lösningar till att sänka koldioxidutsläppen så har turboladdaren fått fler och nya användningsområden. Från att till en början vara en produkt som används för att öka motoreffekten så bidrar turboladdaren idag till att minska motorerna med bibehållen effekt och på sätt minimera utsläpp av exempelvis koldioxid.Surge är ett kritiskt tillstånd för turboladdaren som bör undvikas då det oscillerande trycket som uppstår vid surge kan leda till att turboladdaren och motorn skadas. Hur surge-tillståndet förekommer och dess negativa inverkan på turboladdaren beskrivs i denna rapport.Utförandet av arbetet har skett med hjälp av KTH CICERO strömningslabb som drivs av Competence Center for Gas Exchange (CCGEx) som är ett samarbete mellan KTH och näringslivet, strömningslabbet är byggt för att kunna analysera turboladdaren (Garrett GT1752). I denna rapport används strömningslabbet för att få en bättre uppfattning om vad som händer med kompressorn när den arbetar i surge.

Optimering av antal flygplanssäten : Modellering med avseende på yta, intäkt och efterfrågan

Vid införandet av säten är det viktigt att ta hänsyn till passagerarintensiteten, det vill säga hur tätt sätena ligger. Den kritiska mätvariabeln står för avståndet mellan en punkt på ett säte och samma punkt på nästa säte. Mätvariabler som har små värden, det vill säga korta avstånd betyder fler rader och därmed högre vinst. Överblivet utrymme är ett dyrt slöseri då skillnad mellan vinst och förlust för en viss flygning kan vara så liten som mindre än en kostnad för ett säte.Syftet med detta arbete är att ta fram en matematisk modell som hittar den optimala sätesfördelningen mellan klasserna i ett flygplan. Den modell som skall ställas upp ska maximera intäkterna och ytanvändningen för ett flygbolag samt möta efterfrågan.

Jämförande simulering och modellering av framtida järnvägars elenergiförsörjning

In this thesis, the Train Power System Simulator (TPSS) has been compared and verified with the commercial simulator TracFeed® Simulation (TracFeed). The basis for the comparison was a given part of the Swedish railway system, with steel transportation trains. Primarily, emphasis was placed on running time and energy consumption in simulation results. Two transformer systems were analyzed, booster and auto transformers. The high voltage transmission line, parallel to the railroad track, was disconnected in some simulations.

Att förenkla hydraulisk modellering vid översvämningskartering - Betydelsen av tvärsektionernas geometri under vattenytan vid normala flöden

Idag ses information om tvärsektionens geometri under vattenytan som vital för att kunna utföra översvämningskarteringar. Att ta fram sådan information kan dock många gånger vara en både tids- och resurskrävande process, varför det är intressant att undersöka möjligheterna av att förenkla denna del av översvämningskarteringen. Med Väsbyån som studieområde syftade denna studie därför till att undersöka hur viktig tvärsektionens geometri under vattenytan är, i förhållande till Mannings tal, för möjligheten att förutspå vattenstånd vid större flöden än normalflödet. Detta gjordes genom att i modelleringsprogrammet HEC-RAS skapa två fiktiva tvärsektionsformer, en rektangulär och en triangulär, vars dimensioner anpassades efter ett känt flöde och vattenstånd. Därefter simulerades olika extremflöden för de två olika tvärsektionsformerna vid olika Mannings tal.

Undersökning av sambandet mellan strålningstemperatur och NDVI i Sahel

Several studies have analysed the relationship between Normalised DifferenceVegetation Index (NDVI) and radiative surface temperature. A main goal for moststudies have been to find the best method for carrying out land cover classificationsand to study land cover changes, based on a combination between the twoparameters. Since atmospheric components have a significant influence on bothparameters, most applications were based on multi-temporal data. The quality of theindividual values in such a combination is improved, but the biophysical justificationis uncertain. This study presents a different method, based on only the combination ofvalues that have been registered the same day and about the same time of the day.125 daily images of NDVI and 250 images of radiometric temperature were used inorder to analyse the relationship between (1) NDVI and radiative temperature and (2)NDVI and relative temperature difference between early morning and mid-day.Results between NDVI and radiative temperature show a significant negativecorrelation on areas where a distinct growing season develops, and a strong positivcorrelation where vegetation is abscent throghout the season.

Jämförelse av platsspecifika föroreningsrisker i samband med muddringsaktiviteter

Stora volymer förorenade sediment kommer att behöva tas om hand under de kommande åren då bottensediment i svenska farleder, hamn- och kustområden under lång tid har konta?minerats av både tungmetaller och organiska föroreningar. I examensarbetet studeras fyra möjligheter för hantering av förorenade muddermassor. De tre traditionella metoderna är tippning till havs, utfyllnad i vik eller deponering på land. Stabilisering/solidifiering (s/s) är ytterligare ett alternativ som innebär att muddermassorna kan nyttiggöras i geokonstruktioner genom att massornas hållfasthet ökas.

Simulering av mekaniska system med Lagranges metod

Mekaniska system har länge varit av intresse för vetenskapenoch vår förmåga att matematiskt beskriva dess dynamikär mycket god. Att effektivt kunna härleda de nödvändigaekvationerna är dock inte trivialt och uttryckensom bildas är ofta icke-linjära differentialekvationer som ejleder till explicita lägesbeskrivningar av de rörliga komponenterna.Idag finns kraftfulla matematiska metoder ochdatorverktyg som möjliggör simulering av relativt komplicerademekaniska system vilket denna rapport ägnats åtatt undersöka med hjälp av exempelsystem. Två utvaldamekaniska systems beteenden med varierande begynnelsevillkorhar undersökts med hjälp av datorsimuleringar. Detförsta systemet har bestått av två pendlar med en fjäderfastspänd mellan pendeländarna. Det andra systemet harbestått av en fritt rullande cylinder på horisontellt underlagmed två pendlar fastspända på änden.

<- Föregående sida 17 Nästa sida ->